Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kela, toimeentulotuki ja sähkölasku??

Vierailija
29.07.2020 |

Olen ensimmäistä kertaa elämässäni joutunut toimeentulotuen asiakkaaksi. Muuten hommat Kelaan päin kunnossa, mutta nyt tuli ensimmäistä kertaa asiakkuuteni aikana sähkölaskut. Siis sähkönsiirtolasku toisesta firmasta ja sähkölasku toisesta. Maksoin molemmat laskut ja nyt pitäisi anoa Kelalta rahaa takaisin. Ymmärtääkseni siis Kela maksaa sähkölaskun tt-tuen asiakkaille?

Osaisiko joku kertoa, että miten haen korvasta noista maksuista ja korvaako Kela sekä sähkönsiirron että sähkönjakelun, vaiko vain toisen niistä?

Kiitos jo etukäteen jos viitsitte auttaa!

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis toimitat sähkölaskut kelaan joko sähköisesti tai paperilla. Helppoa! Ottavat huomioon hakemuksesi kanssa.

Vierailija
2/17 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viestit-osioon laitat. Jos on älypuhelin, niin helppo ottaa kuva ja liittää. Kirjoita viestiin, että maksat itse, jotta kela ei maksa uudestaan laskua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimita laskut erittelysivuineen Kelaan, netissä laitettuna nopeammin perillä, laita laskuihin maininta että olet maksanut laskut, huomioi seitsemän arkipäivän käsittelyaika ja odota rauhassa

Vierailija
4/17 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne laskut laitetaan eka Kelaan. Kela maksaa ne suoraan tai sitten sun tilille. Kannattaa olla ajoissa liikkeellä, viivästysmaksuja ne ei maksa.

Vierailija
5/17 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten yllä selostettu, mutta mainitse viesti-osiossa, että kyseessä kuluvan kuun toimeentulotukeen kuuluvat menot, eli sen kuukauden, milloin on laskujen eräpäivä on. Ja mille tietenkin sinulla on voimassaoleva toimeentulotukipäätös.

Vierailija
6/17 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otat kuvat laskuista ja laita liitteenä menemään kelalle Älä maksa ennen kuin olet saanut rahat tilillesi. Täyspäisten ihmisten laskuja ei kelasossu maksa. Ne pitää itse hoitaa.

Vierailija
7/17 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Otat kuvat laskuista ja laita liitteenä menemään kelalle Älä maksa ennen kuin olet saanut rahat tilillesi. Täyspäisten ihmisten laskuja ei kelasossu maksa. Ne pitää itse hoitaa.

Mitä tarkoitat tuolla, että täyspäisten ihmisten laskuja ei Kela maksa? Ja olen siis jo maksanut ne laskut. Nyt pitäisi saada vain Kelalta rahaa takaisin. Eikö Kela siis korvaa asiakkaan itse maksamia sähkölaskuja?

-ap

Vierailija
8/17 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tarkoitat tuolla, että täyspäisten ihmisten laskuja ei Kela maksa? Ja olen siis jo maksanut ne laskut. Nyt pitäisi saada vain Kelalta rahaa takaisin. Eikö Kela siis korvaa asiakkaan itse maksamia sähkölaskuja?

-ap[/quote]

Totta kai maksaa.

Vierailija
9/17 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Korvaa. Maksan aina sähkälaskut ja kotivakuutuksen itse, sitten laskut kelaan.

Vierailija
10/17 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-ap

Totta kai maksaa.

Suosittelen maksamaan itse. Helpompi tapella Kelan kanssa, kun laskut on maksettu. Itselläni ovat yrittäneet jättää hyväksymättä laskelmaan itse maksettuja laskuja ja rahojen saamisessa on kestänyt.

Itse maksettua vuokravakuutta eivät maksa.

Vierailija
11/17 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Korvaa ne. Laittaa rahat sinun tilille, mutta yleensä niitä vähiä rahojaan ei kannata irroittaa etukäteen. Joskus kun oli isoja sairaalalaskuja kysyin miksi ei maksa niitä suoraan sieltä. Niin selitys oli tuo, että täyspäiset maksaa itse laskunsa.

Vierailija
12/17 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja se lasku huomioidaan sitten päiväykseen mukaan. Eli jos eräpäivä on 25.7 se haetaan heinäkuulle. Ei voi enää elokuussa pyytää sen korvaamista. Jos eräpäivä on ensi kuussa niin se huomioidaan vasta sen kuun tukeen menona.

Vierailija
13/17 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oisko helpompi kysyä suoraan Kelasta miten menetellään?

Vierailija
14/17 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

maksa lasku itse, sähkölasku firman oma-asiointi  sivuilta ja tiliote maksusta kelalle.

ei ikinä ongelmia. maksu aina noin viikossa kelalta 

Vierailija
15/17 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin ja se lasku huomioidaan sitten päiväykseen mukaan. Eli jos eräpäivä on 25.7 se haetaan heinäkuulle. Ei voi enää elokuussa pyytää sen korvaamista. Jos eräpäivä on ensi kuussa niin se huomioidaan vasta sen kuun tukeen menona.

höpölöpö. sähkölasku ja kotivakuutus menee aina kelan piikkiin toimeentulotuki-asiakkaana 

Vierailija
16/17 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä virkailijana todellakaan sanoisi sitä noin suoraan, mutta käytännössähän tilanne todella on se, että ns.täyspäiset maksavat laskun itse ja saavat rahat sitten Kelalta takaisin ja rappiolla olevat ja yhteiskunnan kelkasta pudonneet lähettävät laskut Kelan maksettavaksi.

Vierailija
17/17 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei pidä paikkaansa, jos heinäkuulle on myönnetty toimeentulotuki voi heinäkuisen laskun toimittaa vaikka syyskuussa.

Eräpäivän mukaiselle kuukaudelle huomioidaan