Tapailen miestä, joka käy 4x vkossa baarissa..
Tapasin n. kk sitten mukavan oloisen miehen, joka on eronnut n.1,5 v sitten. Hänet on jätetty toisen miehen takia. On ollut aika kova kolaus. Asuu vuokralla yksiössä, eikä viihdy yksin, tulee ahdistunut olo yksinollessa. On päivisin töissä, mutta ainakin nyt kesäaikaan tuntuu viihtyvän lähikapakassa.. to-su ja maanantai-aamuna töihin. Näemme usein viikonloppuisin baarissa, selvinpäin emme ole vielä oikein viettäneet aikaa. Hän on puhunut paljon itsestään ja erostaan. Olen hänestä huolissani ja harmittaa että istuu siellä kapakassa niin usein. Mitä mieltä ootte? Kannattaako tapailua jatkaa?
Kommentit (66)
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu että kaikki kohdalleni osuvat miehet ovat sitoutumiskammoisia, takertuvia tai alkoholisteja.. Aika epätoivoinen olo kun haluaisin löytää jonkun ja jotain pysyvää.. Tämä baarityyppi on luonteeltaan niin samanlainen ja meillä synkkaa tosi hyvin, harmittaa jos hän valitsee baarin sijastani. Hänen vaimonsa siis jätti hänet toisen miehen takia, mutta on myöntänyt että hänessä on ollut vikaa, ja että on käynyt baarissa jo silloin.. kotona ahdisti.
ap
Ehkä niissä vapaalla jalalla olevissa sitten on noita mainitsemiasi, useinhan ei ole sattumaa että joku vapaana on vaan joku syy siihen on. Joskus se syy on suhteellisen ok, monessa tapauksessa syy siihen että itsekin kannattaa jättää väliin. Osuu varmasti kaikkien niiden kohdalle joilla vaan on mitään taipumusta tuollaista katsella. Itse olen huomannut että kun on tullut jämäkkyyttä lisää niin äkkiäkös nuo karsiutuu kun pitää omista periaatteista kiinni mutta ei ole mitään kunnon miesten jonoa ovelle silti muotoutunut. Mutta ei se siitä sillä parane että tyytyy alkoholistin olkapääksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä angstailee ja selvänäkee nyt joku katkeroitunut juopon exä. Tottakai on paatuneita juoppoja ja alkoholisti särkee monia elämiä eikä monesti kykene ottamaan hallintaan sairauttaan. Toisaalta on vastakkaisia esimerkkejä, raitistuminen on realistinen mahdollisuus sekin.
Mutta isoin ongelma tuon "miehet aina juopot aina"-hössötyksen takana on, että se ei ole tietoa vaan luuloa, ei faktaa vaan arvailua. Kuvatusta ei voi päätellä asiasta, miehestä ja tilanteesta mitään. Jos kyseessä on suhteellisen tyypillinen tapaus, niin avioliiton aikana miehen sosiaalinen piiri on koostunut työyhteisöstä, vaimosta ja tämän sukulaisista/ystävistä sekä mahdollisesta perheestä ja omasta suvusta. Jos on käynyt lähikapakassa aiemmin, sitten siellä olevista tutuista myös. Suurin rooli on tietysti ollut kotona oleva vaimo sekä kaikenlainen yhteinen.
Avioero on usein miehelle sosiaalinen shokki vailla vertaa. Sosiaalinen piiri hupenee enemmän kuin naisilla. Naisella on yleensä omaa tukiverkostoa. Yhteiset ystävät/tuttavat ovat usein enemmän naisen ystäviä/tuttavia ja katoavat sen siliän tien. Mahdollisten lasten suhteenkin mies jää usein täysin sivurooliin erossa. Samalla lapsiin liittyvät sosiaaliset verkostot viimeistään sälyttyvät yksin naisen kontolle.
Eron jälkeen miehelle ei jää välttämättä muuta kuin oma sukunsa, työyhteisö ja ne kaverit joita sattuu olemaan. Jos lähikapakan kaverit olivat ainoat miehen "omat" kaverit, niin sitten näin on. Ei uusia kavereita noin vain hankita, varsinkaan kriisitilanteessa. Ero itsessään jo aiheuttaa ahdistusta tai masennusta, sosiaalinen erakoituminen kahta kauheammin. Näin ollen on enemmän kuin ymmärrettävää, että mies tukeutuu eron jälkeen ainoisiin jäljellä oleviin ihmissuhteisiin, joiden kanssa voi ehkä jakaa yksityistä elämää. Työyhteisössä ei välttämättä voi, eikä sukulaistenkaan kanssa samalla lailla.
Tottakai tapailukumppani tai myöhemmin seurustelukumppani muuttaa asetelmaa. Hänestä voi tulla vähitellen se tärkein henkilö, luotettu ja ystävä, jonka kanssa jakaa sekä murheensa että ylipäänsä viettää aikaa. Erosta toipuen mutta myös uutta elämää rakentaen. Baarikaverien merkitys vähenee ja samalla juopottelukin.
Viittaat varmaankin minuun ja toisiin kirjottajiin, meitä on useampi. Itselläni ei ole juoppoa eksää vaan muuta kokemusta alkoholisteista, osa sittemmin raitistuneita.
Olen veikannut tähän mennessä oikein kaiken mitä ap on ketjuun pikkuhiljaa kirjoitellut, vaikka ei voi varmaksi tietää niin jostain syystä ei tule yllätyksenä että baarissa on oltu jo edellisen vaimon aikaan jne, kumma juttu. Ongelma on siinä että vaikka alkoholisti raitistuisi jossain vaiheessa (jotkut raitistuu, jotkut ei) niin usein ihan h*lvetin paljon muiden ihmisten elämästä menee pilalle ennen sitä. Esimerkiksi tuo ap:n sulhanen saattaa särkeä vaikka viiden naisen sydämen ennen kuin löytyy se joku niin tarpeeksi ihana että kaikki on paremmin ja juominen loppuu.
Lisäksi jos itselläni olisi lapsia ja elämässä jotakin hävittävää, miettisin tosi tarkkaan kannattaako Ona energia laittaa jonkun baarissa ennen minua ja minun jälkeen istuvan alkoholistin paapomiseen vai muihin asioihin jos on valinnanvaraa. Vaikka tie alkoholismista ulos alkaisikin jää tuollainen ap:n asemassa oleva nainen helposti tunteiden likasangoksi ja sitten kun on kaikki paremmin, saattaakin löytyä joku ihan muu kainaloon.
Minulla on useampi juoppo exä ja kaikki lässytykset ja uhritumiset jo kuullut. Ja kyllä tiesin myös edeltä jo mitä ap kirjoittaa. Kun tuntee yhden. Tuntee ne kaikki. Läheisriippuvaiset etsii toisiaan ja löytää. Kun hankit jämäkkyyttä ja laitat rajat niin nämä puliukot ei siihen elämään mahdu. Ne hakee jonkun muun hönön seuraamaan rappiotaan ja rikkomaan itsensä.
Tottakai kannattaa jatkaa tapailua. Mies vaikuttaa MIEHELTÄ eikä joltain tylsältä raittiilta kilttimieheltä.
Hänen kanssa saat varmasti hienon yllätyksiä täynnä olevan jännittävän suhteen.
Kuka edes haluaisi tapailla jotain tylsää raitista miestä, hyi hitto!
Olen vielä niin laput silmillä että kuvittelen hänen lopettavan baarissa käynnin.. Mutta tuskinpa niin käy. Itselläni on taipumus ihastua vaikeasti tavoiteltaviin ja haastaviin tapauksiin, liian innokas ja kiltti mies ei haasta tarpeeksi.. joku ongelma ja trauma minullakin taitaa olla
ap
Vierailija kirjoitti:
Olen vielä niin laput silmillä että kuvittelen hänen lopettavan baarissa käynnin.. Mutta tuskinpa niin käy. Itselläni on taipumus ihastua vaikeasti tavoiteltaviin ja haastaviin tapauksiin, liian innokas ja kiltti mies ei haasta tarpeeksi.. joku ongelma ja trauma minullakin taitaa olla
ap
Hyvä, että tiedostat asian ja voit nyt sitten korjata sitä ja valita toisin.
Tuntuu että kaikki kohdalleni osuvat miehet ovat sitoutumiskammoisia, takertuvia tai alkoholisteja.. Aika epätoivoinen olo kun haluaisin löytää jonkun ja jotain pysyvää.. Tämä baarityyppi on luonteeltaan niin samanlainen ja meillä synkkaa tosi hyvin, harmittaa jos hän valitsee baarin sijastani. Hänen vaimonsa siis jätti hänet toisen miehen takia, mutta on myöntänyt että hänessä on ollut vikaa, ja että on käynyt baarissa jo silloin.. kotona ahdisti.
ap