Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

miksi minua ärsyttää ystäväni lapsi

Vierailija
29.06.2013 |

ELi kyseessä on 6 vuotiaat pojat.

KÄymme toisissamme usein kylässä ja pojat leikkii ihan ok.

Mutta ystäväni poika haluaa olla rauhassa vähän väliä. Ja eritoten kun leikki ei mene hänen mielen mukaansa niin silloin lapsi kerää tavaransa ja alkaa kiljuu , että haluaa olla rauhassa. Usein haluaa tosiaan olla rauhassa jos lapseni ei tee niin kuin hän tahtoo vaan pakenee ongelma tilannetta rauhassa oloon ja äitinsä vain sanoo : jos haluaa olla rauhassa niin pitää saada olla rauhassa.

Mutta milloin lapsi sitten joustaa ja myötäilee toisten leikkiä ? Tai oppii yhteisiä pelisääntöjä? Poikani usein pahoittaa mielensä ja haluaa joustaa jotta kaveri tulisi takaisin leikkimään huoneestaan tai äidin sylistä pois jos meillä ovat kylässä.

Minua tämä tympii sillä poikani joustaa ja joustaa ylettömiä eikä se näinkään voi mennä. Tämän kaverini vain tuumii, että rauha on suotava jokaiselle joka sitä haluaa .

Minusta tuollainen on manipulointia ja pahimmanlaatuista sellaista. Ystäväni lapsi saa näin kaiken haluamansa ikätovereilta periksi eli pomottaa vanhempien tuella.

Olemme nyt tehneet niin, että kun olemme kylässä ja alkaa tämä rauhassa olemisen tahto , silloin  minä aloitan leikkimään lapseni kanssa ja pitämään kivaa. Ja kun ystäväni lapsi tulee norkkoamaan viereen leikkiin mukaan , kerron miten haluamme leikkiä rauhassa. Joo, lapsellista minulta mutta siperia opettaa...

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
30.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2013 klo 14:07"]

[quote author="Vierailija" time="30.06.2013 klo 11:57"]

Tämä on kyllä hauskin vitsi, jonka olen kuullut. ;D

Jonkun mielestä siis se, että lapsi haluaa olla rauhassa on enemmän manipulointia kuin se, että haluaa pakottaa vastentahtoisen lapsen leikkimään kanssaan.

Ahaa ja vai niin. ;D

[/quote]

Rauhassa saa olla mutta ei sinu tarvitsekaan ymmärtää milloin se on manipulointia ja milloin fiksua. Minusta se on manipulointia silloin kun sitä käytetään näin räikeästi oman tahdon läpisaamiseksi ja olemalla joustamatta itse milloinkaan. ja se on manipulointia jos aikuisten pitää olla toisilleen juttelematta koska lapsi haluaa olla rauhassa ja istua äitinsä sylissä vaikka koko vierailun. Mutta olet näitä : mulla on oikeus olla rauhassa, hajoittaa toisten leikit , kerätä lelut pois, vaatia aikuisten hiljaisuutta ja saada näin vanhemmilta tahto läpi ja saada vanhemmat puolustamaan oloa jotta toiset joustaa jälleen kerran.

Mikä sinua estää puhumasta ihmiselle, jolla on lapsi sylissä?

Ja muista, että ap ja ystävänsä ovat aikuisia kavereita, lapsensa eivät välttämättä lainkaan vaan yhdessä vain siksi, että äitinsä tuntevat toisensa.

Ap ei ole mitenkään kertonut oman lapsensa joustamisista. Mitä tuo poika tekee ollakseen joustava? Ja miten ihmeessä äiti sen tietää, koska hän ei halua edes nähdä lapsia vaan rupatella kaverinsa kanssa!

Vierailija
22/27 |
30.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2013 klo 11:53"]

Pointit on siinä , että ystävän pika haluaa leikkiä poikani kanssa ja ovat usein keskenään jomman kumman tykönä mutta tämä rauhassa olo vaan vie innon vähän jokaiselta joka lapsen kanssa on tekemisessä. Ystävän poika hakee useasti minun poikaani leikkimään ulos, heille tai meille. Mutta aina, joka ikinen kerta loppuu leikki siihen , että tämä haluaa olla rauhassa . Ja lapseni sitten pyytää anteeksi ja leikitään tämän pojan mieluista leikkiä ja tämän pojan johdolla ja tämän pojan tyylillä.

Oli sitten kyse leikkimisestä, jonnekin lähdöstä tai aikuisen keskustelusta toisen aikuisen kanssa niin poika haluaa olla useimmiten rauhassa jos ei saa huomioo, leikki menee erilailla kuin poika itse kuvittelee, pitäisi lähtä kauppaan tai joutuisi pyytämään anteeksi jos jotain tehnyt väärin. Silloin poika vetää tämän rauhassaolon-kortin ja tämä tapahtuu todella monesti päivän aikana.

Pojat menevät 1luokalle. Hänellä ei ole mitään diagnoosia ja on ihan normi lapsi muuten mutta kova manipuloimaan toisten tekemisiä jotta ne menee niin kuin hän haluaa.

[/quote]

Miksi lapsesi pyytää anteeksi, jos ei ole tehnyt mitään väärää? Millaista lasta oikein olet kasvattamassa, jos hän pyytelee anteeksi, vaikka ei ole mitään anteeksipyydettävää eli onko kyse nyt kuitenkin siitä, että lapsestasi on kasvatetty itsetunnoton nössö, jonka jo pelkkä olemassaolo ärsyttää muita?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
30.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai anteeksipyyntö ketään kynnysmatoksi tee? Voihan sitä pyytää anteeksi toisen pahaa mieltä, vaikkei olisi tehnyt mitään pahaa. Toisaalta minusta ap voisi opettaa lapsensa sanomaan suoraan, että "tää on tosi tyhmää, mä en tykkää, että sä haluat heti olla rauhassa, kun olet häviöllä tms".

Vierailija
24/27 |
30.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tunnen tuon lapsityypin. Kuopuksen kaveri pelaa juuri tuota peliä. Vanhemmat eivät onneksi lähde tuohon mukaan, mutta eivät ole tietenkään aina näkemässä tilannetta ja kouluttamassa siinä. Lisäksi lapsi on hyvin itsepäinen eli ei ihan ensimmäisestä sanomisesta usko. 

Ko. poika tekee juuri sitä, että jos eivät tee juuri kuin hän haluaa, hän lähtee kotiin. Samoin jos meilä ei saa pelata pleikkaa, taas lähdetään kotiin. Tottakai kuopus myötäilee ja antaa periksi paljon, kun haluaisi leikkiä kaverinsa kanssa. Onneksi usein on muita kavereita ja kiukuttelija voi lähteä rauhassa kotiinsa ja muut jatkavat leikkiä. Jos leikkivät heillä ja kaveri suuttuu, niin kuopuksemme jatkaa leikkiä kiukuttelijan pikkuveljen kanssa ja kaikki ovat tyytyväisiä paitsi kiukuttelija. Myös kiukuttelijan vanhemmat ovat tyytyväisiä, että hänet "jätetään huomiotta" tuollaisissa tilanteissa. Opettaa parhaiten, ettei saa tahtoaan läpi manipuloimalla. Ko. lapsi myös vaihtaa kaveria lennosta jnejne. Olenkin joskus puuttunut toimintaan puhumalla pojalle, että miltä susta tuntuisi ja se aina hetkeksi auttaakin. Poika on todella fiksu, mutta käyttää valitettavasti fiksuuttaan myös huonoihin asioihin ja oppii isommilta tehokkaasti. 

Vierailija
25/27 |
30.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se nyt vaan ei ole reilua että yksi lapsi pomottaa kaikkia muita oman mielensä mukaan. Pompottamistahan tuo on jos haluaa olla rauhassa eli lopettaa leikit heti kun kaikki ei mene oman mielensä mukaan.

Vierailija
26/27 |
30.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tollaset leikin keskenjättäjät, heti kun ei mene niin kuin itse haluiaisi jäävät lopulta ilman kavereita. Ja sitten oppivat. Tai sitten ei. Jotkut ihmiset kun eivät ole niin sosiaalisia ja ovat mielummin yksin, kuin joustavat ja tekevät asioita joista eivät pidä.

6-vuotiaat ovat vielä sosiaalisesti tosi epäkypsiä. Koulussa sitten oppivat parin ekan vuoden aikana paljon noita taitoja.

Vierailija
27/27 |
30.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2013 klo 22:20"]

Se nyt vaan ei ole reilua että yksi lapsi pomottaa kaikkia muita oman mielensä mukaan. Pompottamistahan tuo on jos haluaa olla rauhassa eli lopettaa leikit heti kun kaikki ei mene oman mielensä mukaan.

[/quote]

Mutta oletko hetkeäkään ajatellut, mitä tuossa tilanteessa voisi tehdä? Voisi vaikka sanoa sille kaverilleen, että aha, teillä halutaan olla rauhassa, me lähdetäänkin sitten. Ja lähteä leikkimään muualle! Tosin minäkin haluaisin olla rauhassa, jos joutuisin vaikka tunnin olemaan jonkun kanssa, joka ei osaa leikkiä vaan koko ajan pyrkii määräämään. Kun minä en enää jaksa vaan haluan olla rauhassa, olisi se pomottamista?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän yhdeksän