Nutranneet - miten vastustitte syömis- ja juomiskiusauksia
Minulla on parinkymmenen kilon ylipaino-ongelma ja olen jo jonkin aikaa yrittänyt päästä siitä eroon nutraamalla, siis syömällä VLCD-valmisteita. Ongelma on kuitenkin se, että taidan olla tahdonvoimaton nahjus :(
Nimittäin, vaikka näläntunteita ei varsinaisesti olekaan kuurilla, niin AINA viimeistään viikon päästä kuurin alusta tulee joku mieliteko, mihin sitten tulee antaneeksi periksi tekosyyllä "no kai minä vähän voin maistaa, olenhan tässä säästänyt valtavasti kaloreita jo, ja huomenna paluu ruotuun". Nämä vähän maistamiset vaan on tupanneet menemään jopa viikon mittaisiksi ahmimisiksi.
Eilen kävi taas niin, että kaveri pyysi kaljalle. Teki mieli mennä jonnekin, nähdä edes joku ihminen, joten sanoin että joo, mutta otan vain yhden, kun olen tämmöisellä kuurilla. Se yksi pieni olut vaan meni päähän kuin mikä 8 päivän ketoosikuurin jälkeen, ja sen jälkeen join 7 isoa olutta lisää, plus tietysti mäkkäriateria illan päätteeksi. Useimmiten näitä övereitä on käynyt ruoalla, ei alkoholilla, mutta mekanismi näyttää olevan sama: sitä antaa pirulle pikkusormen, ja menee koko käsi.
Enkä ole enää yhtään luottavainen kykyyni pysyä päätöksissäni, kun ei ne ennenkään ole pitäneet. Onkohan tuohon jotain keinoa olemassa oppia pysymään päätöksissä, vai pitääkö hyväksyä vain että olen luonteeltani nahjus, ei voi mitään?
Kommentit (6)
[quote author="Vierailija" time="25.06.2013 klo 11:30"]
Kannustan tutustumaan Patrik Borgin ideologiaan: http://patrikborg.blogspot.fi/2011/09/laihdutus-pysyvasti-tehdaan-nain.html
Monille tiukat dieetit eivät sovi. Ne mieliteot eivät ole merkki heikkoudesta ja huonosta itsekurista, vaan yksinkertaisesti nälästä, jota vastaan on pidemmän päälle äärimmäisen vaikea taistella. Ja vaikka laihdutus onnistuisikin, kilot saattavat tulla nopeastikin takaisin, koska tiukka dieetti ei opeta mitään oikeasta syömisestä, johon kuuluu tärkeänä osana oman nälän tunnistaminen ja sen mukaan syöminen.
[/quote]
Kiitos tosi paljon linkistä, erittäin mielenkiintoista asiaa! Ehkäpä sitä ei kannata tosiaan edes yrittää jojoilla nutrausten ja ahmimisten kierteessä jos se kerran ei kertakaikkiaan onnistu. Vaikka toisaalta haluaisi kilot pois pikavauhtia - mutta eiväthän ne ole mihinkään nytkään lähteneet kun ahmin aina takaisin sen mitä olen pudottanut.
Tahdonvoima loppuu kesken ennemmin tai myöhemmin. Voi laihtuminen kituuttamalla ja kärvistelemälläkin onnistua, mutta se on epävarmaa ja stressaavaa. Miksi ei tehdä asioita muuttamalla elämäntapoja pienin askelin?
Oletko nainen vai mies? Järkyttävä määrä kaljaa!
[quote author="Vierailija" time="25.06.2013 klo 11:55"]
Tahdonvoima loppuu kesken ennemmin tai myöhemmin. Voi laihtuminen kituuttamalla ja kärvistelemälläkin onnistua, mutta se on epävarmaa ja stressaavaa. Miksi ei tehdä asioita muuttamalla elämäntapoja pienin askelin?
[/quote]
Kai se täytyisi. Jotenkin se tuntui niin hyvältä idealta että voisi muutamassa kuukaudessa tiputtaa ylimääräiset ja sillä selvä.
Sinänsä entiset elämäntapani eivät mielestäni ole olleet mitenkään ihan kauheat, mutta kyllä niistä taatusti löytyy viilattavaa kun kerran ylipainoa on. Mutta ei mitään sellaista selkeää että söisin vaikka makeaa tolkuttomasti tai paljon pikaruokia tms.
[quote author="Vierailija" time="25.06.2013 klo 11:59"]
Oletko nainen vai mies? Järkyttävä määrä kaljaa!
[/quote]
Nainen... On minustakin järkyttävä määrä, en ole tainnut sitten opiskeluaikojen ikinä juoda noin paljon. Hoipertelin kotiin baarista ihan sekavana ja sammahdin sängylleni vaatteet päällä. Jotenkin pelottava kokemus, että aikomus juoda 1 pieni olut johti älyttömään kännäämiseen jollaista en pohjimmiltani enää haluaisi ikinä kokea. Yleensä minulle on ollut semmoinen kolmisen lasia viiniä jo määrä mistä olen selvästi pöhnässä enkä enempää halua ottaa.
Kannustan tutustumaan Patrik Borgin ideologiaan: http://patrikborg.blogspot.fi/2011/09/laihdutus-pysyvasti-tehdaan-nain.html
Monille tiukat dieetit eivät sovi. Ne mieliteot eivät ole merkki heikkoudesta ja huonosta itsekurista, vaan yksinkertaisesti nälästä, jota vastaan on pidemmän päälle äärimmäisen vaikea taistella. Ja vaikka laihdutus onnistuisikin, kilot saattavat tulla nopeastikin takaisin, koska tiukka dieetti ei opeta mitään oikeasta syömisestä, johon kuuluu tärkeänä osana oman nälän tunnistaminen ja sen mukaan syöminen.