Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Siis mitä teidän muksut syö?

Vierailija
02.07.2013 |

Meillä 1,5v lapsi, joka on ensisoseista asti alkanut syöödä kotona valmistettua ruokaa, vihannessoseita, hedelmä- ja marjasmoothieita. Pikkuhiljaa kuviin tuli puurot- ja liha. Yhden vuoden kynnyksellä hän on alkanut syödä tavallista kotiruokaa, normaalisti maustettuna. Emme syö suolaista ruokaa, ja lapselle otan ruuan kuitenkin ennen, jos ruokaan tulee mausteliemikuutio. Perunamuusiin laitan hieman voita ja suolaa, ja marinoitua lihaakin hän on syönyt. Hyvällä ruokahalulla syö kotiruokia. Aterialla meille aina kuuluu salaatti tai keitetyt vihannekset.

Jotenkin minusta tuntuu, että terveydenhoitaja katsoo meitä jotenkin kieroon, ja kauhistelee. Eikö valmisruuissakin ole jo vähän suolaa 1- vuotaille?

Emme todellakaan opeta lastamme "läskiruuille" vaan niinkuin sanoin ateriat on yleensä normaalia kotiruokaa. Olemme myös lapsen isän kanssa liikuntaa harrastavia, joten liikunnallisenkin esimerkin hän saa ja ulkoilemme päivittäin.

Meillä on tapana tehdä perjantaisin kotitekoisia makkaraperunoita ja niitäkin lapsi syö vähäsuolaisina. Myös maustettuja jogurtteja hän saa joskus, samoin sokeroimattomia muroja ja ruisleipää ja juustoa. Eikai lapselle ole loppuelämää tarkotus syöttää soseita? Olen kai hieman vanhanaikainen tässä asiassa :)

Haluaisin vaan kuulla, miten teillä.

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
02.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tein aivan samoin ekan lapsen kanssa ja aion tehdä myös tämän toisen kanssa, joka lähenee yhden vuoden ikää.  Normiruokaa, kohtuudella maustettuna.  En aio ostaa soseita enää yhden ikävuoden jälkeen kuin hätävaraksi kaappiin, jos tulee tarve saada lapselle nopeasti ruokaa. 

Vierailija
2/5 |
02.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, ihan tavallisia maustettuja ja suolattujakin ruokia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
02.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leivoin noin kahteen ikävuoteen saakka lapselle leivän suolattomana itse. Kun ei saa leivässä suolaa, niin muun suolan kanssa saattoi olla huolettomammin. Leivästähän tulee hleposti jo yli suositellun määrän suolaa jopa aikuisellekin.

En myöskään laittanut suolaa lapsen puuroon, en pastaan riisiin tai perunaan.

Nyt kun lapsi on ollut päiväkodissa, niin valitettavasti täytyy pienenpieni ripaus suolaa laittaa kotonakin. Muuten ei mene alas, kun on siihen suolaiseen tottunut.

Vierailija
4/5 |
02.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksivuotiaasta lähtien on syönyt samaa kuin muu perhe, kaikki ei tietenkään maistu ja toiset on lemppareita. Meidän neuvolassa asiaa on pidetty normaalina ja hyvänä. Teillä voi olla hullu neuvolantäti, niitäkin riittää.

Vierailija
5/5 |
02.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma lapseni on syönyt ihan samaa ruokaa kuin muukin perhe n. 1- vuotiaasta alkaen. Nyt kun meillä on myös lapsenlapsi, syötämme myös hänelle tavallista ruokaa. Ruokamme ei ole kovin suolaista muutoinkaan, joten en ota lapsen annosta erikseen ennen suolan lisäämistä. Joskus syömme myös eineksiä.

Eräs tarina ajalta, kun lapsen lapsi oli 1- vuotias: olimme saaressa ja lapselle oli sose mukana siltä varalta, ettei aikuisten ruoka kelpaa. Keitin lapselle perunat ja syötin hänelle "voipottua" sekä sen soseen ajatuksella että saan sitten itse ruokailla rauhassa. Kanssa mitä; syötyään hyvällä halulla ensin perunansa ja soseensa, lapsi kiipesi syliin ja söi mun lihavartaan. Sen koommin en ole soseita pienelle varannut, vaan ihan samaa kuin muillekin.