Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Unihalvauksen keskeyttämisen voiko opetella itse??

Vierailija
26.07.2020 |

Olen alkanut saada taas unihalvauksia, onnistuin kerran tässä lopettamaan tämän aika alkuunsa. Ahdistus siitä jäi silti:( Kuulin nakutusta huoneesta, ja paha lähestyi, se tunne on aivan kamala enkä halua sitä enää ikinä. En uskalla kohta nukkua enää, muutenkin on univaikeuksia. Luulin olevani hereillä sängyssäni, mutta en siis oikeasti ollutkaan vaan unessa yhä ja tuo halvaus alkamassa.
Ajattelin siinä jotain, että tämä muuttuu kohta vielä paljon pahemmaksi ja luettelin mielessäni eräiden henkilöidne nimiä, siten pääsin hereille ennen tapahtumien etenemistä. On siis aiemminkin ollut ja kaikkea normi-unihalvauksien meininkejä: mustaa, pahuutta huokuvaa hahmoa tulossa lähelle,murisemassa vieressä, kuristamassa hengiltä jne. Todella ahdistavia nuo tunnelmat:( Niin voiskohan tuon jotenkin toistaa ja opettaa mielensä, että keskeyttääkin sen itse?! En halua edetä noihin hahmo-kohtauksiin enää ikinä.

Kommentit (55)

Vierailija
21/55 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä teillä niissä tapahtuu? Mulla joku paha musta tulee vierelle/sängyn päätyyn ja pitää kamalaa ääntä, en ole ikinä nähnyt kunnolla kuin jonkun ison mustan olennon. Kerran nousin kattoon ja päin seiniä,sänky tärisi kovaa myös,sitten se paha alkoikin viskellä minua kovaa vauhtia ympäriinsä,oli uutta se. Eikö nämä ole aika yleisiä ihmisillä? Hemmetin pelottavia kyllä pimeässä huoneessa ja se ahdistus on omaa luokkaansa myös verrattuna normi-painajaisiin:(

Mäkin tunnen jonkun kamalan läsnäolon. Kerran tunsin, että asunnossani kuuluu vieraiden ääniä ja joku painaa tyynyä mun naamalla, olin halvaantunut ja pikkuhiljaa se vaan hälveni. Viimeksi mussa oli joku riivaaja, joka viskeli mua ympäriinsä. Koetin unessa saada miestäni tajuamaan ja auttamaan, mutta se vaan lähti pois ja nauroi.

Uutena juttuna mä en meinaa saada herättyä sitä tunnetta pois mitenkään, olen tuntikausia unenomaisessa tilassa enkä uskalla enää alkaa nukkumaan. Teen todellisuustestejä ja pidän käsiä kylmän veden alla että heräisin, räpsyttelen kuminauhaa ranteessa ja nipistelen itseäni.

Mä en edes usko mihinkään jumalaan tai stanaan, oon ateisti ja siksikin nämä pelottaa ja mumisen rukouksia mielessäni jos ne vaikka auttaisikin.

Mikä näitä aiheuttaa ja miten niistä pääsee??

Oon jo harkinnut nukkuvani raamatun kanssa, vaikka en edes usko.

Pari vinkkiä: Ota sakset (mielellään kokonaan metallia olevat, mutta tavallisetkin käy, jos ei muita ole). Avaa ne. Ota Raamattu, avaa se miltä tahansa sivulta tai sivulta, jolla on sinulle merkityksellinen kohta (psalmi 91 on ihan hyvä, jos haluat jonkin tietyn etkä tunne Raamattua). Laita avatut sakset aukeaman päälle ja pane Raamattu saksineen sänkysi alle.

Voit myös laittaa pelkästään avatut sakset tyynysi alle.

Tai ripottele aitoa merisuolaa (ei mitään Himalajan vuorisuolaa, vaan merenpohjasta louhittua) sängyn ympärille.

Joskus jo symboliikka ja alitajuinen uskomus auttaa pääsemään eroon ongelmista.

Vierailija
22/55 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen lämpimästi soittamaan huomisaamuna heti kahdeksalta mielenterveystoimistoon tai millä nimellä psykiatrian yksikkö kunnassa on. Löytyy yhteystiedot kunnan nettisivuilta sosiaali- ja terveyspalveluiden yhteydestä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/55 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain artikkelisaa oli, että noista vois oppia herättämään itsensä, mutta ei kerrottu et miten! Joskus ehdin ajatella, että tämä on unta/taas se halvaus. hommeli ja pinnistelin vaan tosi kovasti hereille ja heräsinkin lopulta, piti ajatella ihan muuta kun sitä unta. mut miten sen ehtis joka kerta tehdä,etenevät niin nopsaan

Vierailija
24/55 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

KIva kun tänne tulee taas ilmeisesti näistä kokemattomat haukkumaan hulluksi, taattua AV:ta. Varmaan suurin osa käsittää et nämä on vaarattomia, mut tosi ahdistavia aivan kuin normi-painajiasetkin jo on, mutta näissä uni sekoittuu valveeseen vielä. Keho on vielä unessa halvaantuneena mut aivot jo osittain hereillä tms. 

Vierailija
25/55 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää herätä kunnolla. Lukea vaikka hetki. Sitten normaali uni jatkuu, ainakin minulla.

Vierailija
26/55 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen lämpimästi soittamaan huomisaamuna heti kahdeksalta mielenterveystoimistoon tai millä nimellä psykiatrian yksikkö kunnassa on. Löytyy yhteystiedot kunnan nettisivuilta sosiaali- ja terveyspalveluiden yhteydestä.

Unihalvaus ei ole psyykkinen sairaus.

Vierailija
27/55 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittleen näitä hulluksi haukkuvia hakevan apua narsismiinsa/menemään opettelemaan tunnetaitoja mm.empatiaa. mutta ettehän te itse sairaudentunnottommudessanne ja ylemmyydentunnossanne mene ikinä, I know:( Pysykää nyt edes poissa ketjuista joihin teillä ei ole mitään antia.

Vierailija
28/55 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Assburger kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Unihalvaus ei ole psyykkinen sairaus.

No ei siihen apua hammaslääkäristä saa.

Vierailija
29/55 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näen myös painajaisia, toisessa pimeästä talostani ryntää hupullinen hahmo sänkyni viereen ja alkaa vetää peittoa päältäni. Toisessa makuuhuoneeni vaatehuoneen ovi avautuu, siellä loistaa kirkas valo ja lähtee portaat ylöspäin. Oikeasti vaatehuone on, mutta ei portaita. Portaita kuitenkin alkaa laskeutua joku. Herään hikisenä ja paniikissa ennen kuin jotain tapahtuu. Voiko johtua siitä että nukun mahallani ja pää on tietenkin sivusuunnassa kroppaan nähden, estääkö jotenkin verenkiertoa aivoissa? Muutenkin on hirvittävän vaikea saada unta ja sitten kun vaivalla unen saa, se on tuollaista. Painajaisen jälkeen herään ja pelkään nukahtaa jotta painajainen ei jatkuisi. Joskus jatkuu, joskus ei.

Vierailija
30/55 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisipa mielenkiintoista seurata unihalvauksen kokevaa mitaten aivo- ja sydänsähkökäyrää.

Vierailija
31/55 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tämä unihalvaus?

Olen monesti kokenut ns. jatkuvan unen.

Eli luulen että olen hereillä, tuttuja asioita tapahtuu ja sitten muka herään.

Mutta kun en olekaan vielä hereillä vaan jossain muussa ympäristössä kuin aiemmin ja aina vain luulen olevani hereillä!

Pystyn ajattelemaan asioita/henkilöitä joita on olemassa siellä oikeassa elämässä.

Mutta ei.. taas muka herään mutta en vieläkään ole hereillä vaan ympäristö vaihtuu jälleen. Tässä vaiheessa jo hoen että haluaisin nyt herätä!

Pariin otteeseen olen jopa luullut että olen kuollut :(

Tämä toistuu n.3-4 kertaa kunnes oikeasti herään..

Vierailija
32/55 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

31, onko tuossa vaiheessa untasi jo aamu tai ajankohta jolloin sinun pitäisi jo alkaa heräillä?

Vierailija
33/55 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisipa mielenkiintoista seurata unihalvauksen kokevaa mitaten aivo- ja sydänsähkökäyrää.

Eikös unitutkijoita ole Suomessakin? Ainakin muutama. Tiedä sitten miten heikäläisten vastaanotolle pääsisi.

Vierailija
34/55 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo haukkujat ovat onnekkaita kun eivät ilmeisesti ole ikinä kokeneet unihalvausta itse.

Vierailija
35/55 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

31, onko tuossa vaiheessa untasi jo aamu tai ajankohta jolloin sinun pitäisi jo alkaa heräillä?

Ei vaan silloin kun yritän nukahtaa. Kuinka niin?

Vierailija
36/55 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös unitutkijoita ole Suomessakin? Ainakin muutama. Tiedä sitten miten heikäläisten vastaanotolle pääsisi.

Mielenkiintoinen tutkimusaihe tämä unihalvaus ja sen vaikutukset ihmiseen olisi. Mitä tapahtuu sen aikana.

Vierailija
37/55 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vaan silloin kun yritän nukahtaa. Kuinka niin?

Ajattelin josko mielesi ja kehosi viestittäisivät lähestyvästä heräämisajankohdasta.

Vierailija
38/55 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoinen tutkimusaihe tämä unihalvaus ja sen vaikutukset ihmiseen olisi. Mitä tapahtuu sen aikana.

Sepä ja kiinnostaisi myös selvittää mistä johtuvat.

Vierailija
39/55 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lukenut sellaisen vinkin, että halvauksen tullessa kannattaa täysillä keskittyä jonkin ruumiinosansa liikuttamiseen, esimerkiksi varpaiden. Saa muuta ajateltavaa ja keskityttävää, ja halvaus menee ohitse kun saa tietoisesti liikutettua kehoaan.

Vierailija
40/55 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi ohis, mutta itse kärsin selkounista(?). Näen painajaista, mutta pystyn toimimaan. On tullut tehtyä vaikka mitä hullua, kun pompin asunnossani öisin kuvitellen, että tarkka-ampujat ovat ikkunan takana tai että valtava puolimetrinen ampiainen surraa asunnossa. Se on ihan KAMALAA, kun tiedostat olevasi unessa ja juokset ympäri asuntoa täydessä paniikissa karkuun jättiampiaista, joka kuitenkin tuntuu niin todelta. Kun siitä vihdoin herää ja pysähtyy niin ei todellakaan halua nukahtaa uudelleen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kaksi