Äitiyslomapalkka hoitovapaan jälkeen
Onko kenelläkään kokemusta äitiyslomapalkasta hoitovapaan jälkeen alla kuvatussa tilanteessa... palkkaus kk-palkka+ provisio. (Kaksi äitiyslomaa kahden vuoden sisällä).
Ensimmäinen äitiyspalkka on ICT-tessin mukaisesti keskituntiansion mukaan laskettu 3kk ajan (työnantaja maksaa).
ICT-tes ei vaadi töihinpaluuta vaan työnantaja on velvollinen maksamaan 3kk palkan uudesta äitiyslomasta sanoin:... Äitiysajan palkka maksetaan työehtosopimuksen mukaan säännöllisen työajan keskiansion mukaan laskettuna äitiyslomaa edeltävältä ajalta.
Nyt työnantaja haluaa maksaa 3kk palkan takuupalkan mukaan, mikä on merkittävästi pienempi kuin keskituntiansion mukaan laskettu palkka. Syyksi sanovat, että provisioita ei ole viimeisen 6kk aikana kertynyt (luonnollisesti ei, koska töissä ei ole oltu).
Onko siis oikeus 3kk keskituntiansiolliseen palkkaan, vaiko vain takuupalkkaan. Työnantajana toimii vuokrafirma, jolle olen kuulemma ensimmäinen tapaus malliaan. Onko kenelläkään oikeasti kokemusta ja mielellään kuulisin vielä minkä tessin mukaan palkka on tulkittu.
Terkuin, vähemmän rahaa kuin kuvitteli saavansa...
Kommentit (3)
Työnantaja on valitettavasti oikeassa mut jos palkka jää alle kelan minimin kela maksaa sulle.
Tes ei vaikuta asiaan tässä tapauksessa mut tietenkin sun kannattaa jos ei muuten niin oman mielenrauhan vuoksi tarkistaa siitä liitosta johon sinä kuulut.
Jatkan vielä.
Sä voit myös halutessas ohittaa työnantajan maksaman kolmen kuun äippäpalkan ja nostaa rahat kelasta sun edellisen vuoden verotulojen mukaan. Tällöin tehtynä työnantaja ei tule väliin ollenkaan sotkemaan.
mä luulen et oikee osoite kysyä tälläistä olis oma liitto ja sen lakimiehet