Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miltä tuntuu, jos joutuu psykoosin takia pakkohoitoon mutta ei koe itseään ollenkaan sairaaksi?

Vierailija
26.07.2020 |

Mitä henkilö tuolloin ajattelee tilanteesta? Miten hän suhtautuu hoitohenkilökuntaan? Entä omaisiin jotka kenties ovat passittaneet hänet hoitoon? Tuleeko siinä ollenkaan mieleen, että on hoidon tarpeessa? Jos ei niin missä vaiheessa "silmät aukeavat"?

Kommentit (77)

Vierailija
61/77 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen päättänyt, etten enää koskaan sekoa niin pahasti, että joutuisin suljetulle. Se on hirveä paikka. Jos alan saada harhaluuloja, niin sitten otan lääkettä. En aio myöskään enää syödä neuroleptejä kuin akuuttiin tarpeeseen. En usko ennalta ehkäisevään hoitoon ollenkaan.

Vierailija
62/77 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee siinä mieleen, että voi olla sairas, mutta ei pysty ajattelemaan enempää kun pän täyttä salaliittoteoriat ja muut vainoamisharhat. Kyllä siitä tokenee ajan kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/77 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Psykoosihan on todellisuudentajun häiriö, ei välttämättä liity skitsofreniaan. Esimerkiksi masennuksessa voi olla psykoottisia piirteitä. Tuttuni esimerkiksi väitti erään oman tuttunsa laittaneen kaalinlehtiä hänen vaatekaapissa olevien pikkuhousujensa väliin, diagnoosi psykoottinen masennus. Skitsofreeninen kaveri sensijaan luuli että häntä seurataan, kuvataan, salakuunnellaan (näytti minulle että jos talon seinässä on naulat tietyssä järjestyksessä, siinä on kamera) ja jopa ammutaan. Hänellä oli lääkitys, mutta silti harhat välillä etenkin väsyneenä otti vallan.

Yleensähän psykoottinen sairaalaan joutuessaan väittää olevansa itse terve, mutta muut ovat sairaita ja etenkin lääkäri on ihan mielisairas vainoaja. Miltä nyt itsestä, terveestä ihmisestä tuntuisi, jos yhtäkkiä kaikki ympärillä alkais väittää sairaaksi ja toimittais suljetulle?

Mutta mikä on se oikea todellisuus? Psykoottisiksi tulkittuja ihmisiä kohtaan tehdyt väkivallan teot (henkiset ja fyysiset) voidaan aina kuitata sillä, että henkilö ei ole realiteeteissa. Tämä antaa loistavat mahdollisuudet esim hoitohenkilökunnalle kiusata.

Se on sitten ihan eri asia, kiusaamisia on mielipotilailla ollut aivan liikaa, törkeitä ja pahoinpitelyn kriteerit täyttäviä. Todellisuudentaju on kuitenkin aika selvästi pielessä, jos lukee viestejä rekisterikilvistä ja lehtien mainoksista tai väittää jotain sellaista, minkä voi osoittaa harhaksi. Minulla ei ole koskaan ollut psykoottisia juttuja, mutta silti psykologini väitti minua harhaiseksi, kun kerroin että joku oli hakkeroinut erään sometilini. Psykologi oli vanhempi naisihminen, joka ei ilmeisestikään ollut kovin hyvin perillä tietokone- ja nettimaailmasta (tapahtui siis parikymmentä vuotta sitten). Että kyllä ne hyvin herkästi puuttuvat hiemankin oudonkuuloiseen tarinointiin ja väittävät harhoiksi, vaikka olisikin totta. En itse alkanut väitellä asiasta, vaihdoin nopeasti aihetta.

Vierailija
64/77 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikävältä tuntui. Ei ole mukavaa, kun vapautta rajoitetaan niin rankasti. En kokenut olevani hoidon tarpeessa. Suhtauduin ylimielisesti henkilökuntaan ja hoitoon. Vastustin lääkkeenantoa viimeiseen asti. Ja omaisille olin katkera, en suostunut ottamaan heitä vierailulle. Meni monta kuukautta, että ymmärsin miten paljon hoito auttoi minua toipumaan ja että lopulta se tekikin hyvää.

Näinhän se yleensä mene. Ehdottomasti suurin osa psykoosiin sairastuneista psykoosin hellittäessä on kuitenkin kiitollinen meiltä saamastaan hoidosta.

T: psykan vahti.

Minä en olisi kiitollinen hoidosta, joka viisinkertaistaa riskin kuolla sydänperäiseen äkkikuoleman alle 30-vuotiailla ja nelinkertaistaa ylipäätään luonnollisen kuoleman riskin nuorilla aikuisilla, ei vain skitosfreenikoilla vaan, kaikilla jotka niitä lääkkeitä syövät. Ylikuolleisuuden ohella lisää psykoosiriskiä ja ajaa ihmisiä kroonisesti työkyvyttömyyseläkkeelle. Esimerkiksi eräässä 20-vuotta kestäneessä amerikkalaisessa seurantatutkimuksessa havaitttiin, että potilaat jotka lopettavat neuroleptilääkityksen alle kahdessa vuodessa parantuivat kuusi kertaa todennäköisemmin ihan jokaisesta psykoosisairaudesta, kun heidän ennusteeseen vaikuttavat muut tekijät kontrolloitiin. Suomessa Länsi-Pohjan sairaanhoitopiirissä on tutkittu skitsofrenian ilmaantuvuus sen jälkeen, kun siellä otettiin käyttöön avoimen dialogin psykososiaalisia hoitoa painottava hoitomalli. Havaittiin, että vuosittain uusien skitsofreniadiagnoosien määrä romahti 31/100 000 potilasta kohden 3/100 000 potilasta kohden, eli 90%. Tutkimus on helppo löytää netistä, jos kiinnostaa.

Muutenkin hoitotulokset paranivat rajusti sillä, että painotettiin varhaista psykososiaalisia hoitoa, vältettiin lääkitystä ja saatiin laskettua pakkohoidon määrä hoidon alussa puoleen suhteessa käypä hoitoon. Ajatteleppa, krooniseksi mielletyn periytyvän sairauden ilmaantuvuus romahtaa 90% pelkästään puhumalla muutamassa vuodessa! Nykyisessä systeemissä ollaan syydetty satoja miljoonia satojen miljoonien perään, jotta löydettäisiin skitsofrenian etiologia, hyvin laihoin tuloksin. Esimerkiksi sadat ja sadat polygeeniset riskitekijät selittävät prosentin pari yhteensä häiriön ilmaantuvuudesta ja aivokuvantamustutkinuksilla on löydetty todisteita lähinnä aivosairaudesta, joka jostain kumman syystä ollaan saatu aikaan myös makakiapinoille syöttämällä niille neuroleptejä. Dopamiinihypoteesikin saa vahvaa tukea, kunhan potilaat tai vaikka koe-eläimet syövät riittävän pitkään neuroleptejä, jotka vaikuttavat dopaminenergisen järjestelmän toimintaan. Käytännössä vahvin todiste skitsofrenian neurobiologisesta pohjasta onkin itse hoidon aiheuttamia! Ja ajatteleppa sitten, mitä tämä tarkoittaa hoidon kannalta? Kognitiivisiapuutosoireita eli tyhmyyttä aiheuttava aivojen surkastuminen aiheutuu lääkkeistä, joita potilaat syövät? Hmm..Neuroleptien vaikutus psykoosiin on yksilöllinen ja näyttö niiden tehosta pohjautuu kaupallisten intressien tuottamiin, muutaman viikon tutkimuksiin. Eräässä laajahkossa meta-analyysissa havaittiin, että niiden NNT skitsofrenian hoidossa 50% mittaustasolla oli 9, eli käytännössä lääkityksestä hyötyi kuudessa viikossa noin 10% potilaista. Ja tuollaisilla myrkyillä saadaan hoitaa potilasta vastoin tahtoaan? Sano vaan psykoottiseksi, mutta tuollaisen näytön valossa en ole kyllä yhtään kiitollinen saamastani ”hoidosta”tai sanoisinko sitä pikemminkin väkivaltaiseksi huumaamiseksi ja vapaudenriistoksi. Tosin toisin kuin kiitolliset potilaat keskimäärin, en tule koskaan palaamaan hoitoon, koska toimintakykyni on ollut jo vuosia paljon parempi kuin skitofreniadiagnoosinsaaneilla keskimäärin.

Vierailija
65/77 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikävältä tuntui. Ei ole mukavaa, kun vapautta rajoitetaan niin rankasti. En kokenut olevani hoidon tarpeessa. Suhtauduin ylimielisesti henkilökuntaan ja hoitoon. Vastustin lääkkeenantoa viimeiseen asti. Ja omaisille olin katkera, en suostunut ottamaan heitä vierailulle. Meni monta kuukautta, että ymmärsin miten paljon hoito auttoi minua toipumaan ja että lopulta se tekikin hyvää.

Näinhän se yleensä mene. Ehdottomasti suurin osa psykoosiin sairastuneista psykoosin hellittäessä on kuitenkin kiitollinen meiltä saamastaan hoidosta.

T: psykan vahti.

Minä en olisi kiitollinen hoidosta, joka viisinkertaistaa riskin kuolla sydänperäiseen äkkikuoleman alle 30-vuotiailla ja nelinkertaistaa ylipäätään luonnollisen kuoleman riskin nuorilla aikuisilla, ei vain skitosfreenikoilla vaan, kaikilla jotka niitä lääkkeitä syövät. Ylikuolleisuuden ohella lisää psykoosiriskiä ja ajaa ihmisiä kroonisesti työkyvyttömyyseläkkeelle. Esimerkiksi eräässä 20-vuotta kestäneessä amerikkalaisessa seurantatutkimuksessa havaitttiin, että potilaat jotka lopettavat neuroleptilääkityksen alle kahdessa vuodessa parantuivat kuusi kertaa todennäköisemmin ihan jokaisesta psykoosisairaudesta, kun heidän ennusteeseen vaikuttavat muut tekijät kontrolloitiin. Suomessa Länsi-Pohjan sairaanhoitopiirissä on tutkittu skitsofrenian ilmaantuvuus sen jälkeen, kun siellä otettiin käyttöön avoimen dialogin psykososiaalisia hoitoa painottava hoitomalli. Havaittiin, että vuosittain uusien skitsofreniadiagnoosien määrä romahti 31/100 000 potilasta kohden 3/100 000 potilasta kohden, eli 90%. Tutkimus on helppo löytää netistä, jos kiinnostaa.

Muutenkin hoitotulokset paranivat rajusti sillä, että painotettiin varhaista psykososiaalisia hoitoa, vältettiin lääkitystä ja saatiin laskettua pakkohoidon määrä hoidon alussa puoleen suhteessa käypä hoitoon. Ajatteleppa, krooniseksi mielletyn periytyvän sairauden ilmaantuvuus romahtaa 90% pelkästään puhumalla muutamassa vuodessa! Nykyisessä systeemissä ollaan syydetty satoja miljoonia satojen miljoonien perään, jotta löydettäisiin skitsofrenian etiologia, hyvin laihoin tuloksin. Esimerkiksi sadat ja sadat polygeeniset riskitekijät selittävät prosentin pari yhteensä häiriön ilmaantuvuudesta ja aivokuvantamustutkinuksilla on löydetty todisteita lähinnä aivosairaudesta, joka jostain kumman syystä ollaan saatu aikaan myös makakiapinoille syöttämällä niille neuroleptejä. Dopamiinihypoteesikin saa vahvaa tukea, kunhan potilaat tai vaikka koe-eläimet syövät riittävän pitkään neuroleptejä, jotka vaikuttavat dopaminenergisen järjestelmän toimintaan. Käytännössä vahvin todiste skitsofrenian neurobiologisesta pohjasta onkin itse hoidon aiheuttamia! Ja ajatteleppa sitten, mitä tämä tarkoittaa hoidon kannalta? Kognitiivisiapuutosoireita eli tyhmyyttä aiheuttava aivojen surkastuminen aiheutuu lääkkeistä, joita potilaat syövät? Hmm..Neuroleptien vaikutus psykoosiin on yksilöllinen ja näyttö niiden tehosta pohjautuu kaupallisten intressien tuottamiin, muutaman viikon tutkimuksiin. Eräässä laajahkossa meta-analyysissa havaittiin, että niiden NNT skitsofrenian hoidossa 50% mittaustasolla oli 9, eli käytännössä lääkityksestä hyötyi kuudessa viikossa noin 10% potilaista. Ja tuollaisilla myrkyillä saadaan hoitaa potilasta vastoin tahtoaan? Sano vaan psykoottiseksi, mutta tuollaisen näytön valossa en ole kyllä yhtään kiitollinen saamastani ”hoidosta”tai sanoisinko sitä pikemminkin väkivaltaiseksi huumaamiseksi ja vapaudenriistoksi. Tosin toisin kuin kiitolliset potilaat keskimäärin, en tule koskaan palaamaan hoitoon, koska toimintakykyni on ollut jo vuosia paljon parempi kuin skitofreniadiagnoosinsaaneilla keskimäärin.

Hyvä, nyt tuli asiaa!

Vierailija
66/77 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän psykoottisella ole sairaudentunnetta. Eikä juuri kykyä toimia järkevästi. Mun psykoottinen veli ajeli autolla pitkin jalkakäytäviä eikä pitänyt sitä yhtään outona. Poliisit oli vihollisia kuten lääkärit ja hoitohenkilökuntakin. Ja minä jota vihasi psykoosissa yli kaiken kun autoin hänet hoidon piiriin. Lääkkeillä tilanne normalisoitui aika nopeasti. Mutta 3 psykoosia vaadittiin ennen kuin suostui uskomaan että on vaaraksi kaikille jos jättää lääkkeet. Nyt kaikki hyvin. 💙

Vierailija
67/77 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma psykoosini sisälsi puhelimeen ilmestyviä tekstejä joista muodostui lauseita ja sanoja. Olin varma että minulle kommunikoitiin eri tavalla. Puhkesin kotona itkemään holtittomasti koska tajusin etteivät ihmiset ole noudattaneet Jeesuksen sanomaa (en normaalisti ole mitenkään uskonnollinen). Olin varma että minulle kommunikoitiin telepaattisesti ja kirjoitin noita viestejä lapuille. Rakensin alttarin kynttilöistä ja ammattiliiton mainoksesta. Uskon että minulla oli jokin tehtävä joka liittyi maailman nykytilaan. Ja paljon muuta vastaavaa.

Psykoosin aikana tein myös paljon muuta, kuten kulutin rahaa holtittomasti ja tein tuhansien eurojen luottokorttivelat. Kun antipsykoottiset lääkkeet alkoivat vaikuttaa, lakkasi puhelin puhumasta ja kaikki "ihmeet" katosivat maailmastani. Kuten psykoosia yleensäkin, sitä seurasi syvä masennus josta en ole vieläkään toipunut vaan toimintakykyni on ehkä 20% siitä mitä se oli ennen psykoosia. Koko psykoosin aikana en kokenut itseä sairaaksi, uskon että osa psykoottisuutta on ettei itse tunnista olevansa kyseisessä tilassa.

Tuttu tarina. Voimia! Kyllä siitä vielä toipuu ja olo kohenee kun aikaa kuluu ja lääkitys oikea.

Vierailija
68/77 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulee siinä mieleen, että voi olla sairas, mutta ei pysty ajattelemaan enempää kun pän täyttä salaliittoteoriat ja muut vainoamisharhat. Kyllä siitä tokenee ajan kanssa.

Tuo kuulostaa Koronan kieltäjältä.

Vierailija
69/77 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osastolla M1-lähetteellä luulin olevani siellä vain opettamassa ja auttamassa muita. Olin ns. yksi lääkäreistä. Meni pari viikkoa ennenkuin tajusin että minuahan siellä yritetään hoitaa. Psykoosissa ympäristö ja sen tulkinta on hyvin vääristynyttä.

Vierailija
70/77 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se tuntuu vihreeltä ministeriltä ja kandanedustajalta. Yleensäkin ko terroristipuolueeseen kuulumiselta.

Vierailija
71/77 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poliisi ei saa osallistua terveyden huollon toimenpiteisiin ja ilman, että sinä itse et ole kutsunut poliiseja kotiisi niin saat komentaa heitä poistumaan paikalta .  Jos ovat aseistettuja niin syyte voi tulle heille törkeästä kotirauhan rikkomisesta ja sama näitä abulanssi miehistöä.

Muuten niinhän ne kesitysleirin vartiatkin sanoivat, että tekivät vain työtänsä.

Vierailija
72/77 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset kun on käynyt tuolla cityseurakunta ja elävä sana sekä Siion siis hellarit niin on tullut hulluksi myös on lyöty ollut huumeita ja kasseja varastettu rahapusseja koruja. Pysykää omissa tai älkää menkää outoihin lahkoihin tai uskontoihin . Moskeijassa sekoaa takuuvarmasti . Myös synagogalla ja saalem. Jehovat ....varastelu on ihan yleistä lahkoissa .

Vierailija
73/77 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesittekö että tatuointi ja balsamointi on Egyptistä faaraoiden maasta ???

Vierailija
74/77 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ku katsoo TV sarjoja etsivä tai poliisi niin ei nämä sarjojen käsikirjoittajat kovin psykoja onneksi olekaan .....😂

Vierailija
75/77 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tilanne on hämmentävä potilaan kohdalla, ensimmäisen psykoosin kokeneista lähes jokainen ajattelee tulleensa lukituksi yhteiskunnan ulkopuolelle mielettömien hullujen kanssa.

Hoitohenkilökuntaa jokainen potilas kumartaa ja nöyristelee. Jos ei, voi joutua alkuun eristetyksi muista ihmisistä, kunnes kemiallinen sidonta onnistuu.

Kun sidonta on valmis olet valmis palaamaan kotiin. Olet kykenemätön ajattelemaan, mutta perusasiat kuten ruoanlaitto, ulostaminen ja nukkuminen luonnistuu. Joudut olemaan tässä tilassa viisi vuotta, ja jos kaikki sujuu hyvin lääkitys voidaan purkaa.

Suomen Keroputaalla ihmisiä ei sidota vaan korjataan maailmankuvaa psykologialla. Siellä tehdäänkin 90% vähemmän diagnooseja, kuin muualla Suomessa.

Oikeassa olet siitä, että psykoottinen ihminen ei ymmärrä olevansa psykoosissa

Ei psykologialla "korjata" kenenkään "maailmankuvaa". Jokaisella on oikeus ajatteluunsa. Psykologiakin varmaan joskus julistetaan pseudotieteeksi, ainakin osa siitä.

Et taida paljon tajuta ihmisaivoista ja oppimisesta.

Vierailija
76/77 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Poliisi ei saa osallistua terveyden huollon toimenpiteisiin ja ilman, että sinä itse et ole kutsunut poliiseja kotiisi niin saat komentaa heitä poistumaan paikalta .  Jos ovat aseistettuja niin syyte voi tulle heille törkeästä kotirauhan rikkomisesta ja sama näitä abulanssi miehistöä.

Muuten niinhän ne kesitysleirin vartiatkin sanoivat, että tekivät vain työtänsä.

Kyllä saavat pyytää poliisilta virka-apua ihan lain mukaan. Ambulanssilla saadaan hakea, jos itselle tai muille vaaraksi.

Vierailija
77/77 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samalta kuin syntyä naiseksi!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kahdeksan