Miniä haluaa lapselle nimiäisiin sukumme kastemekon, vaikka lasta ei kasteta
Poikani olisi halunnut lapselle kasteen, mutta miniä ei eli lapsi jää kastamatta. Miniä ei kuulu kirkkoon ja sanoo inhoavansa kaikkea uskontoon liittyvää. Nyt miniä on kuitenkin saanut päähänsä, että hän haluaa lapsen nimiäisiin sukumme kastemekon, jotta lapsesta voidaan ottaa kuvia kastemekko päällä. Meillä kulkee suvussa äitini tekemä kastemekko, jossa on kastettu minut, minun lapseni ja muitakin suvun lapsia. Mekkoon on kirjailtu kastettujen lasten nimetkin. Äitini jätti kuollessaan tuon mekon minulle perinnöksi, minulla ei ole sisaruksia.
Minä en halua antaa kastemekkoa lapsen nimiäisiin. Kastemekko on kastetta varten ja jos miniä ei kastetta lapselle halua eikä siihen usko, niin ei kastemekkoakaan mielestäni tarvita. Tästä mielipiteestäni miniä on nyt vetänyt palkokasvin nenään. Onko tämä linjaukseni muka jotenkin kohtuuton? Lapselle on kuitenkin tulossa jotkut miniän valitsemat juhlavaatteet nimiäisiin eli ilman vaatteita ei lapsi ole, vaikka en kastemekkoa nimiäisiin antaisikaan.
Kommentit (55)
Miksi mekko päällä pitäisi edes ottaa mitään kuvia?
Itse olen kolmekymppinen, kuulun kirkkoon ja lapseni on kastettu.
Kaveripiirissä tilanne on monilla toinen. Sielläkin on vanhempia, jotka otattavat lapsesta kastemekko päällä kuvat. Perusteluna se, että pitäähän Milo-Mimosasta saada kuva samassa mekossa, missä isä tai äiti on aikanaan kuvattu omana kastepäivänään.
Musta tuo on tökeröä. Jos ei kaste kiinnosta, niin antaisi myös siihen liittyvien perinteiden olla.
Harkitse vielä. Lapsi on saamassa nimensä ja perintövaatteen lainaaminen olisi tervetulotoivotus sukuun. Jos et ole poikkeuksellisen uskonnollinen ihminen, niin käytöksesi vaikuttaa pikkumaiselta.
Voisin minä lainata, mutta nimeä ei siihen tule. Siinä ois miniällä selittämistä kaikille miksi on kastemekko päällä, vaikka ei ole kastettu. Kuuntelisin sivussa niitä selityksiä korvat höröllä.
Tämä provo on ollut täällä ennenkin. Keksi uusia.
Vierailija kirjoitti:
Voisin minä lainata, mutta nimeä ei siihen tule. Siinä ois miniällä selittämistä kaikille miksi on kastemekko päällä, vaikka ei ole kastettu. Kuuntelisin sivussa niitä selityksiä korvat höröllä.
Ihan oikeasti ketään ei kiinnosta.
Minusta kastemekko on nimenomaan uskonnollinen symboli. En ymmärrä miksi sen haluaa, jos lasta ei kasteta.
Tavallaan olet oikeassa, mutta ei kaikelle käytökselle löydy niin rationaalista perustetta. Myös tunteilla on väliä. Vaikkei kuuluisi kirkkoon, niin joillain traditioilla voi olla iso merkitys. Ja tunteella, että on hyväksytty sellaisena kuin on, aOlisiko sillä lopulta niin suurta väliä, jos käyttää kastemekkoa? Tai jos nimi kirjailtaisiin? Se kuvastaisi kaikkien lasten samansåarvoisuutta. Ja kuka sen mekon omistaa, ja määräysvallan siihen. Mietipä nyt oman toimintasi perimmäsitä motivaatiota.
Olette hölmöjä molemmat, ap ja miniä.
Onko muita lapsenlapsia tulossa?
Jos on tämän pojan varassa, miettisin joustonvaraani, jos haluaisin niihin pojan jälkeläisiin paremminkin tutustua.
Tuo ratkaisee miniän ja hänen lapsensa joulunvietto-ongelmat, kun ei tarvitse miettiä, miten pitäisi ehtiä sinne ja tänne. Anopin luo ei tarvitse mennä.
No eikö se ole hyvä myönnytys teille hihhuleille?
Se, onko lapsella nimiäisissä suvun perinteen mukainen kastemekko, ei ole tärkeää. Tärkeää on, että ette syö nimeämistilaisuudessa epäpuhdasta ruokaa. Sinun velvollisuutesi isoäitinä on pitää siitä huolta. Toimi, äläkä jahkaile.
Tutki Pipliaa, tutki viidettä Mooseksen kirjaa. Sieltä löytyy totuus, sieltä löytyy pelastus. Sielusi ei ole vielä kadotuksessa.
Näin sanoo Herra:
Nämä ovat ne nelijalkaiset eläimet, joita saatte syödä: raavas, lammas ja vuohi, peura, gaselli, metsäkauris, vuorikauris, musta antilooppi, keihäsantilooppi ja betsoari-vuohi, kaikki ne nelijalkaiset eläimet, joilla on kokonansa halkinaiset, kaksivarpaiset sorkat ja jotka märehtivät; niitä saatte syödä.
Näitä älkää kuitenkaan syökö niistä, jotka märehtivät, ja niistä, joilla on kokonansa halkinaiset sorkat: kamelia, jänistä ja tamaania, jotka kyllä märehtivät, mutta joilla ei ole sorkkia: ne olkoot teille saastaiset; sikaa, jolla kyllä on sorkat, mutta joka ei märehdi: se olkoon teille saastainen. Näiden lihaa älkää syökö, ja niiden raatoihin älkää koskeko.
Näitä te saatte syödä kaikista vesieläimistä: kaikkia, joilla on evät ja suomukset, te saatte syödä. Mutta kaikista niistä, joilla ei ole eviä eikä suomuksia, älkää syökö mitään: ne olkoot teille saastaiset.
Kaikkia puhtaita lintuja te saatte syödä. Mutta nämä ovat linnuista ne, joita älkää syökö: kotka, partakorppikotka, harmaa korppikotka, haarahaukka ja suohaukkalajit, kaikki kaarnelajit, kamelikurki, pääskynen, kalalokki, jalohaukkalajit, huuhkaja, kissapöllö, sarvipöllö, pelikaani, likakorppikotka, kalasääksi, haikara, sirriäislajit, harjalintu ja yölepakko.
Vierailija kirjoitti:
Harkitse vielä. Lapsi on saamassa nimensä ja perintövaatteen lainaaminen olisi tervetulotoivotus sukuun. Jos et ole poikkeuksellisen uskonnollinen ihminen, niin käytöksesi vaikuttaa pikkumaiselta.
Eihän kaste tai nimiäiset ole mikään tervetuloa sukuun -juhla! Perintövaate on nimenomaan uskonnolliseen rituaaliin kuuluva asu, miniähän voi ommella vaikka sammakkopuvun ja sanoa, että tästä alkaa uusi perinne.
Mites teillä muuten miniän kanssa pyyhkii ? Lämpimät ja rakastavat välit ?
Vierailija kirjoitti:
Tuo ratkaisee miniän ja hänen lapsensa joulunvietto-ongelmat, kun ei tarvitse miettiä, miten pitäisi ehtiä sinne ja tänne. Anopin luo ei tarvitse mennä.
Ai se lapsi ei olekaan ap:n pojan ollenkaan? Toivottavasti sille miniälle riittää 180 e/kk elatusmaksuja, enempää ei tarvitse kulujaan maksaa, vaikka asuisivat yhdessä.
Vierailija kirjoitti:
Se, onko lapsella nimiäisissä suvun perinteen mukainen kastemekko, ei ole tärkeää. Tärkeää on, että ette syö nimeämistilaisuudessa epäpuhdasta ruokaa. Sinun velvollisuutesi isoäitinä on pitää siitä huolta. Toimi, äläkä jahkaile.
Tutki Pipliaa, tutki viidettä Mooseksen kirjaa. Sieltä löytyy totuus, sieltä löytyy pelastus. Sielusi ei ole vielä kadotuksessa.
Näin sanoo Herra:
Nämä ovat ne nelijalkaiset eläimet, joita saatte syödä: raavas, lammas ja vuohi, peura, gaselli, metsäkauris, vuorikauris, musta antilooppi, keihäsantilooppi ja betsoari-vuohi, kaikki ne nelijalkaiset eläimet, joilla on kokonansa halkinaiset, kaksivarpaiset sorkat ja jotka märehtivät; niitä saatte syödä.
Näitä älkää kuitenkaan syökö niistä, jotka märehtivät, ja niistä, joilla on kokonansa halkinaiset sorkat: kamelia, jänistä ja tamaania, jotka kyllä märehtivät, mutta joilla ei ole sorkkia: ne olkoot teille saastaiset; s
Voiko frettiä tarjota?
Vierailija kirjoitti:
Se, onko lapsella nimiäisissä suvun perinteen mukainen kastemekko, ei ole tärkeää. Tärkeää on, että ette syö nimeämistilaisuudessa epäpuhdasta ruokaa. Sinun velvollisuutesi isoäitinä on pitää siitä huolta. Toimi, äläkä jahkaile.
Tutki Pipliaa, tutki viidettä Mooseksen kirjaa. Sieltä löytyy totuus, sieltä löytyy pelastus. Sielusi ei ole vielä kadotuksessa.
Näin sanoo Herra:
Nämä ovat ne nelijalkaiset eläimet, joita saatte syödä: raavas, lammas ja vuohi, peura, gaselli, metsäkauris, vuorikauris, musta antilooppi, keihäsantilooppi ja betsoari-vuohi, kaikki ne nelijalkaiset eläimet, joilla on kokonansa halkinaiset, kaksivarpaiset sorkat ja jotka märehtivät; niitä saatte syödä.
Näitä älkää kuitenkaan syökö niistä, jotka märehtivät, ja niistä, joilla on kokonansa halkinaiset sorkat: kamelia, jänistä ja tamaania, jotka kyllä märehtivät, mutta joilla ei ole sorkkia: ne olkoot teille saastaiset.
Tämä on täyttä asiaa. Sinulla ap on nyt isoäitinä suuri vastuu.
Hyvä kun et anna. Pidä pääsi äläkä vain muuta mieltäsi. Mäkin ihmettelen että jos ei lasta kasteta niin minkä ihmeen takia se kastemekon haluaa lapsen päälle. Outoa.
Vähän samaa kuin nämä ihmiset jotka ei kuulu kirkkoon eivätkä usko mihinkään. Mutta kirkkohäät on saatava joten liitytään kirkkoon, vihkaistaan siellä ja seuraavana arkena taas erotaan kirkosta. Ei järjen hiventä koko touhussa.