Ruoka tai herkku jota inhosit lapsena, mutta nyt rakastat?
Minä en voinut sietää lapsena kuningatar-jäätelöä ja nyt se on mielestäni paras herkku ikinä.
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Mikäköhän on suolis?
SUOLA-KURKKU
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikäköhän on suolis?
SUOLA-KURKKU
Taidat tarkoittaa maustekurkkuja, mutta tietämättömyyttäsi puhut suolakurkuista...
Katkarapu.
Välillä iskee ihan himo niihin. Katkarapuleipä on yksi lemppari nykyään.
Paljon on sellaista, mitä en lapsena edes maistanut mutta oppinut aikuisena syömään (osin siksi, ettei ollut koskaan edes tarjolla, kuten vaikka homejuusto tai oliivit), mutta jos puhutaan niistä, joita inhosin lapsena, niin joululaatikot (porkkana- ja lanttu lähinnä, muita ei ollut lapsena tarjolla) maistuvat nyt aikuisena, lapsena inhosin.
Savusilakat. Sienisalaatti. Viili.
Sipuli. Jos ruuassa oli näkyviä sipulinpaloja , ne piti tarkkaan noukkia pois.
Olin tosi tosi ennakkoluuloinen monia ruokia kohtaan joten tähän on hankala vastata.
Vielä aikuisiälläkin vierastin paljon ruokia, kunnes yhdessä vaiheessa kyllästyin omaan suppeaan ruokavalioon ja aloin kokeilemaan uusia ruokia. Kala oli yksi asia, mitä vierastin mutta nykyään kalaruoat on herkkua, kun ne hyvin valmistaa.
Paistettu maksa, johtuen koulussa tarjotuista sitkeistä kuminpaloista. Myöhemmin kun on itse paistanut sitä pannulla, sehän on todellista herkkua joka "sulaa suussa"!
En pitänyt sipulista, jota meillä kyllä käytettiin paljon.
Pikkusiskoni taas popsi sitä innoissaan raakanakin.
Nykyään sipuli on käytetyimpiä raaka-aineita perheessämme.
Kaalilaatikko, silakkalaatikko ja siskonmakkarasoppa.
En ole koskaan ollut kovin nirso. Maksa ja sisäelimet eivät maistuneet eivätkä myöskään veriruuat. Toisaalta eivät maistu edelleenkään. En pitänyt hunajamelonista reilu 20 sitten, olin silloin alle 30 v. Nykyään pidän siitä sellaisenaan ja salaateissa.
Useampia.
Ainakin
-kaalilaatikko (vaikea saada lounasruokana)
-sipuli missä muodossa vaan ruoassa (lapsena YÖK!)
-homejuusto
Sienet. Niihin kyllästyy nopeasti mutta harvoin kun syö niin on herkkua.
Kaikki kypsennetyt kasvikset ja juurekset. Nykyään syön kasvisvoittoisesti ja mielestäni kasvikset oikein laitettuna ovat maukkaampia kuin liha.
Vierailija kirjoitti:
Ei ollut inhokkia. Kaikki tarjottu piti syödä . Ei auttanut valittaa ja niin sitä oppi syömään monipuolisesti
Jaa. Minä, reilu nelikymppinen jouduin myös lapsena syömään kaiken mitä tarjolla oli. Saatoin nukkua pöydässä kesäkeitto edessäni. Tuloksena minä olen perheessä se nirso. Lapset ja mies syövät todella monipuolisesti kaikkea, minulla usein oma ruoka. Toki siitä ei numeroa tehdä ja montaa inhokkiruokaa saatan vähän näön vuoksi syödä.
Päätin että meillä lapset maistavat kaikkea mutta pakko ei ole syödä sellaista ruokaa mistä ei todellakaan pidä.
Tomaatista en pitänyt, enkä vieläkään kovin happamista tomaateista. itse kasvattamat kirsikkatomaatit ovat makeita melkein kuin karkit tai viinirypäleet.
Harvoin meillä olikaan tomaatteja tarjolla ennen, kun oltiin aika köyhiä, mutta äiti antoi vähän sokeria ripotella siihen päälle, niin söin irvistellen.