Parhaat vinkkisi katastrofiajatusten ja ruminaation pysäyttämiseen?
Kaikki meistä märehtivät asioita ja luovat mielessään kauhuskenaarioita ainakin silloin tällöin. Monesti märehtiminen on turhaa, joskus jopa haitallista ja ääritapauksissa sairaalloista. Omia ajatuksiaan pystyy kuitenkin opettelemaan hallitsemaan tai ainakin ohjaamaan huomion toisaalle.
Miten te muut pysäytätte tarpeettomat ajatuskehät, märehtimisen ja katastrofiajatukset?
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
Mun ei pitäisi vastata tähän, koska en osaa auttaa. Mulla on muutamaan kertaan mennyt isot asiat niin pieleen, että identiteettini on horjunut tai hajonnut ja mulle on jäänyt tuo katasrofiajattelu päälle.
Työpäivät sujuu kuin automaattisesti, koska on melko selkeää, mitä siellä töissä pitää tehdä. Mutta esinerkiksi nyt lomalla, kun pitäisi rentoutua ja tehdä kivoja asioita, roikun vain täällä palstalla ja syön liikaa ja lihon. Sillä tavalla kuitenkin pystyn jotenkin rauhoittumaan.
Hei, psykoterapia voisi auttaa sinua. Jos ahdistus haittaa elämää, kannattaa hakeutua lääkärin tai mielenterveyshoitajan juttusille. Et ole yksin.
Liikunta ja mindfulness auttavat minullakin. Etenkin lenkkeily helpottaa.
Samalla tavalla kuin siemen kasvattaa puun.
Jos ahdistus haittaa elämää, kyseessä voi olla yleistynyt ahdistuneisuushäiriö. Suosittelen lääkäriin hakeutumista. Tsemppiä sinulle, ansaitset elämän ilman jatkuvaa pelkoa ja huolta!