Sisko haluaa raahata lapset mukaan juhannukseksi mökille
Ärsyttää, kun olen järjestänyt tulevia juhannusjuhlia jo viikkokaupalla. Meille on tulossa siis mökille 15+ ihmistä, ruuat on mietitty ja hankittu, juomat suunniteltu, jne. Nyt systeri ilmoittu aivan puun takaa eilen, että ovat tulossa mökille kanssa. Perinteisesti eivät siis ole koskaan viettäneet mökillämme juhannusta, vaan tämä on eka kerta 15 vuoteen. Siskolla on kaksi lasta (8 ja 10) ja sisko toivoi, että juhannusiltana bileet päättyisivät klo 22 tai viimeistään 23.
Siis mit vi?
Meillä on kyllä ollut suunnitteilla ihan perinteiset juhannusriekkujaiset, joissa ainoat säännöt ovat olleet, että veneestä ei saa kusta seisaaltaan eikä kokkoon saa sammua. Nyt pitäisi kaikkien aikuisten elää kahden lapsen ehdoilla.
Mietin tässä mitä vastaisin. Ajattelin kokeilla vielä järkipuhetta, eli selittää, että kutsut ovat lähteneet jo aikapäiviä sitten, ja että meidän kaveripiirin juhannukseen nyt vain kuuluu vähän railakkaampi meno, eli niin kauan kun Medi-Heliä ei tarvita, niin kaikki on hyvin.
Onko muita, jotka ovat joutuneet samanlaiseen tilanteeseen. Kyse siis suvun yhteismökistä, joskin siskolla perheineen on mahdollisuus majoittua erillisessä pikkumökissä n. 50 metrin päässä pihasta.
Kommentit (89)
[quote author="Vierailija" time="19.06.2013 klo 16:59"]
[quote author="Vierailija" time="19.06.2013 klo 09:52"]
[quote author="Vierailija" time="19.06.2013 klo 09:46"]
Onko pakko vetää viinaa ja käyttäytyä kuin siat pellossa? Olettko edes aikuisia? Hyi, tuollainen mökkikännäily kuului elämääni joskus teini-ikäisenä kun sitä ei vielä mistään mitään tiennyt.
[/quote]
On. Lipitä sinä ipanoides kanssa mehukattia ja muista vetää nuttura kireeseen ettei mene salaattiin hiuksia!
[/quote]
Jee jee Juntti-Suomi ja juhannus!
Mä voisin juoda ilolla muksujeni kanssa Mehukattia, mut ikimaailmassa en katsoisi ja kuuntelisi kuvottavia aikuisia ihmisiä pikkasen vaan "riekkumassa".
Onneksi mulla onkin ihana, hauska ja fiksu ystäväpiiri, jonka kesken juhliessa ja maljaa nostaessa ei tarvii haistella paskaa ja oksennusta. Ja kaikki lapsetkin ovat aina tervetulleita :)
[/quote]
Onneksi minun lähipiirini koostuu ihmisistä, jotka eivät ole noin järkyttävän mustavalkoisia! Mehukatti vs. kaatokännit.
Voi huokaus...ja ohiksena huutelen.
Toinen ohis... Mietin myös, että millä ihmeen ilveellä ap:n sisko saa kouluikäiset lapsensa nukkumaan juhannuksena 22? Tosin en veisi lapsia mökkitontille, jossa juhlitaan ap:n kuvaamalla tyylillä. Huh huh.
"Minä en oikein käsitä, miksi ap:n pitäisi pitää mökkiä tyhjillään tiettyinä juhannuksina, jotta ei ole itsekäs eikä typerä."
Ei täällä kukaan ole pyytänyt aloittajaa pitämään mökkiä tyhjillään. Kohteliasta nyt olisi kuitenkin kysyä haluaisiko sinne joku muukin joskus vaikka mennä.
"On selvää, että sisko on liian myöhään ilmoittanut halukkuutensa mökille menoon."
Tämä onkin aivan selvää.
"Hän olisi voinut ottaa asian esille silloin toukokuusa, kun ap perinteen mukaisesti on ilmoittanut pitävänsä siellä bileet."
Ja vielä parempi, jos ap ei vain ilmoittaisi pitävänsä bileitä, vaan oikeasti KYSYISI sopiiko muille että hän sellaiset järjestäisi. Oikeasti monille ihmisille on varmaan aikamoinen kynnys alkaa vastaan sanomaan siinä vaiheessa, kun 15 hengen porukka on jo mökille kutsuttu!
"Ja toki ilmoittaa, että vastaisuudessa haluaa oman osuutensa mökkijuhannuksista."
Tämä on totta. Toisaalta kaikki eivät saa välttämättä lomaakaan järjestettyä niin, että tietäisivät toukokuussa pääsevätkö juhannukseksi mökille vaiko eivät. Siksi pitäisi kysyä muilta edes halukkuutta ennenkuin ison porukan mökille kutsuu.
"Ei ole mitään järkeä 15 vuoden ajan varmistella ja kysellä, voiko ne perinteiset juhlat pitää, jos kukaan ei siellä koskaan juhannuksia vietä."
Mistä sen tietää, ettei kukaan siellä olisi juhannusta viettänyt? Jospa vaikka joku olisikin halunnut viettää, mutta ei vaan kehtaa alkaa särkemään 15 ihmisen suunnitelmia? Jospa vaikka joku olisikin tullut mielellään mökille, mutta ei halua viettää sitä 15 vieraan ihmisen kanssa aamuun saakka remuten? Niin, tällaistahan ei kai voi tietääkään, jos ap vain ilmoitusasiana on sitä pitänyt, että hänellä on ne hänen perinteiset pippalonsa...
"On selvää, että juhannusbileistä tulee tapa, joka pitää katkaista vain siten, että joku muu ilmoittaa halukkuutensa juhannuksen viettoon mökillä."
En voi kuin ihmetellä, miksi tällainen olisi mitenkään selvää, kun se mökki on yhtälailla muidenkin kuin aloittajan. Miksi ihmeessä aloittajan ei pitäisi edes muilta lupaa bileisiin kysyä? Minusta on selviö, ettei yksi mökin omistajista voi aina tuosta vaan mökkiä omaan ja kavereidensa käyttöön juhannukseksi varata! Meillä ei tulisi kuuloonkaan, että joka juhannus on mökillä yhden ihmisen järkkäämät isot bileet! Meillä on selviö, että muitakin mökin omistajia kunnioitetaan sen verran, että hekin saavat jussina mökille tulla vaikka viikon varoitusajalla, ellei etukäteen ole kaikkien kanssa sovittu, että tänä vuonna joku siellä pitää bileet kavereilleen. Minusta on aivan normaalia käytöstä se, ettei joka juhannuksena voi mökkiä itselleen varata!
Meillä on myös yhteismökki, jota kaikki osakkaat käyttävät varsin vapaasti, oman perheensä kanssa. Siitä ei yleensä tarvitse lupia kysellä, voiko oman perheen kanssa mökille tulla, mutta jos sinne suuren määrän ystäviään haluaa kutsua, sellainen on aina asia, josta kysytään etukäteen muilta! Ei minulle ainakaan tulisi pieneen mieleenkään, että vaikka sukulaiseni minun ja perheeni kanssa viihtyykin, että he yhtä mielellään olisivat myös meidän 15 kaverin kanssa.
"En käsitä ajatusta siitä, että voisi pitää jonkinlaisia "varauksia" mökkijuhannuksiin, jos sitä päättääkin vaikka pari päivää ennen tulla."
Eli niillä, joilla ei ole mahdollisuutta lyödä juhannussuunnitelmia vaikka töiden takia lukkoon jo toukokuussa, ei siis ole mahdollisuuttakaan viettää juhannusta omalla mökillään? Eli sittenkään vaikka oikeasti haluaisi mökkijuhannuksen viettää ja saisikin työnantajan kanssa asiasta sovittua, ei siihen kuitenkaan ole mahdollisuutta, koska yhden osakkaan isot pippalot menevät aina etusijalle? Miksi etuoikeus pitäisi olla omistajista aina vain niillä, joilla on kivoin työnantaja ja lomat saa sovittua ajoissa?
"Tuollaiset isot mökkijuhannukset ovat nimittäin sairaan hauskoja ja vaatii järjestäjältä aika paljon aikaa, vaivaa, viitsimistä ja rahaakin."
Sairaan hauskojahan ne ovat heistä, jotka sellaisiin haluavat osallistua. Sairaan hauskaa ei ehkä olekaan niillä, jotka haluaisivat joskus mahdollisuuden viettää juhannusta mökillä ilman isoja juhlia. Ja juuri siksi, että isojen bileiden järjestäminen vaatii aikaa, vaivaa ja rahaakin, olisi kai kohteliasta kysyä etukäteen muiltakin osakkailta sen sijaan, että vain ilmoittaa sellaiset taas jälleen kerran järjestävänsä.
[quote author="Vierailija" time="19.06.2013 klo 10:05"]
Ehdotan, että sanot siskollesi suoraan, että te aiotte juoda ja rällätä aamuseitsemään. Hän voi sitten itse valita haluaako tuoda lapsensa sellaiseen paikkaan. Jos tosiaan ei ole känyty 15 vuoteen, niin ei oikein voi paria päivää aikaisemmin ilmoittaa, että täältä tullaan ja pilkku tulee kymmeneltä.
Tämä Vauva.fi ei varmaankaan ole oikea paikka kysyä tästä aiheesta mielipiteitä, sillä suurimman osan mielestä polttaritkin ovat perhejuhla, jotka pitää viettää lasten ehdoilla.
[/quote]
Miksei voi päättää? Päättihän ap:kin muilta kysymättä pitää bileet yhteismökillä. Eikö siskolla ole tasan samat oikeudet, hän nyt vaan päättää että bileet loppuu klo 22. Ei tarvi kysellä ap:lta yhtään mitään lupia, senkun ilmoittaa vaan.
[quote author="Vierailija" time="19.06.2013 klo 16:31"]
mistä sä tiedät miten ap oon asian ilmaissut, keksit päästäsi jotta saat haukkua ap:ta..
mitä jos ap on pistänyt meiliä tyyliin. Hei jos teillä muilla ei ole mitään suunnitelmia juhannukseksi koskien x mökkiä niin menisin miellelläni sinne.
minusta tuossa ei ole mitään pahaa ja jokainen voi ilmoittaa jos on suunnitelmia.
[/quote]
Niin, minä siis kysyin aloittajalta asiasta. Hän ihan itse kertoi, että viime vuosina on vain järkännyt bileet ja sitten laittanut muille mailia aiheesta.
Kysymykseni kuului näin:
>>Oletko siis joka vuosi KYSYNYT LUVAN MUILTA OSAKKAILTA? Vai oletko pitänyt itsestäänselvyytenä, että mökki on joka juhannus perinteen vuoksi sinun ja sinun vieraittesi käytössä?
Saisikohan tähän ihan suoran vastauksen?>>
Aloittajan vastaus kuului näin:
>>Ei sen kummempaa lupaa, kuin että alkuvuosina kyselin tietenkin tarkemmin onko muilla mitään suunnitelmia. Kun ei koskaan ollut, niin viime vuosina olen järjestenyt kemut ja hyvissä ajoin (jo toukokuussa) laittanut muille asianomaisille mailia aiheesta ja muutenkin kesäsuunnitelmista. Kyllä siinä on ollut hyvin aikaa protestoida, jos jollekin ei sovi.>>
Tämänkin jälkeen vielä yritin kysyä lisää, jotta saisi sen ihan oikean tiedon:
>>Eli siis niin, että sinä olet varannut mökin omin luvin kemujasi varten ja sitten vasta informoit muita osakkaita siitä? Ja oletat, että muut sitten protestoivat jos sinun jo lukkoon lyömäsi suunnitelmat eivät heitä innosta?>>
Ja tämän jälkeen minua syytettiin luetunymmärtämättömyydestä.
Mutta juu, kyllä minä oletan, että aloittaja on ensin järjestänyt bileet ja sitten vasta mailia muille laittanut. Näin minä hänen omista sanoistaan asian ymmärsin. Aloittaja voi tietenkin korjata, jos olen olettanut väärin ja kertoa, että hän ei lupaa etukäteen kysymättä ole ketään mökille kutsunut bilettämään :)
Mitenköhän mahtaa asia siis todellisuudessa olla?
[quote author="Vierailija" time="19.06.2013 klo 16:43"]
Mun mielestä edes ajatus siitä, että peruisin isot juhlat viime hetkellä (varsinkin kun on juhannus!) vain sen takia, että joku sisko voisi sinne tulla hurskastelemaan on täysin älytön! Aika moni on jo tehnyt juhannussuunnitelmansa tuon kutsun perusteella ja olisi törkeää perua juhlat viime hetkellä!
Ei siis ap
[/quote]
Onko tässä ketjussa nyt kukaan edes vaatinut että nyt ap:n pitäisi nämä juhlat siskon takia perua?
Huhheijaa, olipas siinä viestiä. Taas kerran päätin, että en sotkeudu tuollaisiin yhteismökkeihin ollenkaan, annan/myyn mielummin oman osuuteni pois ja hankin mökin ihan toisaalta.
Pointti on se, että kysytkö, onko ok pitää taas juhannusjuhlat yhteisellä mökillä vai toteatko vaan, että mökillä juhlimme jussia totuttuun tapaan?