Minulla pyöräilijällä olisi ilmoitusluonteinen asia teille jalankulkijoille
Ihan aluksi haluan sanoa, että tiedän pyöräilijöiden rikkovan liikennesääntöjä ja olen siitä pahoillani. Sillekin voisi perustaa uuden keskustelun, mutta toivon ettei asiasta keskustella nyt tässä.
Haluaisin pyytää etteivät jalankulkijat kävelisi pyöräteillä eikä pyöräilijöiden suojateillä. Se on todella raivostuttavaa, vaarallista ja liikennesääntöjä vastaan. Pyörätiet tunnistaa mm. tiehen maalausta pyörän kuvasta, punaisesta väristä tai liikennemerkistä, jossa on pyörän kuva. Katsokaa vähän missä kävelette, kiitos!
Kommentit (92)
[quote author="Vierailija" time="25.06.2013 klo 22:59"]
[quote author="Vierailija" time="25.06.2013 klo 20:12"]
Minullakin olisi toivomus pyöräilijöille. Kun suhaatte yhdistetyillä kevyen liikenteen väylillä, niin ilmoittakaa jotenkin lähestymisestänne meille koirankusettajille, että ehdimme varmistaa koiran sivulle ennen kuin suhahdatte ohi.
[/quote]
joo... niinhän mä teenkin mutta kun koirankusettaja tukkii koko tien ja sillä on napit korvilla ja tekno täysillä mitäs siinä sitten teet????
Voisivat jalankulkijat yhdistetyllä kävely- ja pyörätiellä kävellä tien reunassa niin ei tarttis olla kokoajan teitä pelottelemassa. Se kilikello tai huuto kun ei kuulu niiden kuulokkeiden läpi!
[/quote]
No, kaikki koirankusettajat ei kulje napit korvilla, minä ainakaan en kulje. Niska toimii ja pää pyörii ja katson aina selkäpuolelle ennen kuin vaikka mennään väylän yli. Edestä päin tulijat kyllä näkee, mutta se kellonkilistys hyvissä ajoin takaa päin lähestyttäessä olisi kyllä hieno juttu. Kevyen liikenteen väylillä pyrin kyllä pitämään koiran likellä, mutta jos se vaikka on ojanpohjia nuuskimassa niin näin mulle jäisi aikaa ottaa koira lähelle ja niksauttaa flexi lukkoon.
En jaksa edes lukea koko ketjua, niin typerää vouhkamista tämä on.
Ajan ammatikseni raskasta kulkuneuvoa, ja vapaalla pyöräilen. Kuolisin vitutukseen jos joka kerta loukkaantuisin kun ei toimita kuten liikennesäännöt sanovat. Kukaan ei kumminkaan muista niitä oikein kun on tilanne päällä.
Tilannenopeus! Jos joku toikkaroi ajoradalla, ei suurin sallittu nopeus ole oikea tilannenopeus. Helsingin keskustassa on syytä olettaa että aina on joku toikkaroimassa.
Liikenteessä kenelläkään ei ole yliajo-oikeutta. Viisaampi väistää jos muut eivät osaa. Pyörällä ajaa siltä puolelta mihin toikkaroijan nenä ei näytä, niin etäältä ettei toikkis ehdi juoksemallakaan alle, ja a vot: ei tarvitse hermoilla ja pysähdellä.
Amen. On todella pyöräilijänä pelottavaa, kun aikuiset ihmiset yhtään katsomatta, yhtäkkiä, ilman mitään järkevää syytä vetää diagonaaliin tien toiselle puolelle. Tai pomppaa puskasta pyörätielle. Mä olen noissa tilanteissa meinannut ajaa päälle, enkä todellakaan halua tehdä sitä.
[quote author="Vierailija" time="26.06.2013 klo 07:45"]
Väärin. Jalankulkija saa kävellä pyörätiellä, mutta pyörä ei saa ajaa jalkakäytävällä.
[/quote]
Höpöhöpö!! Kyllä liikenteessä kaikki osapuolet käyttävät omia väyliään. Jos on merkintä pyörätiestä tai pyöräkaistasta, niin silloin siellä ajaa vain ja ainoastaan pyöräilijät ja mahdollisesti myös mopot, jos väylän käyttö on sallittu heill. Tässä on liikenneturvan opas, jossa kevyttä liikennettä koskevat säännöt on tiivistetty aika selkeään pakettiin: http://www.liikenneturva.fi/vanhat/118/Jalanjapyoralla_opas.pdf
Niin ne kyllä meneekin, ihan omasta turvallisuudesta välittämättä. Muiden kuuluu siitä huolehtia ja olla vastuussa. Esim. autoilijoiden, kun jalankulkijat menevät päin punaisia ja pyöräilijöiden, kun jalankulkija vetää yhtäkkiä eteen.
[quote author="Vierailija" time="26.06.2013 klo 07:52"]
Pyörillä on oikeanpuoleinen liikenne, mutta jalankulkijat saa mennä missä vaan ja miten vaan
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="26.06.2013 klo 07:59"]
[/quote]
Väärin. Jalankulkija saa vaikka pyöriä ympyrää. Mutta pyörä ei saa. Se on laki. Pyörä ei saa myöskään liikkua koskaan nopeampaa kuin 20 kilsaa tunnissa ja aina suhteuttaa nopeus hitaampien mukaan
[/quote]
Jalankulkija ei saa pyöriä ympyrää, myös jalankulkijan tulee käyttää tien reunaa. Nopeusrajoituksia ei ole kävelykatuja lukuunottamatta, silloin tuo 20 km/h pätee niin pyöriin, autoihin kuin juoksijoihinkin. Kevyen liikenteen väylällä saa ajaa myös mopolla eikä pyörällä ole niillä varsinaisesti nopeusrajoitusta laissa. Pyöriä koskevat samat nopeusrajoitukset kuin muitakin ajoneuvoja eikä kelville ole saatu aikaiseksi kattavaa nopeusrajoitusta. Lakia on kyllä suunniteltu ja aloitteita tehty.
Laki säätelee pyörille ja muille ajoneuvoille oikeanpuoleisen liikenteen myös kelveillä, kävelijät saavat kävellä kumpaa reunaa tahansa, mutta reunaa on lain mukaan mentävä ja ohitustila jätettävä. Kannattaa näemmä jalankulkijankin tutustua liikennesääntöihin -- ympyrää pyörimällä voi joutua korvaamaan pyöräilijän kulut onnettomuustilanteessa.
[/quote]
Kevyen liikenteen väylällä ei saa ajaa mopolla, paitsi jos se on erikseen lisäkilvellä sallittu.
[quote author="Vierailija" time="26.06.2013 klo 07:51"]
[quote author="Vierailija" time="26.06.2013 klo 07:45"]
[quote author="Vierailija" time="25.06.2013 klo 19:30"]
Ihan aluksi haluan sanoa, että tiedän pyöräilijöiden rikkovan liikennesääntöjä ja olen siitä pahoillani. Sillekin voisi perustaa uuden keskustelun, mutta toivon ettei asiasta keskustella nyt tässä.
Haluaisin pyytää etteivät jalankulkijat kävelisi pyöräteillä eikä pyöräilijöiden suojateillä. Se on todella raivostuttavaa, vaarallista ja liikennesääntöjä vastaan. Pyörätiet tunnistaa mm. tiehen maalausta pyörän kuvasta, punaisesta väristä tai liikennemerkistä, jossa on pyörän kuva. Katsokaa vähän missä kävelette, kiitos!
[/quote]
Väärin. Jalankulkija saa kävellä pyörätiellä, mutta pyörä ei saa ajaa jalkakäytävällä.
[/quote]
Ei muuten ole väärin. Pyöräteitä on suomessa todella harvassa ja niillä jalankulkija EI SAA kävellä. Yhdistetyillä kelveillä (kevyen liikenteen väylä) totta kai saa, mutta aina reunassa, jommassa kummassa. Jalkakäytävälle ei ole yli 12-vuotiailla pyöräilijöillä asiaa, tietenkään. Mutta ei tosiaan ole jalankulkijoilla asiaa pyörätiellekään -- näin itse asiassa EILEN kun poliisi ohjasti töölönlahdella erään perheen rattaineen pois pyörätieltä. Siis siltä valitettavasti niin harvinaiselta vain pyörille osoitetulta kulkuväylältä.
[/quote]
Muuten oikein mutta yhdistetyillä teillä jalankulkijan EI tarvitse olla reunassa vaan saa kävellä vaikka keskellä tietä. Se lukee hyvin yksiselitteisesti laissa
[quote author="Vierailija" time="26.06.2013 klo 07:59"]
[/quote]
Väärin. Jalankulkija saa vaikka pyöriä ympyrää. Mutta pyörä ei saa. Se on laki. Pyörä ei saa myöskään liikkua koskaan nopeampaa kuin 20 kilsaa tunnissa ja aina suhteuttaa nopeus hitaampien mukaan
[/quote]
Jalankulkija ei saa pyöriä ympyrää, myös jalankulkijan tulee käyttää tien reunaa. Nopeusrajoituksia ei ole kävelykatuja lukuunottamatta, silloin tuo 20 km/h pätee niin pyöriin, autoihin kuin juoksijoihinkin. Kevyen liikenteen väylällä saa ajaa myös mopolla eikä pyörällä ole niillä varsinaisesti nopeusrajoitusta laissa. Pyöriä koskevat samat nopeusrajoitukset kuin muitakin ajoneuvoja eikä kelville ole saatu aikaiseksi kattavaa nopeusrajoitusta. Lakia on kyllä suunniteltu ja aloitteita tehty.
Laki säätelee pyörille ja muille ajoneuvoille oikeanpuoleisen liikenteen myös kelveillä, kävelijät saavat kävellä kumpaa reunaa tahansa, mutta reunaa on lain mukaan mentävä ja ohitustila jätettävä. Kannattaa näemmä jalankulkijankin tutustua liikennesääntöihin -- ympyrää pyörimällä voi joutua korvaamaan pyöräilijän kulut onnettomuustilanteessa.
[/quote]
Pyöräilijä korvaa, jos ajaa päälle. Näin se vain menee. Eli jos ajat edessäkävelevän päälle, joka alkaa pyöriä ympäri, sinä korvaat.
Kamalimpia minusta on juuri nämä lukkopolkimien kanssa polkevat pyöräilijät, jotka ajavat tuhatta ja sataa ja eivät väistä ketään, koska on aamulla saatava kunnon treeni ja mulla on oikeus ja minä saan ajaa miten haluan.
[quote author="Vierailija" time="25.06.2013 klo 20:10"]
Eiväthän pyöräilijät saa ajaa suojateillä.
[/quote]
Todelllakin saavat. Kun suojatie on pyörätien jatkeena.
terv. Suojatiellä auton alle pyörällä jäänyt ja syyttömäksi todettu.
Ihailtava asenne tuo "minä saan pyöriä miten haluan ja pyöräilijä väistää". No, onhan se hienoa olla oikeassa naama ikuisilla arvilla kun se pyöräilijä ei sitten väistänyt. Jos av-mamma nyt vaan ottaisi sen päänsä pois perseestä ja alkaisi välittämään muistakin.
[/quote]
[/quote]