N. 40% aikkarilla syntyeistä saa lisämaitoa, n. 10% kättärillä syntyneistä
Siis sairaalassa olo aikana. Eikö ole kummallista?
Kommentit (26)
keskosina, äidit voivat olla hyvinkin huonossa kunnossa pitkän sairaalajakson ja sairauden, mm. raskausmyrkytys uuvuttamina (jolloin maito ei nouse), joten ei ihme, että vauvat saavat siellä prosentuaalisesti useammin lisämaitoa kuin Kättärillä. Kättärillä hoidetaan normaalisti etenevien raskauksien synnytykset, joten siellä ei synny keskosia ja äidit ovat itsekin paremmassa kunnossa.
Naistenklinikalla on myös vauvojen teho-osasto - ne vauvat eivät tosiaan ole kykeneviä imemään, vaan tarvitsevat lisämaitoa.
Kuten tuli, Naikkarilla hoidetaan erityis- ja riskiraskauksia. Itsekin olen tällaisen läpikäynyt.
Toinen varma syy: Naikkarin imetysohjaus on onnetonta. Täällä joku hoitaja syyllisti maitoa hakevia äitejä. Totuus on monitahoisepi. Omalla osastollani käskettiin selaamaan kansio, josta ei ollut imetyspulmiini mitään hyötyä. Kukaan ei suostunut neuvomaan vaan käskettiin selaamaan aina se h***etin kansio. Kuulen tätä jatkuvasti muiltakin samalla osastolla maanneilta. Seuraava askel on varmasti se, että synnytetään kansio kädessä?
Oli tosi ala-arvoinen osasto muutenkin. En ole missään osastolla nähnyt yhtä tympeää, osaamatonta ja epäinhimillistä hoitohenkilöstöä. Ja kokemusta löytyy vuosien ajalta niin potilaana kuin alan ammattilaisenakin.
Vierailija:
siis kun on outo ja stressaava ympäristö. JA sitten vielä jos joutuu kokemaan lisää stressiä lapsen pärjäämisestä, niin siitä se maidon tulo vasta häiriintyykin.i]
Joo, ja sitten jonkun toisen vauva rääkyy siinä verhon takana vuorotellen oman kanssa ja et saa nukutuksi öisin ja hoitajat kyttäävät kokoajan " no joko se imetys onnistuu, joko se" ja on niin hormooneistakin pihalla -ei ole ihme, että maidontulo häiriintyy herkästi!
lapset syntyneen klinikalla. Eikä valittamista. siellä on linja joka ohjaa tod. elämään eikä mitään hyssyttelyjä. Kaiken päälle lastenklinikka on viiden minuutin päässä jos jotain yllättävää sattuu synnytyksessä. eikä ole totta että sinne pistetään kaikki " ongelmaäidit" . Mä sain ihan itse valita enkä kuulu mihinkään riskiryhmään!!
Tuputtivat lisämaitoa, ja jatkoin tyhmä samaan malliin kotonakin. Seurauksena kunnon allergiat!
Toisen lapsen synnytin ulkomailla sairaalassa, ja siellä ei annettu lisämaitoa. Todettiin vaan, että kyllä se maito riittää ja lapsi pärjää. Ja niin on pärjännytkin, mutta siihen uskominen vaati henkistä tukea, jota onneksi sairaalasta sai paljon.
siis kun on outo ja stressaava ympäristö. JA sitten vielä jos joutuu kokemaan lisää stressiä lapsen pärjäämisestä, niin siitä se maidon tulo vasta häiriintyykin.
Mulla ainakin maidontulo on täysin " päästä" kiinni. Vaikea saada maitoa tulemaan, jos ei siihen itse usko : ( JA vaikea uskoa, jos ei sitä tule. Siinähän se oravanpyörä onkin.