Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi toisille ihmisille tarttuu murre nopeasti, ja toisille ei koskaan?

Vierailija
28.07.2020 |

Niin?

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä. Olisiko empatialla tekemistä tässä? Tai suurella/pienellä tarpeella kuulua joukkoon? Tai heikolla/vahvalla yhteydellä omaan murteeseen ja juuriin?

Vierailija
2/39 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska ihmiset ovat erilaisia.

Myös ikä, sukupuoli, koulutus ja se, miltä murrealueelta on kotoisin, vaikuttavat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon keskisuomesta, mulla ei ole erityistä murretta, ehkä siksi omaksun kaikki murteet lähes automaattisesti.

Vierailija
4/39 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ole empatia se selitys. Olen empattinen ja lämmin ja ystävällinen, silti ei karjalan murre tarttunut vaikka 15v ajan altistuin sille ;)

Vierailija
5/39 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myös ikä, sukupuoli, koulutus ja se, miltä murrealueelta on kotoisin, vaikuttavat.

Varmastikin. Mutta olen nähnyt jopa tapauksia, jossa itämurteiden puhujalle tarttuu länsimurre nopeasti, tai päinvastoin.

Vierailija
6/39 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon keskisuomesta, mulla ei ole erityistä murretta, ehkä siksi omaksun kaikki murteet lähes automaattisesti.

On sullakin murre. Et vaan huomaa sitä. Menepä itä-suomeen niin murrettasi ihmetellään eikö kaikkia sanojasi ymmärretä :)

Vierailija
7/39 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskisuomalainen puhuu varmasti erilailla kuin hämäläinen. Itse olen hämeestä ja puhun omasta mielestäni normaalisti, mutta muiden mielestä varmaan hämäläisittäin.

Vierailija
8/39 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei ole empatia se selitys. Olen empattinen ja lämmin ja ystävällinen, silti ei karjalan murre tarttunut vaikka 15v ajan altistuin sille ;)

Oletko hyvä vieraissa kielissä? Oletko musikaalinen?

Vierailija
9/39 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Savoa ei ainakaan opi, jos ei ole siellä syntynyt.

Vierailija
10/39 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä väittäisin, että joillekin tarttuu sekin. Olen itse Helsingissä asunut nuoruuteni, eikä oikein mikään murre tartu. Olen kuitenkin asunut elämäni aikana pari vuotta Kuopiossa, pari vuotta satakuntalaisessa pikkukaupungissa, ja useamman vuoden Turussa. Joka paikassa olen tavannut muualta muuttaneita ihmisiä, joille on nopeasti tarttunut paikallinen nuotti, vaikka itselleni ei ole.

Vierailija
11/39 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmastikin. Mutta olen nähnyt jopa tapauksia, jossa itämurteiden puhujalle tarttuu länsimurre nopeasti, tai päinvastoin.

Ei kyse ole siitä, että itämurteet tarttuisivat automaattisesti itämurteisille ja länsimurteet länsimurteisille, vaan siitä, että tietyt murteet katoavat ihmisiltä helpommin. Näissä on siis eri muuttujia. Ääripäät ovat ne, että Savon murretta puhuvat naiset kadottavat murteensa todennäköisimmin (siis keskimäärin) ja Etelä-Pohjanmaan murretta puhuvat miehet säilyttävät murteensa todennäköisimmin. (Tätä asiaa on siis tutkittu.)

Aksenttitutkimusta taas on tehty Suomessa niin vähän, että siitä en osaa sanoa mitään.

Vierailija
12/39 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö viikkikuukki jutut olleet Keski-Suomesta?

Vierailija
13/39 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oulun murre on mukavan kuuloista.

Vierailija
14/39 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viikki, kuukki ja linkki on yksittäisiä sanoja, en näe sitä minään murteena. Näitä sanoja käyttää jyväskyläläiset mitä murretta sitten puhuvatkin.

Vierailija
15/39 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viikki, kuukki ja linkki on yksittäisiä sanoja, en näe sitä minään murteena. Näitä sanoja käyttää jyväskyläläiset mitä murretta sitten puhuvatkin.

Keskisuomalaiset puhuvat itämurretta. Morfologisten piirteiden (lähen pro lähden, mennee pro menee) lisäksi keskisuomalaisilla on aika tunnistettava aksentti.

Vierailija
16/39 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyvä kielipää, mulla on ja murteet tarttuu, samoin englannin ääntäminen onnistuu lähes natiivitasolla

Vierailija
17/39 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jyväääskyläläiset ei tajua omaa murrettaan, se on yleisesti tiedetty juttu.

Vierailija
18/39 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä se vaatisi hirveästi vaivaa opetella uutta murretta, on helpompaa vaan puhua niin kuin on pienestä asti tottunut, vaikken ole synnyinalueellani vakituisesti 15 vuoteen asunutkaan. Toki murteeni on ehkä hieman laimentunut vuosien aikana. Ehkä kyse on myös siitä että arvostan juuriani ja pidän murteestani (etelä-pohjanmaa).

Vierailija
19/39 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä väittäisin, että joillekin tarttuu sekin. Olen itse Helsingissä asunut nuoruuteni, eikä oikein mikään murre tartu. Olen kuitenkin asunut elämäni aikana pari vuotta Kuopiossa, pari vuotta satakuntalaisessa pikkukaupungissa, ja useamman vuoden Turussa. Joka paikassa olen tavannut muualta muuttaneita ihmisiä, joille on nopeasti tarttunut paikallinen nuotti, vaikka itselleni ei ole.

Tapasin luokkakaverini pitkän ajan jälkeen. Kävimme samaa koulua Turussa.

Hän oli myöhemmin aikuisen muuttanut savoon. Tavatessamme puhui savon murretta.

Vierailija
20/39 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä se vaatisi hirveästi vaivaa opetella uutta murretta, on helpompaa vaan puhua niin kuin on pienestä asti tottunut, vaikken ole synnyinalueellani vakituisesti 15 vuoteen asunutkaan. Toki murteeni on ehkä hieman laimentunut vuosien aikana. Ehkä kyse on myös siitä että arvostan juuriani ja pidän murteestani (etelä-pohjanmaa).

Näin koen itsekin, eikä ole murteet tarttuneet. Kuitenkin joillekin ilmeisesti tarttuu automaattisesti uuden murteen sanat ja nuotti, ilman että edes yrittäisivät. Tai näin ainakin väittävät, voihan se tietenkin olla että salaa toistelevat uutta murretta kotona minkä ehtivät :D Aika järjetöntä toimintaa jos näin olisi.