Minäkö snobi?
Sain tietooni, että minusta on joidenkin sukulaisten mielestä tullut snobi, sen jälkeen kun sain vakinaisen työn. Kertokaapas minulle, mikä snobi oikeastaan on, niin mietin sitten, olenko. Siis tietääkseni snobi tarkoittaa hienostelijaa, mutta millaista hienostelua se tarkoittaa? Onko se, että olen vähän uusinut sisustusta, tarkistanut vaatetustani (omasta mielestäni) tyylikkäämmäksi ja silloin tällöin käydään ulkona syömässä, snobin touhua?
Kommentit (22)
[quote author="Vierailija" time="19.06.2013 klo 15:06"]
... olen tarkka ruuasta, ostan usein laatua, pidän kauniista esineistä kuten klassikkoastioista jne. En mielelläni juo alkon halvimpia viinejä tai pukeudu arkenakaan huonosti/ epäsiististi.
[/quote]
tuo on minun mielestäni hieno kuvaus persu-snobista.
Eiköhän enemmän kyse ole siitä, kuinka tuo asian esille. Jos kovaan ääneen kerrot juovasi vain "laatuviinejä" (mitä sekin tarkoittaa, kun kukaan ei tunnista eroa tosiasiassa...), asuvasi "hyvällä alueella", käyttäväsi vain "laatumerkkejä" vaatteissa yms, niin ihmiset kokevat sen alentuvaksi, jolloin negatiivinen snobin leima on taattu.
Kakkosen kuvaus ei kovin pitkälle osu, joten lisää kiitos. Vaatteet nyt on sellainen näkyvämpi muutos, mutta ei kai se yksinään riitä vai riittääkö tuohon ajatukseen?
Nelonen vastasi tähän väliin, ei tuokaan kuvaus sovi. Samalla alueella asutaan missä ennenkin ja aika vähäistä tuo viinin juonti on. Enkä mainosta vaatteitani mutta kyllähän se näkyy, että olen "tuulipuvusta arkikäytössä" luopunut, jos hiukan liioitellaan.
Hienostelijaahan tuo tosiaan tarkoittaa.
Oman kokemukseni mukaan Suomessa tuon leiman saamiseen ei mitään kovin ihmeellistä tarvita. Vähän kun saa rahaa, juurikin niistä töistä vaikka, ja käyttää rahansa huolellisesti johonkin mihin kaikilla (muka) ei ole tai olisi varaa; siinä se.
Ja johdonmukaisuus, se se vasta myrkkyä on. Siis että kun hankit makusi mukaista laatua (ihan sama mistä materiasta/elämyksestä kyse), pysyt tyylillesi uskollisena ja ajan kuluessa huomaat rakentaneesi ympärillesi itsesi näköisen miljöön/elämäntyylin, jossa nautit elämän pienistä ja isoista ihanuuksista täysillä... Sen harva kestää, varo vain.
[quote author="Vierailija" time="19.06.2013 klo 15:28"]
Eiköhän enemmän kyse ole siitä, kuinka tuo asian esille.
[/quote]
Se on moukka, joka tuo asian esille.
Snobi ei alleviivaa hintaa, laatua, merkkiä tms. Hän vain nauttii niistä, ja on tyytyväinen jos muutkin nuo asiat huomaavat. Elleivät huomaa, ei sitten mitään.
Seiska taisi vastata kysymykseeni. Eli kun laitoin vanhoja huonekaluja kierrätykseen, ostin vähän laadukkaampia tilalle kera uusien mattojen ja luovuin "tuulipukutyylistä", niin se taisi riittää. Niin ja joo, olen käynyt nyt muutaman kerran teatterissa ja tulee käytyä vähän enemmän syömässä ravintolassa, tässäpä se vastaus taitaa olla. Juu ja hankin kuntosalikortin ja etsin omaan käyttöön autoa, töissä melkein välttämätön. Sitä en ole vielä löytänyt, mutta kun en ole kelpuuttanut ihan parin sadan euron amiscorollaa, niin siitä kai vähän lähti.
[quote author="Vierailija" time="19.06.2013 klo 16:01"]
Seiska taisi vastata kysymykseeni. Eli kun laitoin vanhoja huonekaluja kierrätykseen, ostin vähän laadukkaampia tilalle kera uusien mattojen ja luovuin "tuulipukutyylistä", niin se taisi riittää. Niin ja joo, olen käynyt nyt muutaman kerran teatterissa ja tulee käytyä vähän enemmän syömässä ravintolassa, tässäpä se vastaus taitaa olla. Juu ja hankin kuntosalikortin ja etsin omaan käyttöön autoa, töissä melkein välttämätön. Sitä en ole vielä löytänyt, mutta kun en ole kelpuuttanut ihan parin sadan euron amiscorollaa, niin siitä kai vähän lähti.
[/quote]
Ehkä sinun tapauksessasi kyse on erityisesti tästä muutoksesta. Jos olisit aina ollut tuollainen, niin sinua ei pidettäisi snobina. Nyt ajatellaan, että halusit irtautua vanhasta "alempiarvoisesta" elämästäsi (johon tuttavasi siis kuuluvat) ja siirtyä "parempien" ihmisten joukkoon.
Hei ap. Kuulostaa siltä, että kateellisia ovat. Entinen vaatimattomampi elämäntyylisi olisi sopinut paremmin suomalaiseen menoon. Täällä kaikkien pitää olla nöyriä ja köyhiä. Kannattaa keskittyä niiden ihmisten seuraan joista pidät.
Kyse siis suvusta, tuttavaporukka aiemmin ollutkin sellaista, jota on tullut katsottua vähän ylöspäin ja nyt koen olevani enemmän tasaveroinen. Ei nuo sukulaiset köyhiä ole, ainakaan kaikki, heillä on maksetut talot ja meillä "vain" kerrostalo-osake.
Heh, kävi juuri kuten itse asian kuvasin, minut leimattiin snobiksi jo heti kolmannessa viestissä omani jälkeen sen perusteella, että pidän laadusta. En minä makuani tai tapojani ääneen huutele, kylässä juon kyllä vaikka huttusta ja syön halvinta grillimakkaraa jos näitä on tarjolla. Ymmärrän hyvin että ihmisillä on eri arvot elämässä ja kaikki ei perusta samoista jutuista ja tämä on ok. Hain samaa ajatusta kuin 7 mutta hän ilmaisi asian huomattavasti paremmin. Suomessa ei tunnu olevan juntin ja snobin välissä oikeastaan mitään vaihtoehtoa.
Olen samaa mieltä siitä, että alkeellisinkin laatutietoisuus tuo Suomessa helposti snobin leiman. Olen kärsinyt tästä myös itse. Kuitenkin tuo auton kutsuminen "amiscorollaksi" vähän arveluttaa. Joillakin ihmisillä ei ole varaa tai halua sijoittaa sen kummallisempaan autoon kuin tunnetun laatumerkin 90-luvun malliin. Monien tarpeisiin tuollainen halpa käyttöauto sopii erinomaisen hyvin. Joku voisi saada viestistäsi sellaisen käsityksen, että halvoilla autoilla ajavat lähinnä ammatillisesti koulutetut ja siten ilmeisesti vähän huonommat ihmiset.
En tiedä, käytäkö tällaista kieltä tosielämässä, mutta näistä pikkujutuista se snobin leima syntyy, oli se ansaittu tai ei.
[quote author="Vierailija" time="19.06.2013 klo 15:56"]
[quote author="Vierailija" time="19.06.2013 klo 15:28"]
Eiköhän enemmän kyse ole siitä, kuinka tuo asian esille.
[/quote]
Se on moukka, joka tuo asian esille.
Snobi ei alleviivaa hintaa, laatua, merkkiä tms. Hän vain nauttii niistä, ja on tyytyväinen jos muutkin nuo asiat huomaavat. Elleivät huomaa, ei sitten mitään.
[/quote]
Tässä on vain se paha, että Suomessa mikä tahansa on leuhkimista ja alleviivausta. Ihan vain viaton asian maininta. Esimerkki: ostin kerran tosi kalliin ja laadukkaan tweedkankaisen takin Englannin-reissulta. Eräs kaverini ihasteli takkiani ja kysyi, mistä ostin ja mitä merkkiä ja paljon maksoi. Sanoin, että Englannista, että oli se vähän hintava mutta kunnon villatweediä että kestää varmasti loppuikäni.
Olin kuulemma sitten snobi kun leuhotin uudella takillani. Miten minun olisi pitänyt toimia?
Sinun olisi pitänyt vastata veilä epämääräisemmin, tyyliin: "kiitos, on tämä nyt jonkun aikaa ollut ja oli vaan tyylikäs, joten piti saada."
[quote author="Vierailija" time="19.06.2013 klo 17:50"]
Olen samaa mieltä siitä, että alkeellisinkin laatutietoisuus tuo Suomessa helposti snobin leiman. Olen kärsinyt tästä myös itse. Kuitenkin tuo auton kutsuminen "amiscorollaksi" vähän arveluttaa. Joillakin ihmisillä ei ole varaa tai halua sijoittaa sen kummallisempaan autoon kuin tunnetun laatumerkin 90-luvun malliin. Monien tarpeisiin tuollainen halpa käyttöauto sopii erinomaisen hyvin. Joku voisi saada viestistäsi sellaisen käsityksen, että halvoilla autoilla ajavat lähinnä ammatillisesti koulutetut ja siten ilmeisesti vähän huonommat ihmiset.
En tiedä, käytäkö tällaista kieltä tosielämässä, mutta näistä pikkujutuista se snobin leima syntyy, oli se ansaittu tai ei.
[/quote]
Tuo tuli meidän pojalta, se on leikkimielinen ilmaus. Mulla on siis haussa turvallinen auto maantieajoon, sellainen jota ei ole ihan loppuun ajettu, koska itse joudun ajamaan paljon. Nyt tuo yksi auto on vähän kovalla käytöllä.
15: Oikea vastaus: Ostin kirpparilta vitosella ja oli tämä vähän likainen ja vuori irti, mutta tuunaamalla sain tässä ihan pidettävän näköisen.
[quote author="Vierailija" time="19.06.2013 klo 17:52"]
Tässä on vain se paha, että Suomessa mikä tahansa on leuhkimista ja alleviivausta. Ihan vain viaton asian maininta.
[/quote]
Näin aina sanotaan, mutta jostain syystä en ole itse huomannut asiaa. Kukaan ei ole koskaan kommentoinut mitenkään negatiivisesti, jos olen kertonut, mistä olen jonkun jutun ostanut. En ole myöskään ikinä kiinnittänyt negatiivisessa mielessä huomiota muiden vaatteisiin tai ruokatottumuksiin, enkä muista, että tätä olisi tapahtunut toisin päinkään.
Elämmekö siis erilaisissa porukoissa? Vai enkö minä vain huomaa muiden kateutta? Vai kuvitteletteko te koko jutun ja itse asiassa ylitulkitsette tilanteet, koska oletatte muiden olevan kateellisia jollekin jutulle, jonka itse koette viestivän paremmuutta heihin nähden?
Ehkä kauneus ei ole ainoa asia, joka on katsojan silmässä?
Ap 19:lle: kateudesta en tiedä, mutta kuulin vain sen, että minusta on tullut nykyään snobi.
Jaa a, kai tuo snobius riippuu ihmisestä, että mitä se kenellekin merkitsee. Suomalaisille se tuntuu ikävä kyllä usein olevan kaikkea mahdollista laatutietoutta hyvä ruuan suosimisesta merkkivaatteiden hankintaan. Voisin kuvitella usean sukulaisen pitävän minua snobina sen perusteella, että olen tarkka ruuasta, ostan usein laatua, pidän kauniista esineistä kuten klassikkoastioista jne. En mielelläni juo alkon halvimpia viinejä tai pukeudu arkenakaan huonosti/ epäsiististi. Omasta mielestäni en ole lainkaan snobi, monissa asioissa vaan tarkka ja harkitseva.