Kierukan asetuksesta tietävät!
Olen menossa tänään kierukan laittoon ja lääkäri käski ottaa sörkylääkettä pari tuntia ennen. Muistelen, että sanoi, että voi ottaa vaikka buranaa ja panadolia molempia. Miten te, joilla on asiasta kokemusta, olette ottaneet?
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajattelin eilen ensimmäistä kertaa vakavasti kierukkaa. Nyt luin tämän ketjun. Tietämättömälle kertokaa mikä tämä kauheus on? Siis jotain niin ahdistavaa ettei mitään rajaa? Vehkeisiin tungetaan jokin kierukka ja sitten on ihan hirveää eikä toimi kuitenkaan? Siis toimiiko se?
Sekä hormoni- että kuparikierukka ovat ehkäisytehoiltaan yli 99 %, eli kyllä ne toimivat. Joillain kohtu hylkii sen ulos ja pitää laittaa uudestaan tai todeta, ettei kierukka sovi. Useimmilla se jää sisälle. Joillain tulee niin paljon sivuoireita, että täytyy ottaa pois. Hormoni- ja kuparikierukassa on eri sivuoireet.
Itse otin kuparikierukan, koska en halua pilata elimistöäni hormonikuormalla. Kipuja on vähemmän kuin aiemmin, mikä on hyvin harvinaista. Yleensä kuparikierukka lisää kipua tai ei ainakaan vähennä. Kuukautiset kestävät yhtä kauan (5-6 päivää) ja ovat kokonaisuudessaan yhtä runsaat, mutta vuoto jakautuu tasaisemmin. Ennen tulvi ensimmäisen päivän, oli keskirunsasta toisen päivän ja lopuilla tuli vain vähän vuotoa. Yleensä kuparikierukka myös lisää vuodon märää ja vuotopäiviä.
Mutta on tärkeää olla kriittinen. Kuparikierukasta ei ole juurikaan tutkimustietoa naisille, jotka eivät käyttäneet hormonaalista ehkäisyä ennen kierukkaa. Eli tottakai kipua ja vuotoa on enemmän, jos aiemmin oli pillerit, hormonikierukka tms.
Minun kierukassani on ehkäisytehoa kymmenen vuotta ja olen tyytyväinen. Se ei vaikuta terveyteeni eikä muuta elimistöni toimintoja. Voin käyttää kuukuppia sen kanssa ihan normaalisti. Muista, että kuparikierukassa on pieni mahdollisuus kohtutulehdukseen tai pienen pieni mahdollisuus kohdun perforaarioon.
Hei kiitos täällä sentään on asiallisia ja tietäviä ihmisiä vielä paikalla! Kuparikierukkaa olin tässä harkinnut, mutta jos ehkäisyteho on 99... Ei varmaan vieläkään ole sellaista joka olisi ihan varma paitsi ettei harrasta juttuja miehen kanssa. Kiitos vastaaja, otetaan mietintään!
Vielä tuosta asentamisesta, että onko siis järjestäen niin kivulias operaatio että ne kipulääkkeet on ihan syytä aina ottaa etukäteen?
Kyllä kannattaa ottaa. Eihän siitä haittaa ole. Jotkut sanovat, että se vain vähän nippaisee, mutta he ovat harvassa. Et voi etukäteen tietää, sattuuko vai ei. Useimpia sattuu. Ja voi olla kipuja viikon tai parinkin.
Ehkäisyteho kuparikierukalla on 99,4 tai 99,6 %. En muista, kumpi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajattelin eilen ensimmäistä kertaa vakavasti kierukkaa. Nyt luin tämän ketjun. Tietämättömälle kertokaa mikä tämä kauheus on? Siis jotain niin ahdistavaa ettei mitään rajaa? Vehkeisiin tungetaan jokin kierukka ja sitten on ihan hirveää eikä toimi kuitenkaan? Siis toimiiko se?
Sekä hormoni- että kuparikierukka ovat ehkäisytehoiltaan yli 99 %, eli kyllä ne toimivat. Joillain kohtu hylkii sen ulos ja pitää laittaa uudestaan tai todeta, ettei kierukka sovi. Useimmilla se jää sisälle. Joillain tulee niin paljon sivuoireita, että täytyy ottaa pois. Hormoni- ja kuparikierukassa on eri sivuoireet.
Itse otin kuparikierukan, koska en halua pilata elimistöäni hormonikuormalla. Kipuja on vähemmän kuin aiemmin, mikä on hyvin harvinaista. Yleensä kuparikierukka lisää kipua tai ei ainakaan vähennä. Kuukautiset kestävät yhtä kauan (5-6 päivää) ja ovat kokonaisuudessaan yhtä runsaat, mutta vuoto jakautuu tasaisemmin. Ennen tulvi ensimmäisen päivän, oli keskirunsasta toisen päivän ja lopuilla tuli vain vähän vuotoa. Yleensä kuparikierukka myös lisää vuodon märää ja vuotopäiviä.
Mutta on tärkeää olla kriittinen. Kuparikierukasta ei ole juurikaan tutkimustietoa naisille, jotka eivät käyttäneet hormonaalista ehkäisyä ennen kierukkaa. Eli tottakai kipua ja vuotoa on enemmän, jos aiemmin oli pillerit, hormonikierukka tms.
Minun kierukassani on ehkäisytehoa kymmenen vuotta ja olen tyytyväinen. Se ei vaikuta terveyteeni eikä muuta elimistöni toimintoja. Voin käyttää kuukuppia sen kanssa ihan normaalisti. Muista, että kuparikierukassa on pieni mahdollisuus kohtutulehdukseen tai pienen pieni mahdollisuus kohdun perforaarioon.
Minulla alkoi raskaus kuparikierrukan kanssa. Runsaat vuodot siirsi kierukan kohdunkaulaan.
Hormonikerukka toimii hyvin. Vuotoja ei ole lainkaan.
Eikä sattunut juurikaan. En ole ottanut mitään lääkettä. Suoraan töihin.
Kuten sanoin, ehkäisyteho ei ole sataprosenttinen ja kaikille se ei sovi.
Vierailija kirjoitti:
ethän ota kipulääkettä tamppoonin asettamiseenkaan?
Miten hemmetin pihalla voit olla ihmisen anatomiasta?
Itsellä sattui Mirenan asennus helvetisti särkylääkkeistä huolimatta ja sen jälkeen puoli vuotta kipua putkeen. Kävin jopa päivystyksessä pari viikkoa asennuksen jälkeen, kun kivut oli niin kovat, että luulin kierukan olevan vähintäänkin väärässä asennossa. Kaikki oli paikallaan. Puoli vuotta kestin päivittäisten, välillä invalidisoivien kipujen kanssa, koska päätin kestää. Halusin tietää helpottaako kipu, jos annan keholle aikaa tottua. Ei helpottanut ja poistaessa gyne sanoi, että joidenkin naisten kohtu ns. loukkaantuu vierasesineistä. Ikinä en enää kierukkaa ota. Itse olen siis synnyttämätön nainen. Voi olla että tilanne olisi toinen, jos olisin synnyttäny, mutta omalla kokemuksella en voi kierukkaa suositella ainakaan nuorille, lapsettomille naisille.
Voit ottaa sekä ibuprofeenia että parasetamolia.
Tutkitusti särkylääkkeen otto ei juurikaan vaikuta itse asennuskipuun, mutta vähentään asennuksen jälkeisiä kuukautis/supistustyyppisiä kipuja.
Oma kokemus on ollut se, että gynekologit vähättelee kaikkea aina kierun asennuksen aiheuttamasta kivusta endometrioosikipuihin ja hormonaalisen ehkäisyn sivuvaikutuksiin. Se on surullista, koska silloin on vaikea luottaa lääkärin olevan potilaan puolella.
Joillain kierukan asennus sattuu kovasti, toisilla ei juuri ollenkaan. Joillain se aiheuttaa käytössä kipua ja sivuvaikutuksia, toisilla ei. Ei voi tietää ennen kuin itse kokeilee, niin ärsyttävää kuin se onkin.
Vierailija kirjoitti:
Joillain kierukan asennus sattuu kovasti, toisilla ei juuri ollenkaan. Joillain se aiheuttaa käytössä kipua ja sivuvaikutuksia, toisilla ei. Ei voi tietää ennen kuin itse kokeilee, niin ärsyttävää kuin se onkin.
Täähän se ois, mun siskolla sattui kierukka paljon ja kauan, mulla taas se tuntui lähinnä menkkakivuilta ja meni nopeasti ohi. Mulle se asennettiin menkkojen lopulla ja söin ibusalia 800mg ennen, en tiedä josko nuo auttoivat.
Synnyttämätön ja kolmas hormonikierukka menossa. Kolmella eri lääkärillä olen käynyt, kertaakaan ei ole sattunut, pieni paineen tunne hetken. En ole ottanut särkylääkettä ennen enkä jälkeen toimenpiteen. Kierukan laittoa pelätään turhan paljon. On helppo ja huoleton vaihtoehto myös synnyttämättömille ja kuukautiset jää pois lähes kokonaan vuosikausiksi.
Mulla Mirena aiheutti kovien kipujen lisäksi aurallisen migreenin enkä sitä enää voi uudelleen ottaa juuri kohonneen aivoinfarktiriskin takia. Että huoletonta oli alusta loppuun.
Vierailija kirjoitti:
Mulla Mirena aiheutti kovien kipujen lisäksi aurallisen migreenin enkä sitä enää voi uudelleen ottaa juuri kohonneen aivoinfarktiriskin takia. Että huoletonta oli alusta loppuun.
Juuri tuosta syystä en käytä hormoneja, ellei jokin sairaus edellytä sitä.
Vierailija kirjoitti:
Eikö kierukan asennuksessa voisi käyttää sitä samaa kohdunkaulan puudutetta, jota käytetään joskus synnytyksissäkin?
Mulla on sitä kerran käytetty kierukan vaihdossa. Auttoi hyvin.
Minulla 2 synnytystä takana ja pienikokoinen nainen. Pelkäsin kovasti sitä kierukan laittoa, hormonaalinen Mirena. Ei sattunut yhtään! Ja ehkäisy nyt kunnossa 7 v, lisäksi Mirena tekee sen että mulle ei tule kuukautisia lainkaan! Ja mitään sivuoireita ei ole, halukas edelleen seksuaalisesti.
Mulle hormoonikierukka on kyllä mukavin ja vaivattomin ehkäisy. Ja halvin myös! 150 eur ja asennus ilmaiseksi terveyskeskuksessa, maksaa siis 1,70 eur / kk.
Mulla on ihan älyttömän alhainen kipukynnys, enkä ole synnyttänyt. Mirena laitettu 3,5v sitten, ja meni yllättävän helposti, vaikka pelkäsin toimenpidettä etukäteen ja meinasin perua ajan x 1000. Sattuihan se, mutta siedettävän rajoissa. Eniten kipua aiheutti kohdun mittaaminen. Lääkärin mukaan minulla on taaksepäin kallistunut kohtu, joka yleensä tekee homman vähän hankalammaksi. Mulle sattui onneksi todella ihanat lääkäri ja hoitsu, jotka ottivat todesta pelkoni ja kohtelivat muutenkin hyvin. Ennaltaehkäisevästi otin 1g parasetamolia ja (muistaakseni) 600mg Buranan. Vuotoa oli jälkeenpäin n. 3 viikkoa, jonka jälkeen menkat loppui kokonaan. Mulle laitettiin Mirena erittäin runsaiden ja kivuliaiden menkkojen vuoksi., ferritiini ja hb olivat jo huolestuttavan alhaalla. Tyytyväisempi en voisi olla, ja hankalat PMS-oireetkin ovat enää muisto vain.
Vierailija kirjoitti:
Minulla 2 synnytystä takana ja pienikokoinen nainen. Pelkäsin kovasti sitä kierukan laittoa, hormonaalinen Mirena. Ei sattunut yhtään! Ja ehkäisy nyt kunnossa 7 v, lisäksi Mirena tekee sen että mulle ei tule kuukautisia lainkaan! Ja mitään sivuoireita ei ole, halukas edelleen seksuaalisesti.
Mulle hormoonikierukka on kyllä mukavin ja vaivattomin ehkäisy. Ja halvin myös! 150 eur ja asennus ilmaiseksi terveyskeskuksessa, maksaa siis 1,70 eur / kk.
Provikkaa saava gyne mainostaa, muka potilaana
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata ottaa, kaiken täällä kerrotun lisäksi kierukka aiheuttaa myös kuukautiskipujen pahenemista ja verenvuodon runsastumista. Ja joskus se kierukka on otettava poiskin, samaa kautta.
Jos haluaa helpon pitkäaikaisen ehkäisyn ja ei lapsia tai lapset on jo tehty, vaatikaa miehelle vasektomia.
Ei se tampooni mene sinne kohtuun, ensinnäkään. Kohdunsuun aukko voi olla pahimmillaan jopa nuppineulan kokoinen, riippuu tietysti ihmisestä. Eli aika ahtaat paikat :D