Mistä johtuu jos ynähtelee/reagoi keskustelussa koko ajan?
Onko syynä pakko-oire/tic, tietoinen (auttaa keskittymään, haluaa huomioida tsm) vai tiedostamaton toiminta vaiko joku muu? Henkilö on muuten normaali, mutta jonkun puhuessa tämä hlö ynähtelee/äännähtelee koko ajan osoittaakseen kuuntelevansa. Ns. liian reaktiivinen keskustelija.
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Täällä moni puolustaa hymisijöitä, mutta vaikuttaa siltä, että harva on oikeasti keskustellut sellaisen kanssa kuin ap tarkoittaa. Kun(joo) se(joo) kes(joo)kuste(mm)lu(niin) voi(joojoo) oike(mm)asti(ahaa) olla(jooo) täl(niin)lais(niin)ta(joojoo niin niin niinpä)!
Hymistely on hyvä juttu (mm), kun se tapahtuu pieninä annoksina (niinpä) puhujaa kunnioittaen (joo).
Juuri tätä tarkoitin!
-ap
Vierailija kirjoitti:
Minä nyökyttelen ja ynähtelen. Teen sitä tiedostamatta ja pyrin pääsemään maneerista eroon, sillä ymmärrän täysin, kuinka ärsyttävää se on. Taustalla on varmaankin joku tarve osoittaa kuulijalle, että hänen sanomansa on minulle tärkeää ja olen keskittynyt täysin siihen, mitä hän sanoo. Saatan esimerkiksi puhelimessa tai massaluennollakin nyökytellä, vaikka puhujalle tämä ei välity millään lailla.
Samaan kategoriaan kuuluva maneeri on se, että päätän lauseen keskustelukumppanin puolesta. Tai siis tarkoituksena on, että sanomme saman asian yhtäaikaisesti ääneen lauseen lopuksi. Tästäkin pyrin eroon.
Minä teen näitä, koska koetan näin viestittää, että olen samaa mieltä. Itseäni pelottaa henkilö, joka ei millään tavalla reagoi puheeseeni. Tuntuu, että hän on kriittinen, aihe ei kiinnosta tai vastapuoli ei pidä pätevänä. Eli jos joku käyttäytyy kuin sinä niin se on ainakin itselleni helppo ja miellyttävä tapa keskustella.
Kahdenvälisessä keskustelussa ei haittaa, ellei tosiaan ole joka sanan jälkeen. Mutta olen ollut joskus luennolla, jolla eturivissä istui kaveri, joka nyökytteli liki koko ajan ja hymyili ja hymähteli hyväkyvästi. Välillä vielä kääntyi muuta yleisöä päin nyökyttelemään. Voitte arvata, etten muista itse luennon sisällöstä mitään, kun tuo yliaktiivinen palautteenantaja vei kaiken huomion.
Pitää puuttua tähän vanhahtavaan ketjuun jo itsekin vanhahtavana ihmisenä ja kertoa
menneen maailman toimittaja/kuuluttaja Pekka Tiilikaisesta joka teki radioon haastatteluja.
Muista kuunnelleeni radiosta haastattelua jossa haastateltavan puhuessa Pekka reagoi parin sekunnin
välein " ahaa, aivan, niin niin, jaaha, vai niin, niinkö?" - sanoilla joka kuulosti jo silloin aika tönköltä.
Se oli sitä aikaa kun eräs muu toimittaja kyseli lapsilta erinäisiä asioita päivän tehtävistä, koulusta yms.
Kun lapsi kertoi asioistaan kysyi toimittaja väliin "taiat valehella?".
Noista ajoista on onneksi toimittajia hieman koulutettu töihinsä.
Entä jos joku tekee tuota vain yhden ihmisen kohdalla? Esimies kuuntelee yleensä hiljaa kaikkia muita, mutta minun puhuessa alkaa aina heti tuo "niin, niin, joo, niin".
Vierailija kirjoitti:
Entäs pään nyökyttely :D
Tuo ei ole koskaan häirinnyt.
Täällä moni puolustaa hymisijöitä, mutta vaikuttaa siltä, että harva on oikeasti keskustellut sellaisen kanssa kuin ap tarkoittaa. Kun(joo) se(joo) kes(joo)kuste(mm)lu(niin) voi(joojoo) oike(mm)asti(ahaa) olla(jooo) täl(niin)lais(niin)ta(joojoo niin niin niinpä)!
Hymistely on hyvä juttu (mm), kun se tapahtuu pieninä annoksina (niinpä) puhujaa kunnioittaen (joo).