Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Unihalvauksen keskeyttämisen voiko opetella itse??

Vierailija
26.07.2020 |

Olen alkanut saada taas unihalvauksia, onnistuin kerran tässä lopettamaan tämän aika alkuunsa. Ahdistus siitä jäi silti:( Kuulin nakutusta huoneesta, ja paha lähestyi, se tunne on aivan kamala enkä halua sitä enää ikinä. En uskalla kohta nukkua enää, muutenkin on univaikeuksia. Luulin olevani hereillä sängyssäni, mutta en siis oikeasti ollutkaan vaan unessa yhä ja tuo halvaus alkamassa.
Ajattelin siinä jotain, että tämä muuttuu kohta vielä paljon pahemmaksi ja luettelin mielessäni eräiden henkilöidne nimiä, siten pääsin hereille ennen tapahtumien etenemistä. On siis aiemminkin ollut ja kaikkea normi-unihalvauksien meininkejä: mustaa, pahuutta huokuvaa hahmoa tulossa lähelle,murisemassa vieressä, kuristamassa hengiltä jne. Todella ahdistavia nuo tunnelmat:( Niin voiskohan tuon jotenkin toistaa ja opettaa mielensä, että keskeyttääkin sen itse?! En halua edetä noihin hahmo-kohtauksiin enää ikinä.

Kommentit (55)

Vierailija
41/55 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari kertaa olen kokenut, kun elämässä oli stressiä muuten. Makasin kyljelläni ja tunsin miten joku kiipesi sänkyyn taakseni. Koko sänky huojui, kun tämä joku ryömi selkäni taa peittoni alle ja makasi siinä.

Pelotti, mutta totesin itselleni, että tämä ei vain voi olla totta. Hoin sitä hetken, niin tilanne kirposi, pääsin hereille ja loikkasin vuoteesta. Tyhjähän se tietysti oli.

Vierailija
42/55 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla loppui unihalvauskohtaukset kun aloin komentaa sitä, mikä sen olon aiheutti. Käskin vain yksinkertaisesti pois eikä takasin ole tullut. Kuulostaa hölmöltä, myönnän. Todennäköisesti käskin vain itseäni alkaa taas hengittää ja se jäi jonnekin alitajuntaan.

Itsekin olen saanut pahat unet loppumaan aggressiivisuudella :D vaikka livenä olen leppoisa.

En tiedä mistä johtuu mutta kerään unessa voimia ja huudan tälle uhkaajalle joka on hyökkäämässä kimppuun tai muuten vain ahdistelee.

Se häviää ja uni joko jatkuu hyvänä tai sitten ihan vain herään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/55 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

31, onko tuossa vaiheessa untasi jo aamu tai ajankohta jolloin sinun pitäisi jo alkaa heräillä?

Ei vaan silloin kun yritän nukahtaa. Kuinka niin?

Ajattelin josko mielesi ja kehosi viestittäisivät lähestyvästä heräämisajankohdasta.

Ei :/ ennen heräämistä nukun aina sikeästi.

Vierailija
44/55 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Assburger kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen lämpimästi soittamaan huomisaamuna heti kahdeksalta mielenterveystoimistoon tai millä nimellä psykiatrian yksikkö kunnassa on. Löytyy yhteystiedot kunnan nettisivuilta sosiaali- ja terveyspalveluiden yhteydestä.

Unihalvaus ei ole psyykkinen sairaus.

Onko se sit fyysinen?

Itsellä ainakin niitä tulee liian stressaavassa elämäntilanteessa, jos olen muutenkin ahdistunut ja kuormittunut. Tuskin niitä elämäänsä tyytyväisille ja onnellisille ihmisille tulee, vai?

Ja jos nukkuminen alkaa pelottaa niin täytyyhän siihen hakea apua. Terveyskeskus lääkäri todennäköisesti ohjaisi mielenterveyspuolelle.

Vierailija
45/55 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

31, onko tuossa vaiheessa untasi jo aamu tai ajankohta jolloin sinun pitäisi jo alkaa heräillä?

Ei vaan silloin kun yritän nukahtaa. Kuinka niin?

Ajattelin josko mielesi ja kehosi viestittäisivät lähestyvästä heräämisajankohdasta.

Ei :/ ennen heräämistä nukun aina sikeästi.

Minulla nämä tapahtuvat aina melko pian nukahtamisen jälkeen. Jos nukahdan klo 23, herään näihin 24.00-00.30. Lopputyö onkin sitten pilalla ja valvon.

Vierailija
46/55 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen lukenut sellaisen vinkin, että halvauksen tullessa kannattaa täysillä keskittyä jonkin ruumiinosansa liikuttamiseen, esimerkiksi varpaiden. Saa muuta ajateltavaa ja keskityttävää, ja halvaus menee ohitse kun saa tietoisesti liikutettua kehoaan.

Tätä teon viimeksi. Liikuttelin varpaita, kun mikään muu ei toiminut. Kamalaa vain odotella!

Vierailija
47/55 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut unihalvauksia 30v ajan, nykyään toimii ihan se että koitan kääntää päätä hieman. Tuntuu mahdottomalta ja siltä että pään päällä makaisi vähintään kerrostalo, mutta kun vaan luottaa siihen että se toimii niin aika nopeasti halvaustila loppuu.

Joskus on pystynyt myös tuottamaan ääntä hengityksen tahdissa, sellaista ölinää kun äänihuulet ei toimi, mutta harvoin siitä on apua kun asun yksin.

48/55 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kärsin ennen unihalvauksista, mutta olen päässyt niistä eroon melkein kokonaan. Mulla auttoi, kun luin niistä kaiken löytämäni tiedon. Se auttoi ymmärtämään, että ne eivät ole vaarallisia. Päätin, että unihalvauksen tullessa laitan silmät kiinni, enkä välitä, vaikka näkyisi mitä näkyjä tahansa. Lopulta aloin nukahtaa uudestaan. Sitten ne loppuivat kokonaan. Yritin myös välttää selällään nukkumista.

Edelleen joskus kuulen unen ja heräämisen rajamailla ääniä tai haistan hajuja, mutta nämä liittyvät yleensä stressaavaan elämäntilanteeseen.

Vierailija
49/55 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Assburger kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen lämpimästi soittamaan huomisaamuna heti kahdeksalta mielenterveystoimistoon tai millä nimellä psykiatrian yksikkö kunnassa on. Löytyy yhteystiedot kunnan nettisivuilta sosiaali- ja terveyspalveluiden yhteydestä.

Unihalvaus ei ole psyykkinen sairaus.

Onko se sit fyysinen?

Itsellä ainakin niitä tulee liian stressaavassa elämäntilanteessa, jos olen muutenkin ahdistunut ja kuormittunut. Tuskin niitä elämäänsä tyytyväisille ja onnellisille ihmisille tulee, vai?

Ja jos nukkuminen alkaa pelottaa niin täytyyhän siihen hakea apua. Terveyskeskus lääkäri todennäköisesti ohjaisi mielenterveyspuolelle.

Vastaukseni oli tuolle törpölle, joka kehotti hakeutumaan heti aamulla mt-päivystykseen.

Vierailija
50/55 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opetellut nukkumaan vatsallani erityisen stressavissa elämäntilanteissa, joten kohtaukset ovat harvassa.

Minuakin on helpottanut tieto, eli kun tiedän, että tapahtuma ei ole totta vaan unta, niin se ei enää pelota. Sanon mielessäni vain, että taas tätä samaa kuraa ja pyrin liikuttamaan sormeani tai kääntämään päätäni ja *puff* kohtaus loppuu ennen kuin on alkanutkaan.

Vierailija
51/55 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tulee kanssa kovassa stressissä. Yritän siis vältellä sitä, en toki pelkästään unihalvausten takia. 

Mä pystyn sen unihalvauksen aikana alkaa hengittämään kovasti puuskuttaen. Mies havahtuu puuskutukseen ja koskettaa mua, jolloin pääsen hereille. 

Vierailija
52/55 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin vuosia sitten erittäin masentunut ja sain vuoden verran liian vähän unta sekä erilaisia unihalvauksia melkeimpä joka yö (painajaisten lisäksi). Aloin rukoilemaam ja huutamaan mielessäni Jeesuksen nimeä, tällöin unihalvaukset sekä painajaiset aina loppuivat. Joskus herättyäni jouduin jopa 2h rukoilemaan että pahan läsnäolo suostui väistymään luotani. Mutta Jeesuksen nimen koroittaminen auttoi ja sen vuoden jälkeen unihalvaukset ovat loppuneet. Myös masennus ja pahat unet. Unihalvaukset ovat henkistä sodankäyntiä. Kokeile rukoilla sen aikana, jos et muuten usko.

Vierailija
53/55 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se onkin kärsimyskeho eli egon varjo. Se pelkää tietoisuutesi valoa. Kohtaa sisäinen tuskasi. On hauras haamu joka väistää läsnäolosi voimaa. Tollea mukaillen

Vierailija
54/55 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsoinut kellosta niin voi tulla heti nukahtamisen jälkeen, vaikka tunti voinut vaan mennä kun mennyt nukkumaan. Äkkiäpä vajoaa sit sikeään uneen. Kerran oli aamuyöstä, heräsin tiettyyn kellonaikaan ja menin uudestaan nukkumaan ja sit se alkoikin taas noin tunnin päästä nukahtamisesta. Enpä nukkunut enää sen jälkeen sinä yönä. Ei ne mitkään manauksetkaan aina auta, se vaan jatkuu eikä loppua tunnu tulevan. Sit lopulta herää, kun ei saa millään enää henkeä, kyllä on varmaan sykkeet katossa kun siitä jää ahdistus pitkäksi aikaa

Vierailija
55/55 |
06.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suojaava rukous kaikille<3 Siunataan myös koronaa vastaan("nor any plague...")

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kuusi