Onko vammaisen PAKKO toimia työnantajana avustajalle?
En haluaisi toimia työnantajana, mutta kunta pakottaa siihen rooliin. Avustajien valinta Te-palveluista on peestä: sieltä tulee kokeiluun milloin mitäkin työrajoitteista ja pakkolähetettyä, on sairauslomia, sijaisia hankittava, huolehdittava työnantajavelvollisuuksista, viime kädessä on vastuussa työnantajana avustajasta jne..
Stressi painaa ja yöunet kärsii. Etteikö tässä muutenkin olisi vamman takia kannettavaa.
Kysymys siis on: onko laki oikeasti sellainen, että vammainen voidaan pakottaa työnantajarooliin?
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Multa ainakin kysyttiin haluanko työnantajamallin, olisi voinut valita myös firmasta. Itse valitsen työnantajamallin, koska silloin saan itse aina täysin valita avustajan. Saattais sitä toisaalta firmankin kautta löytää hyvän. Mut joo, eipä oo hääppöset vaihtoehdot mistä valita. Minkä ymmärrän näillä palkoilla kyllä oikein hyvin.
Palveluntuottaja lähettää avustajan ensin arviokäynnille avustettavan luokse. Katsotaan toimiiko vuorovaikutus ja tuntuuko avustaja sellaiselta, jonka kanssa tulee juttuun. Jos ei tunnu hyvältä kummakaan mielestä, niin lähetetään toinen.
Ei yritykset lähetä ketä tahansa ja sitä paitsi, jos jostain yrityksestä ei löydy mieleistä avustajaa, niin aina voi valita toisen yrityksen.
En ikinä vaihtaisi työnantajamalliin, kun olen alunperin voinut valita toisin. Tiedän kyllä, että nykyään melkein kaikki laitetaan työnantajamalliin melkeinpä väkisin.
Ei toimi näin. Avustajat ovat töissä noissa avustajafirmoissa, ja he saavat ITSE valita kenen kanssa työtä tekevät, ei niin että vammainen valitsee. työntekijöillä on myös täydet tunnit, joten ei vammainen voi saada tiettyä avustajaa tunneille 13-15, jos tuo avustaja on silloin muualla.
Vierailija kirjoitti:
Vammaisia kyykytetään. Miksi?
Ketä kiinnostaa?
Vierailija kirjoitti:
Vammaispalvelulaki, oikeudesta henkilökohtaiseen avustajaan lähtee siitä että vammainen on itse työnantaja. Tämä tarkoittaa siis sitä, että et edes saisi tätä apua jollet olisi kykenevä työnantajaksi. Se lukee ihan siellä perusteissa.
Höpötihöijää, tottakai vammainen saa avun. It is a law!
Jos ei ole kyvykäs toimimaan työnantajana, niin kunta hoitaa ne asiat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Multa ainakin kysyttiin haluanko työnantajamallin, olisi voinut valita myös firmasta. Itse valitsen työnantajamallin, koska silloin saan itse aina täysin valita avustajan. Saattais sitä toisaalta firmankin kautta löytää hyvän. Mut joo, eipä oo hääppöset vaihtoehdot mistä valita. Minkä ymmärrän näillä palkoilla kyllä oikein hyvin.
Palveluntuottaja lähettää avustajan ensin arviokäynnille avustettavan luokse. Katsotaan toimiiko vuorovaikutus ja tuntuuko avustaja sellaiselta, jonka kanssa tulee juttuun. Jos ei tunnu hyvältä kummakaan mielestä, niin lähetetään toinen.
Ei yritykset lähetä ketä tahansa ja sitä paitsi, jos jostain yrityksestä ei löydy mieleistä avustajaa, niin aina voi valita toisen yrityksen.
En ikinä vaihtaisi työnantajamalliin, kun olen alunperin voinut valita toisin. Tiedän kyllä, että nykyään melkein kaikki laitetaan työnantajamalliin melkeinpä väkisin.Ei toimi näin. Avustajat ovat töissä noissa avustajafirmoissa, ja he saavat ITSE valita kenen kanssa työtä tekevät, ei niin että vammainen valitsee. työntekijöillä on myös täydet tunnit, joten ei vammainen voi saada tiettyä avustajaa tunneille 13-15, jos tuo avustaja on silloin muualla.
No vaihda yritystä. Kyllä vaan toimii. Minulla ainakin on aina toiminut. Et tietenkään voi valita työntekijää milloin sattuu mihin aikaan tahansa tulemaan, mutta sekin onnistuu jos joku osa-aikainen tekee töitä yrityksessä.
Vierailija kirjoitti:
Ainahan voit tehdä toki itse paremmin ne, mitkä kunta "pakottaa" Te-palvelusta tekijät tekemään. Muussa tapauksessa hyvä, kun työllistää.
Kyllä mä symppaan aloittajaa tämän osalta - ei sieltä TE-palveluista keskimäärin kauhean innokasta, osaavaa ja motivoitunutta porukkaa noihin avustajan hommiin tule, toki poikkeuksiakin on.
Riippuu kunnasta, mutta osassa tosiaan vammaisen on pakko toimia työnantajana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään pakota. Olipa typerä kysymys. Ja helposti olisit tämän itsekin saanut selville googlaamalla, mutta päädyit AV-palstalle. Laitos odottaa.
En ole ap. Vastauksesi on ilkeä ja tietämätön. Kunnat todellakin pistävät vammaiset toimimaan työnantajina ja se on juuri rahan takia. Tämä on hyvin ongelmallinen tilanne monessa tapauksessa. Vammainen voi työnantajana olla pahimmillaan diktaattori avustajaa kohtaan tai sitten avustaja voi ykskaks jäädä pois. Avustajakeskus toki lähettää sijaisen tai sitten ei.
olen tehnyt avustajan hommia ja ensimmäisenä vuonna järkytti se millaisia tyranneja avustettavat olivat. Siis oli ja on siellä ihaniakin ihmisiä ja rentoja tyyppejä.
Olen tehnyt näitä hommia yrityksen työntekijänä, sekä sitten työnantajamallissa. Yrityksen työntekijäksi en enää ala, koska alkoi vaikuttaa siltä, että sinne hakeutuu ne avustettavat asiakkaiksi, joiden "maine" työnantajaja on mennyt heidän oman käytöksensä vuoksi eivätkä siksi enää yksinkertaisesti löydä avustajia itselleen (puhun nyt vain tästä yhdestä yrityksestä ja siitä paikkakunnasta jossa itse olin. Siellä oli noin) Niinpä sitten yritys saa listoilleen haastavat avustettavat ja kun työntekijä ei voi vaikuttaa niin paljon asiaan.
nyt olen ollut useamman vuoden kahden avustettavan työntekijänä ja sitten otan satunnaisesti sellaisia lyhytkestoisia avustajan hommia, täytyy sanoa, että töitä kyllä riittää. Nämä kaikki ovat olleet mahtaviaa tyyppejä, että siinä missä osa on tyranneja ja vaikuttavat psyykkisesti häiriintyneiltä, niin sitten on näitä ihan normaalejakin ihmisiä, joiden kanssa sitten on ilo tehdä töitä.
Aika nopeasti ritisanoudun tällaisten työnantajien palveluksesta. kokeilin yhdessä yrityksessä olemista avustajana,mutta ongelmanäytti olevan se, että juuri ne paskimmat avustettavat menivät yritysten asiakkaiksi, koska kun työnekijä on yrityksen listoill, niin eipä sittentyöntekijäkään voi oikein vaikuttaa siihen, että saisi avustettavan, joka on edes ymmärtänyt ihmisoikeudet ja toisen ihmisen hyvän kohtelun.
nyt olen ollut vuosia kahden ihmisen avustajana, nämä ovat ihan huipputyyppejä ja rentoja persoonia. Välittävät minunkin työturvallisuudestani ja palkka maksetaan ajallaan, sovitusti, tunteja ei väärennetä jne.
On todella väärin, että avustettavat laitetaan työnantajiksi ja kunta tms. toimii vain sijaismaksajana. Useimmilla avustajaa tarvitsevilla ei ole minkäänlaisia valmiuksia työnantajana toimimiseen. Avustajafirmat toimivat vain tietyillä seuduilla.
Olen aiemmin harkinnut avustajaksi ryhtymistä, mutta en kerta kaikkiaan uskalla, koska täällä on aina niin että avustettava on työnantaja. Riski saada surkea työnantaja, jolla ei ole aavistustakaan siinä roolissa toimimisesta, on liian suuri.
Mielestäni kuntien tulisi olla työnantajina, koska niillehän vammaispalvelujen järjestäminen kuuluu.
Avustettava ei usein tai oikeastaan melkeinpä aina ymmärrä, mihin asemaan joutuu toimiessaan työnantajan roolissa. Kunta kyllä korvaa palkat ja lisäkulut avustettavalle, mutta vammainen itse on vastuussa kaikesta. Hänelle kuuluu myös avustajan työsuojelu, työterveys, mahdolliset työtapaturmat ja ikävissä tapauksissa oikeuteen asti menevät asiat. Kunta väistää vastuut, kaikki vastuu on työnantajamalliin suostuneella. Ihan sinisilmäisesti suostutaan työnantajaksi tietämättä mitä siihen kuuluu.
Ei, kyllä tämä on oikeasti vakava asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään pakota. Olipa typerä kysymys. Ja helposti olisit tämän itsekin saanut selville googlaamalla, mutta päädyit AV-palstalle. Laitos odottaa.
En ole ap. Vastauksesi on ilkeä ja tietämätön. Kunnat todellakin pistävät vammaiset toimimaan työnantajina ja se on juuri rahan takia. Tämä on hyvin ongelmallinen tilanne monessa tapauksessa. Vammainen voi työnantajana olla pahimmillaan diktaattori avustajaa kohtaan tai sitten avustaja voi ykskaks jäädä pois. Avustajakeskus toki lähettää sijaisen tai sitten ei.
olen tehnyt avustajan hommia ja ensimmäisenä vuonna järkytti se millaisia tyranneja avustettavat olivat. Siis oli ja on siellä ihaniakin ihmisiä ja rentoja tyyppejä.
Olen tehnyt näitä hommia yrityksen työntekijänä, sekä sitten työnantajamallissa. Yrityksen työntekijäksi en enää ala, koska alkoi vaikuttaa siltä, että sinne hakeutuu ne avustettavat asiakkaiksi, joiden "maine" työnantajaja on mennyt heidän oman käytöksensä vuoksi eivätkä siksi enää yksinkertaisesti löydä avustajia itselleen (puhun nyt vain tästä yhdestä yrityksestä ja siitä paikkakunnasta jossa itse olin. Siellä oli noin) Niinpä sitten yritys saa listoilleen haastavat avustettavat ja kun työntekijä ei voi vaikuttaa niin paljon asiaan.
nyt olen ollut useamman vuoden kahden avustettavan työntekijänä ja sitten otan satunnaisesti sellaisia lyhytkestoisia avustajan hommia, täytyy sanoa, että töitä kyllä riittää. Nämä kaikki ovat olleet mahtaviaa tyyppejä, että siinä missä osa on tyranneja ja vaikuttavat psyykkisesti häiriintyneiltä, niin sitten on näitä ihan normaalejakin ihmisiä, joiden kanssa sitten on ilo tehdä töitä.
Aika nopeasti ritisanoudun tällaisten työnantajien palveluksesta. kokeilin yhdessä yrityksessä olemista avustajana,mutta ongelmanäytti olevan se, että juuri ne paskimmat avustettavat menivät yritysten asiakkaiksi, koska kun työnekijä on yrityksen listoill, niin eipä sittentyöntekijäkään voi oikein vaikuttaa siihen, että saisi avustettavan, joka on edes ymmärtänyt ihmisoikeudet ja toisen ihmisen hyvän kohtelun.
nyt olen ollut vuosia kahden ihmisen avustajana, nämä ovat ihan huipputyyppejä ja rentoja persoonia. Välittävät minunkin työturvallisuudestani ja palkka maksetaan ajallaan, sovitusti, tunteja ei väärennetä jne.
Jaa, minä taas ole täysin päinvastaista mieltä. Olen yrityksen palveluksessa ja saan aina valita asiakkaan. Käyn hänen luonaan ja myös avustettava voi olla sitä mieltä, että ehkä emme sovi yhteen. Toimii hyvin ainakin minun osaltani, eivätkä avustettavat muutenkaan ole olleet mitään hylkyavustettavia vaan ihania ihmisiä. Näin voi kokemukset olla erilaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa, minä taas ole täysin päinvastaista mieltä. Olen yrityksen palveluksessa ja saan aina valita asiakkaan. Käyn hänen luonaan ja myös avustettava voi olla sitä mieltä, että ehkä emme sovi yhteen. Toimii hyvin ainakin minun osaltani, eivätkä avustettavat muutenkaan ole olleet mitään hylkyavustettavia vaan ihania ihmisiä. Näin voi kokemukset olla erilaisia.
ihan varmasti voi noinkin olla, niinhän mainitsiin kirjoituksessani, että puhun vain omasta kokemuksestani. meidän paikkakunnalla se ei ole noin.
Av se ei petä: kaikkea vastataan, mutta ei vastata ap:n kysymykseen :D
Eikö kukaan osaa vastata ap:lle? Mua kiinnostaa myös tämä, sillä tuttavallani sama tilanne. Kunta määrännyt hänet työnantajaksi vaikka ei haluaisi olla. Kunnan puolelta se nyt on vain näin ja laissakin kuulemma. Miksi sitten toiset saavat käyttää ostopalvelua, eikä tarvitse ottaa työnantajavastuuta?
Voisiko joku alalla toimiva vastata tähän, vai onko teidän suut tukittu?
Juuri siksi avustajien pitäisi olla palveluntuottajien työntekijöitä. Silloin yritys huolehtii avustajan asioista, eikä olla taitamattoman ja haluttoman työnantajana toimivan vammaisen armoilla.