Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miltä tuntuu, jos joutuu psykoosin takia pakkohoitoon mutta ei koe itseään ollenkaan sairaaksi?

Vierailija
26.07.2020 |

Mitä henkilö tuolloin ajattelee tilanteesta? Miten hän suhtautuu hoitohenkilökuntaan? Entä omaisiin jotka kenties ovat passittaneet hänet hoitoon? Tuleeko siinä ollenkaan mieleen, että on hoidon tarpeessa? Jos ei niin missä vaiheessa "silmät aukeavat"?

Kommentit (77)

Vierailija
41/77 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jotakuta kiinnostaa, tässä omaan psyykoosiini kuuluneita harhoja: kuulin useita eri ääniä, jotka puhuivat minulle taukoamatta. Osa ystävällisiä, osa neutraaleja, osa käskeviä tai solvaavia. En voinut esim. käydä normaalia keskustelua Ihmisten kanssa, sillä äänien kakofonia kuului samaan aikaan päässä. Keskittymiskyky oli äänien vuoksi olematon.

Hallusinaatiot, eli näin enkeleitä yms. uskonnollisesta kuvastosta tuttuja hahmoja. Äänet tulivat välillä myös kirjoituksen kautta, eli koin että kättäni ohjailtiin ja jouduin kirjoittamaan loputtomasti tekstiä vaikkapa suihkussa ollessani suihkuseinän höyrystyneeseen lasiin. Suihkun jälkeen hinkkasin suihkukaapin tarkkaan, ettei kukaan vain näe viestejä. Muutenkin välillä koin, että minua fyysisesti ohjaillaan.

Vainoharhaisuus, eli minua vastaan kehiteltiin mitä erikoisempia salaliittoja. Minua seurattiin jatkuvasti ja ajatuksiani luettiin. En voinut käydä kaupassa, sillä jos siellä olisi kysytty PIN-koodia, olisin joutunut ajattelemaan sitä ja joku olisi pystynyt lukemaan sen ajatuksistani.

Olin mielestäni jonkin korkeamman voiman valitsema hyvin tärkeä henkilö. Sain jatkuvasti viestejä autojen rekisterikilvistä, radiossa soivista biiseistä jne. Varsinaisen missioni lopullinen tarkoitus vaihteli, mutta jonkin sortin korkea-arvoinen johtaja tai viestinvälittäjä minusta oli tulossa ja minua valmennettiin tätä tehtävää varten.

Äänet käskivät tehdä asioita. Saatoin yöllä lähteä juoksemaan pitkin kaupunkia äänien perässä tai jos puhelin soi, äänet käskivät olla vastaamatta. Eristäydyin kotiini ja elin siellä harhamaailmassa äänieni ja hallusinaatioideni kanssa. Loukkasin itseni myös pahasti äänien vuoksi. Mursin käteni ja äänet käskivät olla menemättä lääkäriin. Kun minut vihdoin saatiin päivystykseen, jouduin murtuman vuoksi leikkaukseen, jossa palaset ruuvattiin paikoilleen.

Tätä kesti puoli vuotta ja vaikka en tajunnut olevani psykoosissa, ymmärsin, että kaikki ei ole aivan kohdallaan. Psyk. osastolla lääkkeet poistivat kaikki harhat hyvin nopeasti. Asiaan oli vaikea suhtautua, sillä se mitä luulin todellisuudeksi, olikin harhaa. Oli vaikea kestää se, että oma todellisuuskäsitys oli niin perin juurin virheellinen. Vähän niinkuin se, että tiedät olleesi raskaana ja tiedät, että sinulla on aviomies ja kaksi lasta. Olet elänyt tätä elämää niin kauan kuin muistat. Sitten joudut osastolle ja sinulle kerrotaan, ettei ole mitään lapsia tai puolisoa. Ei sitä ole helppo ottaa vastaan.

Vierailija
42/77 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei tietenkään tunnu hyvältä. Tämä aloitus oli varmaan loukkaus sellaisille.

Palstalla jotkut huutelevat tahallaan joillekkin lääkkeet koska heitä ollaan kohdeltu tahallaan niin miten kysyit ap.

Tälläisiä aloituksia ei edes pitäisi olla vaan empatiaa enemmän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/77 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikävältä tuntui. Ei ole mukavaa, kun vapautta rajoitetaan niin rankasti. En kokenut olevani hoidon tarpeessa. Suhtauduin ylimielisesti henkilökuntaan ja hoitoon. Vastustin lääkkeenantoa viimeiseen asti. Ja omaisille olin katkera, en suostunut ottamaan heitä vierailulle. Meni monta kuukautta, että ymmärsin miten paljon hoito auttoi minua toipumaan ja että lopulta se tekikin hyvää.

Näinhän se yleensä mene. Ehdottomasti suurin osa psykoosiin sairastuneista psykoosin hellittäessä on kuitenkin kiitollinen meiltä saamastaan hoidosta.

T: psykan vahti.

Ne kokemukset joita kuulee, ovat kielteisiä, traumaattisia. Miltä ihmisarvon vieminen (tai no ei sitä voi viedä, se on ehdoton) tuntuu? Ketjun alkupäässä on kuvaus varmaan jonkun "ammattilaisen" näppäimistöltä. Sen tunnistaa siitä, että potilas etäännytetään, hän ei ole enää inhimillinen ihminen kuten tarkastelija, vaan tarkasteltava objekti.

Oman 16v kokemuksen puolesta voin sanoa että ei pidä paikkaansa. Sinä voit toki kokea niin, ja varmaan riippuu mitä nettitekstejä selailee mitä siellä puhutaan. Omat sanani sanon siis 16v kokemuksella pääkallopaikalta, nettijuttuja en lue ollenkaan, koska en pidä nettijuttuja luotettavana lähteenä. Olen jututanut henkilökohtaisesti satoja psykoosipotilaita, ja meillä tehdään myös aina hoidononnistumiskysely kaikille jotka sen haluava/kykenevät tekemään. Ihmisasvoa  ei viedä keltään, mutta aina on näitä jotka kokevat asiat eri tavalla.  Enempää en lähde linjalle jossa esitetään hatusta arvailuja ja mielipiteitä, mutta jos jollain on oikeasti jotain kysyttävää niin voin vastata.

Psykan vahti

Mikä VAHTI olet? Kielitaitoa ?

"We describe a new variant of life-threatening organophosphate toxicity syndrome that produces a brief bilateral vocal cord paralysis. There are 3 recognized types of toxicity syndrome: acute (instantaneous), intermediate (slightly delayed, ie, hours to days), and delayed (weeks to months). Ingestions of large doses of insecticides lead to a cholinergic crisis and possible death (acute-type syndrome). Exposures to lower doses may cause the intermediate- or delayed-type syndrome. The intermediate-type syndrome is characterized by slightly delayed polyneuropathy and generalized weakness. Transient vocal cord paralysis has also been reported in association with other neurologically profound findings. The delayed-type syndrome can produce muscle weakness for months. Our patient, a 2-year-old boy, was found eating a substance later found to be contaminated with insecticide. Within minutes, fever and somnolence developed, followed by progressive respiratory distress and stridor, without generalized weakness. The child's condition progressed to complete airway obstruction, and intubation was necessary. Emergency laryngoscopy and bronchoscopy were performed to rule out epiglottitis or a foreign body. Instead, a bilateral vocal cord paralysis was found. The paralysis lasted 2 days before completely resolving. Insecticide poisoning was suspected. We theorize that our patient manifested a combination of the acute-type syndrome, because of the immediacy of the onset of the symptoms (ie, fever and somnolence), and the intermediate-type syndrome, because of the transient vocal cord paralysis. Because of the potential dangers involved, we wish to familiarize physicians concerning organophosphate poisoning; to alert the medical community to this variant of toxicity syndrome, which involves transient bilateral vocal cord paralysis; and to demonstrate the benefit of early otolaryngological consultation for the prevention and treatment of airway obstruction in patients with suspected organophosphate poisoning, be it from insecticides or poison gas.

Arch Otolaryngol Head Neck Surg. 1997"

Vierailija
44/77 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
45/77 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi joutua hoitoon pakotettuna ellei itse tunne itseään sairaaksi ja hakeudu.

Vierailija
46/77 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei voi joutua hoitoon pakotettuna ellei itse tunne itseään sairaaksi ja hakeudu.

Kyllä voi. Tulee valkotakkiset ja vie tarvittaessa. Ei ne mitään sairaita ole, jotka hakeutuu omasta tahdostaan pakkohoitoon.

Vierailija
47/77 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tilanne on hämmentävä potilaan kohdalla, ensimmäisen psykoosin kokeneista lähes jokainen ajattelee tulleensa lukituksi yhteiskunnan ulkopuolelle mielettömien hullujen kanssa.

Hoitohenkilökuntaa jokainen potilas kumartaa ja nöyristelee. Jos ei, voi joutua alkuun eristetyksi muista ihmisistä, kunnes kemiallinen sidonta onnistuu.

Kun sidonta on valmis olet valmis palaamaan kotiin. Olet kykenemätön ajattelemaan, mutta perusasiat kuten ruoanlaitto, ulostaminen ja nukkuminen luonnistuu. Joudut olemaan tässä tilassa viisi vuotta, ja jos kaikki sujuu hyvin lääkitys voidaan purkaa.

Suomen Keroputaalla ihmisiä ei sidota vaan korjataan maailmankuvaa psykologialla. Siellä tehdäänkin 90% vähemmän diagnooseja, kuin muualla Suomessa.

Oikeassa olet siitä, että psykoottinen ihminen ei ymmärrä olevansa psykoosissa

Ei psykologialla "korjata" kenenkään "maailmankuvaa". Jokaisella on oikeus ajatteluunsa. Psykologiakin varmaan joskus julistetaan pseudotieteeksi, ainakin osa siitä.

En tiedä mitä psykologialla tarkoitat, mutta kognitiivisen ja psykodynaamisen psykoterapian hyödyt on pystytty osoittamaan aivokuvantamisilla. Varsinkin traumojen, paniikki- ja ahdistuneisuushäiriöiden hoidossa nämä terapiat ovat tehokkaita. Psykooseihin liittyy aina myös narsistinen persoonallisuus ja narsistinen aivojen rakenne ja sen vuoksi psykooseja on hoidettava myös lääkkeillä.

Vierailija
48/77 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vapaaehtoisesti pitkäaikaissuljetulla,syön tässä sipsejä.

Hotellejahan nämä ovat.

Vierailija
49/77 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma psykoosini sisälsi puhelimeen ilmestyviä tekstejä joista muodostui lauseita ja sanoja. Olin varma että minulle kommunikoitiin eri tavalla. Puhkesin kotona itkemään holtittomasti koska tajusin etteivät ihmiset ole noudattaneet Jeesuksen sanomaa (en normaalisti ole mitenkään uskonnollinen). Olin varma että minulle kommunikoitiin telepaattisesti ja kirjoitin noita viestejä lapuille. Rakensin alttarin kynttilöistä ja ammattiliiton mainoksesta. Uskon että minulla oli jokin tehtävä joka liittyi maailman nykytilaan. Ja paljon muuta vastaavaa.

Psykoosin aikana tein myös paljon muuta, kuten kulutin rahaa holtittomasti ja tein tuhansien eurojen luottokorttivelat. Kun antipsykoottiset lääkkeet alkoivat vaikuttaa, lakkasi puhelin puhumasta ja kaikki "ihmeet" katosivat maailmastani. Kuten psykoosia yleensäkin, sitä seurasi syvä masennus josta en ole vieläkään toipunut vaan toimintakykyni on ehkä 20% siitä mitä se oli ennen psykoosia. Koko psykoosin aikana en kokenut itseä sairaaksi, uskon että osa psykoottisuutta on ettei itse tunnista olevansa kyseisessä tilassa.

Vierailija
50/77 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hotellejahan nämä ovat.

Tulee kallis lasku vielä perässä. Mikset ole kotona syömässä sipsejä?

Vierailija
51/77 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tilanne on hämmentävä potilaan kohdalla, ensimmäisen psykoosin kokeneista lähes jokainen ajattelee tulleensa lukituksi yhteiskunnan ulkopuolelle mielettömien hullujen kanssa.

Hoitohenkilökuntaa jokainen potilas kumartaa ja nöyristelee. Jos ei, voi joutua alkuun eristetyksi muista ihmisistä, kunnes kemiallinen sidonta onnistuu.

Kun sidonta on valmis olet valmis palaamaan kotiin. Olet kykenemätön ajattelemaan, mutta perusasiat kuten ruoanlaitto, ulostaminen ja nukkuminen luonnistuu. Joudut olemaan tässä tilassa viisi vuotta, ja jos kaikki sujuu hyvin lääkitys voidaan purkaa.

Suomen Keroputaalla ihmisiä ei sidota vaan korjataan maailmankuvaa psykologialla. Siellä tehdäänkin 90% vähemmän diagnooseja, kuin muualla Suomessa.

Ei psykologialla "korjata" kenenkään "maailmankuvaa". Jokaisella on oikeus ajatteluunsa. Psykologiakin varmaan joskus julistetaan pseudotieteeksi, ainakin osa siitä.

En tiedä mitä psykologialla tarkoitat, mutta kognitiivisen ja psykodynaamisen psykoterapian hyödyt on pystytty osoittamaan aivokuvantamisilla. Varsinkin traumojen, paniikki- ja ahdistuneisuushäiriöiden hoidossa nämä terapiat ovat tehokkaita. Psykooseihin liittyy aina myös narsistinen persoonallisuus ja narsistinen aivojen rakenne ja sen vuoksi psykooseja on hoidettava myös lääkkeillä.

Väitätkö, että psykoosiin sairastuneet ovat narsistisia? Väitätkö, että narsismiin on lääke ja se on psykoosilääke?

Vierailija
52/77 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hotellejahan nämä ovat.

Viet jonkun oikeasti sairaan paikan. Eikö yhtään hävetä?

Vierailija
53/77 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos poliisit ovat mukana niin heidän viraltapano on helpompi kun lääkäreiden sillä harvoin saavat hoitovirheistä potkuja.

Vierailija
54/77 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos poliisit ovat mukana niin heidän viraltapano on helpompi kun lääkäreiden sillä harvoin saavat hoitovirheistä potkuja.

Miksi pitäisi saada potkut? He tekevät vain työtään ja toimivat lain puitteissa.

Vierailija
55/77 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä dokumentti skitsofreniasta kiinnostuneille.

Vierailija
56/77 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi saada potkut? He tekevät vain työtään ja toimivat lain puitteissa.

Esim ihmisten kognitiivisten kykyjen ja seksuaalisuuden tuhoamisesta?

Vierailija
57/77 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väitätkö, että psykoosiin sairastuneet ovat narsistisia? Väitätkö, että narsismiin on lääke ja se on psykoosilääke?

Narsismiahan on monenlaista, tai siis se ei ole vain sitä vakavaa persoonallisuushäiriötä ja joku "huonon ihmisen" merkki. Jokainen ihminen on jollain tasolla narsisti. On myös tervettä narsismia ja sen täysi puute saisi sut esim lahjoittamaan nyt sarveiskalvosi ja molemmat munuaiset ekalle tarvitsijalle.

Psykoosi on aina jollain tavalla minä-keskeistä. Maailma puhuu juuri minulle, juuri minua vainotaan, olen valittu, minulla on tärkeä sanoma, minä tiedän enemmän kuin muut yms...

Kaikki narsistit ei ole psykoottisia. Kaikilla psykoottisilla kuitenkin on narsistisia piirteitä.

Vierailija
58/77 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hotellejahan nämä ovat.

Tulee kallis lasku vielä perässä. Mikset ole kotona syömässä sipsejä?

Vierailija
59/77 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykoosihan on todellisuudentajun häiriö, ei välttämättä liity skitsofreniaan. Esimerkiksi masennuksessa voi olla psykoottisia piirteitä. Tuttuni esimerkiksi väitti erään oman tuttunsa laittaneen kaalinlehtiä hänen vaatekaapissa olevien pikkuhousujensa väliin, diagnoosi psykoottinen masennus. Skitsofreeninen kaveri sensijaan luuli että häntä seurataan, kuvataan, salakuunnellaan (näytti minulle että jos talon seinässä on naulat tietyssä järjestyksessä, siinä on kamera) ja jopa ammutaan. Hänellä oli lääkitys, mutta silti harhat välillä etenkin väsyneenä otti vallan.

Yleensähän psykoottinen sairaalaan joutuessaan väittää olevansa itse terve, mutta muut ovat sairaita ja etenkin lääkäri on ihan mielisairas vainoaja. Miltä nyt itsestä, terveestä ihmisestä tuntuisi, jos yhtäkkiä kaikki ympärillä alkais väittää sairaaksi ja toimittais suljetulle?

Vierailija
60/77 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Psykoosihan on todellisuudentajun häiriö, ei välttämättä liity skitsofreniaan. Esimerkiksi masennuksessa voi olla psykoottisia piirteitä. Tuttuni esimerkiksi väitti erään oman tuttunsa laittaneen kaalinlehtiä hänen vaatekaapissa olevien pikkuhousujensa väliin, diagnoosi psykoottinen masennus. Skitsofreeninen kaveri sensijaan luuli että häntä seurataan, kuvataan, salakuunnellaan (näytti minulle että jos talon seinässä on naulat tietyssä järjestyksessä, siinä on kamera) ja jopa ammutaan. Hänellä oli lääkitys, mutta silti harhat välillä etenkin väsyneenä otti vallan.

Yleensähän psykoottinen sairaalaan joutuessaan väittää olevansa itse terve, mutta muut ovat sairaita ja etenkin lääkäri on ihan mielisairas vainoaja. Miltä nyt itsestä, terveestä ihmisestä tuntuisi, jos yhtäkkiä kaikki ympärillä alkais väittää sairaaksi ja toimittais suljetulle?

Mutta mikä on se oikea todellisuus? Psykoottisiksi tulkittuja ihmisiä kohtaan tehdyt väkivallan teot (henkiset ja fyysiset) voidaan aina kuitata sillä, että henkilö ei ole realiteeteissa. Tämä antaa loistavat mahdollisuudet esim hoitohenkilökunnalle kiusata.