Vedinkö kilarit turhaan? (työasia)
Olen ollut kunnalla sijaisena viimeiset 14 vuotta, erilaista pätkää tehnyt muutaman tunnin keikasta muutaman kuukauden sijaisuuteen. Nyt meillä oli avoimessa haussa toimi, jota hain. Minulla on toimeen tarvittava koulutus ja työ on todellakin tuttu ja osaan työni, hakuilmoituksessa oli maininta "työkokemus katsotaan eduksi".
En saanut tointa!
Siihen valittiin 22-vuotias tyttö, joka on ollut sijaisena kunnalla 3 kuukauden aikana muutamia pätkiä. Tytöllä oli työkokemusta alalta häthätää vuosi.
Vedin sitten kyllä herneen aika syvälle ja kävin tekemässä valituksen vai mikä oikaisupyyntö olikaan, kunnan henkilöstöjohtajalle, joka sen valinnan tehneen johtajan esimies. Enkä todellakaan kyllä enää mene sijaistamaan yhtään tuntia, jos tuo päätös jää voimaan. Jos en kelpaa, niin sitten en kelpaa!
Kommentit (51)
[quote author="Vierailija" time="27.06.2013 klo 11:20"]
Olen ollut kunnalla sijaisena viimeiset 14 vuotta, erilaista pätkää tehnyt muutaman tunnin keikasta muutaman kuukauden sijaisuuteen. Nyt meillä oli avoimessa haussa toimi, jota hain. Minulla on toimeen tarvittava koulutus ja työ on todellakin tuttu ja osaan työni, hakuilmoituksessa oli maininta "työkokemus katsotaan eduksi".
En saanut tointa!
Siihen valittiin 22-vuotias tyttö, joka on ollut sijaisena kunnalla 3 kuukauden aikana muutamia pätkiä. Tytöllä oli työkokemusta alalta häthätää vuosi.
Vedin sitten kyllä herneen aika syvälle ja kävin tekemässä valituksen vai mikä oikaisupyyntö olikaan, kunnan henkilöstöjohtajalle, joka sen valinnan tehneen johtajan esimies. Enkä todellakaan kyllä enää mene sijaistamaan yhtään tuntia, jos tuo päätös jää voimaan. Jos en kelpaa, niin sitten en kelpaa!
[/quote]
Eli tytöllä on enempi työkokemusta kuin sinulla jos on ollut 3 kk töissä ja sinulla ei ole ollut noin pitkää?
Jos ap ollut toimessa toistakymmentä vuotta -> todennäköisesti myös palkkatoive on tuplat tuon nuoren vastavalmistuneen? Mielestäni aika helpoksi menee tuo valinta jos nuorella myös kokemusta kyseistä toimesta sekä vaadittu koulutus.
Muistakaa että työnantajalla on oikeus valita toimeen valitsemansa hakija. Valintaperusteeksi tässä tapauksessa näkisin nimenomaisesti juurikin palkkatoiveen koska molemmat hakijat ovat todistettavasti päteviä toimittamaan haettua vrikaa...
Valittu työntekijä saa ihan tasan tes:n mukaisen palkan, ihan niin kuin olisin minäkin saanut. Toki minulla olisi ollut isompi, koska tuolla nuorella ei ole vielä yhtään kokemuslisää, kokemuslisä on kuitenkin muutamia kymppejä per kuukausi, ei todellakaan 50 %.
Ja tytöllä ei todellakaan ole enemmän työkokemusta kuin minulla, hän on tehnyt sijaisuuksia viimeisten 3 kk:n aikana, vaihdellen päivästä pariin viikkoon, minulla näitä pätkiä on 14 vuoden ajalta ja todellakiin pidempiäkin pätkiä. Ja kyseessä on toimi, ei virka.
Yksinkertaista. He eivät pidä sinusta, ja palkkaavat mieluummin kivan tuntuisen ihmisen kuin sellaisen, josta tietävät jo kättelyssä että eivät tule toimeen.
Jos kyseessä on toimi, et voi valittaa tai oikaista päätöstä. Vain viran valinnassa on oikaisuvaatimus oikeus. Niele vain häviösi. Tosin, jos olet liitossa voisi kyseenalaistaan 14 vuoden sijaisuude. Kunta-alalla 5 vuoden sijaisena pito oikeuttaa vakituiseen toimeen.
No kyllä vain voin valittaa ja valitin jo päätöksessä olleen valitusohjeen mukaisestikin.
Toki voit valittaa ja kannattaakin, mutta muista, ettei se takaa sitä että sinä saat työn! Homma laitetaan uudestaan hakuun ja sitten valitaan - joko sinut tai joku muu. Mutta ilman muuta kannattaa tiedustella kunnon perustelut ja laittaa valitus, sittenpähän asia selviää.
Katso peiliin! Oletko ylipainoinen, epäsiisti, räväkkä suustasi, tiukka kannanotoissasi. Jotain vikaahan sinussa on, kun et ole tullut aikaisemmin etkä tullut nytkään valituksi. Todennäköisesti asenteesi tai ulkonäkösi (elämäntapasi) jotekin tökkii.
[quote author="Vierailija" time="27.06.2013 klo 15:05"]
Valittu työntekijä saa ihan tasan tes:n mukaisen palkan, ihan niin kuin olisin minäkin saanut. Toki minulla olisi ollut isompi, koska tuolla nuorella ei ole vielä yhtään kokemuslisää, kokemuslisä on kuitenkin muutamia kymppejä per kuukausi, ei todellakaan 50 %.
Ja tytöllä ei todellakaan ole enemmän työkokemusta kuin minulla, hän on tehnyt sijaisuuksia viimeisten 3 kk:n aikana, vaihdellen päivästä pariin viikkoon, minulla näitä pätkiä on 14 vuoden ajalta ja todellakiin pidempiäkin pätkiä. Ja kyseessä on toimi, ei virka.
[/quote]
Tes:ssä määritetään vain MINIMIpalkka. Jokainen neuvottelee oman palkkansa työhaastattelussa avain normaalisti (ja sitten on tietenkin liitonsuositukset myös...)
IT-puolella tuo 14 vuoden kokemusero on lähempänä 100% palkkaeroa jopa (tai ylikin, totaalisesti tehtävistä / vastuuksista riippuen)...
Kuten yksi tuossa mainitsikin, niin joissakin paikoissa ei hyvää sijaista vakinaisteta.
Olisit varmasti mennyt mielelläsi 50% nykyisestä liksastasi tekemään samaa hommaa kuten tuo nuori tyttö?