Suomalaiset syövät buffetissa, koska ovat köyhiä
"Miksi buffettia rakastetaan? Taustalla on köyhyys, sanoo ruokakulttuuriprofessori."
Kommentit (31)
Lounaalla buffeitn nopeus on kyllä yksi suuri etu. Jos lyhyestä ruokatauosta kuluu 15 minuuttia annoksen odotteluun niin...
Suomi on köyhä velkainen maa, joka laitetaan rahoittamaan EU:a.
Joku suomalainen syö hädissään ruokaa koko rahan edestä silloin, kun sitä saa, sillä aina sitä rahaa ei ole ja seuraavaan syöntikertaan voi venähtää aikaa.
Ei tullut tuo uutinen mitenkään yllätyksenä. Verojenkiristys jatkuu taas elokuussa.
Köyhä ei syö edes siellä buffetissa, vaan kotonaan.
Mä en ota jokaista lajia puffassa. Yksi ruokalaji, salaattia ja juoma.
Kiinalaisessa syön vähän riisiä ja vähän nuudeleita. Niille eri kastike. Ja sushia.
Voi luoja mitä paskaa. Nopeus, helppous ja vapaus valita, eiköhän siinä ole oleellisimmat syyt arkibuffetiin. Kenellä on aikaa lounastauolla odottaa annosta ja syödä se järkevään tahtiin?
Jos ruokatunti on vain 30 min niin siitä ei voi käyttää varttia ruuan odottamiseen. Lisäksi saan päättää mitä ja paljonko otan. Hyvää on useinmiten.
Minä kyllä väitän, että nykyään suurinta osaa vetää ruotsinlaivojen buffetiin laaja valikoima. On siellä varmasti niitäkin jotka haluavat syödä ja juoda koko rahan edestä, mutta varmaan pieni osa kaikista syöjistä.
Ravintoloiden tarjoilukulttuuri oli myös pitkään kehittymätöntä. Töykeää, hienostelevaa, välinpitämätöntä, hidasta, itsestään numeron tekevää. Se pilasi tehokkaasti ruokailun tunnelmaa. Buffet on hienosti aikanaan minimoinut kontaktit ravintolan henkilökuntaan. Nykyään on kuitenkin onneksi tapahtunut parannusta palvelukulttuurissakin.
Tulee halvemmaksi buffetissa syödä terveellisesti päivän ateria, kuin tehdä itse monista ja ostaa monia raaka-aineista, joita ei edes kympillä saa.
Vierailija kirjoitti:
Tulee halvemmaksi buffetissa syödä terveellisesti päivän ateria, kuin tehdä itse monista ja ostaa monia raaka-aineista, joita ei edes kympillä saa.
Mulla menee 50e viikossa ruokaan. Riittääkö se puffaan ja niihin mitä ostan kotiin. Esim. leipä, kasvikset hedelmät, jogurtti, viili, kahvi jne.
Ainakin laivoissa buffetit ja ala carte -annokset pyörivät samoissa hinnoissa ja niissä ala carte -ravintoloissa saa paremmin rahoilleen vastinetta. Tosin moni ajattelee siten, että ahmii itsensä täyteen buffetissa. Itse en ole nähnyt mitään kiehtovaa laivoissa 90-luvun jälkeen.
Ketju on väärin otsikoitu. Suomalaiset syövät buffetissa koska Suomi on ollut köyhä maa ja on ollut harvinaista että voi syödä mitä haluaa ja miten paljon vaan.
Suomi oli joskus aikoinaan köyhä maa
Meillä on reilusti yli miljoonan omaisuus ja hyvät tulot. Silti rakastamme etenkin Viikkarin buffaa.
En syö tautista ravintolaruokaa. Syön vain itse laittamaani ruokaa täydellisistä ruoka-aineksista.
Tuosta voidaan päätellä että ravintoloilla olisi varaa laskea annoshintoja, mutta jostain syystä eivät sitä tee.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin laivoissa buffetit ja ala carte -annokset pyörivät samoissa hinnoissa ja niissä ala carte -ravintoloissa saa paremmin rahoilleen vastinetta. Tosin moni ajattelee siten, että ahmii itsensä täyteen buffetissa. Itse en ole nähnyt mitään kiehtovaa laivoissa 90-luvun jälkeen.
Miten niin paremmin vastinetta? Hinta tosiaan on suunnilleen sama, mutta ne sapuskat on samaa liukuhihnatavaraa samasta keittiöstä.
Saksassa esim tavarataloissa on lounasruokaloita, joissa on useita kokkeja. Yksi kokki tekee kalaruokia, yksi liharuokia, yksi aasialaista ruokaa jne. Päätät, Mitä haluat, tilaat sen kokilta. Hän valmistaa sen parissa minuutissa ja saat ruoan mukaasi kassalle. Ei maksa suomalaista lounasta enempää.
Miksei meillä ole tällaisia lounasruokaloita? Lisäksi noissa on usein salaattibuffet, kakkubuffet, saa valita useita erilaisia juomia, jne.
Lounasbuffeteissa arvostan sitä, että pystyn valitsemaan, mitä syön.
Lounassalaatissani ei ole valkosipulia, kauhukorianteria tai mitään muuta, jota inhoan.