Listataan 90-luvun alun lama-ajan biisejä jotka tuovat ajan ankeuden mieleen.
Kommentit (78)
90-luvun teininä en huomannut lamaa tai ankeutta, kun elin teinivuosiani.
Noista monet ovat ihan kelpo biisejä eivätkä tuo mitään ankeaa mieleen. Toisaalta esim. vuodet 1991–1993 olivat omassa elämässäni hienoa aikaa. Olin opiskelemassa toisella paikkakunnalla, sain uusia ystäviä, tuli käydyksi keikoilla jne. Lama ei tuntunut mitenkään, siinä mielessä olin varmasti onnekas.
Vierailija kirjoitti:
En ole varma onko ysäri, mutta soi paljon ysärillä niin tuo sen lama-ajan ankeuden mieleen. Matti Eskon versio "Huomenta Suomi, hyvin pyyhkii".
"Hei huomenta Suomi, hyvin pyyhkii
Sun poikas valvoo taas ja ahkeroi
Herrat Helsingissä laman alla nyyhkii
Minä tein sen minkä aikamies vain voi"
En ole koslaan ymmärtänyt näitä sanoja. Siis naureskeleeko rekkamiehet tässä että "Heh heh, siitäs saitte, me aiheutettiin tää lama tahalleen" ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole varma onko ysäri, mutta soi paljon ysärillä niin tuo sen lama-ajan ankeuden mieleen. Matti Eskon versio "Huomenta Suomi, hyvin pyyhkii".
"Hei huomenta Suomi, hyvin pyyhkii
Sun poikas valvoo taas ja ahkeroi
Herrat Helsingissä laman alla nyyhkii
Minä tein sen minkä aikamies vain voi"En ole koslaan ymmärtänyt näitä sanoja. Siis naureskeleeko rekkamiehet tässä että "Heh heh, siitäs saitte, me aiheutettiin tää lama tahalleen" ?
En itsekään ymmärrä kunnolla tuon biisin sanoja, mutta en noinkaan ole sitä tulkinnut. Osaakohan joku tulkita?
T. Huomenta Suomen postaaja.
Nirvana - Smells like teen spirit
Vierailija kirjoitti:
Noista monet ovat ihan kelpo biisejä eivätkä tuo mitään ankeaa mieleen. Toisaalta esim. vuodet 1991–1993 olivat omassa elämässäni hienoa aikaa. Olin opiskelemassa toisella paikkakunnalla, sain uusia ystäviä, tuli käydyksi keikoilla jne. Lama ei tuntunut mitenkään, siinä mielessä olin varmasti onnekas.
Ei tarvitse olla surkea biisi, etteikö siitä tulisi mieleen ankea aika, jolloin se soi kaikkialla. Olit todellakin onnekas, jos lama ei tuntunut missään. Minä pakenin -94 ulkomaille ja kontrasti kotimaan synkkään ilmapiiriin oli suuri.
Miljoonasade: Meitä jyrätään, Mayday Mayday
Samuli Edelmann: Pienestä kii, Paratiisilinnut
Rap-musiikki teki tuloaan Suomeen. Raptori "oi beibi" oli hyvä biisi.
Vierailija kirjoitti:
Nirvana - Smells like teen spirit
Jepp. Se ilta kun faija ilmoitti että kämppä menee alta kun firma on menossa konkkaan. Ja tuon biisin video tuli töllöstä heti ilmoituksen päälle, ensimmäisen kerran koskaan.
Sen jälkeen ollut ykkösinhokkini, siihen videon utuiseen rähjäisyyteen kiteytyy kaikki tuon ajan surkeudet
Ressu Redford: Kuka on se oikea, Kato mitä sä teit
Ismo Alanko - Kun Suomi putos puusta
Eskapismia laman kurjuudesta tarjosivat reivit joihin pääsi alaikäisenäkin. Paras pakobiisi, nautittuna gin lemonin kera siinä lähimmässä isossa kaupungissa: Opus 3, Fine Day.
Neljän Ruusun Tie Ajatuksiin on tunnelmaltaan aika ankea. Koko Haloo albumi on mainio kuva sen ajan Suomesta ja nuoremman polven elämästä.
Vierailija kirjoitti:
Erkki Liikanen laulaa Kummelissa vieraana sen biisin ja kuljettaa pizzoja Suzuki PV:llä musiikkivideossa
Popeda - Kuinka Kummassa Voikin Käydä Näin