Millaiset työt sopii opintojen ohelle?
Täällä puhuttu paljon opintotuen pienuudesta ja siitä, kuinka opiskelija voi välttää lainan ottamisen menemällä töihin. Mutta jos ollaan realisteja, millaiset mahdollisuudet opiskelijoilla on tehdä töitä opintojen ohella?
Useinhan opiskelija on koulussa tai luennoilla arkisin klo 8-16 tai 17 välisenä aikana. Jotkut päivät voi alkaa myöhemmin ja loppua aikaisemmin, mutta yleensä lukujärjestykset muuttuu monta kertaa vuodessa, joillain jopa viikoittain. Lisäksi opiskelijan täytyy käyttää iltaisin ja viikonloppuisin vaihtelevasti aikaa erilaisten kotitehtävien tekemiseen, vaikeiden asioiden opetteluun sun muuhun. Opintojen vaatima työmäärä vaihtelee viikoittain, eikä sitä pysty läheskään aina ennakoimaan hyvissä ajoin. Myös nukkumiselle, kotitöille ja vapaa-ajalle täytyy jäädä aikaa.
Minkä verran niitä töitä on, jotka ihan oikeasti sopii opintojen oheen, ilman että opintomenestys tai mielenterveys kärsii?
Kommentit (34)
Minä otin lainan, vaikka kävin töissä. En ole hetkeäkään katunut, mielestäni opintolaina on parhain mahdollinen laina, joten miksen olisi sitä hyödyntänyt.
Varastotyö, työ kaupassa, alasta riippuen mahdollisesti oman alan työ jota voi lukea osaksi opintoja.
Minulla AMK:ssa oli lähipetusta paljon vain 1. Vuonna. Suurin osa opiskelusta on tapahtunut sen jälkeen etänä eli ihan itse voi päättää milloin vuorokaudesta haluaa opiskella. Iltaisin ei ollut koskaan koulua, aina sijoittui 8-16 ajalle, mutta harvoin noin pitkiä päiviä oli.
Vierailija kirjoitti:
Minä otin lainan, vaikka kävin töissä. En ole hetkeäkään katunut, mielestäni opintolaina on parhain mahdollinen laina, joten miksen olisi sitä hyödyntänyt.
Sama 😂
Ei ollut talousongelmia missään vaiheessa opintojen aikana👍🏼
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aamutallin tai iltatallin teko hevostalleilla.
XDD Juu, hevosala on tunnetusti hyväpalkkaista hommaa. Useimmille talleille ei pääse ilman autoa, mikä on iso kuluerä. Jos auton kuluihin ja bensaan menee sanotaan vaikka 20e/pvä (enemmän jos tekee aamu- JA iltatallin) niin verojen jälkeen käteen jää ehkä joku 15e/pvä. Ei kannata.
On aloja joilla opiskelu on tiukasti koulumuotoista eikä luennoilta tai harjoitteluista voi olla pois. Silloin täytyy vaan etsiä töitä joita tehdään aikain aamulla, myöhään illalla tai viikonloppuisin. Itse olin myyjänä kaksi ilta ja lauantait aikoinaan, sillä tienas lisien kanssa riittävästi vuokraan ja ruokaan. Nyt kun menin takasin opiskelemaan niin kurssikaverit on kuka missäkin. Joku tekee kaikki lomat niin kovapalkkasta työtä että elää säästöillä talven yli, moni on Hesessä tms. vääntämässä hamppareita, aika moni on kaupassa kassana, hyllyttäjänä, infossa jne. Täysiä tunteja ei ole kellään mutta opintotuen ja -lainan kanssa osa-aikasena tienaa kivasti bilerahat.
Pitihän se arvata, että vain unelmaduuni huippupalkalla kelpaa nirsoille kermaperseille.
Jotkut tallit on varmasti niin kaukana, ettei opiskelijat pääse niihin ilman autoa. Mutta moni talli on sopivan pyörämatkan päässä, ja pyöräily on hyvää hyötyliikuntaa.
Vierailija kirjoitti:
Itse valmistuin juuri maisteriksi, aikaa meni maisteriopintoihin 40h/vko työn ohessa 5v.
Eli kyllä opiskelu onnistuu ihan työn ohessa ilman mitään erityisiä kommervenkkejä. Toki vaatii sitten sitä, että työ hieman joustaa. Luentoja ei yleensä ole montaa tuntia viikossa. Ja yliopistossahan opiskellaan aika lyhyt aika vuodesta, kesäloma on käytännössä 4kk ja talvella talviloma n. 1kk ja tenttiviikot on 2-3viikkoa. Oikeasti sitä varsinaista opiskelua on siis tosi vähän.
Tuokin on opiskelualasta riippuvaista. Meillä kandivaiheessa oli suurin osa läsnäolopakollisia harjoituskursseja, seminaareja ym., joista ei voinut olla pois paria kertaa enempää. Maisterivaiheen syventävät opinnot olivat sitten joustavampia, mutta näissäkin moniammatillisia läsnäoloa vaativia kokonaisuuksia.
Kokopäivätyön rinnalla aiheutti melkoista sumplimista ja stressiä, sekä monia palkattomia vapaita, jolloin tekemättömät asiantuntijatyöt kuitenkin odottivat töihin palatessa. Ja kyseessä tehtävät, jossa uusia tehtäviä tulee jatkuvasti, ei siis mistään kokonaisuudesta kyse jonka pariin voisi palata kun sopii. Huono diili sinänsä kun kumpikaan osa-alue ei kauheasti jousta tilanteen mukaan, mutta tulipahan tehtyä.
Lastenhoito. Ainakin MLL:n kautta töitä voi ottaa vastaan joustavasti silloin kun omiin aikatauluihin sopii, kun käy ensin MLL:n lastenhoitokurssin ja läpäisee työhaastattelun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aamutallin tai iltatallin teko hevostalleilla.
XDD Juu, hevosala on tunnetusti hyväpalkkaista hommaa. Useimmille talleille ei pääse ilman autoa, mikä on iso kuluerä. Jos auton kuluihin ja bensaan menee sanotaan vaikka 20e/pvä (enemmän jos tekee aamu- JA iltatallin) niin verojen jälkeen käteen jää ehkä joku 15e/pvä. Ei kannata.
On aloja joilla opiskelu on tiukasti koulumuotoista eikä luennoilta tai harjoitteluista voi olla pois. Silloin täytyy vaan etsiä töitä joita tehdään aikain aamulla, myöhään illalla tai viikonloppuisin. Itse olin myyjänä kaksi ilta ja lauantait aikoinaan, sillä tienas lisien kanssa riittävästi vuokraan ja ruokaan. Nyt kun menin takasin opiskelemaan niin kurssikaverit on kuka missäkin. Joku tekee kaikki lomat niin kovapalkkasta työtä että elää säästöillä talven yli, moni on Hesessä tms. vääntämässä hamppareita, aika moni on kaupassa kassana, hyllyttäjänä, infossa jne. Täysiä tunteja ei ole kellään mutta opintotuen ja -lainan kanssa osa-aikasena tienaa kivasti bilerahat.
Pitihän se arvata, että vain unelmaduuni huippupalkalla kelpaa nirsoille kermaperseille.
Jotkut tallit on varmasti niin kaukana, ettei opiskelijat pääse niihin ilman autoa. Mutta moni talli on sopivan pyörämatkan päässä, ja pyöräily on hyvää hyötyliikuntaa.
Sulla on joku isompi ongelma. Mees vaikka päikyille niin känkkä ehkä lähtee.
Opettajan sijaisuudet. Palkka on n. 20-30€/oppitunti.
Mikä tahansa pienimuotoinen yritystoiminta toiminimellä. Itse pidin soittotunteja.
Dogsitterinä voi ulkoiluttaa ja hoitaa koiria. Ei siinä rikastumaan pääse, mutta se on kiva tapa tienata vähän ylimääräistä, jos tykkää koirista muttei pysty hankkimaan omaa. Työpanostaan voi tarjota vaikka lähikaupan ilmoitustaululla, tai sitten voi käydä 4H-yhdistyksen kurssin ja liittyä niiden dogsitter-listoille.
Mainostenjako sopii korkeintaan niille, jotka ei arvosta aikaansa eikä työntekijöiden oikeuksia. Opiskelijan kannattaa ottaa ennemmin lainaa kuin luopua ajastaan mitätöntä korvausta vastaan.