Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minulla pyöräilijällä olisi ilmoitusluonteinen asia teille jalankulkijoille

Vierailija
25.06.2013 |

Ihan aluksi haluan sanoa, että tiedän pyöräilijöiden rikkovan liikennesääntöjä ja olen siitä pahoillani. Sillekin voisi perustaa uuden keskustelun, mutta toivon ettei asiasta keskustella nyt tässä. 

Haluaisin pyytää etteivät jalankulkijat kävelisi pyöräteillä eikä pyöräilijöiden suojateillä. Se on todella raivostuttavaa, vaarallista ja liikennesääntöjä vastaan. Pyörätiet tunnistaa mm. tiehen maalausta pyörän kuvasta, punaisesta väristä tai liikennemerkistä, jossa on pyörän kuva. Katsokaa vähän missä kävelette, kiitos!

Kommentit (92)

Vierailija
61/92 |
25.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kolme pientä lasta ja liikumme paljon jalkaisin ja pyöräillen tai lapset vaihtoehtoisesti potkulaudoilla.

Olisi kiva jos pyöräilijät soittaisivat kelloa hyvissä ajoin kun lähestyvät lapsiperhettä. Pyöräilijöiltä tuntuu unohtuvan kellon käyttö lähes poikkeuksetta ja vaaratilanteita sattuu usein, pyöräilijät suhahtavat ohi hihakosketuksella.

Tiedostan toki vastuuni lasten liikennekasvatuksesta, mutta jokaisen on hyvä silti muistaa, että pienen lapsen havainnointikyky ei ole aikuisen tasolla. Lapset saattavat harhautua tien väärään reunaan eivätkä osaa vielä tarkkailla edestä ja takaa tulevaa liikennettä. Kellon soittokin saa aikaan hämmennyksen eikä lapsi ymmärrä sekunnissa mihin pitää mennä. Sen vuoksi kelloa on soitettava ajoissa, ehdin aikuisena huolehtia että lapset ovat turvallisesti oikeassa paikassa.

Vierailija
62/92 |
25.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.06.2013 klo 23:31"]

Pyöräilijä ei saa ajaa pyörällä suojatiellä, vaan fillari on aina talutettava. Kaverin 11 v nimittäin silminnäkijöiden mukaan ajoi suojatiellä pyörällä aivan liikennesäänt

jen mukaan. Kääntyvillä autoilla samaan aikaa vihreät valot ja auto ajoi aivan suoraan lapsen päälle. 

Onni onettomuudessa hän jäi henkiin, mutta lonkka ja jalat vaativat kaikkiaan seitsemän leikkausta. Aikahan sitten näyttää, mitä tulevaisuus tuo. Oikeus tuomitsi lapsen syylliseksi, koska tämä ajoi suojatiellä. :(

[/quote]

Eikös muka silloin saa ajaa suojatiellä jos on jatkuva pyörätie??? Siinähän pitää muuten ajaa pätkä ja pysähtyä, ajaa pätkä ja pysähtyä... Ja toki suojatien yli ajetaan kävelyvauhtia ja ensin katsotaan, niin kuin kävellessäkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/92 |
25.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.06.2013 klo 19:55"]

Mulla on semmoinen mielikuva, että pyörällä ei saisi ajaa suojatiellä vaan pitäisi taluttaa tien yli?

[/quote]

Niin se muuten vain on. Vittuks ajatte sen yli ja sitten valitatte.

Vierailija
64/92 |
25.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.06.2013 klo 23:31"]

Pyöräilijä ei saa ajaa pyörällä suojatiellä, vaan fillari on aina talutettava. Kaverin 11 v nimittäin silminnäkijöiden mukaan ajoi suojatiellä pyörällä aivan liikennesäänt

jen mukaan. Kääntyvillä autoilla samaan aikaa vihreät valot ja auto ajoi aivan suoraan lapsen päälle. 

Onni onettomuudessa hän jäi henkiin, mutta lonkka ja jalat vaativat kaikkiaan seitsemän leikkausta. Aikahan sitten näyttää, mitä tulevaisuus tuo. Oikeus tuomitsi lapsen syylliseksi, koska tämä ajoi suojatiellä. :(

[/quote]

No näinhän se on. Suojatiellä ei saa pyörällä ajaa, ei edes se 11v joka saa pyöräillä jalkakäytävällä. Pyörätienjatkeen saa väistämissääntöjä noudattaen sen sijaan ajaa polkupyörällä.

Vierailija
65/92 |
25.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyöräilijänä ajan kyllä suojatien yli. En ole sunnuntaipyöräilemässä vaan matkalla töihin eikä siitä tulisi mitään jos muutaman sadan metrin välein olisi pyörää talutettava. Mahtaisi autoilijoiltakin mennä hermo jos autoille olisi laki että jokaisen suojatien kohdalla on pakollinen stop, olin jalankulkijoita näkyvissä tai ei.

Mutta kompensoin rikettäni sillä että väistän ja varon kyllä aivan kaikkia, enkä koskaan oleta kenenkään väistävän minua.

Vierailija
66/92 |
25.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli siis se suojatiessä oleva rako on pyöräiljöille? Siitä saa ajaa, mutta ei viivojen päältä? Käsitinkö nyt oikein?

Vierailija
67/92 |
25.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.06.2013 klo 23:36"]

Meillä on kolme pientä lasta ja liikumme paljon jalkaisin ja pyöräillen tai lapset vaihtoehtoisesti potkulaudoilla.

Olisi kiva jos pyöräilijät soittaisivat kelloa hyvissä ajoin kun lähestyvät lapsiperhettä. Pyöräilijöiltä tuntuu unohtuvan kellon käyttö lähes poikkeuksetta ja vaaratilanteita sattuu usein, pyöräilijät suhahtavat ohi hihakosketuksella.

Tiedostan toki vastuuni lasten liikennekasvatuksesta, mutta jokaisen on hyvä silti muistaa, että pienen lapsen havainnointikyky ei ole aikuisen tasolla. Lapset saattavat harhautua tien väärään reunaan eivätkä osaa vielä tarkkailla edestä ja takaa tulevaa liikennettä. Kellon soittokin saa aikaan hämmennyksen eikä lapsi ymmärrä sekunnissa mihin pitää mennä. Sen vuoksi kelloa on soitettava ajoissa, ehdin aikuisena huolehtia että lapset ovat turvallisesti oikeassa paikassa.

[/quote]

Kävelijöiden pitää olla aina oikeassa paikassa. Jos annat lasten seilailla sinne tänne, miten kuvittelet heidän isompana osaavan? Miksi oletetaan, että kävelijällä ei ole vastuuta tai liikennesääntöjä? Miten oletetaan, että pyöräilijä soittaa kelloa kokoajan ajaessaan? 

Vierailija
68/92 |
26.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyöräilijä saa ajaa suojatien yli aina, kun hän saapuu siihen pyörätieltä tai kevyenliikenteen väylältä. Osa on merkitty zebraraidoituksen viereen katkoviivalla, osa ei ole merkitty. Muistaakseni vuoteen 2017 mennessä ne kaikki pitää olla merkitty. Eli nyt pitää vain tietää sääntö, sitä ei valttamättä näe mistään liikenteessä. Eipä sitä talvella näe, vaikka olisikin merkitty.

Vierailija
69/92 |
26.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.06.2013 klo 23:06"]

Suomalaisille tekisi hyvää käydä kunnollinen visiitti Kööpenhaminaa...

Suomalaisille pyöräilijöille tekisi hyvää tehdä visiitti Moskovaan. Taannoin oli HS:sa juttu jossa toimittaja kertoi nähneensä kuinka pyöräilijä ajoi auton alle ja kun autoon tuli vielä lommokin sai pyöräilijä vielä turpaansakin:D

Vierailija
70/92 |
26.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.06.2013 klo 20:36"]

Suomessa EI ole mitään yleistä oikeanpuoleista liikennettä. Se koskee ajoneuvoja ajokaistalla ja jalankulkijoita (pelkällä) jalkakäytävällä. Jalankulkijoiden On käveltävä ajoradan vasenta puolta oli ajorata sitten maantie tai kävely-pyörätie -yhdistelmä. Tämä on ihan teidän itsenne turvaksi voimassa oleva laki, jotta näkisitte ne pyörät ja autot ennen kuin ne on kohdalla. Pliis noudattakaa sitä!

T. Kävellen, autolla ja pyörällä liikkuva.

Ps. Myös pyörät pysykööt pois kävelyteiltä, ellette ole alle 12v.

[/quote]

Laittaisiko joku tähän pykälään linkkiä? Minä kun olen kuvitellut, että kevyttä liikennettä eivät juurikaan lait ohjaa vaan olemassa on vain suosituksia. Ja vino pino pinttyneitä harhaluuloja...

Vierailija
71/92 |
26.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä sekoittaakseni asiaa, niin ennen oli kävelijällä suositus kävellä ajoradan vasenta puolta. Se ei silloinkaan ollut laki, vaan suositus. Silloin oli kaikilla oikeanpuoleinen liikenne. Se koski silloin ajorataa ei kevyenliikenteenväylää. niissä oli kaikilla oikeanpuoleinen liikenne. Nykyään saa kevyenliikenteenväylällä saa valita puolen, mutta reunassa pitää kävellä. Eli kunpi reuna vaan. Pyöräilijöillä on oikeanpuoleinen liikenne.

Vierailija
72/92 |
26.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.06.2013 klo 19:54"]

Yhdistetyllä pyörätiellä/jalkakäytävällä on oikean puoleinen liikenne, näin minulle on aina opetettu ja minusta se on todella järkevää, jostain luin että näin ei enää olisikaan, kukahan järjenjättiläinen on senkin keksinyt.

[/quote]

Rakkejaan ulkoiluttavia koiranomistajia saamme kiittää tästä liikenteen sotkemisesta. Kun on niin vaikeeta taluttaa piskiä niin että se on reunan puolella, jos puolta ei saa valita? En kyllä ymmärrä, miksi.

Vierailija
73/92 |
26.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.06.2013 klo 23:36"]

[/quote]

Meilläkin on 3 pientä lasta ja 2 aktiivipyöräilijäaikuista. Me huolehdimme kaiken aikaa että lapset ovat turvallisesti oikeassa paikassa, emme vain silloin, kun joku ohittaa. Pyörän kellon ääni ei tuulessa/liikenteessä kuulu kovin kaukaa, varsinkin lapset kuulevat sen vasta kun olen jo aivan selän takana. Ja kännykkään puhuvat tai lapsilleen maailman ihmeitä selittävät äidit myös. Tähän ei ole muuta reilua ratkaisua kuin se, että kaikki pysyvät KAIKEN AIKAA omilla kaistoillaan tai edes tien (oikeassa) reunassa ja jättävät ohitustilaa.

Viimeisen reilun kymmenen vuoden olen kaatunut pyörällä 2 kertaa -- tahallaan, kun äiti monen lapsen kanssa on koheltanut pyörätiellä. Vaihtoehto olisi ollut ajaa lapsen päälle. Molemmilla kerroilla varoitin ajoissa ja ajoin aivan oikein enkä edes kovin kovaa. Molemmilla kerroilla äiti puhui kännykkään. Toinen äiti sai hirveän kohtauksen vaikka MINUN jalkani ja käteni vuosivat verta ja housuni repesivät ja hänen lapsensa (3) juoksivat mutkan takaa pensaiden vierestä pyörätielle. Toinen auttoi, pyysi anteeksi ja tarjosi korvausta -- sillä kertaa vääntyi rengas vaikka itse säilyin ehjänä. Että näin. 

Vierailija
74/92 |
26.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.06.2013 klo 19:30"]

Ihan aluksi haluan sanoa, että tiedän pyöräilijöiden rikkovan liikennesääntöjä ja olen siitä pahoillani. Sillekin voisi perustaa uuden keskustelun, mutta toivon ettei asiasta keskustella nyt tässä. 

Haluaisin pyytää etteivät jalankulkijat kävelisi pyöräteillä eikä pyöräilijöiden suojateillä. Se on todella raivostuttavaa, vaarallista ja liikennesääntöjä vastaan. Pyörätiet tunnistaa mm. tiehen maalausta pyörän kuvasta, punaisesta väristä tai liikennemerkistä, jossa on pyörän kuva. Katsokaa vähän missä kävelette, kiitos!

[/quote]

Väärin. Jalankulkija saa kävellä pyörätiellä, mutta pyörä ei saa ajaa jalkakäytävällä.

Vierailija
75/92 |
26.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.06.2013 klo 19:36"]

Juuri näin! Ja äideille vielä semmoinen lisähuomautus, että mikäli jalkakäytävä on yhdistetty pyörätie ilman valkoisia viivoja, myös pyöräilijöillä on silloin oikeus siellä pyöräillä. Tällaisissa tilanteissa on toivottavaa, että jalankulkijat eivät päättäisi yhtäkkiä pysähtyä tai liikkua sivusuunnassa jalkakäytävän toiselle laidalle katsomatta taakseen. Ja nyrkin heristelyt ja mesomiset voitte suosiolla lopettaa.

[/quote]

Väärin. Jalankulkija saa vaikka pyöriä ympyrää. Mutta pyörä ei saa. Se on laki. Pyörä ei saa myöskään liikkua koskaan nopeampaa kuin 20 kilsaa tunnissa ja aina suhteuttaa nopeus hitaampien mukaan

Vierailija
76/92 |
26.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.06.2013 klo 07:45"]

[quote author="Vierailija" time="25.06.2013 klo 19:30"]

[/quote]

Väärin. Jalankulkija saa kävellä pyörätiellä, mutta pyörä ei saa ajaa jalkakäytävällä.

[/quote]

Ei muuten ole väärin. Pyöräteitä on suomessa todella harvassa ja niillä jalankulkija EI SAA kävellä. Yhdistetyillä kelveillä (kevyen liikenteen väylä) totta kai saa, mutta aina reunassa, jommassa kummassa. Jalkakäytävälle ei ole yli 12-vuotiailla pyöräilijöillä asiaa, tietenkään. Mutta ei tosiaan ole jalankulkijoilla asiaa pyörätiellekään -- näin itse asiassa EILEN kun poliisi ohjasti töölönlahdella erään perheen rattaineen pois pyörätieltä. Siis siltä valitettavasti niin harvinaiselta vain pyörille osoitetulta kulkuväylältä.

Vierailija
77/92 |
26.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.06.2013 klo 07:48"]

[quote author="Vierailija" time="25.06.2013 klo 19:36"]

Juuri näin! Ja äideille vielä semmoinen lisähuomautus, että mikäli jalkakäytävä on yhdistetty pyörätie ilman valkoisia viivoja, myös pyöräilijöillä on silloin oikeus siellä pyöräillä. Tällaisissa tilanteissa on toivottavaa, että jalankulkijat eivät päättäisi yhtäkkiä pysähtyä tai liikkua sivusuunnassa jalkakäytävän toiselle laidalle katsomatta taakseen. Ja nyrkin heristelyt ja mesomiset voitte suosiolla lopettaa.

[/quote]

Väärin. Jalankulkija saa vaikka pyöriä ympyrää. Mutta pyörä ei saa. Se on laki. Pyörä ei saa myöskään liikkua koskaan nopeampaa kuin 20 kilsaa tunnissa ja aina suhteuttaa nopeus hitaampien mukaan

[/quote]

... kun noin hyvin tiedät niin laitatkos viitteen lakipykäliin jotka näin sanovat? 

Vierailija
78/92 |
26.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.06.2013 klo 19:54"]

Yhdistetyllä pyörätiellä/jalkakäytävällä on oikean puoleinen liikenne, näin minulle on aina opetettu ja minusta se on todella järkevää, jostain luin että näin ei enää olisikaan, kukahan järjenjättiläinen on senkin keksinyt.

[/quote]

Pyörillä on oikeanpuoleinen liikenne, mutta jalankulkijat saa mennä missä vaan ja miten vaan

Vierailija
79/92 |
26.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.06.2013 klo 20:06"]

Jatkaisin vielä, että niitä lapsia saisi kanssa hieman vahtia ja opettaa sääntöjä. Ei ole mukavaa ajaa sydän kurkussa pyörätiellä, kun perhe on kävelyllä ja muksut juoksee miten sattuu. Edes se pyöräkellon rinkuttaminen ei auta, kun vanhemmat ovat jossain ihan muualla, kuin siinä hetkessä :(

Ja itse ajattelen, että koska Suomessa on oikeanpuoleinen liikenne, niin miksi se ei pätisi pyörätielläkin? Tai siis sillä kävely-pyörätien yhdistelmässä, jossa puolia ei ole eroteltu.

Koirat jo mainittiinkin, niistä ei sen enempää.

[/quote]

Sinun pitää ajaa niin hiljaa että voit reagoida. Jalankulkijoilla on oikeus pyöriä miten huvittaa.

Vierailija
80/92 |
26.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieno keskustelu..

Älkää nyt hyvät ihmiset uskoko niin "liikennesääntöihin", joita täällä jaellaan, niin monta harhaluuloa ja väärää käsitystä luin tuolta.

Homma sujuis, jos jokainen liikenteessä oleva ottaisi muut kulkijat huomioon ja hieman ennakoisi mitä siellä saattaa hetken päästä tapahtua, ei ole vaikeaa.

Ja jättäkää ne hemmetin kännykät korvilta pois, selvää on, ettei ainakaan suomalainen kykene edes kävelemään ja puhumaan kännykkään samaan aikaan vaarantamatta muita kulkijoita. Vielä vaarallisempaa on se kännykän ym. laitteen näpertely liikkuessa, tällöin sitä hortoillaan joko auton tai pyörän alle tai törmätään toiseen jalankulkijaan.

Mutta mitä siitä, kun ajatus on kuitenkin se, että kun mulla on asiaa niin mä saan tehdä mitä mua huvittaa, mä mä mä ja mä. Ihan kaikessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi yhdeksän