Kierukan asetuksesta tietävät!
Olen menossa tänään kierukan laittoon ja lääkäri käski ottaa sörkylääkettä pari tuntia ennen. Muistelen, että sanoi, että voi ottaa vaikka buranaa ja panadolia molempia. Miten te, joilla on asiasta kokemusta, olette ottaneet?
Kommentit (37)
Kannattaa ottaa varmuuden vuoksi, kun kivun määrää ei voi etukäteen tietää.
Ibuprofeenia ennen laittoa. Ei tullut kipuja ollenkaan, mutta on tosi yksilöllistä. Suositellaan kuitenkin ottamaan ennakkoon.
Minä menin tilaisuuteen rehvakkaasti ilman särkylääkkeitä.
Kaksi sairaanhoitajaa pitivät minua käsistä ja jaloista paikoillani kun lääkäri (?) survoi kierukan paikoilleen.
Oman kokemukseni perusteella suosittelen lääkkeitä.
Oksensin kivusta sitä asetettaessa. Siinä ei buranat auta yhtään.
Voi ottaa molempia rinnakkain, esim. Burana 800 mg ja Panadol 1 g. Molempia voi ottaa korkeintaan kolme annosta päivässä.
Omasta kierukanlaitosta on jo kulunut monta vuotta, mutta muistaakseni otin Burana 600 tai 800 mg ennen toimenpidettä. Mittauksen perusteella minulle asetettiin suurempi koko vaikken ollut synnyttänyt. Hoitaja ihmetteli korkeaa kipukynnystäni, ilmeisesti en näyttänyt kovin kipeältä. Toimenpiteen jälkeen lepäilin vielä hetken odotushuoneessa ennen kuin lähdin julkisilla kotiin. Loppupäivä meni sohvalla maatessa kohdun supistellessa ja lisää kipulääkettäkin taisi kulua.
Minulle yritettiin laittaa pari kertaa ja vaikka otin buranaa niin lopuksi laitettiin nukutuksessa.
Ibuprofeenia (ei tarvitse olla burana) ja parasetamolia (ei tarvitse olla panadol) voi ottaa samaan aikaan, koska ne vaikuttavat eri tavoin. Toi on hyvin perus combo monenlaisiin kipuihin, kuten myös hammassärkyyn. 800 mg ibuprofeenia ja 1000 mg parasetamolia.
Ei se tosin auttanut mulla siinä asetuksessa. Asetus on aina yksilöllistä eri naisille. Joillain ei satu juurikaan, joillain on hyvin vaikeat kivut. Mulla se kipu asetuksen aikana kesti vain joku 30 sekuntia. Sen ajan, kun lääkäri survoi sitä kohtuun. Sitten kipu lakkasi ja kotiin päästyä se alkoi taas. Meni loppu päivä kovissa kivuissa, mutta yöhön mennessä se helpotti jo. Sen jälkeen oli silloin tällöin vaimeaa kipua viikon ajan. Pääsin helpommalla kuin monet.
Asetuksessa on tärkeää yrittää olla rentona. Hengittele syvään, kun sattuu. Yhden päivän kärsimys, mutta palkintona on jopa kymmenen vuoden ehkäisy.
Itsellä taisi kotona olla vain buranaa joten otin sitä. Ensi kerralla otan kyllä kumpaakin max. määrän... Kuten muutkin ovat täällä sanoneet, kipu on hyvin yksilöllistä. Omalla kohdalla kipu ei edes ollut se pahin vaan kropan hylkimisreaktio. Pahoinvointi, krampit, pyörtyminen. En olisi itsekään uskonut että voi noin voimakkaasti kroppa reagoida. Yhdellä kaverilla oli aivan sama juttu. Parilla muulla ei erityisemmin tuntunut kierukan laitto.
Ja siis minulla ei ikinä ole ollut edes kuukautiskipuja erityisemmin enkä etukäteen jännittänyt koko hommaa. Mitkään papat, sisätutkimukset tms ei ikinä olleet sattuneet. Joten varmuuden vuoksi kehotan kyllä ottamaan kunnolla särkylääkettä. Toivon mukaan toimenpide on sinulla kivuton mutta sitä on mahdoton sanoa etukäteen. Itse jouduin loppupäivän viettämään sängyssä. Sitten onneksi helpotti ja sen jälkeen ei ole ollut mitään ongelmia kierukan kanssa :)
Ajattelin eilen ensimmäistä kertaa vakavasti kierukkaa. Nyt luin tämän ketjun. Tietämättömälle kertokaa mikä tämä kauheus on? Siis jotain niin ahdistavaa ettei mitään rajaa? Vehkeisiin tungetaan jokin kierukka ja sitten on ihan hirveää eikä toimi kuitenkaan? Siis toimiiko se?
Vierailija kirjoitti:
Ajattelin eilen ensimmäistä kertaa vakavasti kierukkaa. Nyt luin tämän ketjun. Tietämättömälle kertokaa mikä tämä kauheus on? Siis jotain niin ahdistavaa ettei mitään rajaa? Vehkeisiin tungetaan jokin kierukka ja sitten on ihan hirveää eikä toimi kuitenkaan? Siis toimiiko se?
Sekä hormoni- että kuparikierukka ovat ehkäisytehoiltaan yli 99 %, eli kyllä ne toimivat. Joillain kohtu hylkii sen ulos ja pitää laittaa uudestaan tai todeta, ettei kierukka sovi. Useimmilla se jää sisälle. Joillain tulee niin paljon sivuoireita, että täytyy ottaa pois. Hormoni- ja kuparikierukassa on eri sivuoireet.
Itse otin kuparikierukan, koska en halua pilata elimistöäni hormonikuormalla. Kipuja on vähemmän kuin aiemmin, mikä on hyvin harvinaista. Yleensä kuparikierukka lisää kipua tai ei ainakaan vähennä. Kuukautiset kestävät yhtä kauan (5-6 päivää) ja ovat kokonaisuudessaan yhtä runsaat, mutta vuoto jakautuu tasaisemmin. Ennen tulvi ensimmäisen päivän, oli keskirunsasta toisen päivän ja lopuilla tuli vain vähän vuotoa. Yleensä kuparikierukka myös lisää vuodon märää ja vuotopäiviä.
Mutta on tärkeää olla kriittinen. Kuparikierukasta ei ole juurikaan tutkimustietoa naisille, jotka eivät käyttäneet hormonaalista ehkäisyä ennen kierukkaa. Eli tottakai kipua ja vuotoa on enemmän, jos aiemmin oli pillerit, hormonikierukka tms.
Minun kierukassani on ehkäisytehoa kymmenen vuotta ja olen tyytyväinen. Se ei vaikuta terveyteeni eikä muuta elimistöni toimintoja. Voin käyttää kuukuppia sen kanssa ihan normaalisti. Muista, että kuparikierukassa on pieni mahdollisuus kohtutulehdukseen tai pienen pieni mahdollisuus kohdun perforaarioon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sekä hormoni- että kuparikierukka ovat ehkäisytehoiltaan yli 99 %, eli kyllä ne toimivat. Joillain kohtu hylkii sen ulos ja pitää laittaa uudestaan tai todeta, ettei kierukka sovi. Useimmilla se jää sisälle. Joillain tulee niin paljon sivuoireita, että täytyy ottaa pois. Hormoni- ja kuparikierukassa on eri sivuoireet.
Itse otin kuparikierukan, koska en halua pilata elimistöäni hormonikuormalla. Kipuja on vähemmän kuin aiemmin, mikä on hyvin harvinaista. Yleensä kuparikierukka lisää kipua tai ei ainakaan vähennä. Kuukautiset kestävät yhtä kauan (5-6 päivää) ja ovat kokonaisuudessaan yhtä runsaat, mutta vuoto jakautuu tasaisemmin. Ennen tulvi ensimmäisen päivän, oli keskirunsasta toisen päivän ja lopuilla tuli vain vähän vuotoa. Yleensä kuparikierukka myös lisää vuodon märää ja vuotopäiviä.
Mutta on tärkeää olla kriittinen. Kuparikierukasta ei ole juurikaan tutkimustietoa naisille, jotka eivät käyttäneet hormonaalista ehkäisyä ennen kierukkaa. Eli tottakai kipua ja vuotoa on enemmän, jos aiemmin oli pillerit, hormonikierukka tms.
Minun kierukassani on ehkäisytehoa kymmenen vuotta ja olen tyytyväinen. Se ei vaikuta terveyteeni eikä muuta elimistöni toimintoja. Voin käyttää kuukuppia sen kanssa ihan normaalisti. Muista, että kuparikierukassa on pieni mahdollisuus kohtutulehdukseen tai pienen pieni mahdollisuus kohdun perforaarioon.
Hei kiitos täällä sentään on asiallisia ja tietäviä ihmisiä vielä paikalla! Kuparikierukkaa olin tässä harkinnut, mutta jos ehkäisyteho on 99... Ei varmaan vieläkään ole sellaista joka olisi ihan varma paitsi ettei harrasta juttuja miehen kanssa. Kiitos vastaaja, otetaan mietintään!
Vielä tuosta asentamisesta, että onko siis järjestäen niin kivulias operaatio että ne kipulääkkeet on ihan syytä aina ottaa etukäteen?
Kuparikierukka laitettiin helmikuussa, pelotti älyttömästi. Otin vahvimman buranan minkä sain ilman reseptiä ja asennus meni todella hyvin ja nopeasti, pientä kihelmöintiä tuntui asennuksen aikana ja lääkäri ja hoitaja olivat todella mukavia. Turhaan stressasin ja itkin aamun ennen asennusta :D.
Kipuja ei tullut kun vasta seuraavien kk aikana, nyt kipuilu on vähentynyt ja tiputteluvuotoa tulee noin 1vk ennen kuukautisia. Vuoto pari pvää runsaampaa mutta ei pahemmin kipuja ym.
Tsemppiä!
n29
Minulla kuparikierukan laitto sattui kyllä tosi paljon, vaikka otin ohjeiden mukaisesti särkylääkettä etukäteen. Luulen, että lääkäri ei ollut kovin taitava, kun toimenpide kestikin aika kauan. Itkin ihan hulluna koko ajan. Jälkikäteen ei kyllä ollut kipuja, ja olin kierukkaan vuosia tyytyväinen. Poistoa pelkäsin hurjasti tuon asennuskokemuksen vuoksi, mutta se ei tuntunutkaan ollenkaan!
No eihän se särkylääke mikään puudutusaine ole! Eikä siis vaikuta tippaakaan siihen, onko toimenpide kivulias vai ei. Kierukan asettaminen voi kyllä saada aikaan kohdun supistelua ja siihen kipuun tulehduskipulääke auttaa. Eli kannattaa ottaa varoiksi etukäteen, niin olo on mukavampi.
Toimenpiteestä voi tosiaan tulla huono olo, mikä johtuu parasympaattisen hermoston reagoinnista. Jos meinaa taju lähteä helposti esim. verikokeessa, niin asiasta kannattaa mainita lääkärille. Itse meinasin ensimmäisellä kerralla pyörtyä, toisella kertaa mainitsin asiasta lääkärille, joka sitten käskikin minun makoilla rauhassa tutkimuspöydällä sillä aikaa, kun hän kirjoitti merkinnät ja laskun valmiiksi.
Ei ole mukava toimenpide, mutta onneksi tarpeen vain harvoin.
Oletko synnyttänyt alateitse? Usein sanotaan, että ei olisi niin kivuliasta. Heti kuukautisten jälkeen suositellaan myös, kun on kohdunkaula vielä pehmeämpi jne. Itse olen kierukan laittanut kaksi kertaa, mutta olen myös synnyttänyt kaksi kertaa. Ekalla kerralla hieman nippasi ja tuli menkkamainen kramppi, toisella kertaa en edes tajunnut kunnes lääkäri sanoi kierukan olevan paikoillaan.
Eikö kierukan asennuksessa voisi käyttää sitä samaa kohdunkaulan puudutetta, jota käytetään joskus synnytyksissäkin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla alkoi raskaus kuparikierrukan kanssa. Runsaat vuodot siirsi kierukan kohdunkaulaan.
Hormonikerukka toimii hyvin. Vuotoja ei ole lainkaan.
Eikä sattunut juurikaan. En ole ottanut mitään lääkettä. Suoraan töihin.
Minä en ottanut mitään kipulääkettä - eikä se sattunut yhtään. (Olivat hiukan huolissaan, miten kestän, mutta täysin syyttä.) Papa-näytteen ottaminen sentään nipistää, kierukan asettamisesta ei voi sanoa sitäkään.
Täytyy tosin mainita, että eräs nuori naislääkäri pahoinpiteli minut kierukkaa poistettaessa, kun kehtasin kritisoida jotain. Siitä tuli pieni taisto.
Panadol tehoaa korkeintaan plasebona. Unohda se. Buranan voit ottaa siinä tapauksessa, että lääkäri ei osaa sitä hommaa, ja käsittelee sinua kuin nautaa - kysy, kuinka paljon kokemusta hänellä on. Sen ei tosiaan kuuluisi asiallisesti tehtynä sattua yhtään, mikäli olet terve, et pelkopotilas, tai muita synnytyselimiin liittyviä somaattisia traumoja. Muuten lääkäri tekee jotain todella outoa.
ethän ota kipulääkettä tamppoonin asettamiseenkaan?
En ole ottanut. Buranaa sain mukaan sitten gyneltä, mutta en ottanut.