Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako joku toimeentulotukea lapsen opiskeluun?

Vierailija
29.07.2020 |

Mulla kolme lukiolaista ja heistä huolehdin aika lailla itse.
Isän tulot lasketaan mukaan vaikkei hän osallistu kustannuksiin, näin ollen lapseni Eivät siis saa ollenkaan kelan opintorahaa tms.
Kuulin että toimeentulotukea voi saada kertaluontoisesti niin että pystyy ostamaan kirjoja yms.
Osaako joku kertoa hieman lisää? Minkälaisia summia olette saaneet.

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja taas yksi toisilta riistäjä. Saisinpa kaiken ilmaiseksi, kun olen itse tehnyt lapsia enemmän, kuin pystyn elättämään.

Vierailija
22/30 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kysymys siitä, että olisin tehnyt lapsia ennemmän kuin pystyn elättämään. Taidat itse olla aika katkera ja kylmä sydämeltäsi.

Yritin juuri kuvailla minkälaista tässä maassa on yrittää elää kun on ns väliinputoaja.

Olen koulutettu, itseasiassa pitkään opiskelut ihminen, 20 vuotta työelämässä lähes ja siitä toki osan hoitanut omia lapsia myös.

Me emme kuluta varoja mihinkään turhaan. Emme syö ulkona, kotiin ostetaan vain perustarpeet ruokaa ja hygieniatarvikkeita ja silti on tiukkaa.

Olen sellaisessa ammatissa johon vaaditaan koulutusta, mutta palkka ei vastaa sitä luokkaa jolla pääkaupungissa pystyisi elämään.

Lasten isä osallistuu kustannuksiin, mutta suhteessa selkeästi vähemmän. Mutta kun hänen tulonsa lasketaan mukaan opintorahaan ja opintomateriaalimaksuun, niitä ei lapsille myönnetä. Jo se minimi 35 euroa / lapsi ja 46 euroa materiaalinaksua / kk olisi meille iso ja tarpeellinen raha.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mm sillä, että olen hoitanut lapsia kotona aikaani, on yhteiskunta säästänyt pitkän pennin. Mutta sitäpä harva ajattelee.

Vierailija
24/30 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lainaa ei juuri kannata lukiota varten ottaa kun se ei ammattiin valmista.
Toimeentulotukea emme saa, koska olen työssäkäyvä ihminen:

Haluaisin mielelläni kuulla juuri avustuksista lasten lukiota koskien niiltä ketkä ovat sitä saaneet.

väitteesi on väärä. Toimeentulotuen saanti ei katso sitä että oletko töissä vai et (yrittäjät ovat poikkeus) toimeentulotuessa katsotaan ainoastaan tulojen ja hyväksyttävien menojen määrää ja siltä pohjalta päätetään paljonko toimeentulotukea saa. Tulot voivat olla ihan hyvin palkkatulojakin.

Väite voi olla myös oikein. Ehkä hän ei saa toimeentulotukea, koska hänellä on sen verran iso palkka.

Väite ei voi olla "myös oikein". Se on yksiselitteisesti väärin. Lausessa ei tulojen suuruudesta puhuta mitään. tulojen lähteellä ei ole vaikutusta, kuten tuossa sanotaan, vaan ainoastaan tulojen suuruudella. Ne voivat olla tukiakin, ja olla "liian isot tuet" toimeentulotukea ajatellen.

Vierailija
25/30 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole kenelläkään mitään vammaa. Ihan tavallinen perhe olemme.

Minun palkasta kun vähennetään asumiskustannukset, laskut ja ruoat ei mitään jää, joskus menee ylikin ja sitten ollaan lirissä. Esim jos nyt pesukone hajoaisi ei olisi rahaa ostaa uutta.

Olen koulutettu ja työssä käyvä henkilö. Tätä on Suomen arki nyt.

sitten mietitään että miten ja millä aikataululla niitä "laskuja" saa pienennettyä.

Vierailija
26/30 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lainaa ei juuri kannata lukiota varten ottaa kun se ei ammattiin valmista.
Toimeentulotukea emme saa, koska olen työssäkäyvä ihminen:

Haluaisin mielelläni kuulla juuri avustuksista lasten lukiota koskien niiltä ketkä ovat sitä saaneet.

väitteesi on väärä. Toimeentulotuen saanti ei katso sitä että oletko töissä vai et (yrittäjät ovat poikkeus) toimeentulotuessa katsotaan ainoastaan tulojen ja hyväksyttävien menojen määrää ja siltä pohjalta päätetään paljonko toimeentulotukea saa. Tulot voivat olla ihan hyvin palkkatulojakin.

Väite voi olla myös oikein. Ehkä hän ei saa toimeentulotukea, koska hänellä on sen verran iso palkka.

Väite ei voi olla "myös oikein". Se on yksiselitteisesti väärin. Lausessa ei tulojen suuruudesta puhuta mitään. tulojen lähteellä ei ole vaikutusta, kuten tuossa sanotaan, vaan ainoastaan tulojen suuruudella. Ne voivat olla tukiakin, ja olla "liian isot tuet" toimeentulotukea ajatellen.

Oletko kyvytön lukemaan rivien välistä, että kirjoittajan "liian suuret tulot" johtuvat työssäkäynnistä? Ja tällöin työssäkäynti johtaa siihen, ettei saa toimeentulotukea.

Vierailija
27/30 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et saa toimeentulotukea, niin ota yhteyttä kunnan sosiaalityöhön ja siellä hae harkinnanvaraista toimeentulotukea.

Vierailija
28/30 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienituloisten perheiden opiskelijoille ryhdytään maksamaan opintorahan oppimateriaalilisää

Toisen asteen opintojen opintotukeen tulee parannuksia 1.8.2019. Uutta oppimateriaalilisää voi saada myös alle 17-vuotias opiskelija.

Opintotuki muuttuu elokuussa 2019 seuraavasti:

Opintotukeen tulee uusi opintorahan oppimateriaalilisä.

Vanhempien tulot eivät enää vaikuta itsenäisesti asuvien alle 18-vuotiaiden opintotukeen.

Lukio-opintojen opintotukiaika pitenee

Oppimateriaalilisää voi saada elokuusta 2019 alkaen

Elokuusta 2019 alkaen ammatillista tai lukiokoulutusta opiskeleva nuori voi saada opintorahan oppimateriaalilisää, jos vanhempien tulot ovat enintään 41 100 e vuodessa. Oppimateriaalilisä on 46,80 e/kk.

Oppimateriaalilisää voi saada vanhempansa luona asuva alle 20-vuotias ja muualla asuva alle 18-vuotias. Myös alle 17-vuotias opiskelija voi saada oppimateriaalilisää, vaikka hän ei voi saada muuta opintorahaa.

Oppimateriaalilisä myönnetään ilman hakemusta niille opiskelijoille, jotka jo saavat opintotukea. Jos et vielä saa opintotukea, mutta olisit oikeutettu oppimateriaalilisään, hae opintotukea verkossa tai opintotuen hakemuslomakkeella OT 1.

Vierailija
29/30 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten piennnän tavallisia laskuja.

Sähköä ei voi pienentää.

Mitään kanavapaketteja meillä ei ole.

Tavallinen perusnetti, puhelinlaskut ja kotivakuutus.

Muu raha menee ruokaan ja hygieniaan ja lääkkeisiin. Niitäkään ei paljoa.

Vierailija
30/30 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten pienennän laskuja? Haloo? Se onkin helpooa. Et vaan maksa niitä enää..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän yhdeksän