Poliisin logiikka, jos vainajassa ei näy ulkoisen väkivallan merkkejä niin henkirikos on poissuljettu.
Eihän ihmistä voi muuten tappaa kuin puukolla tai nyrkillä.
Kommentit (43)
Kyllä niille tehdään ruumiinavaus ja sen mukaan todetaan kuolinsyy. Omaa höpöhöpöäsi.
Yleensä kyseessä on lähes aina itsemurha, kun poliisi toteaa julkisuuteen, ettei ole syytä epäillä rikosta.
Mistä ap on saanut päähänsä että henkirikos poissuljetaan pelkästään ulkoisten merkkien perusteella. Oikeuslääketieteelliseen ruumiinavaukseen liittyy kyllä laaja myrkkyjen/huumeiden testaus.
Haaskalinnut ilmiannettu. Tajuatteko, että te syyllistytte useisiin eri rikoksiin? Ette tajua.
No kyllähän ihminen voidaan pakottaa periaatteessa tappamaan itsensä jolloin ei näy jälkiä ulkopuolisesta
Suomessa voi myös tehdä itsemurhan ampumalla itseään kaksi kertaa päähän.
Vierailija kirjoitti:
Haaskalinnut ilmiannettu. Tajuatteko, että te syyllistytte useisiin eri rikoksiin? Ette tajua.
En mäkään tajua. Kertoisitko mitä rikoksia tässä ketjussa on tapahtunut.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa voi myös tehdä itsemurhan ampumalla itseään kaksi kertaa päähän.
Ja jos sinut uhataan ampua ellet ammu jotakuta niin sinut tuomitaan lievästä taposta viisi vuotta linnaa mikäli päätät jäädä henkiin ja olla uhraamatta itseäsi toisen vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä niille tehdään ruumiinavaus ja sen mukaan todetaan kuolinsyy. Omaa höpöhöpöäsi.
Veljeni on rikospatologi.. Olen kysynyt häneltä, kun pari asiaa on vaivannut juuri näistä poissuljetuista jutuista. Hän selitti asian mitä tutkii ja kai sitten jotenkin ymmärsin pointin, kun selitti niitä koukeroita jne. En ymmärrä silti miten se tietää jostain verenkuvasta onko joku toinen aiheuttanut jne. Joku tönästy jostain, niin miksi ei olekaan itsemurha. Hän selitti ihmisen kulmista mitkä on luonnottomia toteuttaa itse, vaikka niin luulis olevan mahdollista, että itse aiheutettu.
Hän selitti tällaisen. Jos ihminen hyppää itse kalliolta, niin hän haluaa todella kuolla, niin alastulo on erilainen, kun taas tönästyn ei ole. Tönästy yrittää ilmassa vielä selviytyä, vaikka tietää kuolevansa ja se on joku ihmisen selviytymisrekatio, että loppuun asti selviän, kun taas itsetehty menee velttona ja lopullinen asento kertoo sen kaiken. Itseaiheutettu on 95% kasassa, kun taas tönästy on 95% raajat auki, koska ilmassa yrittänyt selvityä ja huitoa.
No poliisiksi nyt eivät yleensä hakeudu ne ihan kaikkein kirkkaimmat kynttilät tai terävimmät kynät. Hercule Poirotin tai Miss Marplen kykyjä noilta sinihaalarisilta siilipäiltä on ihan turha odottaa.
Ei poliisi voi tuhlata aikaa joutavanpäiväisyyksiin kun on vihapuherikoksiakin olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Olen eri, mutta siis tuo poliisin automaattivastaushan tulee jo ennen kuin kroppa on kerinnyt patologian laitokselle saati pöydälle asti.
Lähipurosta noukittiin hukkunut ja ruumisauto ei vielä ollut edes paikalla kun poliisi oli ehtinyt toimittajille kertoa, ettei tapaukseen epäillä liittyvän rikosta. Tuonhan pitäisi muutenkin olla just päinvastoin, että lähtökohtaisesti epäillään rikosta ja sitten asiaa tutkimalla se voidaan sulkea pois..
Juu tuskinpa Puputtikaan meni itse mereen. Oli pätevä ja ihan eri tyyppiä kuin joku itsarikaveri. Ja Jukka S Lahden murhan jälkeen vielä 24 h sisällä.
Peruspoliisi on patalaiska. Pahin pelko on, että pitäisi ruveta tutkimaan jotakin eli tehdä töitä. Mukavampihan se on jatkaa kahvinjuontia ja laskea päiviä loman alkuun.
Vierailija kirjoitti:
Mistä ap on saanut päähänsä että henkirikos poissuljetaan pelkästään ulkoisten merkkien perusteella. Oikeuslääketieteelliseen ruumiinavaukseen liittyy kyllä laaja myrkkyjen/huumeiden testaus.
Noissa testeissähän menee aikaa, mutta silti poliisi on yleensä samantien kertomassa ettei epäillä rikosta..
Luulisi että on helpompi epäillä rikosta ja toimia sen mukaan kuin alkaa vasta ajan päästä kyselemään näkikö joku jotain ja ihmettelemään, että eipä täältä nyt enää mitään sormenjälkiä tmv saa talteen..
Riippuu varmaan aika paljon tilanteesta. Omaan sänkyynsä kuollut vs. kännissä nähty menevän järven suuntaan vs. löytynyt kuolleena auton takakontista.
https://areena.yle.fi/audio/1-50466047 Kannattaa kuunnella on ihan mielenkiintoinen juttu oikeuslääkärin työstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri, mutta siis tuo poliisin automaattivastaushan tulee jo ennen kuin kroppa on kerinnyt patologian laitokselle saati pöydälle asti.
Lähipurosta noukittiin hukkunut ja ruumisauto ei vielä ollut edes paikalla kun poliisi oli ehtinyt toimittajille kertoa, ettei tapaukseen epäillä liittyvän rikosta. Tuonhan pitäisi muutenkin olla just päinvastoin, että lähtökohtaisesti epäillään rikosta ja sitten asiaa tutkimalla se voidaan sulkea pois..
Niin, tuossa vaiheessa ei tietenkään voida vielä epäillä rikosta, jos mitään ulkoista ei näy. Tilanne saattaa muuttua ruumiinavauksessa. Mitään ei poissuljeta.
Jep, itsekin olen monta kertaa ihmetellyt erityisesti Turun Aurajoesta löytyneiden ruumiiden osalta, että kuinka ihmeessä rikoksen mahdollisuus on muka suljettu pois sillä perusteella, ettei ruumiissa näy ulkoisen väkivallan merkkejä. Varsinkin kun tiedossa on tapauksia, joissa löyhät kaveriporukat ovat tönineet illanvietosta palaavia ihmisiä jokeen, jotka omien sanojensa mukaan ovat pelastuneet todella täpärästi hukkumakuolemalta.