Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä pakkomielle tuo matkustelu on tällaisena aikana?

Vierailija
30.07.2020 |

Eikö sitä yhden vuoden jaksa olla ihan kotimaassa? Reissaaminen tuntuu sitten paljon kivemmalta, kun on pidätellyt vuoden puolitoista, saatu rokotteet ja homma balanssiin. Mutta ei. Nyt mennään ulkomaille ja haetaan tautia minkä ehditään. Jotenkin vaikea käsittää. Itse tykkään myös reissaamisesta, mutta kun tämä sonta alkoi, tiesin että nyt tuli vuoden parin tauko siihen hommaan. Että odotellaan rauhassa, kunnes asiat on taas reilassa. Kaikille tämä ei kuitenkaan sovi.

Kommentit (365)

Vierailija
361/365 |
31.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en ymmärrä ilman korona-aikaakaan sitä nykyajan päätöntä ulkomaanmatkailua, jotenkin säälittävää touhua, ihan kuin se joku ihmisoikeus ja normi olisi lennellä kokoajan sinnetänne. Sen vielä ymmärtää jos pari kertaa elämässä käy kaukomailla, mutta ramppaajille ei minulta sympatiaa heru.

Saati nyt kun maailma pandemian kourissa.

Kyllä pitää olla päässä vikaa.

Pari kertaa elämässä 😂

Vaikea kuvitella kuin tyhmä ja tietämätön on ihminen, joka ei ole matkustanut.

Vaikea kuvitella perus suomisiiderivalaan ja repsahtaneen punakan rantaleijonan lomamatkailua sivistäväksi. Pakolliset posekuvat instaan. Auringonottoa ja siitä päivittämistä sosiaaliseen mediaan. Hyvin sivistävää...

Sinä puhut siitä, mistä sinä tiedät mutta jopa kuvailemasi tilanne avartaa kyseisten henkilöiden tietämystä ja sitä, miten he maailman näkevät kuin, jos olisivat tuonkin ajan viettäneet kotonaan itä-helsinkiläisessä maahanmuuttajalähiössä.

Näinkö on? Jos he olisivat viettäneet tuon ajan itä-helsinkiläisessä maahanmuuttajalähiössä ja tutustuneet turvallisilla tavoilla niihin maahanmuuttajanaapureihinsa, he olisivat todennäköisesti päässeet tutustumaan useamman kaukaisen maan kulttuuriin. Mitä hienompaa jossain random hiekkarannassa on verrattuna siihen että lakkaamalla pelkäämästä hysteerisesti niitä mamunaapureita voisi päästä maistelemaan hatsapureja ja oppia tekemään sambuusia, pääsisi käymään kiinnostavia keskusteluja ihmisistä joilla todella on sisäpiirinäkökulmaa eksoottisten kotimaidensa elämänmenoon, kuulla mitä ovat tämän kesän intialaiset hitit ja kiinalaiset muotitrendit, saada selville millaista on arki Irkutskissa jne.  

Voin vilpittömästi sanoa, että missään yhdellä tai edes kolmella matkalla en ole "sivistynyt" ja oppinut kaukomaiden elämästä niin paljon kun ehdin oppia työkavereiltani puolen vuoden aikana firmassa jossa työkaverini edustivat 15 kansallisuutta. Siinä sivussa englannintaito kohosi uudelle tasolle kun oikeasti piti kommunikoida kaikesta maan ja taivaan välillä englanniksi (mm. vedenpuhdistamoiden tekniikasta, afrikkalaisista kansansaduista ja hongkongilaisista häätavoista), plus opin pikkuisen sitä tätä ja tuota kieltä. 

Eihän tätä pysty mitenkään selittämään ihmiselle, jolla ei ole kokemuspohjaa. Se että keskustelet Stadin ghetossa jonkun työttömän mamun kanssa on eri asia kuin se, että havainnoit itse ja keskustelet paikallisten kanssa ympäri maailman, suurkaupungeista faveloihin ja siltä väliltä. Käy sadassa maassa ja kierrä ne maat läpi niin tajuat, mistä puhun.

Vierailija
362/365 |
31.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä aiheesta voisi varmaan kinastella maailman tappion koska kumpikaan puoli ei näe asiaa toisen näkökulmasta. Mutta joo, uskon matkailualan elpyvän, onhan turismia ollut olemassa niin pitkään. Espanjan tauti oli kaiketi aikanaan Kotonaan vastaava vitsaus ja siitäkin toivuttiin.

Asiasta jankkaaminen on aika turhaa ja pitäisi myös unohtaa turha yleistäminen. Joillain kirjoittajilla tuntuu olevan kaunaa turre-matkailijoita kohtaan mutta on hiukan naiivia kuvitella että kaikki toimivat samoin. Samoin osa nyt matkustavista on itsekkäitä, mutta iso osa toimii vastuullisesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/365 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka on ollut ihanaa olla kotona (pihaprojekteja, iso puutarha ja kasvihuone, järvi ja meri vieressä) olen silti kaivannut reissaamista. Takuulämpöä kun tietää että kesämekko ja sandaalit riittää joka päivä aamusta iltaan. Edullista ja maistuvaa ruokaa, uusia nähtävyyksiä ja kokemuksia.

Yleensä olemme olleet kesällä 2-4 vkoa reissussa (ei rantahotellilomia) ja talvella pari viikkoa. Ja 1-2 kaupunkireissua tuohon päälle. Nyt syksylle suunniteltu synttärireissukin peruuntui:(

Vierailija
364/365 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Makunsa kullakin, mutta itse en ymmärrä ihmisiä jotka menevät viikoksi tai kahdeksi makaamaan johonkin etelän aurinkorannalle, täällä kotimaassakin olisi niin paljon nähtävää ilman mitään lentokenttä rulianssia.

Itse rakastan etelän aurinkorantoja ja matkustelua Suomen ulkopuolella. Täällä on kesä niin lyhyt ja aika hyvä tuuri saa olla, että olisi edes muutama hyvä rantapäivä. Kylmä, pimeys ja harmaus masentaa. Nyt en tietenkään matkustele ja ihmettelen kyllä myös niitä, joiden on nyt pakko päästä jonnekin...

Mikä hyvä tuuri? Tänäkin kesänä on ollut viikkojen hellejaksoja.

Niin, on ollut menneessä muodossa. Minulla esimerkiksi on kesälomat aina elo-syyskuussa ja joka vuosi olen matkustanut lomalla 7-10 vuorokaudeksi Välimerelle nauttimaan lämmöstä josta en Suomessa kerkeä nauttimaan. Tänä vuonna ei tosin tulisi mieleenkään lähteä, vaikka melko kalsealta näyttää lomakelit.

Enkä tajua tätä ”miksi ihmiset eivät viihdy kotona” narinaa, minä viihdyn todella hyvin kotona, vaikka olen keskimäärin vuodessa 6-7 viikkoa ulkomailla lomalla niin siihen jää kuitenkin yli 40 viikkoa kotosalla olemiseen.

Vierailija
365/365 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korjaan aiempaa lausuntoani, sillä minulla taitaa olla Wanderlust -oireyhtymä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä neljä