Mikä on mielestäsi ihmisen korkein hyve?
Itse olen sitä mieltä, että se on tieto. Tieto ei tuo tuskaa, vaan mielenrauhan.
Ihminen tekee älyttömiä asioita, jota kutsumme inhimilliseksi pahuudeksi, tietämättömyyttään.
Ei fiksu ihminen murhaa, tapa, raiskaa tai ole muutoin väkivaltainen toisia kohtaan, vaan tietää ja ymmärtää, että ko. käyttäytyminen on väärin.
Kommentit (51)
Ef. 3:
"18 Silloin te kykenette yhdessä kaikkien pyhien kanssa käsittämään kaiken leveyden, pituuden, korkeuden ja syvyyden,
19 ja voitte tajuta Kristuksen rakkauden, joka ylittää kaiken tiedon. Niin Jumalan koko täyteys valtaa teidät."
Ihmisen sydämessä asuva Kristuksen rakkaus siis ylittää kaiken tiedon.
[quote author="Vierailija" time="30.06.2013 klo 17:22"]
Oikeudenmukaisuus Ja viisaus.
Pelkkä tieto voi olla hyvin tyhjää. Aitoa ymmärrystä ja lähimmäisenrakkautta ei voi saavuttaa tiedon avulla, vaan edellyttää kokemusta. Tieto on myös valtaa, vallankäytön väline. En pitäisi tietoa ihmisyyden tärkeimpänä tavoitteena tai hyveenä. Mieluummin valitsisin viisauden.
[/quote]
Viisaus perustuu tietoon (tai tietämykseen) ja kaiken tiedon lähtökohtana on kokemukset ja havainnot reaalimaailmasta.
Tieto on periaatteessa myös valtaa, mutta edellyttää tällöin täysin avointa yhteiskuntaa tiedonvälityksen ja mielipiteen ilmaisun osalta. Näinhän ei esim. ole asianlaita Suomessa.
[quote author="Vierailija" time="30.06.2013 klo 17:33"]
Jos en tietäisi, että se on rakkaus, niin sanoisin nöyryys.
Mutta kyllä se on rakkaus.
[/quote]
Nöyryys on mielestäni ala-arvoinen ominaisuus, joka käytännössä esiintyy tekopyhänä nöyristelynä. Ihmisen tulee olla oma itsensa ja käyttäytyä oman synnynnäisen temperamenttinsa mukaisesti.
[quote author="Vierailija" time="30.06.2013 klo 17:24"]
[quote author="Vierailija" time="30.06.2013 klo 17:19"]
[quote author="Vierailija" time="30.06.2013 klo 17:01"]
Lähimmäisenrakkaus ehkä. Tiedolla ei ole mitään virkaa jos sitä ei osaa käyttää lähimmäistensä hyväksi.
[/quote]
Sinun pitää tietää tietysti ensin miten sinä ymmärrät lähimmäisen rakkauden. Ei kaikkia ihmisiä kukaan voi vain rakastaa. Pystytkö rehellisesti sanomaan, että rakastat Hitleriä tai Stalinia myöskin, ovathan nämäkin ihmisiä ...?
[/quote]
Ihmisen rakkaudella ei mitenkään voi rakastaa kaikkia ihmisiä. Siksi ihminen onkin niin vajaa ja syntinen. Jumalan rakkaus on ääretöntä ja rajatonta. Niin ääretöntä, että Jumala antoi ainoan poikansa kuolla meidän syntiemme tähden.
Kun otamme vastaan tuon rakkauden, me voimme sen avulla rakastaa kurjintakin syntistä tästä maailmassa. Voimme rakastaa jopa itseämme, vaikka tiedämme, miten syntisiä ajatuksia ajattelemme ja miten vääriä tekoja teemme.
[/quote]
Rakastatko homoja, nämäkin ovat ihmisiä ... ?
Oletko valmis antamaan heille samat oikeudet kuin muillekin suomalaisille?
[quote author="Vierailija" time="30.06.2013 klo 16:47"]
Itse olen sitä mieltä, että se on tieto. Tieto ei tuo tuskaa, vaan mielenrauhan.
Ihminen tekee älyttömiä asioita, jota kutsumme inhimilliseksi pahuudeksi, tietämättömyyttään.
Ei fiksu ihminen murhaa, tapa, raiskaa tai ole muutoin väkivaltainen toisia kohtaan, vaan tietää ja ymmärtää, että ko. käyttäytyminen on väärin.
[/quote]
Oletko tosiaankin sitä mieltä, että ihminen, jolla on tietoa, ei tee pahoja asioita?
Olen eri mieltä.
Esim. Stalin opiskeli pappisseminaarissa. Oletan, että hänellä olisi pitänyt olla tietoa oikeasta ja väärästä.
Muistakin oppineista hirmuhallitsijoista riittäisi esimerkkejä. Tieto ei todellakaan jalosta ihmistä. Ilman rakkautta ihminen ei tee tiedolla mitään.
[quote author="Vierailija" time="30.06.2013 klo 17:47"]
[quote author="Vierailija" time="30.06.2013 klo 17:24"]
[quote author="Vierailija" time="30.06.2013 klo 17:19"]
[quote author="Vierailija" time="30.06.2013 klo 17:01"]
Lähimmäisenrakkaus ehkä. Tiedolla ei ole mitään virkaa jos sitä ei osaa käyttää lähimmäistensä hyväksi.
[/quote]
Sinun pitää tietää tietysti ensin miten sinä ymmärrät lähimmäisen rakkauden. Ei kaikkia ihmisiä kukaan voi vain rakastaa. Pystytkö rehellisesti sanomaan, että rakastat Hitleriä tai Stalinia myöskin, ovathan nämäkin ihmisiä ...?
[/quote]
Ihmisen rakkaudella ei mitenkään voi rakastaa kaikkia ihmisiä. Siksi ihminen onkin niin vajaa ja syntinen. Jumalan rakkaus on ääretöntä ja rajatonta. Niin ääretöntä, että Jumala antoi ainoan poikansa kuolla meidän syntiemme tähden.
Kun otamme vastaan tuon rakkauden, me voimme sen avulla rakastaa kurjintakin syntistä tästä maailmassa. Voimme rakastaa jopa itseämme, vaikka tiedämme, miten syntisiä ajatuksia ajattelemme ja miten vääriä tekoja teemme.
[/quote]
Rakastatko homoja, nämäkin ovat ihmisiä ... ?
Oletko valmis antamaan heille samat oikeudet kuin muillekin suomalaisille?
[/quote]
Minä en rakasta kaikkia ihmisiä, mutta Kristus minussa rakastaa kaikkia maailman ihmisiä äärettömästi.
Rakkauteen kuuluu rajat ja lempeä ohjaaminen Jumalan tahdon mukaiseen elämään. Tämä koskee aivan kaikkea syntiä, mm. avoliitossa elämistä tai esiaviollista seksiä.
Minulla on ollut tuttavapiirissä myös homoseksuaalisessa suhteessa eläviä ihmisiä. Asian problematiikka ei ole minulle vieras. Jokainen lukekoon itse, mitä Raamattu tästä asiasta sanoo ja toimikoon sitten, miten Raamattuun sidottu omatunto sanoo. Minä haluan toimia rakkkaudellisesti tässäkin asiassa. Jos olisin päättäjänä, en voisi sallia sellaista, mitä omatuntoni ei sallisi ja minkä kokisin olevan Jumalan tahdon vastainen asia. Jumala haluaa meille hyvää. Joskus me uhmaamme Jumalaa vastaan, sillä aina emme ymmärrä omaa parastamme laajemmasta perspektiivistä.
[quote author="Vierailija" time="30.06.2013 klo 17:49"]
[/quote]
Oletko tosiaankin sitä mieltä, että ihminen, jolla on tietoa, ei tee pahoja asioita?
Olen eri mieltä.
Esim. Stalin opiskeli pappisseminaarissa. Oletan, että hänellä olisi pitänyt olla tietoa oikeasta ja väärästä.
Muistakin oppineista hirmuhallitsijoista riittäisi esimerkkejä. Tieto ei todellakaan jalosta ihmistä. Ilman rakkautta ihminen ei tee tiedolla mitään.
[/quote]
Ei tieto ole mikään hyve. Sinulla on ap nyt käsitteet sekaisin. Tieto on pelkkiä faktoja ilman arvoarvostelmia.
Mutta vastauksena kysymykseesi sanon oikeudenmukaisuus.
[/quote]
Olen eri mieltä.
[/quote]
Niin, kyllä Stalinilta ainakin puuttuu moraalitieto, joten kyllä mielestäni pahat teot hänen kohdalla voidaan ymmärtää tietämättömyydestä aiheutuviksi.
Oletko sitä mieltä, että kristinusko pystyy kertomaan, mikä on oikein ja väärin? Itse pidän kristinuskon moraalia orjamoraalina, joka näivettää ja tuhoaa ihmisen halun elää siinä yhdessä elämässä, joka hänelle on annettu.
Jos ihmisellä on riittävästi tietoa, niin hän siirtyy kristinuskon moraalin eli hyvän ja pahan tuollepuolen ja luo sieltä käsin omat arvonsa ja sääntönsä pohjautuen tietoon.
[quote author="Vierailija" time="30.06.2013 klo 18:04"]
[/quote]
Olen eri mieltä.
[/quote]
Ei tieto ole mikään hyve. Sinulla on ap nyt käsitteet sekaisin. Tieto on pelkkiä faktoja ilman arvoarvostelmia.
Mutta vastauksena kysymykseesi sanon oikeudenmukaisuus.
[/quote]
Tieto on todellakin sama asia kuin fakta ja todellisuuskäsitys eli maailmankuva perustuu tietoon, jos ihminen on yli päänsä rationaalinen ja looginen.
Kyllä tieto on arvojenkin perustana. Esim. taloudessa markkina-, tuotto- ja kustannusarvo perustuvat tietoon.
Mitä tarkoitat oikeudenmukaisuudella käytännössä?
[quote author="Vierailija" time="30.06.2013 klo 18:05"]
[/quote]
Olen eri mieltä.
[/quote]
Niin, kyllä Stalinilta ainakin puuttuu moraalitieto, joten kyllä mielestäni pahat teot hänen kohdalla voidaan ymmärtää tietämättömyydestä aiheutuviksi.
Oletko sitä mieltä, että kristinusko pystyy kertomaan, mikä on oikein ja väärin? Itse pidän kristinuskon moraalia orjamoraalina, joka näivettää ja tuhoaa ihmisen halun elää siinä yhdessä elämässä, joka hänelle on annettu.
Jos ihmisellä on riittävästi tietoa, niin hän siirtyy kristinuskon moraalin eli hyvän ja pahan tuollepuolen ja luo sieltä käsin omat arvonsa ja sääntönsä pohjautuen tietoon.
[/quote]
No nytpä on sitten löydetty ylhäinen ihmisolio, joka tietää Jumalan moraaliakin paremman moraalin.
30.6.2013 vauvapalstan Aihe vapaa -palsta.
Laittakaa muistiin tämä merkittävä päivä ja hetki. Tämä jää historiaan.
Se ettei yritä pakottaa muita ihmisiä kärsimään omista virheistään, puutteistaan, luonteensa heikkouksista.
Se, että ruuhkabussissa aivastelee nenäliinaan eikä muiden päälle. Se, että ei pakota naapuriaan kuuntelemaan musiikin jumputusta tai muita ääniä jos naapuri ei niitä halua kuunnella. Se ettei yksiavioisuuteen kykenemätön hankkiudu yksiavioiseen suhteeseen. Se, että myöntää virheensä ja pyrkii hyvittämään ne niille jotka ovat niistä joutuneet kärsimään. Se ettei luistele vastuusta tekosyyllä "Emmä tienny". Se ettei pakota muita kärsimään omasta tietämättömyydestä tai ammattitaidottomuudesta. Se, että osaa lopettaa kun kyvyt eivät riitä.
En tiedä millä sanalla tätä kuvaisi. Se on jonkinlaista omien rajojen sisäpuolella pysymistä. Sitä ettei tyrkytä itseään muille. Toisaalta myös täydellistä vastuunkantoa omista tekemisistä.
Niin ja se tieto, mitä ihminen pystyy omaksumaan on niin rajallista, vaikka akateemiset monesti kuvittelevatkin olevansa muita ylempänä tietoineen:)
Itse uskon Jeesukseen ja sydämen sivistykseen kaikkein eniten.
[quote author="Vierailija" time="30.06.2013 klo 18:12"]
[quote author="Vierailija" time="30.06.2013 klo 18:05"]
[/quote]
Olen eri mieltä.
[/quote]
[/quote]
No nytpä on sitten löydetty ylhäinen ihmisolio, joka tietää Jumalan moraaliakin paremman moraalin.
30.6.2013 vauvapalstan Aihe vapaa -palsta.
Laittakaa muistiin tämä merkittävä päivä ja hetki. Tämä jää historiaan.
[/quote]
Noh, Nietzche sen jo aikoinaan tiesi, että jumala on kuollut ja tahtoi sen sijaan yli-ihmisen elävän. Ja oli oikeassa, mikä on kyllä filosofeille erittäin harvinaista.
Kristinuskon mukainen moraalikäsitys sopii keskenkasvuiselle ja henkisesti kypsymättömälle 10-vuotiaalle lapselle, ei kai kukaan tervejärkinen ihminen usko kristinuskon yliaistillisiin henkiolentoihin.
Sellainen ihminen joka auttaa pyyteettömästi. Eli ei ajattele auttaessaan miten MINÄ tästä hyödyn.
Miksi sinä ap et ole jo poistanut maailman köyhyyttä, vaikka sinulla on siitä tieto? ja korkea moraali?
Yleistää ei voi mitään, mutta homoja en tuomitse kun tunsin ystävällisen ja kauniin homon. Valitettavsti hän menehtyi nuorena ja työpaikalla kiusattuna.
[quote author="Vierailija" time="30.06.2013 klo 18:19"]
Kristinuskon mukainen moraalikäsitys sopii keskenkasvuiselle ja henkisesti kypsymättömälle 10-vuotiaalle lapselle, ei kai kukaan tervejärkinen ihminen usko kristinuskon yliaistillisiin henkiolentoihin.
[/quote]
Tämäpä kuulostaa kovin rakkaudelliselta. (not) Tällaistako tekstiä kirjoittaa ihminen, jolla on hallussaan ihmisyyden ylin hyve? Eli leimaat Jumalaan uskovat ihmiset sairaiksi. Onko se hyveellistä?
Kyllä minunkin pitää vastata että rakkaus. Kieltämättä totaalinen rakkaus on hankalaa, mutta se on ihanne jota kohti jokaisen pitäisi muistaa kilvoitella. Avainsana on nimenomaan muistaminen, koska elämän realiteetit tekevät rakkauden mielessä pitämisestä vaikeaa.