Valvottava vauva-arki voi romuttaa koko perheen hyvinvoinnin. Perheenäiti:” Ei ainoa apu voi olla se, että teen itsestäni lastensuojeluilmoituksen”.
Väsymys kuulostaa kyllä tutulta meidänkin perheessä. Meilläkin reilu vuoden ikäinen lapsi joka herää (onneksi vain) pari kertaa yössä, mutta välillä on ollut koko yöt kitinää. Päivisin olo onkin sitten kuin humalaisella, eikä mikään jaksa innostaa. Toivon, että tilanne jossain vaiheessa helpottaa.
Onneksi tästäkin asiasta puhutaan ja siihen pitäisi kyllä helpommin apua saada esim neuvolasta.
Kommentit (99)
Ihan kamalaa. Ei tuo ole mitään normielämää, edes lapsiperheessä. Tuo on kidutusta. Siinä kituu myös laps, muut lapset ja se isä, joka joutuu läksimään töihin ajamaan rekkaa. Huhhuh. Aika monta uhrausta tässä on tehty äitiyden ja imetyksen alttarilla. Ekana tulee mieleen äidin todennäköiset sydän- ja verisuonitaudit, jonka myötä hän ei ehkä elä ihan niin pitkää ja tervettä elämää kuin muuten olisi :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
8
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huolestuttaa tosi paljon se että tällaisesta asiasta avaudutaan niin kuin jonkun ulkopuolisen pitäisi keksiä siihen taikakikka. Sitä se vauvan saaminen on! Mitä oikein ajattelitte sen olevan! Ei minun äiti kirjoitellut lehtiin että vauva yöllä. Pidettiin itsestään selvinä että isot asiat on haastavia ja ettei aikuiset ihmiset heti ole hajoamassa niiden eteen ja tarvitsemassa tukihenkilöä. Ihan normaalia elämää. Koko ihmiskunnan historian ajan. Vauvoja on aina ollut. Ne on aina itkeneet. Mitä uutta kullannuput lumihiutaleet?
Ennen vanhaan kylläkin oli kotipalvelu jonne rimpauttamalla sai heti apua.
Plus että lasten laiminlyönti oli hyväksyttyä.
Kotipalvelu? Siis mitä ne teki? Työnsi sukan vauvan suuhun tms? Ei ainakaan meillä ollut. Pikkusisarus huusi niin minunkin yöunet meni.
Kotitöitä ja lastenhoitoa.
Eiks nämä olen lasten hankkineiden ongelma? Nykyään ilmeisesti hankitaan lapsia pullat rusinasta -mentaliteetilla ja sitten hämmästellään sitä jokapäiväistä pullaa joka huutaa. Järkyttävää.
On. Ja meitä toisin valinneita ei todellakaan tule velvoittaa maksumiehiksi tässäkään asiassa.
"Ei hyvinvointia vauvoille! Vauvat kärsimään niin paljon kuin irtoaa! Myös naiset! Kaikki vauvat uuniin!"
Entäs vanhukset, työttömät, vammaiset, mielenterveysongelmaiset... Keille heruu myötätuntoa, jos ei viattomille vauvoillekaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään vielä moni vanhempi joutuu menemään töihin lapsen ollessa pieni, kylmää ajatellakin kaikkia virheitä mitä voi tapahtua kun uupunut vanhempi töpeksii väsyneenä töissä. Esim. Hoitajat, lääkärit, autokuskit, vaarallisten koneiden käyttäjät.. Olisihan se ihan kohtuullista että uniongelmiin yritetään saada ratkaisuja, kaikkien meidän turvallisuuden vuoksi.
Meillä perhepeti on toiminut aika hyvin, vaikka on heräillyt paljon niin onpahan nukahtanut helposti uudestaan kun on nähnyt että turvasa ollaan ja jatkanut uniaan, itsekään en ole herännyt niin herkästi siinä.
Ongelmana on se, että mikään ratkaisu ei käy, koska äidillä on tarve olla lähellä vauvaa! En tiedä yhtäkään tervettä uniongelmaista vauvaa, joka alusta alkaen on nukkunut eri huoneessa kuin äitinsä. Kun se etäisyys antaa äidille mahdollisuuden uneen, jokainen ähinä ei kuulu
Itse en ainakaan olisi saanut unta kun mietin että kuoleeko se nyt kätkytkuoleman siellä yksin, tai mitä arpia syntyy henkisesti kun ei ymmärrä vielä että äiti on kyllä olemassa mutta ei läsnä, vaan luulee ettei äitiä enää ole.. Aluksi oli tarkoitus nukuttaa omassa sängyssä, mutta tuntui pahalta. Tietysti äidillä on tarve olla vauvan lähellä ja toisinpäin! Se on biologiaa, ei olla sen erilaisempia nyt kuin kivikaudella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä niin. Sitten ihmetellään, kuinka lapsia ei synny enää tarpeeksi suomalaisille. Varmasti on paljon syytä taloudellisessa epävarmuudessa ja löytymättömissä kumppaneissa. Itselläni syy yhteen lapseen on juuri tässä; mitään apua mihinkään koskaan ei vauva-arjessa saanut. Vauva valvotti onneksi vain ensimmäiset 4 kuukautta, mutta siinäkin olisi apu joskus ollut tarpeen.
No, sitä saa mitä tilaa; olisin halunnut 4 lasta, määrä jäi yhteen. En tiedä, kenen etu on tälläkin palstalla länkyttää siitä, miten voivoi ne vauvat valvottaa - sen sijaan että lähdettäisiin keksimään jotain fiksua tilapäisapua sitä tarvitseville pikkulapsiperheille lasun sijaan. Jonkunlaisella kevyemmällä tilapäistukimuodolla saatettaisiin saada sitä lapsiarkea houkuttelevammaksi ja sitä kautta suomalaisten syntyvyyttä paremmaksi.
Siis mitä apua? Lue Suomen lakia: lapsesta on vastuussa ne lapsen hankkineet vanhemmat. Piste. Ei muut.
Missään yhteiskunnassa ei ole koskaan oletettu, etteikö lapsista ole vastuussa myös yhteiskunta, joka aikoo heistä hyödynkin aikanaan ottaa. Jopa miehitysvalta on huolehtinut sairaista, lasten koulutuksesta ja armeijoiden ruuasta. Ei voida puhua yhteiskunnasta, jos ihmiset ovat vain valmiina maailmaan putkahtavia sotureita sakkipelissä, jotka täysin palveltuaan nostetaan laudan sivuun siististi pinoon ja se siitä. Ihmisten elämään sisältyy paljon avuntarvetta. Ennen sen antamisesta on vastannut suku, heimo ja kylä, sittemmin yhteiskunta on ottanut lisää vastuuta, liikaakin siihen nähden, että auttamisen keinot eivät ole yhtä inhimilliset kuin niillä, jotka tuntevat apunsa kohteet henkilökohtaisesti ja joutuvat tulevaisuudessakin katsomaan näitä silmästä silmään.
Mutta nyt on päätetty, että kaikki ovat aikuisina ihmisinä itseriittoisia, ja jos eivät ole, niin menettävät aikuisen ihmisen roolinsa ja joutuvat epäkunnioittavan päsmäröinnin kohteeksi. Tämä johtaa kaikenlaiseen kärsimykseen samaan aikaan, kun naapureiden, suvun tai ystävien tukiverkot on hajonneet saman paineen alle, jota kaikki kokevat yli sietokyvyn.
Harvapa meistä haluaa oikeasti yhteiskunnan tulevan apuun, jos on vaihtoehtoja. Kyllä minä uneni kerran vauvavuonna tuhonneena mielelläni auttaisin jotain vauvaperhettä silloin tällöin, että pääsisivät nukkumaan rauhassa. Mutta en ehdi, koska samaan aikaan kuin hoidan vanhempiani, olen töissä itsekin.
Sinä pahan olosi ja pätemisesi oksentaja, mene pois kun ihmiset keskustelevat avuntarpeestaan. Sinä vain luot sitä lisää, koska he eivät ole kovuuteen sairastuneita kuten sinä, vaan tunnistavat tarpeettoman ilkeyden pahaatekevän vaikutuksen. Sinä et tsemppaa ketään, mutta tuhoat ihmisten uskoa elämään. Se ei tee yhteiskunnalle hyvää vaan rikkoo sen. Haluatko sinä yhteistä hyvää vaiko vain omaasi, joka tulee muiden potkimisesta?
Tämä! Kiitos sinulle viisaista sanoista
Lisää tukea ja ymmärrystä äideille ja vauvoille!! Ei mitään ole eikä tule ilman sitä! Ei ihmiset itse itseään synnytä ja kasvata...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään vielä moni vanhempi joutuu menemään töihin lapsen ollessa pieni, kylmää ajatellakin kaikkia virheitä mitä voi tapahtua kun uupunut vanhempi töpeksii väsyneenä töissä. Esim. Hoitajat, lääkärit, autokuskit, vaarallisten koneiden käyttäjät.. Olisihan se ihan kohtuullista että uniongelmiin yritetään saada ratkaisuja, kaikkien meidän turvallisuuden vuoksi.
Meillä perhepeti on toiminut aika hyvin, vaikka on heräillyt paljon niin onpahan nukahtanut helposti uudestaan kun on nähnyt että turvasa ollaan ja jatkanut uniaan, itsekään en ole herännyt niin herkästi siinä.
Ongelmana on se, että mikään ratkaisu ei käy, koska äidillä on tarve olla lähellä vauvaa! En tiedä yhtäkään tervettä uniongelmaista vauvaa, joka alusta alkaen on nukkunut eri huoneessa kuin äitinsä. Kun se etäisyys antaa äidille mahdollisuuden uneen, jokainen ähinä ei kuulu
Itse en ainakaan olisi saanut unta kun mietin että kuoleeko se nyt kätkytkuoleman siellä yksin, tai mitä arpia syntyy henkisesti kun ei ymmärrä vielä että äiti on kyllä olemassa mutta ei läsnä, vaan luulee ettei äitiä enää ole.. Aluksi oli tarkoitus nukuttaa omassa sängyssä, mutta tuntui pahalta. Tietysti äidillä on tarve olla vauvan lähellä ja toisinpäin! Se on biologiaa, ei olla sen erilaisempia nyt kuin kivikaudella.
Mä taas en olisi selvinnyt järjissäni, ellen olisi sanut nukkua. En ole nukkunut perhepedissä, enkä myöskään ole ottanut lasta mukaan vessaan/asioinut ovi auki. 19 v sitten asiat olivat eri tavalla. Hyvä tuli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä taas en olisi selvinnyt järjissäni, ellen olisi sanut nukkua. En ole nukkunut perhepedissä, enkä myöskään ole ottanut lasta mukaan vessaan/asioinut ovi auki. 19 v sitten asiat olivat eri tavalla. Hyvä tuli.
Unohdin mainita, eri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen ähinä? Meillä huusi kurkku suorana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älkää vastatko tuolle häirikölle. Vakiosolvaaja. Aina samat jutut.
Oletan että tarkoitat minua. Olen edelleen sitä mieltä että jos mulle toivotaan kommentissa kuolemaa, ja minä vastaan siihen kutsumalla kommentoijaa mameloksi, niin häirkkö-asteikolla olen vielä aika kesyssä päässä.
25
Enhän minä toivonut sinulle kuolemaa, vaan oikeasti aikuistumista ja vihasta, ylimielisyydestä ja heikkouden halveksimisesta luopumista. Se, mitä arvelen epäilemättä yhtä lämminhenkisen äitisi ajattelevan kasvatuksensa tuloksesta ei tarkoita, että koko muu maailma suhtautuisi elämiseesi nihkeästi.
Miten vastaat - niinkuin koko ajan selvää on, heittäydyt yhden naisen pilkkaamisesta suoraa päätä osoittamaan halveksuntasi koko naiskuntaa kohtaan, paitsi toki pyhää äitiäsi et sillä tarkoita? Vai tarkoitatkohan sitten kuitenkin. Eihän sinulla voi olla noin kova tarve halveksia kaikkia muita, jos perussuhteessasi on kaikki hyvin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletan että tarkoitat minua. Olen edelleen sitä mieltä että jos mulle toivotaan kommentissa kuolemaa, ja minä vastaan siihen kutsumalla kommentoijaa mameloksi, niin häirkkö-asteikolla olen vielä aika kesyssä päässä.
25
Enhän minä toivonut sinulle kuolemaa, vaan oikeasti aikuistumista ja vihasta, ylimielisyydestä ja heikkouden halveksimisesta luopumista. Se, mitä arvelen epäilemättä yhtä lämminhenkisen äitisi ajattelevan kasvatuksensa tuloksesta ei tarkoita, että koko muu maailma suhtautuisi elämiseesi nihkeästi.
Miten vastaat - niinkuin koko ajan selvää on, heittäydyt yhden naisen pilkkaamisesta suoraa päätä osoittamaan halveksuntasi koko naiskuntaa kohtaan, paitsi toki pyhää äitiäsi et sillä tarkoita? Vai tarkoitatkohan sitten kuitenkin. Eihän sinulla voi olla noin kova tarve halveksia kaikkia muita, jos perussuhteessasi on kaikki hyvin?
Mitä ihmeen kummaa nyt taas? Toivot mulle aikuistumista kertomalla mulle netissä että äitini toivoo kuolemaani? Mene itseesi nyt ihan oikeasti. Keskustelusi ja solvauksesi ovat ala-arvoisia ja tiedät sen itsekin.
En halveksu naisia lainkaan, enkä tiedä miksi vedät äitini mukaan keskusteluun kerta toisensa jälkeen. Ehkä omassa äidissäsi on jotain mistä et meinaa päästä yli? Oma äitini kasvatti kolme lasta ja teki rankkaa duunia samalla, ei todellakaan istunut netissä vinkumassa että jonkun muun pitäisi maksaa ja auttaa.
Halveksun niitä naisia, jotka tekevät lapsia täysin vapaaehtoisesti, ja yrittävät sitten sysätä vastuun yhteiskunnan hartioille.
25
Vierailija kirjoitti:
Jos rahaa saisi taikaseinästä, olisi hyvä ideä, että lapsiperheillä olisi subjektiivinen oikeus kotipalveluun. Olidihan se kiva kun joku tekisi kotityöt ja itse saisi nukkua. Mutta kun tiedetään edim. missä jamassa vanhustenhuolto ja kuinka kodinhoitajat eivät ehdi kuin käydä ja kääntyä todella huonokuntoisten vanhusten luona, niin olisihan se aika ihmeellistä jos kaksi tervettä nuorta vanhempaa saa jinkun tekemään kotityöt jne kotiinsa.
Olen töissä yrityksessä, jossa ei ole varaa investoida välttämättömiin asioihin. Tilanne muistuttaa huomattavasti tätä. Tuloksena on hidas hiipuminen. Sellainen ei välttämättä ole katastrofi yritykselle, jos yrittäjä on todennut ettei sitä kuitenkaan kukaan tule jatkamaan. Voidaanko yhteiskunnan suhteen toimia samoin - jätetään huolehtimatta tulevaisuudesta, koska se on kallista?
Se työllistämättä jäävä työntekijä jää yhteiskunnan elätettäväksi joka tapauksessa. Säästö ei ole niin ihmeellinen kuin luulisi, ja kustannuksia hänen palkkaamattomuudestaan ei pysty kukaan laskemaan.
Paitsi tässä keskustelussahan ne nähdään. Tuloksena on sellainen ilmapiiri, että kaikkia niitäkin hävettää, jotka ovat menneet lapsen tänne tekemään, hävyttömien ja itsekeskeisten ihmisten kiusattavaksi. Voimia niille, jotka näitä vanhenevia hirviöitä joutuvat aikanaan hoitamaan. Ehkä se sitten tapahtuu vanhoissa voimistelusaleissa telttasängyissä, kun hoitajia ja oppilaita ei niihin juuri riitä. Riippumatta siitä, onko kiusanhenki ollut miten tuottava yhteiskunnan tukipilari samaan aikaan kun potkii niitä, jotka hoitaisivat sen, että se yhteiskunta on hänen vanhuudessaan vielä olemassa, ottamassa hänestä kopin, kun jalat eivät enää kanna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
25
Mitä ihmeen kummaa nyt taas? Toivot mulle aikuistumista kertomalla mulle netissä että äitini toivoo kuolemaani? Mene itseesi nyt ihan oikeasti. Keskustelusi ja solvauksesi ovat ala-arvoisia ja tiedät sen itsekin.
En halveksu naisia lainkaan, enkä tiedä miksi vedät äitini mukaan keskusteluun kerta toisensa jälkeen. Ehkä omassa äidissäsi on jotain mistä et meinaa päästä yli? Oma äitini kasvatti kolme lasta ja teki rankkaa duunia samalla, ei todellakaan istunut netissä vinkumassa että jonkun muun pitäisi maksaa ja auttaa.
Halveksun niitä naisia, jotka tekevät lapsia täysin vapaaehtoisesti, ja yrittävät sitten sysätä vastuun yhteiskunnan hartioille.
25
We aint bothered!
Kannattaa etukäteen miettiä kykeneekö sen lapsen hoitamaan ilman, että joutuu lataamoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
25
25
Olet oikeassa. En pääse yli siitä, että äitini yritti pärjätä ilman muiden apua, kun hän olisi sitä tarvinnut. Ajatteli ilmeisesti kuitenkin yhtä ylpeästi kuin sinä, ja minä maksan hintaa edelleen. Ja sinä nimittelet sitten minua loiseksi, vaikka olen ollut yhtä riippumaton kuin häneltä opin, jälleen oman lapseni vahingoksi. Mutta kysymys ei ollut vain minun ylpeydestäni, vaan sinun kaltaistesi levittämän halveksuvan ilmapiirin pelosta. Olen sinulle vihainen siitä, että haluat talloa jalkoihisi muita äitejä lapsineen, vaikka itse loisit muiden pitkämielisyyden varassa, julistat paremmuuttasi ja oikeuttasi jyrätä muiden yli.
Mitä hyvää olet valmis tekemään muille vai onko sinulla vain oikeus halveksia? Jos kerran yhteiskunta ei saa auttaa, niin pitääkö kenenkään auttaa? Pitääkö sinun? Vai haluatko äitien menettävän terveytensä ja kuolevan vuosikymmenien univaikeuksien seurauksiin? Ovatko ne heidän lapsensa syyllisiä myös, mitäs syntyivät väärin valinneille äideille?
Oikeasti sinä vain jäit sankariäitisi hoivissa vaille, ja haluat kaikkien muiden maksavan siitä jäämällä ilman myös. Minäkin jäin, ja haluan että kierre saataisiin maassa lopultakin poikki ja vanhemmille järjestyisi tukea ja apua perhe-elämän ongelmakohdissa.
Vauvavuosi oli kyllä aivan hirvittävä ja kauheinta siinä oli unettomuuden lisäksi se avuttomuuden tunne, kun et uutena äitinä tiedä mistään mitään ja jokaisella on joku neuvo joka asiaan, joka ei käytännössä koskaan toimi oman vauvasi kohdalla. Joku sanoo, että vauvaa ei saa hemmotella ja anna sen itkeä. Toinen sanoo, että aina pitää vastata vauvan tarpeisiin, muuten kiintymyssuhde/itsetunto/persoonallisuuden kehitys/mikä tahansa häiriintyy lopullisesti. Toinen sanoo, että ei missään nimessä tissiä ja toinen, että totta kai niin paljon kuin vauva vaan haluaa. Toinen vannoo korvikkeen nimeen ja toinen sanoo, että ei missään nimessä, koska imetys menee pilalle ja vauva on sairas lopun ikäänsä. Lopulta olet sekaisin sekä neuvoista että unettomuudesta ja tunnet itsesi hirveimmäksi ihmiseksi ja äidiksi koskaan.
Ennenhän tosiaan niitä vauvoja pitikin pitää yksin itkemässä, että karaistuisivat ja oppisivat jotenkin rauhoittamaan itsensä. Tuo tieto ei perustu yhtään mitenkään mutta kovasti sitä totuutena myytiin vielä ehkä ysärilläkin.
Vierailija kirjoitti:
Huolestuttaa tosi paljon se että tällaisesta asiasta avaudutaan niin kuin jonkun ulkopuolisen pitäisi keksiä siihen taikakikka. Sitä se vauvan saaminen on! Mitä oikein ajattelitte sen olevan! Ei minun äiti kirjoitellut lehtiin että vauva yöllä. Pidettiin itsestään selvinä että isot asiat on haastavia ja ettei aikuiset ihmiset heti ole hajoamassa niiden eteen ja tarvitsemassa tukihenkilöä. Ihan normaalia elämää. Koko ihmiskunnan historian ajan. Vauvoja on aina ollut. Ne on aina itkeneet. Mitä uutta kullannuput lumihiutaleet?
Sori mutta 😂. Villi arvaus ettei tällä kirjoittajalla ole omia lapsia. Se unettomuuden kooma on jotain aivan järkyttävää. Kuin olisi 3 promillen humalassa ja ei kun auton rattiin vaan. Voit harjoitella niin, että laitat kellon soittamaan yöllä vaikka kuusi kertaa, nouset ylös puuhailemaan puoleksi tunniksi tai tunniksi ja jatkat näin kuusi vuotta putkeen. Sen jälkeen voit tulla sanomaan asiasta jotain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sori mutta 😂. Villi arvaus ettei tällä kirjoittajalla ole omia lapsia. Se unettomuuden kooma on jotain aivan järkyttävää. Kuin olisi 3 promillen humalassa ja ei kun auton rattiin vaan. Voit harjoitella niin, että laitat kellon soittamaan yöllä vaikka kuusi kertaa, nouset ylös puuhailemaan puoleksi tunniksi tai tunniksi ja jatkat näin kuusi vuotta putkeen. Sen jälkeen voit tulla sanomaan asiasta jotain.
Miksi pitäisi? Tuon h*lvetin välttäminen on yksi niistä syistä, miksi ne lapset jätetään tekemättä. Kun jo hyvin tietää etukäteen, että itsestä ei ole siihen.
Mutta miksei jonkunlaista etukäteisharkintaa saisi suositella muillekin, vaikkapa niille jotka itkevät kuinka rankkaa nyt sitten on ja kuinka koko lähipiirin ja yhteiskunnan pitää rientää apuun?
Minä EN täysin kategorisesti koskaan auta lastenhoidossa. Olen ihan syystä jättänyt omani tekemättä, enkä halua kärsiä muiden toisenlaisesta päätöksestä. En edes sitä kahta tuntia kerrallaan.