Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Käsidesit on jo viety Prismoista ja S-kaupoista pois

Vierailija
26.07.2020 |

Samoin kirjastosta. Miksi ihmeessä? Kuitenkin muissa kaupoissa noita näyttää olevan yhä?

Kommentit (51)

Vierailija
41/51 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä Prismassa, jossa viimeksi kävin, käsidesiä oli yhä tarjolla. Muttan K-marketissa ei enää ollut. Jotkut kauppiaat antavat väärää signaalia. Käsidesit pitäisi jättää tarjolle silloinkin, kun ja jos korona saadaan kuriin, koska niistä olisi hyötyä muidenkin tartuntojen vähentämisessä.

Kyllä, esim. tänä vuonna norovirusta ei ole ollut juuri ollenkaan.

Paitsi että käsidesi ei tehoa vaipattomiin viruksiin, kuten noroon. Ei siis ole käsidesin ansiota.

Olen oikea noro-magneetti. Tänä keväänä ei ole ollut yhtään noroa, eikä edes pienempää oksennustautia. Joku ihme tässäkin on tapahtunut. Olisko se että lapset ovat olleet poissa päiväkodeista? Mulla ei ole enää pieniä lapsia kotona tosin. Eli ovat levittäneet sitä aiemmin julkisilla paikoilla, kun ensin ovat saaneet sen tartunnan päiväkodista.

1. Mistä voit olla varma, että tautisi on juuri noro? Et voi tietää sitä ilman ulostenäytteen viemistä labraan.

2. Tauteja on liikkeellä vähemmän, koska ihmisiä on liikkeellä vähemmän ja moni on tehostanut käsihygieniaa muutenkin kuin käsidesin kanssa.

Kyllä sen erottaa. Noro on se, kun et pysty sängystä nousemaan, etkä edes juomaan juuri mitään. Konttaat vain tarvittaessa vessan ja sängyn väliä, huippaa. Laihdut näkyvästi. Kestää monta päivää. Joutuisit sairaalaan tiputukseen, jos et olisi niin hyväkuntoinen lähtötasoltasi.

Oksennustauti on lievempi.

Trust me. Olen 0-veriryhmää ja saan todella usein vatsataudin. Tiedän jo kokemuksesta, mikä on pilaantuneesta ruuasta (kestää alle puoli vuorokautta mulla), mikä oksennustauti ja mikä noro.

Vierailija
42/51 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytän omia käsidesejä, koska kaupoissa on yleensä jotain aivan hirveää sotkua, joka tahmaa kädet. Apteekista sai sellaista mikä ei tahmaa.

Meillä työpaikalla (avokonttoritoimisto) ei ole koko aikana ollut ensimmäistäkään käsidesipulloa. Lomien loppumista, risteily- ja etelänmatkaajien paluuta ja toista aaltoa odotellessa...

Älyääköhän kaikki risteilyillä olleet pitää sen 2 viikon karanteeninsa?

Ei esimerkiksi Virossa käymisen jälkeen tarvita karanteenia.

Se on vapaaehtoinen. Enkä epäilekään että ihmiset saisivat sen Virosta, vaan laivoilta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/51 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytän omia käsidesejä, koska kaupoissa on yleensä jotain aivan hirveää sotkua, joka tahmaa kädet. Apteekista sai sellaista mikä ei tahmaa.

Meillä työpaikalla (avokonttoritoimisto) ei ole koko aikana ollut ensimmäistäkään käsidesipulloa. Lomien loppumista, risteily- ja etelänmatkaajien paluuta ja toista aaltoa odotellessa...

Tarvitseeko sen karanteenin olla nyt ihan sitä kahta viikkoa? Eikö joku yksi viikko tai ihan pari päivää riitä. Ainakin meillä töissä on vaihtoehdot että joko tulet töihin tai pidät karanteenin palkattomana vapaana. Kun oma palkka ei päätä muutenkaan huimaa niin ennemmin menen töihin kun kuukauden pakolliset menot eivät minnekkään laske vaan vuokra, vesi, sähkö ja puhelin edelleen maksettava sekä ruokaa on edelleen ostettava.

T. Prisman kassa

Vierailija
44/51 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä Prismassa, jossa viimeksi kävin, käsidesiä oli yhä tarjolla. Muttan K-marketissa ei enää ollut. Jotkut kauppiaat antavat väärää signaalia. Käsidesit pitäisi jättää tarjolle silloinkin, kun ja jos korona saadaan kuriin, koska niistä olisi hyötyä muidenkin tartuntojen vähentämisessä.

Kyllä, esim. tänä vuonna norovirusta ei ole ollut juuri ollenkaan.

Paitsi että käsidesi ei tehoa vaipattomiin viruksiin, kuten noroon. Ei siis ole käsidesin ansiota.

Olen oikea noro-magneetti. Tänä keväänä ei ole ollut yhtään noroa, eikä edes pienempää oksennustautia. Joku ihme tässäkin on tapahtunut. Olisko se että lapset ovat olleet poissa päiväkodeista? Mulla ei ole enää pieniä lapsia kotona tosin. Eli ovat levittäneet sitä aiemmin julkisilla paikoilla, kun ensin ovat saaneet sen tartunnan päiväkodista.

1. Mistä voit olla varma, että tautisi on juuri noro? Et voi tietää sitä ilman ulostenäytteen viemistä labraan.

2. Tauteja on liikkeellä vähemmän, koska ihmisiä on liikkeellä vähemmän ja moni on tehostanut käsihygieniaa muutenkin kuin käsidesin kanssa.

Kyllä sen erottaa. Noro on se, kun et pysty sängystä nousemaan, etkä edes juomaan juuri mitään. Konttaat vain tarvittaessa vessan ja sängyn väliä, huippaa. Laihdut näkyvästi. Kestää monta päivää. Joutuisit sairaalaan tiputukseen, jos et olisi niin hyväkuntoinen lähtötasoltasi.

Oksennustauti on lievempi.

Trust me. Olen 0-veriryhmää ja saan todella usein vatsataudin. Tiedän jo kokemuksesta, mikä on pilaantuneesta ruuasta (kestää alle puoli vuorokautta mulla), mikä oksennustauti ja mikä noro.

Tiesitkö, että tuollaista samanlaista tautia aiheuttaa myös esimerkiksi adeno- ja rotavirukset, edelleen, et voi tietää onko tautisi noroa, jos et tutkituta ulostenäytettäsi. Noro ei ole ainoa rajun vatsataudin aiheuttaja. Itsekin olen O veriryhmää ja vatsataudin olen sairastanut viimeksi 15 vuotta sitten, mutta infektio-osaston sh-na nämä asiat on aika hyvin tiedossa.

Vierailija
45/51 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei esimerkiksi Virossa käymisen jälkeen tarvita karanteenia.

Se on vapaaehtoinen. Enkä epäilekään että ihmiset saisivat sen Virosta, vaan laivoilta.

No kyllähän sitä saa vapaaehtoisen karanteenin pitää vaikka Tampereelta tullessa, eri asia on, onko siitä annettu suositusta tai määräystä. Virosta tai laivalta tullessa ei tällä hetkellä ole. Miksi laivalla olisi suurempi tartuntariski kuin vaikka junassa tai baarissa ihan Suomessa? Pitääkö baari-illan jälkeen jäädä karanteeniin?

Vierailija
46/51 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi täällä on vähintään kerran viikossa aloitus siitä, että käsidesit on viety pois? Itse en ole vielä käynyt yhdessäkään kaupassa josta desit olisi poistettu.

Vierailija
47/51 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingin Kampin K-Supermarketissa oli ainakin aiemmin niin järkyttävän hajuista käsidesiä, että ihan oikeasti meinasi oksennus tulla. Kuivuttuaan kädet haisevat aivan todella pistävälle ammoniakille/kissankuselle. Kiva, kun kyseinen kauppa on vielä linja-autoaseman kauppa, ja siitä sitten jonnekin Onnibussiin kissankusihajuisten käsien kanssa istumaan.

Mulla oli mukana Neo-Amiseptiä omassa suihkepullossa, ja vaikka kuinka suihkuttelin käsiä, ei haju lähtenyt. Vasta kotona kunnon saippuapesulla lähti se löyhkä.

Neo-Amisept on mun lemppari noista deseistä, sillä siinä ei ole glyserolia tms. kosteuttavaa, joten siitä ei jää käsiin mitään kalvoa tms. Ja sillä voi pyyhkiä myös pintoja, esim. kännykän, ilman että jää mitään rantuja tms.

Muistakaa ihmiset puhdistaa myös ne puhelimenne!

Vierailija
48/51 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi se on kauppojen tehtävä? Itse olen käyttänyt käsidesiä jo vuosia ennen koko koronahässäkkää. Pullo kulkee mukana autossa ja laukussa. 

No se on hyvää palvelua tällaisena aikana. Ja tuskin haluavat, että henkilökuntaa alkaa sairastumaan. Kaupalle voi olla myös todella huonoa julkisuutta, jos tartuntoja jäljitettäisiin sinne.

Aika lyhytnäköistä luopua käsidesin tarjoamisesta.

Vierailija
49/51 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

tyhjiä ne on.

Vierailija
50/51 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvähän niitä käsidesejä olisi olla tarjolla. Mutta itse käytän omaa käsidesiä, kuljetan pientä pulloa laukussa. En käytä kauppojen käsidesejä, koska ne ovat aina ihan hirveän saastaisen näköisiä. Lisäksi kun ajattelee, että sitä kaupan pumppupulloa käpälöi tuhannet kaupassakävijät, niin ei tod tee mieli itse sitä käyttää. Eri asia jos on sellainen systeemi, että ei tarvitse koskea siihen pulloon. Mutta automaattiannostelijat on kalliita, hyvin harva kauppa on investoinut sellaiseen, vaikka syytä kyllä olisi. Moraalinenkin velvollisuus olisi kaupoilla investoida asiakkaidensa ja työntekijöidensä turvallisuuteen, Kesko ja muut päivittäistavarakaupat on harvoja koronakevään liiketaloudellisia voittajia. 

Vierailija
51/51 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta se on hyvä idea muutenkin. Ostoskärryjen työntöaisathan ovat tutkitusti yksi pahimmista bakteeripesistä. Parhaita on ne, missä ei tarvitse itse koskea mihinkään pumppupulloon, vaan tulee automaatista. Tylsää kuljettaa mukana, kun en käytä käsilaukku ja miehet ei varsinkaan käytä. Autossa ei suositella sitä kuumalla ilmalla säilytettävän, eikä kaikki kulje autolla. Mulla lompakko ja puhelin kulkee taskussa, kaupassa käyn kävellen tai pyörällä.

Entäs talvella, kun kärryt on ulkona pakkasessa? Kuoleeko bakteerit ja virukset siellä? Jos näin on, niin käytän vain ulkokärryjä.

No ei kuole pakkasessa.