Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muutamme ensi vuonna USA:an

Vierailija
27.07.2020 |

Laitoimme vihdoin pitkän pohdinnan jälkeen maahanmuuttopaperit minulle vetämään ja käsittelyajat noissa viisumeissa ovat sellaiset että noin vuoden kuluttua olisimme lähdössä Euroopasta USA:an! Tällä hetkellä asumme eräässä toisessa Euroopan maassa, emme Suomessa. Ajatuksena on että minä jään heti alusta asti kotiin ja amerikkalainen mieheni käy töissä. Olen ihan sekopäisen innoissani tulevasta elämästä siellä, mutta luulen että kaikki muut epäilevät päätöstämme, koska USA näyttäytyy pelkästään negatiivisessa valossa (varsinkin suomalaisessa mediassa) ja kotirouvia pidetään täysinä turhakkeina. Tästä syystä en myöskään ole vielä keksinyt miten kerron perheelleni ja ystävilleni päätöksestämme...

Kommentit (109)

Vierailija
21/109 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muista kertoa HELNYC:lle terveisiä. Hänellä on musta mies, jolla on iso mela. Tunnistat hänet siitä.

Helsingissähän nuo ovat asuneet jo vuosikaudet. Etkö ole yhtään seurannut peliä?

Ovatko? Tiesin vain, että hänet bongattiin joltain bensikseltä kirjoittelemasta palstalle. Sen jälkeen hän katosi.

Vierailija
22/109 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehesi on siis natiivi? Muutatteko hänen kotiseudullee, onko siellä turvaverkkoa? Onko hänellä minkälainen työpaikka tiedossa? Se, että jäät kotirouvaksi on USAssa ihan normivaihtoehto, mutta se ei ole halpaa. Itse pääsin sieltä ulos jokunen vuosi sitten, enkä todellakaan halua takaisin. Itärannikolla asuimme mekin. Jos meinaatte lapsia tehdä, niin suosittelen miettimään vielä uudestaan.

Kiitos kivasta kommentista! Kyllä, mies on natiivi ja muutamme hänen kotiseudulleen, missä on vanhemmat ja ystäviä. Mieheni on self-employed eli emme ole työnantajan armoilla, lähinnä ainoa muuttuja mikä voi heilauttaa tilannetta on jos jostain syystä töitä olisikin vähemmän. Toki jos jotain katastrofaalista sattuisi, voisin harkita meneväni töihin.

Yhtenä tärkeimmistä kriteereistä on tietysti kattava vakuutus, jotta esimerkiksi tulevaisuudessa lastensaaminen ei veisi vararikkoon. Euroopassa lapset olisi niin paljon halvempi saada, mutta se ei riitä syyksi jäädä Eurooppaan/muuttaa Suomeen. Myös maan poliittinen tilanne toki mietityttää ja se on varmaan suurin syy miksi arastelen päätöksen julkistamista lähipiirille. Joka viikko uutiset hengästyttää ja moni ajattelee että siellä on kaikki ihan päin helvettiä, mutta kuitenkin miljoonat ihmiset elää suht normaalia elämää. Onneksi muutamme myös rauhalliseen osavaltioon ja pienempään kaupunkiin, jossa ei ole levottomuuksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/109 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muista kertoa HELNYC:lle terveisiä. Hänellä on musta mies, jolla on iso mela. Tunnistat hänet siitä.

Helsingissähän nuo ovat asuneet jo vuosikaudet. Etkö ole yhtään seurannut peliä?

Ovatko? Tiesin vain, että hänet bongattiin joltain bensikseltä kirjoittelemasta palstalle. Sen jälkeen hän katosi.

Apua, en edes tiedä kuka tämä on! Mulla ei kyllä (valitettavasti? onneksi?) ole isomunaista mustaa miestä vaan ihan perusjamppa.

Vierailija
24/109 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omapahan on elämäsi. Itse en muuttaisi, sillä terveydenhoito kusee, kun vertaa Suomeen.

Itse koen varminta elämää Suomessa.

Terveydenhuolto on ollut aina huippuluokkaa, kun sitä olen USAssa tarvinnut. Ongelmana on siellä lähinnä sairasvakuutusten erilainen kattavuus (tai lähinnä se mitä ne eivät kata).

Tota varten kuuluu siivota säästöt kultaan ja käydä läpi konkurssi joka kerta ku tarvitsee. Ei ole muita seuraamuksia kuin että joutuu olemaan ilman luottokorttia 3v.

Vierailija
25/109 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä muutin jokunen vuosi sitten takaisin USA:sta, erosin jenkkimiehestäni vuosien liiton jälkeen. Muistan tuon tunteen kun on viisumipaperit vetämässä ja on sitä nuoruuden sinisilmäistä innokkuutta.

Sain tosin elää hyvinvoivaa Obaman aikaa USA:ssa, kotirouvana olin itsekin. Silti oli eron jälkeen kiva palata Suomeen, omaa uraa jatkamaan.

Kotirouvan elämä oli tosi yksinäistä muuten, vaikka olinkin liitossani varsinkin aluksi onnellinen... osaltaan oli myös syy siihen varmaan, miksi en loppupeleissä siellä viihtynyt. Kotirouvilla on esim. naapurustossa omia yhteisöjään kyllä, mutta hirveää akkojen välistä pinnallista kilpailua ne on täynnä eli ei oikein omanhenkistä seuraa löytynyt. Näin siis ns. paremmalla alueella, jossa sentään oli hyvän zip-koodin takia turvallista.

Juuri nyt en koronan ja yhteiskunnan epävakauden vuoksi miettisi innolla USA:han muuttoa. Vaikka Bidenista tulisikin presidentti, kestää vuosia saada yhteiskunta jaloilleen taas. Tulossa kova lama jne.

Vierailija
26/109 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutama kuukausi sitten olisin ollut sinulle vähän kateellinen, nyt en ehkä niinkään. Sielläpäin on varsinaista menoa ja meininkiä. Missä muuten tutustuit mieheesi ap, jos saan kysyä?  Haluaisin itsekin amerikkalaisen miehen.

Vierailija
27/109 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muutama kuukausi sitten olisin ollut sinulle vähän kateellinen, nyt en ehkä niinkään. Sielläpäin on varsinaista menoa ja meininkiä. Missä muuten tutustuit mieheesi ap, jos saan kysyä?  Haluaisin itsekin amerikkalaisen miehen.

Ihana kommentti! :D 

Tapasin mieheni lomamatkalla Aasiassa, vietimme muutaman päivän yhdessä ja menimme omille teillemme, minä Suomeen ja hän kotiinsa USAan. Pidimme tiiviisti yhteyttä ja kävimme tapaamassa toisiamme muutaman kuukauden välein, kunnes hän muutti Eurooppaan ollakseen lähempänä minua.

Tämänkin taustan takia olen halukas muuttamaan nyt USAan, kun hän otti niin valtavan riskin muuttaessaan Eurooppaan, jotta saisimme olla yhdessä.  Nyt on ns. minun vuoroni.

Vierailija
28/109 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä muutin jokunen vuosi sitten takaisin USA:sta, erosin jenkkimiehestäni vuosien liiton jälkeen. Muistan tuon tunteen kun on viisumipaperit vetämässä ja on sitä nuoruuden sinisilmäistä innokkuutta.

Sain tosin elää hyvinvoivaa Obaman aikaa USA:ssa, kotirouvana olin itsekin. Silti oli eron jälkeen kiva palata Suomeen, omaa uraa jatkamaan.

Kotirouvan elämä oli tosi yksinäistä muuten, vaikka olinkin liitossani varsinkin aluksi onnellinen... osaltaan oli myös syy siihen varmaan, miksi en loppupeleissä siellä viihtynyt. Kotirouvilla on esim. naapurustossa omia yhteisöjään kyllä, mutta hirveää akkojen välistä pinnallista kilpailua ne on täynnä eli ei oikein omanhenkistä seuraa löytynyt. Näin siis ns. paremmalla alueella, jossa sentään oli hyvän zip-koodin takia turvallista.

Juuri nyt en koronan ja yhteiskunnan epävakauden vuoksi miettisi innolla USA:han muuttoa. Vaikka Bidenista tulisikin presidentti, kestää vuosia saada yhteiskunta jaloilleen taas. Tulossa kova lama jne.

Lisään vielä että kannattaa näin epävarmassa tilanteessa käyttää tämä aika odottaessasi viisumia hyödyksesi. Verkostoituminen kannattaa aloittaa jo nyt, kun kerran tiedät minne muutatte, ja esim. Suomen päässä kerätä suosittelukirjeitä täältä päästä työnantajilta.

Olen itse akateeminen, mutta oli monta syytä miksi olin kotirouvana (ei ollut suunnitelma olla ikuisesti).

Jos sullakin on joku koulutus, hyvä juttu. Vaikket ajattelisi nyt meneväsi töihin pitkään aikaan, verkostoidu silti jo nyt alasi ihmisten kanssa tulevilla kotiseuduilla, kaiken varalta.

Vinkkinä myös 10v. sitten laman läpieläneenä, että esim. palvelualan työpaikat oli perus-jenkeillekin kiven alla. Yleinen neuvo oli että älä vaihda paikkakuntaa, ja vasta sitten oleta töitä löytyvän kun muutto on tehty, koska niitä ei tod.näk. löydy. Eli yhtäkkiä kun tuli lama, menivät työpaikat monella alta ja uusia ei löytynyt (vähän niin kuin nytkin on jo käynyt).

Eli jos miehesikin on self-employed ja tässä on vielä koronan takia ollut juuri tuon kategorian ihmisten vaikea saada työttömyyskorvauksia osavaltioilta, niin sitä paremmalla syyllä kannattaa sinun varmaan tehdä suunnitelma B laman varalta (eli miten itse haet töitä)... Jos siis ei ole esim. miehellä tai hänen perheellä varakkuutta ja/tai ette laske sen varaan.

That's my 2 cents, GL :)

Vierailija
29/109 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osanottoni.

Vierailija
30/109 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tapasin mieheni lomamatkalla Aasiassa, vietimme muutaman päivän yhdessä ja menimme omille teillemme, minä Suomeen ja hän kotiinsa USAan. Pidimme tiiviisti yhteyttä ja kävimme tapaamassa toisiamme muutaman kuukauden välein, kunnes hän muutti Eurooppaan ollakseen lähempänä minua.

Tämänkin taustan takia olen halukas muuttamaan nyt USAan, kun hän otti niin valtavan riskin muuttaessaan Eurooppaan, jotta saisimme olla yhdessä.  Nyt on ns. minun vuoroni.

Onko miehesi ihan valko.ihoinen amerikkalainen? Ei siis mikään värikkäämpi tapaus?

Vierailija
31/109 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko miehesi ihan valko.ihoinen amerikkalainen? Ei siis mikään värikkäämpi tapaus?

Juu ihan on valkoihoinen, irlantilaisia ja saksalaisia sukujuuria. Taitaa olla kalpeampi kuin minä.

Vierailija
32/109 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sillä jotain merkitystä?

T. Sellainen jolla on värikkäämpi usalainen

Vierailija
33/109 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu ihan on valkoihoinen, irlantilaisia ja saksalaisia sukujuuria. Taitaa olla kalpeampi kuin minä.

Onko kivakin?

Vierailija
34/109 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sillä jotain merkitystä?

T. Sellainen jolla on värikkäämpi usalainen

No minulle ainakin on.Olet i.dioo.tti

Vierailija
35/109 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No nyt olen sulle ainakin vähän kateellinen:D Irlantilaiset ja saksalaiset sukujuuret ovat parhaita esim. Grace Kelly.

Vierailija
36/109 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhdysvalloissa asuu satoja tuhansia suomalaisia. ovat ihan hiljaa.. kumma juttu... ihan kuin he eivät haluaisi kertoa millaista siellä on. suomen media tekee juttuja  kotiin palaajista niistä muutamasta kymmenestä vuoden aikana ja tekee ison jutun. kummallista....

Monet väittävät että köyhillä ei ole sairasvakuutusta. etsin tietoa ja ilmeni että myös pienituloiset saavat vakuutuksen jos hakevat... onkohan frendit tv sarja aivopessyt tässä asiassa?

kaikki on halvempaa ja keskipalkka on kymppitonnin enemmän kuin suomessa. veroja vähemmän. suomalainen työpainoitteinen arvomaailma on siellä kovaa valuuttaa.

faktaa on se että yhdysvallat vetää suomalaisia enemmän kuin suomi yhdysvaltalaisia ja tämä pilvilinnan säröä ei saa osoittaa nationalisteille. voi tulla paha mieli.

Vierailija
37/109 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruiskraiskrallalei vaan. Hyvät coronat!

Vierailija
38/109 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap on todellisuudessa keski-ikäinen mies, joka esiintyy palstoilla naisena. Ihan Suomessa asuu...

Tämä on ihan varteenotettava epäily :D

Vierailija
39/109 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

yhdysvalloissa asuu satoja tuhansia suomalaisia. ovat ihan hiljaa.. kumma juttu... ihan kuin he eivät haluaisi kertoa millaista siellä on. suomen media tekee juttuja  kotiin palaajista niistä muutamasta kymmenestä vuoden aikana ja tekee ison jutun. kummallista....

Monet väittävät että köyhillä ei ole sairasvakuutusta. etsin tietoa ja ilmeni että myös pienituloiset saavat vakuutuksen jos hakevat... onkohan frendit tv sarja aivopessyt tässä asiassa?

kaikki on halvempaa ja keskipalkka on kymppitonnin enemmän kuin suomessa. veroja vähemmän. suomalainen työpainoitteinen arvomaailma on siellä kovaa valuuttaa.

faktaa on se että yhdysvallat vetää suomalaisia enemmän kuin suomi yhdysvaltalaisia ja tämä pilvilinnan säröä ei saa osoittaa nationalisteille. voi tulla paha mieli.

Faktaa on, että usalaiset pyrkivät enenevissä määrin Eurooppaan paremman elämänlaadun ja sosiaaliturvan toivossa.

Vierailija
40/109 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko onnellinen?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi yhdeksän