Veljeni uusi tyttöystävä suunnittelee metsämme myymistä, mitä tehdä?
Veljeni on nyt vuoden verran seurustellut uuden tyttöystävänsä kanssa. Olivat juhannuksena käymässä sukumme mökillä. Tämä nainen alkoi yhtäkkiä puhua, että missäs se teidän metsäpalsta on. Mökkiin liittyy pieni metsäpalsta, josta on haettu polttopuita.
Hän ilmoitti, että on jo maanmittaushallituksen sivuilta selvittänyt, missä metsäpalsta sijaitsee. Seuraavaksi hän menee veljeni kanssa maastosta etsimään palstan rajat. Jos ei niitä löydy, niin hän tilaa sinne maanmittarin määrittämään nuo rajat.
Olin ihan äimänä, että miksi ihmeessä. No kuulemma siksi, että myydään se palsta. Aloin nauraa ja sanoin, ettei sitä mihinkään olla myymässä. Siihen tämä nainen, että niin niin, mutta JOS se aiottaisiin myydä. Totesin vaan, että ei myydä, mistäs sitten polttopuut haetaan.
Millaiselle ihmiselle tulee ehkä kolmatta kertaa toisten mökillä käydessään mieleen, että pistetäänpäs täältä maat myyntiin? Ja oikein jo maanmittauslaitokselta selvitelty asioita? Olen ihan ällistynyt - varsinkin, kun kyseinen maapalsta ei ole minun tai veljeni vaan meidän isämme ja hänen veljensä omistuksessa. Eikä kumpikaan näistä ole mitään myymässä.
Mitä ihmettä?
Kommentit (54)
[quote author="Vierailija" time="24.06.2013 klo 10:17"]
Tää on kun mun ex-kaveri ;) Appivanhempiensa laiturilla kaikkien kuullen totesi isoon ääneen, että ajatteles Pasi, tää kaikki on vielä joskus meidän!
[/quote]
No mitä pahaa tuossa on. Jos sanoo sen hyvällä. Itsekin olen onnellinen, että meillä on ihana kesäpaikka, vaikka en mitenkään erityisesti odota sen siirtymistä meidän perheelle, koska ajattelen, että se on "meidän" jo nyt. Eikö ole parempi, että jälkipolvi viihtyy sukumökillä?
Ap:n ongelmaan - onhan tuo veljesi tyttöystävältä todella tökeröä ikäänkuin laskeskella poikaystävän tulevaa omaisuutta. Mutta todellista ongelmaahan ei ole ennekuin veljesi oikeasti omistaa tuosta palstasta osan.
[quote author="Vierailija" time="24.06.2013 klo 12:02"]
Tämä ihminen käyttäytyy, kuin mökki olisi vain veljeni - ja hänen. Ihan käsittämätöntä. Kai täytyy alkaa sanoa yhtä ilkeästi takaisin. En ymmärrä, miksi hän haluaa olla ilkeä meille? Ehkä täytyy sanoa suoraan, että jos teidänmökillä on asiat niin hyvin, lähde sinne. heippa!
[/quote]
Jospa veljesi on antanut hänen ymmärtää, että omistaa vähän yhtä ja toista...
En vaan jaksaisi noin typerän ihmisen aivopieruja...
[quote author="Vierailija" time="24.06.2013 klo 12:18"]
Tämä ihminen käyttäytyy, kuin mökki olisi vain veljeni - ja hänen. Ihan käsittämätöntä. Kai täytyy alkaa sanoa yhtä ilkeästi takaisin. En ymmärrä, miksi hän haluaa olla ilkeä meille? Ehkä täytyy sanoa suoraan, että jos teidänmökillä on asiat niin hyvin, lähde sinne. heippa!
[/quote]
[/quote]
Sekin ajatus on käväissyt mielessä. Ehkä akka luulee, että veljeni omistaa muutakin kuin ison asuntolainan.
[/quote]
Todellakin niin tunnen samanlaisen tapauksen. Varsinainen tarmonpesä omien etujensa varmistelussa. Kannattaa kyllä jo heti alussa päättää, minkä linjan ottaa ja pitää se. Voi meinaan olla ihmistyyppinä melkoisen häikäilemätön, jos saa niinsanotusti köyttä. Tuntemassani tapauksessa päätös oli sitten antaa sitä köyttä, pysyy siinä naisihminen intopiukeena ja voisi huonompaankin energiansa käyttää kuin vanhan paikan ylläpitoon. Rajaviivat on kuitenkin vedetty jo edellisen sukupolven aikana sopimuksin, homma pysyy niiltä osin hyvin aisoissa.
Vähän epäilyttävä tämä aloitus. Miksi ap tai kukaan ei kysellyt tarkemmin, että miksi metsä pitäisi myydä? Siitä ei kyl sitten olisi saanut niin mehevää tarinaa aikaiseksi ahneesta veljen tyttöystävästä.
Mun ex-poikakaveri oli samanlainen. Suunnitteli ja mietti jatkuvasti mitä omaisuutta tulee omilta vanhemmiltaan perimään. Myös minun vanhempieni maista ja mannuista oli erittäin kiinnostunut. Kun mummoni perheetön veli kuoli, jäi häneltä omistusasunto. Sen luonnollisesti perivät mummoni sisaruksineen. Poikaystäväni kieli pitkällä toivoi että mummoni jättäisi asunnon hänelle perinnöksi. Kyllä, luit oikein, MINUN mummoni muka jättäisi perintöä HÄNELLE. Ei tapahtunut.
Jälkeenpäin miettiessä, olen huomannut että exälle kaikki kaikessa oli se mitä kukakin omistaa. Kertoi aina ihmisten omaisuudet, esim. naapurilla on sen verran metsää, niin monta asuntoa kaupungissa... Oli kateellinen, niin kateellinen ettei voi sanoin kuvailla. Eikä ymmärtänyt että suurin osa ihmisistä rakentaa talonsa ja ostaa asuntonsa velaksi.
Todennäköisesti näki minutkin ihmisenä josta voi joskus jotenkin hyötyä rahallisesti. No onneksi näin hänen lävitseen, ja jätin.
Klassinen tapaus, morsiamella on heikko selkä ja veljesi on mennyt hänelle lupaamaan Hästenssin, joka rahoitetaan mettärahoilla. :D
Oletko selvittanyt asian kunnolla? Enta jos veli todella omistaa tuon metsapalstan? Sinansa minusta ei ole jarkevaa myyda sita, mutta asia ei tosiaan minulle kuulu.
No kyllä tuo on minusta törkeyden huippu, kas kun ei samalla tönäissyt anoppia laiturilta jotta perinnön saanti vähän nopeutuisi. En minä ainakaan ilahtuisi jos poikani tyttöystävä joskus noin minusta ja omaisuudestammme puhuisi. Onneksi se useimmiten menee niin, että ahneella on ....loppu!
Tää on kun mun ex-kaveri ;) Appivanhempiensa laiturilla kaikkien kuullen totesi isoon ääneen, että ajatteles Pasi, tää kaikki on vielä joskus meidän!
[/quote]
No mitä pahaa tuossa on. Jos sanoo sen hyvällä. Itsekin olen onnellinen, että meillä on ihana kesäpaikka, vaikka en mitenkään erityisesti odota sen siirtymistä meidän perheelle, koska ajattelen, että se on "meidän" jo nyt. Eikö ole parempi, että jälkipolvi viihtyy sukumökillä?
Ap:n ongelmaan - onhan tuo veljesi tyttöystävältä todella tökeröä ikäänkuin laskeskella poikaystävän tulevaa omaisuutta. Mutta todellista ongelmaahan ei ole ennekuin veljesi oikeasti omistaa tuosta palstasta osan.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="24.06.2013 klo 10:12"]
Älä hätäile vielä, mä olen vähän samanlainen ja järkytin kuulema anoppia ekoilla tapaamisilla kun harventelin mielessäni niiden rantaa puista. :D En siis tosiaan ollut enkä ole koskemassa koko tilukseen mutta olen sellainen ikisisustaja/remontoija ja ehdottelen kaikille että hei tohon sopis hyvin terassi tai aitta yms.yms. ja anoppi oli mennyt lähes paniikkiin että joku akka tulee tänne viemään meidän metsät. :D Nyt vuosien päästä juttu naurattaa, mutta tässähän voi oikeesti olla sellanen että veljes tyttökaveri on samanlainen kun minä, haihattelija ja KUVITTELEE tekevänsä hyvää, muttei ymmärrä että astuu varpaille. :P Katselkaa nyt rauhassa, älkää hätäilkö. :)
[/quote]
Tollainen miniä kyllä lentäis alta aika yksikön meidän pihamaalta. Onneksi poikani ovat sen verran fiksuja, että valitsevat myös fiksun kumppanin. Kyläpaikassa ei sisusteta isäntäväen asuntoa tai pihaa uusiksi, ei edes ajatuksen tasolla.
Miksi kukaan katselee tuollaista käytöstä? Ja oletteko ottaneet asian puheeksi veljen kanssa ja sanoneet että laittaa tyttöystävänsä kuriin tai hällä ei ole asiaa enää mökillenne? Olisin itse jo avannut suuni siinä vaiheessa kun tämä tyttöystävä alkoi penkomaan tavaroita ja viemään toisten tavaroita; miksi te katselitte sitä hiljaa vierestä jos niitä ei saanut ottaa?
Avatkaa suunne ihmiset ja puolustakaa toisianne ja omaisuuttanne! Te mahdollistatte näiden röyhkimysten käytökset olemalla hiljaa ja antamalla niiden kävellä ylitsenne.
[quote author="Vierailija" time="24.06.2013 klo 11:01"]
Mä olen veljesi tyttöystävän kanssa aivan samaa mieltä - palstojen rajat pitää olla selvänä. Muuten niistä seuraa vain turhaa tappelua, jos jotain tapahtuu (esim. kuolemantapaus, perikunnan riidat jne). Maanmittari ei niin paljoa maksa, etteikö sitä kannattaisi ottaa, vaikka metsiä ei olisi myymässäkään. Valitettavasti asiasta on kokemusta: Anoppi ei suostunut rahojaan mihinkään turhiin mittauksiin pistämään ja perikunta saanut komeat riidat aikaiseksi, kun ei tiedetä, mitä on annettu ennakkoperintönä kenellekin lapselle, onko toisen lapsen lapsille myös lohkottu tonttia...
[/quote]
No mihinkäs ne rajat siitä muuttuisivat vaikka olisivat mittaamatta seuraaavat sata vuotta? Ja nämä rajan selvitystoimitukset tulee kyllä automaattisesti siinä vaiheessa kun alueen omistussuhteita aletaan muuttamaan - ei niihin tärsitve miettiä, että laitetaanko rahaa vai ei. Ei ole mahdollista jakaa maitaan muiden omistajien tietämättä tai antaa perintönä maata perikunnan tietämättä.
Kuusi vuotta sitten kun appivanhempani täyttivät 50 vuotta, ilmoitti mieheni nuorin veli, että voi ottaa sitten perintönä kaikki vanhempiensa metsät ja sitten kesämökki pidetään perikunnalla (veljeksillä) ja hän päätti samalla, että perikunnan tulisi alkaa maksaa vuosittaista maksua mökistä (vanhempiensa omistavaa jotka todellakin elossa ja loistavissa voimissa), jotta voisi ostaa itselleen sinne uuden moottoriveneen.
Ei idiootti tajua, että ei ole mitään perikuntaa jos kukaan ei ole kuollut eikä kuole vielä seuraavaan 50 vuoteen! Taisi siinäkin takana olla veljen vaimo korvaan kuiskimassa näitä asioita...
[quote author="Vierailija" time="24.06.2013 klo 14:34"]
mieheni nuorin veli
Taisi siinäkin takana olla veljen vaimo korvaan kuiskimassa näitä asioita...
[/quote]
Nämä ovat uskomattomia. Sivusta seurailin yhtä tällaista ahnehtijaa. Nopeasti oli hänen kyllä lapset tehtävä tueksi, sillä miehensä vanhemmat vaativat avioehtoa ja hän ei suoraan ollut mitään saamassa. Jotain hämärää oli aikanaan perunkirjoituksissa kuitenkin, sieltä oli vähän kadonnut kaikenlaista, parhaat päältä ja siihen tapaan. Kaikki eivät jaksa riitauttaa asioita, mitä pidän kyllä itse tyylikkäänä linjana tuollaisten moukkien kanssa toimittaessa. Tuossa tapauksessa irtaimiston suhteen tuntui se muu lähipiiri ajattelevan, että ottakoon mitä tarvitsee kun niin kova hätä kerran on. Eihän tuollaisia voi kuin ihmetellä.
Onpa sattunut meidän sukuunkiin tuontyyppinen, ja annettu säheltää rauhassa, tulos kaikki riidoissa. Eli kannattaa ottaa heti luulot pois. Ominut kesämökin, sisustanut sen (kaameasti),kaikki ilman lupaa. Joka paikassa häärii ja sotkee kaikkien ihmisten asiat, riitelee kaikkien kanssa jne, käyttää toisten omaisuutta kuin omaansa, lainailee autoja ja tavaroita miten haluaa jne..
[quote author="Vierailija" time="24.06.2013 klo 16:16"]
Onpa sattunut meidän sukuunkiin tuontyyppinen, ja annettu säheltää rauhassa, tulos kaikki riidoissa. Eli kannattaa ottaa heti luulot pois. Ominut kesämökin, sisustanut sen (kaameasti),kaikki ilman lupaa. Joka paikassa häärii ja sotkee kaikkien ihmisten asiat, riitelee kaikkien kanssa jne, käyttää toisten omaisuutta kuin omaansa, lainailee autoja ja tavaroita miten haluaa jne..
[/quote]
No minkä ihmeen takia olette antaneet sisustella, lainailla yms??? Pitäkää puolenne..aikuiset ihmiset!
[/quote]
[/quote]
Munkin mieleen tuli heti, että veli on tainnut vähän värittää juttujaan, ja on sanonut tyttöystävälleen, että mennään minun mökille, sinne tulee muitakin sukulaisia.
Siksi kiinnostaa, että miten veljesi kommentoi tyttöystävänsä sanomisia?
[quote author="Vierailija" time="24.06.2013 klo 12:20"]
[/quote]
[/quote]
Sekin ajatus on käväissyt mielessä. Ehkä akka luulee, että veljeni omistaa muutakin kuin ison asuntolainan.
[/quote]
No eikö siltä voisi kysyä, että luuleeko se, että poikaystävänsä omistaa mökin / tietääkö se kuka mökin omistaa?
No just. Iso ja pulska provo. Todellakin. Tai sitten sitä mimmiä ei ole liialla älyllä turmeltu, eikä häveliäisyydellä. Eikä teitäkään, jos kuuntelette mukisematta tuollaista. Tai on siis liikaakin sitä häveliäisyyttä, ja väärässä kohdassa nyt.