Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi työnantaja sanoo että lomapäiviä kuluu vkossa..

Vierailija
26.06.2013 |

..6kpl kun työpaikalla käytössä oleva työehtosopimus (ptytes) sanoo että päiviä kuluu 5kpl/vkossa??

Teen siis perinteistä normaalia arkityöpäiväviikkoa eli työpäiviä ovat ma-pe.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
26.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lomaviiko pituus on 6 pv eli 24 lomapäivää on näin ollen 4 viikkoa.

Vierailija
2/22 |
26.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lauantai lasketaan myös mukaan lomapäiväksi. Se on yleinen käytäntö.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
26.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu sopimuksesta.

Mulla menee viikossa 5 lomapäivää. 

Vierailija
4/22 |
26.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä vielä linkki kys kohtaan työehtosopimuksessa.

Olen täysin kypsä tähän touhuun, aivan kaikki pitää tarkistaa ja kyysä jos ei liiton edunvalvonnasta niin sitten palkkatoimistosta, koska työnantajaan, yksityinen sos.alan yrittäjä, ei voi luottaa. Olisin menettänyt pari minulle kuuluvaa vuosilomapäivääkin jos en olisi ollut tietoinen oikeuksistani ja vielä ottanut lisäselvääkin asiasta edunvalvonnasta

ap

http://flash.ptyry.fi/ptytes-2012-2013/html/files/assets/seo/page99.html

Vierailija
5/22 |
26.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tes on oikeassa, 5 lomapäivää kun kerran teet vain arkityötä. Älä anna työnantajan kusettaa. Tuolla systeemillä menetät käytännössä viikon lomapäivät!

Vierailija
6/22 |
26.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä yleinen käytäntö?? ei miehellänikään lasketa eikä laskettu minullakaan kun kunnallisella puolella olin. Toisekseen tuo työehtosopimuksen kappale aiheesta on aika selvä, pitäisi kulua 5 ei 6 päivää.

ap

[quote author="Vierailija" time="26.06.2013 klo 18:07"]

Lauantai lasketaan myös mukaan lomapäiväksi. Se on yleinen käytäntö.

[/quote]

Vierailija
7/22 |
26.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tuho yksityinen yrittäjä selittää asian. Ota liittoon yhteyttä, työnantajallasi ei taida olla hajuakaan häntä sitovasta tes:stä.

Vierailija
8/22 |
26.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi joku tulee tänne kyselemään asia, jonka selvästikin pystyy hoitamaan vain työnantajan ja hänen itsensä välillä? Emme me voi tietää miksi meille tuntematon työnantaja sanoo jotakin jossakin tilanteessa. Sen voit selvittää itse vain kysymällä työnantajalta. Kaikki muu on arvailua ja sulle täysin hyödytöntä.

Vierailija
9/22 |
26.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kilinv**tu tätä touhua, ei jaksaisi, koko ajan jotain:( Tää on niin paska tilanne kuin vaan voi olla, varsinainen työnantaja ei pidä työyksiköihin pahemmin yhteyksiä (eli firman omistaja) ja sitten se joka meille työntekijöille tässä yksikössä se "pomo" ts hlöstökoordinaattorin tittelillä hän, niin hän on aika erikoinen tapaus hänkin eikä todellakaan ole aina ajantasalla, pidä "puoliamme" jne. Ja häneen siis otettava sitten huomenna yhteyttä..jään lomalle ylihuomenna ja jos tätä ei oikaista niin menetän ainakin 2-3 vuosilomapäivää jotka todellakin haluaisin nyt hyödyntää koska pidettävä palkatontakin monta vkoa (yksikkö menee kiinni osaksi kesää).

ap

[quote author="Vierailija" time="26.06.2013 klo 18:11"]

No tuho yksityinen yrittäjä selittää asian. Ota liittoon yhteyttä, työnantajallasi ei taida olla hajuakaan häntä sitovasta tes:stä.

[/quote]

Vierailija
10/22 |
26.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lauantai on myös arkipäivä, joka lasketaan lomapäiväksi. Mutta eri sopimuksissa on erilaisia laskelmia, joten sinun linkkisi ei vielä paljasta sitä, lasketaanko lauantai lomaan vai ei.

Pääsääntö on 2 lomapäivää / kk ja siinä lasketaan myös lauantait. Tarkistin juuri tänään oman TES:n ja vuosilomalain .

Oman TES:n mukaan 6. kuukausi lisää vain yhden arkipäivän lomaan, eli 5 kk = 9 ja 6 kk 10 tai jotain sinne päin, kun siinä lasketaankin vain arkipäivät ilman lauantaita. Riippuu myös työssäoloajasta, eli alle vuoden samassa paikassa olleelle kertyy eri määrä lomia kuin sille, joka on ollut jo 15 vuotta.

Vierailija
11/22 |
26.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosilomalain mukaan menee 6 lomapäivää/viikko. Työehtosopimuksissa voi olla muita sääntöjä, esim. kunnallisella puolella, ainakin Helsingissä menee vain 5 päivää.

Lain mukaan, jos työsuhde on kestänyt ennen lomanmääräytymiskauden alkua (1.4.)vähintään vuoden, lomapäiviä tulee2,5/työssäolokuukausi. Kaikki muut lisäpäivät ovat työehtosopimusperusteisia.

Vierailija
12/22 |
26.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Periaateessa sillä ei ole mitään merkitystä, koska lomaa on joka tapauksessa yhtä paljon, kului siihen lauantai tai ei. Lomaa kun kertyy eri tavalla, jos lauantai on mukana lomapäivissä, joten jos lomapäiviä kuluu viikossa 5 kpl, kertyy lomaa kuukaudessa vähemmän kuin jos lauantai kuluttaa lomaa.

Vierailija
13/22 |
26.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se minun mielestäni paljastaa sen koska työni tapahtuu vain arkipäivin ma-pe ja sopimuksessa on eri kohdat osa-aikatyölle, työlle jossa jaksotyöaika, vkonlopputyötä jne joita minulla ei siis ole.

Täytyy kai tulostaa ptytes kotikoneelta itselle ja opetella se ulkoa alusta loppuun koska kuten snaoin niin työnantajaan ei voi luottaa eikä tuohon toiseenkaan mainitsemaani hlöön kunnolla.

ap

Vierailija
14/22 |
26.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohon muuten sanoivat liitosta että mulla alkoi kertyä tuo 2,5pvä/kk nyt 1.4 ja aloitin työt tässä paikassa viime elokuussa.

ap

[quote author="Vierailija" time="26.06.2013 klo 18:37"]

Vuosilomalain mukaan menee 6 lomapäivää/viikko. Työehtosopimuksissa voi olla muita sääntöjä, esim. kunnallisella puolella, ainakin Helsingissä menee vain 5 päivää.

Lain mukaan, jos työsuhde on kestänyt ennen lomanmääräytymiskauden alkua (1.4.)vähintään vuoden, lomapäiviä tulee2,5/työssäolokuukausi. Kaikki muut lisäpäivät ovat työehtosopimusperusteisia.

[/quote]

Vierailija
15/22 |
26.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikein sanoivat. Lomanmääräytymiskausi katsotaan aina taaksepäin. Eli sulle on kertynyt täksi kesäksi 2 päivää/kk ja ensivuodeksi 2,5 päivää/kk

Vierailija
16/22 |
26.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.06.2013 klo 18:48"]

Tuohon muuten sanoivat liitosta että mulla alkoi kertyä tuo 2,5pvä/kk nyt 1.4 ja aloitin työt tässä paikassa viime elokuussa.

ap

[/quote]

[/quote]

Ok, varmaan on liittokohtaisia eroja, vuosilomalain 5. pykälän mukaan työsuhteen kesto pitää tosiaan olla vuosi ennen lomanmääräytymisvuoden loppua, eli 31.3., siinä oli minulla pieni virhe edellisessä viestissä. Tuo on siis ehdoton minimi, joka koskee kaikkia, oli työnantaja työehtosopimukseen sidottu tai ei.

Vierailija
17/22 |
26.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.06.2013 klo 18:57"]

[quote author="Vierailija" time="26.06.2013 klo 18:48"]

ap

[/quote]

[/quote]

Ok, varmaan on liittokohtaisia eroja, vuosilomalain 5. pykälän mukaan työsuhteen kesto pitää tosiaan olla vuosi ennen lomanmääräytymisvuoden loppua, eli 31.3., siinä oli minulla pieni virhe edellisessä viestissä. Tuo on siis ehdoton minimi, joka koskee kaikkia, oli työnantaja työehtosopimukseen sidottu tai ei.

[/quote]

Jatkan vielä, eli ihan lain mukaan siis menee, koska ensi vuoden 31.3. mennessä olet ollut yli vuoden töissä. :)

Vierailija
18/22 |
26.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.06.2013 klo 18:38"]

Periaateessa sillä ei ole mitään merkitystä, koska lomaa on joka tapauksessa yhtä paljon, kului siihen lauantai tai ei. Lomaa kun kertyy eri tavalla, jos lauantai on mukana lomapäivissä, joten jos lomapäiviä kuluu viikossa 5 kpl, kertyy lomaa kuukaudessa vähemmän kuin jos lauantai kuluttaa lomaa.

[/quote]

Tuo ei pidä paikkaansa.

Vierailija
19/22 |
26.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme että tätä samaa asiaa jankataan täällä aina. Eikö ole sellainen laki että työnantajan on selvitettävä työntekijälle työsuhteen ehdot ettei tarvitse Vauva-palstalta kysellä.

En syytä ap:ta. Pitää kysyä jos ei tiedä.

Vierailija
20/22 |
26.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se minullakin työaika ma-pe 8-16.00 ja kuitenkin lomapäiviä menee kuusi per viikko. Eli täydet kesälomat on neljä kokonaista viikkoa.
Kivaahan se ei ole mutta näillä mennään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän yhdeksän