Ennustan että saamenkieliset nimet ovat nouseva nimitrendi!!
Lähiönimet, vanhat nimet ja luontonimet ovat jo out. Seuraavaksi tulevat taianomaiset, eksoottiset saamelaiset nimet!
Kommentit (31)
[quote author="Vierailija" time="26.06.2013 klo 12:15"]
Aika paljon saamelaisnimiä löytyy ihan suomalaisesta nimipäiväkalenteristakin. Esim. Marianna, Marianne, Lilja, Matilda, Sonja, Sara, Susanna, Venla, Asko, Kalle, Ville, Juho, Elias, Harri, Johanna, Amanda, Helena, Hilda, Hilla, Minna, Nina, Teresa, Marja, Henna, Tilda, Sanna, Lotta, Linda, Liisa, Siru, Ulla, Merja, Virva, Milja, Mimmi, Helga, Olga.
[/quote]
Tuota... Mistä olet saanut päähäsi että nämä olisivat saamelaisia nimiä?
Tänään saamelaisessa kalenterissa nimipäivää viettää Juŋgi.
[quote author="Vierailija" time="26.06.2013 klo 21:19"]
En usko saamelaisten nimien nousevan trendiksi. Saamelaiset nimet ovat suomalaisille vaikeita.
[/quote]
Onhan niitä olemassa suomalaiseenkin suuhun sopivia saamelaisnimiä, esim. Laila, Leila, Aila.
Saamelaiset nimet olivat trendikkäitä 20-50-luvuilla. Silloin suosittuja nimiä olivat Aila, Aira, Airi, Asko.
2000-luvun suosituimmat saamelaisnimet Unna ja Niila eivät yllä suosiossa läheskään noiden a-alkuisten nimien tasolle.
[quote author="Vierailija" time="26.06.2013 klo 12:15"]
Aika paljon saamelaisnimiä löytyy ihan suomalaisesta nimipäiväkalenteristakin. Esim. Marianna, Marianne, Lilja, Matilda, Sonja, Sara, Susanna, Venla, Asko, Kalle, Ville, Juho, Elias, Harri, Johanna, Amanda, Helena, Hilda, Hilla, Minna, Nina, Teresa, Marja, Henna, Tilda, Sanna, Lotta, Linda, Liisa, Siru, Ulla, Merja, Virva, Milja, Mimmi, Helga, Olga.
[/quote]
Luettelemistasi nimistä ainoa saamelainen nimi on Asko. Askon lisäksi suomalaisessa nimipäiväkalenterissa olevia saamelaisnimiä ovat Aslak, Jouni, Niilo, Aila, Aira, Airi, Eira, Laila, Leila, Seija ja Siiri.
Tänään saamelaisessa kalenterissa nimipäivää viettää Elve.
[quote author="Vierailija" time="26.06.2013 klo 13:05"]
Norjassa kaikkien on pakko opiskella peruskoulussa saamea. Jos Suomessa otettaisiin käyttöön pakollinen saamenkielen opiskelu, nämä lapsilleen saamelaisia nimiä antavat suomalaiset alkaisivat kauhean valituksen. Suomalaiset haluavat noukkia rusinat pullasta. Saamelaiset nimet kelpaavat, mutta saamen kieli ei.
[/quote]
Ainoat pakolliset kieliopinnot norjalaisessa koulussa ovat norja ja englanti.
Tänään saamelaisessa nimipäiväkalenterissa nimipäivää viettävät Lejo ja Ledjo.
Hei, itse olen nimeltäni Sunna ja veljeni on Niila. Olen saamelainen ja nimeni on todella kaunis monenkin mielestä! Itse tykkään myös nimestäni.
En usko saamelaisten nimien nousevan trendiksi. Saamelaiset nimet ovat suomalaisille vaikeita.