Maissi- vai riisivelliä 2kk ikäiselle vauvalle?
Minulla on 2kk ikäinen isokokoinen poikavauva jolle olen päättänyt aloittaa veliien antamisen. Korviketta menee kuitenkin päivässä jo reilusti yli litran verran. Kannattaisiko antaa maissi- vai riisivelliä? Aion valmistaa vellin itse Risentan jauhoista. Riisivelli kai on vatsaystävällisempää, mutta onko riisi " kielletty" näin pieneltä?
Kommentit (64)
Itse yrittäisin sinnitellä imetyksellä ainakin 4 kk ikään asti. Voihan olla että vauvalla on nyt menossa jokin tiheän imun kausi.
" Juu, no miksi niitä lapsia oikeasti pitää suoltaa kuin kanit, jos ei ole edes aikaa/Jaksamista jokaista kunnolla hoitaa?" no ehkäpä siksi että rakastaa lapsia. Ja ymmärrettävistä syistä useamman lapsen äidillä nyt ei vaan riitä aika olla joka hetki sen vauvan suu tississä/pullossa kiinni. Itse ainkin jaksan varsin mainiosti olla lasten kanssa. Mutta kerkiäminen onkin eriasia. En kerkiä olla kokoajan " tuttina" vauvalle koska haluan huolehtia mysö muistakin lapsistani joita olen tehnyt rakkaudesta...jota asaa täällä nyt ei eräät tajua. Joten maissivelillä aloitin vauvan syöttämisen vauvan ollessa 2½kk vanha, jotta saan antaa RAKKAUTTA myös muillekkin lapsille, ja kerkiän olla HYÄ äiti! Ei kuulkaas hyvän äidin mitta ole mikään jatkuva lapsen hyysääminen. Onneksi jotkut senkin tajuaa. kaikki ei, ikävää.
Uusimpien tutkimusten mukaan velleissä ei ole sen enempää ravintoaineita kuin maidossakaan, eli anna vilja puurona sitten kun sen aika on!!
iltamaitopulloon esim. persikkasosetta. Pitää kuulemma paremmin nälkää kuin pelkkä maito. En itse tätä kokeillut mutta varmasti ihan kokeilunarvoinen juttu. Mitä sosetta haluat laittaa, se on sitten sinun harkinnassa. Tai voisit keittää porkkanaa (vähemmän aiheuttaa vatsaongelmia kuin peruna) ja puristaa sitä teesihdin läpi ja lisätä maitoon. Jos vähänkään on vatsavaivoja niin en antaisi perunaa enkä maissia. Maissi sitäpaitsi aiheuttaa joillekin vauvoille/lapsille ummetusta.
3 kuukautta) niin kyllä silti pitäisi osata ajatella mikä sille vauvalle on parasta. Meillä mennään imetyksellä toivottavasti sinne puolivuotiaaksi asti. Isommat lapset viihtyvät tosi paljon ihan keskenään, toki ovat monta kertaa päivässä myös minun sylissä tms.
Tulen aina niin hyvälle tuulelle lukiessani näitä kiihkoiluketjuja! Antakaa jokaisen ruokkia vauvansa kuten parhaaksi näkee, sillä JOKA IKINEN VAUVA ON ERILAINEN! Ja niin on myös jokainen äitikin!
Ei kukaan päätä sun puolesta. tää palsta on täynnä näitä kiihkoajia, joista ei kannata välittää. Et sä sillä velillä pysty lapsen elämää pilaamaan yhtään.
(nukkuu kyllä muutamat unet) mutta " palkkioksi" nukkuu vähintään 8 tunnin yöunet :o)
me aloitettiin terkan suosituksesta velli 2.5kk ikäisenä, maissi tai perunaporkkanavellillä...nimenomaan neuvolassa suositeltiin aloittamaan!! toisilta äideiltä puuttuu korvien välistä MAALAISJÄRKI!!! Ei " jättivauvoja" ruokita kovinkaan pitkälle pelkällä maidolla...tai toiset ruokkii ja sitten ihmetellään mahanpuruja kun on kokoajan maitopullo huulessa...
Ja soseet vähän alle 3kk iässä ihan neuvolan siunauksella. Oli niin kova poika syömään ja hoikka sekä isokokoinen. Aloitin maissivellillä silloin kun vauva oli 7vk ja ehkä kuukauden päästä kokeilin riisivelliäkin. Lienee makuasia kumpaa näistä haluaa antaa.
ja imetin alussa tunnollisesti, mutta maitoa ei vaan riittänyt niin paljoa kuin olisi ollut tarpeen. Poika oli koko ajan kiukkuinen...siis koko ajan. Hermostui heti rinnalla. Ja neuvolassa kyllä käskivät aloittamaan vellit aika pian kun ei paino meinannut nousta millään. Poikamme oli koliikkivauva ja vellit saivat mahan rauhoittumaan joten en kyllä ymmärrä sitä suoliston pilaamis-väitettä!
Miksi te äidit olette niin hirveän tuomitsevia....harmittaa tulla katselemaan vinkkejä lapsen hoitoon kun aina sinne joukkoon on tullut joku negatiivinen ja tuomitseva kommentti. Eikö ennemminkin pitäisi yrittää olla diplomaattinen ja ohjata äitiä oikeaan suuntaan...
Kumma kun lastenlääkäritkin suosittelevat vellejä monelle parikuiselle, mutta täällä se on mammojen mielestä myrkkyä.
Korvikeruokintaa ei missään suosituksissa suositella yksinomaiseksi ruokinnaksi ensimmäiseksi 6 kuukaudeksi. Korvike ei ole ravitsemuksellisesti äidinmaidon veroista, ja korviketta juovalle vauvalle lisäruokia suositellaan aiemmin kuin imetetyille.
EI LAPSELLE SAA ANTAA HIILIHYDRAATTIA!
"Vellejä ei tule antaa alle viiden kuukauden ikäiselle. Yli viiden kuukauden ikäiselle tarjotaan puuroja. Jos vauvalle ei maito tunnu riittävän, keskustele neuvolan terveydenhoitajan kanssa." Lainattu Tampereen lastenneuvoloiden lasten ravitsemusohjeista.
Se, että lastenlääkärit suosittelee joissakin yksittäistapauksissa soseita tai vellejä joillekin parikuisille, esim. refluksin hoitoon, ei tee siitä yleistettävää ohjetta aloittaa vellejä niin pienenä.
[quote author="Vierailija" time="05.04.2013 klo 14:51"]
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="05.04.2013 klo 14:56"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Hyökkäävät kuin hyeenat vaikka toinen pyytää apua. (Alkuperäiseen kysymykseen kai saitkin ap jo vastauksen?)