Minulla pyöräilijällä olisi ilmoitusluonteinen asia teille jalankulkijoille
Ihan aluksi haluan sanoa, että tiedän pyöräilijöiden rikkovan liikennesääntöjä ja olen siitä pahoillani. Sillekin voisi perustaa uuden keskustelun, mutta toivon ettei asiasta keskustella nyt tässä.
Haluaisin pyytää etteivät jalankulkijat kävelisi pyöräteillä eikä pyöräilijöiden suojateillä. Se on todella raivostuttavaa, vaarallista ja liikennesääntöjä vastaan. Pyörätiet tunnistaa mm. tiehen maalausta pyörän kuvasta, punaisesta väristä tai liikennemerkistä, jossa on pyörän kuva. Katsokaa vähän missä kävelette, kiitos!
Kommentit (92)
[quote author="Vierailija" time="25.06.2013 klo 20:12"]
Minullakin olisi toivomus pyöräilijöille. Kun suhaatte yhdistetyillä kevyen liikenteen väylillä, niin ilmoittakaa jotenkin lähestymisestänne meille koirankusettajille, että ehdimme varmistaa koiran sivulle ennen kuin suhahdatte ohi.
Vaan kun se koira pitää pitää lyhyessä remmissä, näin sanoi radiossa konstaapeli. Ei sitä missään laissa ole määrätty mutta ihan maalaijärjelläkin ajateltuna näin pitisi toimia.
[/quote]
Tiedät varmasti, ap, että monessa paikassa bussista astutaan suoraan pyörätielle?
Tiedät varmasti myös, että liikenteessä pitää ottaa toiset huomioon?
Näin ollen olisi ihan kohteliasta hidastaa hieman vauhtia, kun tulee sillä pyörällään kyseisen kaltaiselle paikalle, vai mitä? Se ei hidasta teidän elämäänne kuin sekunnin sadaosan tai jotain sinne päin. Heti sen jälkeen voitte taas polkea lujempaa.
[quote author="Vierailija" time="25.06.2013 klo 20:18"]
Tiedät varmasti, ap, että monessa paikassa bussista astutaan suoraan pyörätielle?
Tiedät varmasti myös, että liikenteessä pitää ottaa toiset huomioon?
Näin ollen olisi ihan kohteliasta hidastaa hieman vauhtia, kun tulee sillä pyörällään kyseisen kaltaiselle paikalle, vai mitä? Se ei hidasta teidän elämäänne kuin sekunnin sadaosan tai jotain sinne päin. Heti sen jälkeen voitte taas polkea lujempaa.
[/quote]
Tiedän, ja tiedän myös että tällöin minun pitää väistää. Mutta nämä ovat poikkeuksia, puhuin nyt normaalitilanteesta.
Ap
Aloittaja puhuu asiaa. Pyöriin pitää vaatia joku jatkuva äänimerkki, että kävelijät tajuaa alueella olevan muutakin liikennettä. Sääntöjen mukaan kävelijän pitää kävellä reunassa, myös kävelytiellä.
[quote author="Vierailija" time="25.06.2013 klo 20:18"]
Se ei hidasta teidän elämäänne kuin sekunnin sadaosan tai jotain sinne päin. Heti sen jälkeen voitte taas polkea lujempaa.
[/quote]
Joo. Väistän kyllä aina. Se kuitenkin hidastaa elämääni aika paljon.
En kuitenkaan halua enkä aio ajaa kenenkään päälle. Ärsyttää silti.
Pyöräily on minulle autoilun (tai joukkoliikenteen) vaihtoehto.
Moni autoilija varmasti repisi pelihousunsa, jos kävelijät säntäilisivät ajotielle puskista useaan kertaan lyhyenkin ajomatkan aikana.
Mut musta on ainakin tullut tosi hyvä ennakoimaan ihmisten toilailuja. Kilometrejä kertyy tuhansia vuodessa niin pyörällä kuin jalankin. Musta on hassua vaatia toisia väistämään/ennakoimaan/hidastelemaan jotta voi itse rikkoa liikennesääntöjä.
Mut kaikkeen tottuu. Työmatkapyöräily on kehittänyt reaktionopeutta.
Kolareista kun ei saa pisteitä.
[quote author="Vierailija" time="25.06.2013 klo 20:06]
Ja itse ajattelen, että koska Suomessa on oikeanpuoleinen liikenne, niin miksi se ei pätisi pyörätielläkin? Tai siis sillä kävely-pyörätien yhdistelmässä, jossa puolia ei ole eroteltu
[/quote]
Suomessa EI ole mitään yleistä oikeanpuoleista liikennettä. Se koskee ajoneuvoja ajokaistalla ja jalankulkijoita (pelkällä) jalkakäytävällä. Jalankulkijoiden On käveltävä ajoradan vasenta puolta oli ajorata sitten maantie tai kävely-pyörätie -yhdistelmä. Tämä on ihan teidän itsenne turvaksi voimassa oleva laki, jotta näkisitte ne pyörät ja autot ennen kuin ne on kohdalla. Pliis noudattakaa sitä!
T. Kävellen, autolla ja pyörällä liikkuva.
Ps. Myös pyörät pysykööt pois kävelyteiltä, ellette ole alle 12v.
Itse asiassa tuo laki ajoradan vasemmasta reunasta on muuttunut. Vasen on edelleenkin suositus, mutta jos jalankulkija katsoo oikean reunan turvallisemmaksi kulkea, niin silloin sekin käy.
[quote author="Vierailija" time="25.06.2013 klo 20:41"]
Itse asiassa tuo laki ajoradan vasemmasta reunasta on muuttunut. Vasen on edelleenkin suositus, mutta jos jalankulkija katsoo oikean reunan turvallisemmaksi kulkea, niin silloin sekin käy.
[/quote] Tarkoitin siis maantien reunaa.
Itse pyöräilijänä olen ihmetellyt, mikseivät ihmiest edes kurkkaa selkänsä taakse SAATI väistä kun kilistelen kellollani että olen tulossa! Juuri joku aika sitten, oli kapea tie (jossa pyöräily oli sallittu) ja reunassa autoja parkissa. Päätin olla fiksu ja jo ajoissa hidastaa ja plimputella kelloa.. EI MITÄÄN! Jumalauta. Vähän kiireessä poljet ja ihmiset eivät reagoineet mitenkään!! Onko se jotenkin pelottavaa? Siinä sitten sain huudella että anteeksi, ja sitten pelästyneenä hypätään tien reunalle ja katsotaan vihasesti..
Tapahtumapaikkana siis kaupunki, jossa ei ole teitä rajattu pyöräilijöille ja kävelijöille. Kaupunki, jossa ihmiset tuntuvat pelkäävän ja/tai kadehtivan toisiaan..
Mulla olisi kaksi toivomusta.
Yli 12-vuotiaat pyöräilijät voisi pysyä poissa jalkakäytäviltä.
Pyöräilijät voisivat pysyä poissa ajoradalta, mikäli vieressä kulkee pyörätie. Vaikka se pyörätie olisikin hiekkapintainen - ja vaikka ne hienot renkaat saattavat mennä siinä pilalle. Silloin täytyy miettiä toiset reitit, eikä ängetä ajoradalle.
Jalankulkijoiden suurin ongelma on se, etteivät he läheskään aina ymmärrä olevansa osa liikennettä. Velvollisuus liikkua sääntöjä noudattaen, ennakoitavasti ja muut huomioiden koskee kuitenkin yhtä lailla kävelijöitä kuin autoilijoita ja pyöräilijöitäkin. Eli pysytään siellä kevlin reunassa, pidetään koiran hihna lyhyenä ja katsotaan taakse, kun vaihdetaan puolta.
Aurinkoista kesää kaikille kulkumuotoon katsomatta!
[quote author="Vierailija" time="25.06.2013 klo 20:12"]
Minullakin olisi toivomus pyöräilijöille. Kun suhaatte yhdistetyillä kevyen liikenteen väylillä, niin ilmoittakaa jotenkin lähestymisestänne meille koirankusettajille, että ehdimme varmistaa koiran sivulle ennen kuin suhahdatte ohi.
[/quote]
joo... niinhän mä teenkin mutta kun koirankusettaja tukkii koko tien ja sillä on napit korvilla ja tekno täysillä mitäs siinä sitten teet????
Voisivat jalankulkijat yhdistetyllä kävely- ja pyörätiellä kävellä tien reunassa niin ei tarttis olla kokoajan teitä pelottelemassa. Se kilikello tai huuto kun ei kuulu niiden kuulokkeiden läpi!
Suomalaisille tekisi hyvää käydä kunnollinen visiitti Kööpenhaminaan. Ihan siis jokaiselle liikenteessä kulkijalle: autoilijalle, pyöräilijälle, jalankulkijalle, samoin kuin liikenneväylien suunnittelijoillekin. Tosin siellä niitä pyöräkaistoja on ihan eri malliin kuin Suomessa (Helsingissä on vähän yritystä), mutta pyöräliikenne toimii siellä erittäin hyvin. Jalankulkijat kulkevat jalkakäytävää, pyöräilijät pyöräkaistaa. Bussia odotetaan pysäkin "odotusalueella" joka on pyöräkaistan takana. Ennen bussiin nousemista varotaan pyöräilijöitä. Pyöräilijät varovat bussiin nousevia, ja tarvittaessa pysähtyvät. Autoilijat ottavat huomioon pyöräilijät. Pyöräilijöille on usein jopa omat liikennevalot.
Kaupungissa, kylillä pitää pyöräilijän ymmärtää ettei siellä ihmisten joukossa voi ajaa 30 km/h kuin maantiellä tailla pyörätiellä jossakin kauempana, eikö ihmiset (pyöräilijät voi sitä tajuta?). Pyörä täytyy saada pysäytettyä niin vaatiessa.
Minusta pahin uhka pyöräilijälle on kännykkä korvalla menijät kävelijät. Ovat niin keskittyneitä siihen puheluun etteivät näe eikä hahmota yhtään mitään mitä ympärillä tapahtuu.
Ja sitten vielä kolmantena, pliis, ottakaa selvää siitä kummalta puolelta vastaantulija ohitetaan. Aivan naurettavia kohtauksia sattunut kun ihmiset ei vaan tajua...
Tässä kaikille teillä liikkujille:
http://yle.fi/uutiset/pyorailija_testaa_osaatko_liikennesaannot/6688871
Tämä pyöräilijä sai helposti täydet pisteet :)
Pyöräilijä ei saa ajaa pyörällä suojatiellä, vaan fillari on aina talutettava. Kaverin 11 v nimittäin silminnäkijöiden mukaan ajoi suojatiellä pyörällä aivan liikennesäänt
jen mukaan. Kääntyvillä autoilla samaan aikaa vihreät valot ja auto ajoi aivan suoraan lapsen päälle.
Onni onettomuudessa hän jäi henkiin, mutta lonkka ja jalat vaativat kaikkiaan seitsemän leikkausta. Aikahan sitten näyttää, mitä tulevaisuus tuo. Oikeus tuomitsi lapsen syylliseksi, koska tämä ajoi suojatiellä. :(
Minun 9v pojallani oli yksi väärin. Hän luuli, että kilpapyöräilijät saa ajaa ajoradalla. En ihmettele, koska se olisi loogista. Sen verran kovaa ajavat. Heillä on myös eri intressit kuin sunnuntaipyorailijöillä.
Mä en tykkää ollenkaan yhdistetyistä pyöräkävelyteistä. Miks niitä ei voi jakaa keskeltä kahtia? Lapsillekkin on niin helppo opettaa, että pyöräkaistalla ei kävellä ja kaikki on hyvin.
Sit on näitä typeriä yhdistelmäteitä ja kaikki on sekaisin ja pitää jatkuvasti varoa. Stressaavaa.
Mä olen muuten aina luullut, että pyöräiljöiden suojatie on se pienempi suojatie ison vieressä. Siis kun on normi suojatie ja sitten siinä vieressä pyörätien jatkeena kapeampi suojatie. Näin ainakin Turussa (jossa pääsee pyörällä turvallisesti paikkaan kuin paikkaan, kun vain valitsee reitin oikein; poikkeuksena nämä muutamat ärsyttävät yhdistelmätiet).
[quote author="Vierailija" time="25.06.2013 klo 19:30"]
Ihan aluksi haluan sanoa, että tiedän pyöräilijöiden rikkovan liikennesääntöjä ja olen siitä pahoillani. Sillekin voisi perustaa uuden keskustelun, mutta toivon ettei asiasta keskustella nyt tässä.
Haluaisin pyytää etteivät jalankulkijat kävelisi pyöräteillä eikä pyöräilijöiden suojateillä. Se on todella raivostuttavaa, vaarallista ja liikennesääntöjä vastaan. Pyörätiet tunnistaa mm. tiehen maalausta pyörän kuvasta, punaisesta väristä tai liikennemerkistä, jossa on pyörän kuva. Katsokaa vähän missä kävelette, kiitos!
[/quote]
Onkin täysin aivotonta liikennesuunnittelua laittaa jalankulkijat ja pyöräilijät samalla väylälle, oli välissä viiva tai ei. Pyöräkaistan ainoa oikea paikka on kadulla autokaistan ja jalkakäytävän välissä, samassa tasossa autotien kanssa. Tämä vähentäisi huomattavasti sekä pyöräteillä kävelyä että jalkakäytävillä pyöräilyä.
[quote author="Vierailija" time="25.06.2013 klo 20:10"]
Eiväthän pyöräilijät saa ajaa suojateillä.
[/quote]
Eivät niin, vaan suojatien jatkeella, jota apkin varmaan tässä tarkoitti. Jalankulkijalla taas ei ole mitään asiaa pyörätien jatkeelle.