Macbook air. Onko hyvä?
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Air on applen riisuttu halpisversio läppäristä, Pro on se tehoversio. Air:in hinnalla saa windows koneen tehoversion jossa tehot riittää huomattavasti pidemmälle.
Apple on ns design-brändi jonka hinnassa on aina brändilisää. Naiivia kuvitella että saa teknisesti rahoilleen vastinetta, trendikkään brändin siitä kyllä saa.
Kerro vielä, mikä lisäarvo niillä tehoilla on, jos niitä ei tarvitse. Kukaanhan ei osta Airia, jos tarvitsee tehokkaan koneen. Windows-kone hidastuu ihan normaalissa käytössä, Mac ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan ylivoimaisesti parempi kuin mikään windows-romu. En tiedä, jos Windows-koneeseen löisi yhtä paljon rahaa, niin olisiko edes lähellä yhtä sulavaa ja toimivaa kokonaisuutta. Ainakin ne n. 500 euron läppärit ovat ihan sekundaa tämän rinnalla.
Ite olin vannoutunut windows-ihminen ennen nykyistä työpaikkaa. Sain töistä mäkin ja sen jälkeen en ole windows-koneisiin juuri koskenut. Aivan joka ikinen asia on tässä paremmin: Ohjelmat toimii ja päivittyy ongelmitta, kosketuslevy on loistava, akku kestää, näyttö on hyvä ja koko kapisus on kevyt sekä hiljainen.
Tuntuu jotenkin kuin aikamatkalta vuosien taakse kun joutuu joskus windows-läppärillä jotain tekemään.
Kuten itsekin totesit, jos ostaa samanhintaisen esim. Lenovon saa rahalleen enemmän vastinetta. Airillä voi surffailla facessa, mutta akku ei riitä mitenkään työkäyttöön.
Mulla on riittänyt akku ihan hyvin työkäyttöön.
Meillä on kaksi Lenovoa, ja kyllä ne ovat hidastuneet huomattavasti sinä aikana, kun ne on meillä olleet, Air taas ei.
Siskolla on, työn kautta. 6 kk sisällä hajosi kamera, siitä 6 km niin koko kone kuoli, sai tilalle uuden. Laturijohdot alkaneet hajoilemaan nopeasti (sen läppäriin tökättävän osan juuresta), nyt taitaa olla kolmas johto menossa.
Vierailija kirjoitti:
Siskolla on, työn kautta. 6 kk sisällä hajosi kamera, siitä 6 km niin koko kone kuoli, sai tilalle uuden. Laturijohdot alkaneet hajoilemaan nopeasti (sen läppäriin tökättävän osan juuresta), nyt taitaa olla kolmas johto menossa.
Mä oon teipannut sen johdon siitä kohdasta. Tää kannattaa tehdä, se on heikko kohta.
Kevytkäyttöön hinnakas peli. Jos tekee jotain vähän vaativampaa, niin huutaa ja kuumenee kuin perkele. Ja Apple tyyliin ei korjattavissa. MacBook pro 2-300 euroa kalliimmalla hinnalla on paljon parempi ostos, vaikka sekin on kertakäyttökamaa, jos esimerkiksi SSD hajoaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan ylivoimaisesti parempi kuin mikään windows-romu. En tiedä, jos Windows-koneeseen löisi yhtä paljon rahaa, niin olisiko edes lähellä yhtä sulavaa ja toimivaa kokonaisuutta. Ainakin ne n. 500 euron läppärit ovat ihan sekundaa tämän rinnalla.
Ite olin vannoutunut windows-ihminen ennen nykyistä työpaikkaa. Sain töistä mäkin ja sen jälkeen en ole windows-koneisiin juuri koskenut. Aivan joka ikinen asia on tässä paremmin: Ohjelmat toimii ja päivittyy ongelmitta, kosketuslevy on loistava, akku kestää, näyttö on hyvä ja koko kapisus on kevyt sekä hiljainen.
Tuntuu jotenkin kuin aikamatkalta vuosien taakse kun joutuu joskus windows-läppärillä jotain tekemään.
Kuten itsekin totesit, jos ostaa samanhintaisen esim. Lenovon saa rahalleen enemmän vastinetta. Airillä voi surffailla facessa, mutta akku ei riitä mitenkään työkäyttöön.
Meillä on kaksi Lenovoa, ja kyllä ne ovat hidastuneet huomattavasti sinä aikana, kun ne on meillä olleet, Air taas ei.
Neljättä vuotta ThinkPadi käytössä, eikö todellakaan ole hidastunut mihinkään. Siihen vaikuttaa paljon käyttö ja ylläpito. Akku kestää vieläkin +8h tekstin ja kuvan käsittelyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä oon teipannut sen johdon siitä kohdasta. Tää kannattaa tehdä, se on heikko kohta.
Näin on nyt tehnytkin. Ihme juttu vaan ettei tuolla hinnalla saa kestävää johtoa, kun minkään muun merkkisen läppärin johto ei ole lähipiirissä koskaan hajonnut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Applen tarkoin valitseman johdon ominaisuus LOL.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin on nyt tehnytkin. Ihme juttu vaan ettei tuolla hinnalla saa kestävää johtoa, kun minkään muun merkkisen läppärin johto ei ole lähipiirissä koskaan hajonnut.
Meillä on muissa läppäreissä ihan eri tyylinen laturin johto, sellainen, joka on tukevammin kiinni. Macin johdoissa on se jippo, että ne irtoavat, jos johdosta kiskaisee. Mulla on tuo laturin johto pysynyt hyvänä teipattuna 7 vuotta, mutta onhan se sitten hieman kömpelömpi. Tiesin edellisestä Macista, että kannattaa heti teipata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Neljättä vuotta ThinkPadi käytössä, eikö todellakaan ole hidastunut mihinkään. Siihen vaikuttaa paljon käyttö ja ylläpito. Akku kestää vieläkin +8h tekstin ja kuvan käsittelyä.
Mulla on 7-vuotias Air ja saman ikäinen Think pad, ja se on kyllä hidastunut huomattavasti. Akku oli jo paljon aiemmin kaputt, mutta se ei sikäli haittaa, että käytän sitä telakassa.
Akku kestää tässä Airissa ihan toisella tavalla kuin aiemmissa koneissa. Kevyt kone ja silti helposti monta päivää menee lataamatta. Ei onnistunut windowseilla
Tämän ketjun perusteella sanoisi siis, että ne, joilla on Air, tykkäävät siitä, ne, joilla ei ole, eivät tykkää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kahdesta magsage laturista mennyt johto samalla tavalla. Nyt ostin Amazonista kiinalaturin 20 eurolla, kun koneella on jo ikää 5 vuotta. Johto vaikuttaa laadukkaammalta. :D
Vierailija kirjoitti:
Laatua Kiinasta.
Poikkeaako tämä jotenkin muista tietokoneista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laatua Kiinasta.
Poikkeaako tämä jotenkin muista tietokoneista?
Vain hinnaltaan.
Alkaa thermal throttlaamaan, eli laskemaan tehoja noin 5 minuutin kovan editoimisen jälkeen, äärimmäisen huono laite jos jotain raskasta täytyy tehdä pidempiä aikoja. Perus netti surffaukseen ja kevyeen kuva editoimiseen ehkä ihan pätevä, mutta video editointia tai raskaampaa suoritin käyttöä vaativiin töihin en suosittele. On niin pienet jäähdytys elementit ettei kone jäähdy tarpeeksi käytössä, en suosittele kuin netti koneeksi, sellaiseksikin 10x liian kallis. Mädän omenan lisä on ihan liikaa netti koneeksi jonka jäähdytys on suunniteltu sudeksi.
Kunhan et osta sillä huonommalla näppäimistöllä varustettua mallia. Eli varmista että siinä on se uusi kunnollinen näppäimistö. Apple käytti välillä kannettavissaan huonompia näppäimistöjä. Ihan uusimmissa tämä on korjattu.
Macbook Airin liitännät taitaa olla aika heikot, joten siinä mielessä Pro parempi.
Kohta kai tulee myyntiin 14-tuuman Macbook Pro microledeillä varustettuna, joten se on sitten varmaan todella hyvä. Tosin varmaan kallis.