Valvottava vauva-arki voi romuttaa koko perheen hyvinvoinnin. Perheenäiti:” Ei ainoa apu voi olla se, että teen itsestäni lastensuojeluilmoituksen”.
Väsymys kuulostaa kyllä tutulta meidänkin perheessä. Meilläkin reilu vuoden ikäinen lapsi joka herää (onneksi vain) pari kertaa yössä, mutta välillä on ollut koko yöt kitinää. Päivisin olo onkin sitten kuin humalaisella, eikä mikään jaksa innostaa. Toivon, että tilanne jossain vaiheessa helpottaa.
Onneksi tästäkin asiasta puhutaan ja siihen pitäisi kyllä helpommin apua saada esim neuvolasta.
Kommentit (99)
Minä nukuin huonosti 6 vuotta. Ehkä 4.5 vuotta lasten huono unisuuden takia ja sen jälkeen kun en enää osannut nukkua normaalisti. Heräilin 1-2 tunnin välfin vsnhasta tottumuksesta.
Lopulta aika ja melatoniini auttoi ja pääsin takaisin normaaliin nukkumiseen.
Tuona aikana kun lapset nukkui huonosti, niin mistään ei saanut apua. Päiväunet yritin ottaa samaan aikaan kuin vauva jos olin valvonut yön. Sen kerroin anopille niin alkoi ottaa tavaksi soittaa minulle päiväuniaikaan ja kun aloin laittamaan puhelimen äänettömälle niin tuli koputtelemaan ikkunoihin! Ihme kiusantekoa. Vieläkin ihmettelen, että mikä hulluus anoppiin iski.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi hyvä luoja mammat. Käyttäkää ehkäisyä jos ei vauva-arki nappaa.
Epäilemättä sinun äitisi näin toimisikin jos se olisi vielä mahdollista. Jälkiabortti on kuitenkin Suomen laissa kielletty. Miten paljon hänkään on joutunut kärsimään, kun vauva-arki ei lopu koskaan sinun kanssasi.
No nyt mamelo keksi omaperäisen kommentin. :D Jälkiabortti! Jestas että sä olet varmaan nauranut omalle vitsilles jo etukäteen.
Äitini kasvatti lapsestaan aikuisen ihmisen, joka ei kitise ja vingu valtiota apuun vaan hoitaa itse omat asiansa ja ottaa vastuun tekosistaan.
Toisin kävi sinun kohdallasi, ja sekös nyt ahdistaa.
25
Äitisi unohti opettaa sinulle käytöstavat, ketään ei kiusata tai haukuta ja toisia ei vähätellä. Empatiaa ei sinulla myöskään ole lainkaan. Ylimielisyys ja oman navan tuijottaminen taitaa olla vahvuutesi. Onneksi et hankkinut lapsia, koska maailmaan ei tarvita yhtään enempää ilkeitä ihmisiä.
Mistä sinä tiedät onko minulla lapsia ja kuinka monta?
Meissä on se ero, että toinen ottaa vastuun omista valinnoistaan, seisoo selkä suorassa ja käyttäytyy kuin aikuinen. Toinen taas tekee valinnan, pettyy lopputulokseen ja vikisee että jonkun muun pitäisi maksaa viulut ja korjata tilanne.
Muiden rahoilla loisiminen on vastenmielistä puuhaa.
25
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä yksi syy miksi lapsilukumme jää yhteen: kaikesta on nykyään selviydyttävä yksin ilman apua. Kahdenkeskeistä parisuhdeaikaa ilman lasta olemme tänä vuonna viettäneet tasan 2 tuntia ja sekin oli asioiden hoitamista. Ei ihme jos pienten lasten vanhemmat eroavat niin herkästi. Mutta pärjäämme kyllä eli meillä ei ole tarvetta itkeä avun perään. Mutta monilla on.
Hyvin harvassa maassa yhteiskunta rientää apuun järjestmään parisuhdeaikaa vanhemmille.
Peesi.
Meillä oli parisuhdeaikaa, kun lapset laitettiin nukkumaan klo 20 maissa.
No en minä mitään parisuhdeaikaa ole vaatinut yhteiskunnalta tai keneltäkään muulta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Epäilemättä sinun äitisi näin toimisikin jos se olisi vielä mahdollista. Jälkiabortti on kuitenkin Suomen laissa kielletty. Miten paljon hänkään on joutunut kärsimään, kun vauva-arki ei lopu koskaan sinun kanssasi.
No nyt mamelo keksi omaperäisen kommentin. :D Jälkiabortti! Jestas että sä olet varmaan nauranut omalle vitsilles jo etukäteen.
Äitini kasvatti lapsestaan aikuisen ihmisen, joka ei kitise ja vingu valtiota apuun vaan hoitaa itse omat asiansa ja ottaa vastuun tekosistaan.
25
Äitisi unohti opettaa sinulle käytöstavat, ketään ei kiusata tai haukuta ja toisia ei vähätellä. Empatiaa ei sinulla myöskään ole lainkaan. Ylimielisyys ja oman navan tuijottaminen taitaa olla vahvuutesi. Onneksi et hankkinut lapsia, koska maailmaan ei tarvita yhtään enempää ilkeitä ihmisiä.
Meissä on se ero, että toinen ottaa vastuun omista valinnoistaan, seisoo selkä suorassa ja käyttäytyy kuin aikuinen. Toinen taas tekee valinnan, pettyy lopputulokseen ja vikisee että jonkun muun pitäisi maksaa viulut ja korjata tilanne.
25
Ok. En ole oikea ihminen jatkamaan keskustelua, koska en loisi muiden rahoilla ja pärjään lapseni kanssa ilman apua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
25
Ota siis vastuu tekosistasi ja käyttäydy ihmisiksi. Aikuinen ihminen ei nimittele keskustelukumppaniaan mameloksi, eikä kasvatustyössään onnistuneen äidin lapsi käyttäydy niin. Asiallinen kritiikki ja ylimielinen silmienpyörittely ei ole sama asia. Jos et ymmärrä, mene kouluun. Vai eikö se sovi, kun valtio joutuisi maksamaan kouluttamisestasi?
Et voi solvata muita netissä sydämen kyllyydestä ja väittää olevasi vastuullinen ihminen. Ne asiat eivät sovi yhteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
25
Ota siis vastuu tekosistasi ja käyttäydy ihmisiksi. Aikuinen ihminen ei nimittele keskustelukumppaniaan mameloksi, eikä kasvatustyössään onnistuneen äidin lapsi käyttäydy niin. Asiallinen kritiikki ja ylimielinen silmienpyörittely ei ole sama asia. Jos et ymmärrä, mene kouluun. Vai eikö se sovi, kun valtio joutuisi maksamaan kouluttamisestasi?
Et voi solvata muita netissä sydämen kyllyydestä ja väittää olevasi vastuullinen ihminen. Ne asiat eivät sovi yhteen.
No niin, aivan, mutta jälkiabortista mussuttaminen on sitä hyvää käytöstä? :D Ei voi olla tottakaan.
25
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huolestuttaa tosi paljon se että tällaisesta asiasta avaudutaan niin kuin jonkun ulkopuolisen pitäisi keksiä siihen taikakikka. Sitä se vauvan saaminen on! Mitä oikein ajattelitte sen olevan! Ei minun äiti kirjoitellut lehtiin että vauva yöllä. Pidettiin itsestään selvinä että isot asiat on haastavia ja ettei aikuiset ihmiset heti ole hajoamassa niiden eteen ja tarvitsemassa tukihenkilöä. Ihan normaalia elämää. Koko ihmiskunnan historian ajan. Vauvoja on aina ollut. Ne on aina itkeneet. Mitä uutta kullannuput lumihiutaleet?
Ennen vanhaan kylläkin oli kotipalvelu jonne rimpauttamalla sai heti apua.
Plus että lasten laiminlyönti oli hyväksyttyä.
Koska tällainen on ollut? Äitini lapsuudessa 50-luvulla kotisisar tuli köyhään monilapsiseen perheeseen, muut sai apua vain rahalla.
Lapsi nukkuu niin kuin sen opettaa (poislukien sairaat lapset). Mutta tuosta nukkumaan opettamisesta ei puhuta odottajille tai vauvojen vanhemmille missään. Neuvolan terkkarit ja kaikki muutkin vain voivottelevat ja toteavat että sellaista valvomista se vauvojen kanssa on.
Neuvolasta ei saa mitään tukea, tukea saan vaan lastensuojelun asiakkaana. Ja yliväsyneenä vanhemmat eivät jaksa pitää unikoulua eivätkä enää jaksa miettiä ratkaisuja (ja kaikki neuvot torjutaan mahdottomina) ja unikouluttajien palkkiot tuntuvat liian suurilta.
Jos edes yksi niistä turhanpäiväisistä neuvolakerroista käytettäisiin siihen, että puhuttaisiin vauvan nukkumisesta, uniassosisaatioista ja unikoulun pitämisestä niin ehkä vanhemmat nukkuisivat vauvavuonna paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huolestuttaa tosi paljon se että tällaisesta asiasta avaudutaan niin kuin jonkun ulkopuolisen pitäisi keksiä siihen taikakikka. Sitä se vauvan saaminen on! Mitä oikein ajattelitte sen olevan! Ei minun äiti kirjoitellut lehtiin että vauva yöllä. Pidettiin itsestään selvinä että isot asiat on haastavia ja ettei aikuiset ihmiset heti ole hajoamassa niiden eteen ja tarvitsemassa tukihenkilöä. Ihan normaalia elämää. Koko ihmiskunnan historian ajan. Vauvoja on aina ollut. Ne on aina itkeneet. Mitä uutta kullannuput lumihiutaleet?
Kotipalvelu? Siis mitä ne teki? Työnsi sukan vauvan suuhun tms? Ei ainakaan meillä ollut. Pikkusisarus huusi niin minunkin yöunet meni.
Kotitöitä ja lastenhoitoa.
Ja vauvat oppi, että heti ei kitinästä tultu vierelle, ilman tissiä nukutaan ja vauvan on hyvä olla omassa huoneessa. Maitoa voi lypsää pulloon, vastikekaan ei ollut vaarallista. Kodinhoitajat todella syötti vauvat eikä niitä suinkaan imetetty, kun äidin tehtävä oli levätä. 4 tunnin välein sai vauvan vierelle, jos se hoitajalle sopi.
Eli nykyäidit ovat koko ajan kiinni lapsessaan, se ei uskalla nukahtaa ilman äitiä jakauhistellaan sitä, että vauvan jokaiseen öhinään ei herätä. Ehkä kannattaisi satsata tulevaisuuteen alusta alkaen ja opettaa vauvalle, että maailma ei ole niin vaarallinen, että yöt on oltava ihokontaktissa lajitoveriin.
Vierailija kirjoitti:
Lapsiperheiden kotipalvelu, jota voi pyytää kuka vaan lapsiperhe. Ei ole sisiaalityön asiakkuutta. Vastaa ennen vanhaan olleita kodinhoitajia.
MLL lastenhoitaja?
Nnky:n äidikepalvelu jos näitä on kotipaikkakunnalla?
Joku nuori lapsenvahdiksi vaikka olusit itse kotona. Vousit nukkua sen ajan
Lapsiperheiden kotipalvelu ei ole sellaista kotiapua kuin ennen. Ne eivät siis tee miyään kotiyöitä. Voivat olla lapsenvahtina esim 2 h viikossa, jos äiti haluaa omaa aikaa. Erehdyin kysymään, kun olin univelkainen yh, mutta kieltäydyin "palvelusta", kun tuo selvisi. Siinä vaiheessa ko viranomaisten instanssista olikin vaikea päästä eroon, onnistui vasta, kun sanoin, etten halua maksaa kallista tulosidonnaista maksua, että jopa yksityiseltä sektorilta saan lapsenvahdin halvemmalla. En suosittele tuota todellakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotipalvelu? Siis mitä ne teki? Työnsi sukan vauvan suuhun tms? Ei ainakaan meillä ollut. Pikkusisarus huusi niin minunkin yöunet meni.
Kotitöitä ja lastenhoitoa.
Eiks nämä olen lasten hankkineiden ongelma? Nykyään ilmeisesti hankitaan lapsia pullat rusinasta -mentaliteetilla ja sitten hämmästellään sitä jokapäiväistä pullaa joka huutaa. Järkyttävää.
On. Ja meitä toisin valinneita ei todellakaan tule velvoittaa maksumiehiksi tässäkään asiassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä niin. Sitten ihmetellään, kuinka lapsia ei synny enää tarpeeksi suomalaisille. Varmasti on paljon syytä taloudellisessa epävarmuudessa ja löytymättömissä kumppaneissa. Itselläni syy yhteen lapseen on juuri tässä; mitään apua mihinkään koskaan ei vauva-arjessa saanut. Vauva valvotti onneksi vain ensimmäiset 4 kuukautta, mutta siinäkin olisi apu joskus ollut tarpeen.
No, sitä saa mitä tilaa; olisin halunnut 4 lasta, määrä jäi yhteen. En tiedä, kenen etu on tälläkin palstalla länkyttää siitä, miten voivoi ne vauvat valvottaa - sen sijaan että lähdettäisiin keksimään jotain fiksua tilapäisapua sitä tarvitseville pikkulapsiperheille lasun sijaan. Jonkunlaisella kevyemmällä tilapäistukimuodolla saatettaisiin saada sitä lapsiarkea houkuttelevammaksi ja sitä kautta suomalaisten syntyvyyttä paremmaksi.
Siis mitä apua? Lue Suomen lakia: lapsesta on vastuussa ne lapsen hankkineet vanhemmat. Piste. Ei muut.
Missään yhteiskunnassa ei ole koskaan oletettu, etteikö lapsista ole vastuussa myös yhteiskunta, joka aikoo heistä hyödynkin aikanaan ottaa. Jopa miehitysvalta on huolehtinut sairaista, lasten koulutuksesta ja armeijoiden ruuasta. Ei voida puhua yhteiskunnasta, jos ihmiset ovat vain valmiina maailmaan putkahtavia sotureita sakkipelissä, jotka täysin palveltuaan nostetaan laudan sivuun siististi pinoon ja se siitä. Ihmisten elämään sisältyy paljon avuntarvetta. Ennen sen antamisesta on vastannut suku, heimo ja kylä, sittemmin yhteiskunta on ottanut lisää vastuuta, liikaakin siihen nähden, että auttamisen keinot eivät ole yhtä inhimilliset kuin niillä, jotka tuntevat apunsa kohteet henkilökohtaisesti ja joutuvat tulevaisuudessakin katsomaan näitä silmästä silmään.
Mutta nyt on päätetty, että kaikki ovat aikuisina ihmisinä itseriittoisia, ja jos eivät ole, niin menettävät aikuisen ihmisen roolinsa ja joutuvat epäkunnioittavan päsmäröinnin kohteeksi. Tämä johtaa kaikenlaiseen kärsimykseen samaan aikaan, kun naapureiden, suvun tai ystävien tukiverkot on hajonneet saman paineen alle, jota kaikki kokevat yli sietokyvyn.
Harvapa meistä haluaa oikeasti yhteiskunnan tulevan apuun, jos on vaihtoehtoja. Kyllä minä uneni kerran vauvavuonna tuhonneena mielelläni auttaisin jotain vauvaperhettä silloin tällöin, että pääsisivät nukkumaan rauhassa. Mutta en ehdi, koska samaan aikaan kuin hoidan vanhempiani, olen töissä itsekin.
Sinä pahan olosi ja pätemisesi oksentaja, mene pois kun ihmiset keskustelevat avuntarpeestaan. Sinä vain luot sitä lisää, koska he eivät ole kovuuteen sairastuneita kuten sinä, vaan tunnistavat tarpeettoman ilkeyden pahaatekevän vaikutuksen. Sinä et tsemppaa ketään, mutta tuhoat ihmisten uskoa elämään. Se ei tee yhteiskunnalle hyvää vaan rikkoo sen. Haluatko sinä yhteistä hyvää vaiko vain omaasi, joka tulee muiden potkimisesta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
25
25
Ok. En ole oikea ihminen jatkamaan keskustelua, koska en loisi muiden rahoilla ja pärjään lapseni kanssa ilman apua.
Jokainen jolla on lapsia loisii toisten rahoilla, myös sinä - vai etkö nosta lapsilisää ja vanhempainrahaa, käynyt synnyttämässä käytännössä ilmaiseksi ja käytä ilmaisia terveys-ja päivähoitopalveluja ja muita runsaita etuja joita yhteiskuntamme lapsiperheille tarjoaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
25
No niin, aivan, mutta jälkiabortista mussuttaminen on sitä hyvää käytöstä? :D Ei voi olla tottakaan.
25
Kun sinä päätät huviksesi potkia ihmisiä, jotka tarvitsisivat apua, ja minä suutun siitä, se ei ole mussuttamista. Se on kurittamista. Älä käyttäydy huonosti jos et sitä sitten puolestasi kestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
25
25
Kun sinä päätät huviksesi potkia ihmisiä, jotka tarvitsisivat apua, ja minä suutun siitä, se ei ole mussuttamista. Se on kurittamista. Älä käyttäydy huonosti jos et sitä sitten puolestasi kestä.
Voi rakas mamelo. :D Sinä et todellakaan kurita yhtään ketään, korkeintaan sitä pershedelmääsi mutta tuskin pärjäät sillekään.
En minä ole potkinut ketään, olen kehottanut mammoja kantamaan itse tehtyjen virheidensä seuraukset. Se oli liikaa loismamelolle.
25
Älkää vastatko tuolle häirikölle. Vakiosolvaaja. Aina samat jutut.
Nykyään vielä moni vanhempi joutuu menemään töihin lapsen ollessa pieni, kylmää ajatellakin kaikkia virheitä mitä voi tapahtua kun uupunut vanhempi töpeksii väsyneenä töissä. Esim. Hoitajat, lääkärit, autokuskit, vaarallisten koneiden käyttäjät.. Olisihan se ihan kohtuullista että uniongelmiin yritetään saada ratkaisuja, kaikkien meidän turvallisuuden vuoksi.
Meillä perhepeti on toiminut aika hyvin, vaikka on heräillyt paljon niin onpahan nukahtanut helposti uudestaan kun on nähnyt että turvasa ollaan ja jatkanut uniaan, itsekään en ole herännyt niin herkästi siinä.
Vierailija kirjoitti:
Älkää vastatko tuolle häirikölle. Vakiosolvaaja. Aina samat jutut.
Oletan että tarkoitat minua. Olen edelleen sitä mieltä että jos mulle toivotaan kommentissa kuolemaa, ja minä vastaan siihen kutsumalla kommentoijaa mameloksi, niin häirkkö-asteikolla olen vielä aika kesyssä päässä.
25
Vierailija kirjoitti:
Mitä vapaaehtoisesti lapsettomat tekevät vauva.fi:ssä?
Trollaavat jotta naisilla olisi vielä vähemmän tilaa keskustella ongelmistaan.
Meillä poika nukkui ensimmäiset yöt ilman älämölöjä 3v ikäisenä ja 5v ikäisenä alkoi nukkumaan yöt pääsääntöisesti herättämättä kaikkia.
On nyt jo 8v mutta en ole tuon jälkeen osannut itse nukkua kuin hotellissa, kotona on ihme pyörimistä ja heräilyä, ostin uuden kalliin sängynkin, ei mitään apua.