PIKA: Mikä on jälkivaatimuspalautus?
Mitä tarkoittaa seuraava: "Palautuksesta on aina sovittava etukäteen. Jälkivaatimuspalautuksia emme lunasta".
Kaverini tilasi pari ajokelvottomaksi osoittaunutta potkupyörää kotimaisesta nettikaupasta. Ne huojuu, rutisee ja jarrut ei toimi. Kävi näyttämässä niitä pyöräliikkeessäkin, ja totesivat että vaarallisia ovat :( Toimitusehdoissa lukee tuo edellä mainittu jälkivaatimuspalautus. Hän siis maksoi ne Siwassa toimituksen yhteydessä. Mitä tehdä, menikö rahat kankkulan kaivoon? Netti kaupan sivulta otettu tuo edellä lainaamani teksti, eli tässäkö tapauksessa ei korvata?
Kiitos vastauksista!
Kommentit (10)
Pitää ottaa yhteyttä myyjään ennen palautusta. Saa kyllä palauttaa, mutta on sovittava palautustavasta.
Kurjaa, etten tiedä enkä osaa auttaa. googlettelin, mutta ei tuota termiä selitetty, minkä varmaan tiedätkin. Voin vain arvailla:
Jälkivaatimusta selitetään näin:
jälkivaatimus
esim. Lähettää tavaraa jälkivaatimuksella siten että vastaanottaja suorittaa tavarasta maksun sen saadessaan
vrt. postiennakko
http://www.suomisanakirja.fi/j%C3%A4lkivaatimus
Päättelisin niin, että kamaa ei voi vain palauttaa ja sitten olettaa, että rahat laitetaan tilille, niin kuin tuohon ylle kirjoititkin: sovittava etukäteen. Kuluttajaviraston mukaan kaupan peruuttamisoikeus koskee kuitenkin vain melkein kaikkia, ei kaikkia tuotteita (http://www.kuluttajavirasto.fi/fi-FI/kuluttajalle/etamyynti/)
Tuntuisi kuitenkin aika uskomattomalta, että ajokelvoton, vaaralliseksi todettu pyörä, joka on ostettu verkkokaupasta, olisi muka mahdoton palauttaa. Mutta ensin pitää soittaa ja kertoa asiasta ja palautussuunnitelmistaan. Mahdollisimman pian.
Toivottavasti asia selviää! Ja ehkäpä joku toinen palstalla ihan oikeasti tietää, mistä on kyse!
Kiitos vastauksesta, nro 4. Näin mäkin sen tulkitsin. Kurjaa tässä vain on se, että kaveri ystävänsä kanssa oli säästänyt noihin pyöriin, ja uskoivat kotimaisen verkkokaupan olevan luotettava. Niillä ei ole ajettu ollenkaan koska ei voi, toinen heistä vieläpä kadottanut maksukuittinsa, ja toinen sen laatikon. ;( He kärsivät molemmat ADHD:stä, siksi kyselen tässä heidän puolestaan. Noh, ollaan yhteydessä verkkokauppaan, ehkä tämä siitä selviää, hope so. Tai sinne meni 110 e/hlö ihan hukkaan :(
Voiko oikeesti olla niin, ettei jälkivaatimuksella (=postiennakolla?) tilattuja tuotteita voi palauttaa? Pitääpä tästä alkaen lukea ne tiheällä painetut präntit tosi tarkkaan ;(
Ei ole! Myyjään vain pitää olla yhteyksissä ennen palautusta!
Suomesta ostetuissa nettiostoksissa on aina, AINA, 14 päivän palautusoikeus!
Niin pitäisi olla, mutta tämän kaupan palautusehdoissa näyttää olevan ehtoja. Että pitää olla siinä alkuperäispakkauksessaan, laskukuitti mukana. Ja nämähän ovat pyörät, jotka on koottu mutta joilla ei voi ajaa. Toinen pakkauksista kadonnut, ja pitää purkaa palautusta varten. On todella vaikeaa heillä, pakkohan se on kysyä myyjältä miten onnistuu. Onneksi eivät ole mun pyörät, huh huh ;)
Toihan ei periaatteessa normi palautus edes ole, vaan reklamaatio. Eli tällöin ei palautusehdoilla ole mitään merkitystä.
Myyjään tosiaan vaan yhteyttä, veikkaan kyllä että juttu päättyy ihan hyvin :)
Mä käsittäisin, että niitä ei voi palauttaa siten että myyjä joutusi maksamaan postiennakon niitä noutaessaan. Ne pitää siis palauttaa siten, että myyjä saa ne maksutta postista ja palauttaa sitten myyntihinnan esim. pankkitilille kun toteaa tuotteen olevan palautuskelpoinen. Jos niitä yrittää palauttaa jälkivaatimuksella niin myyjä ei niitä lunasta vaan ne palautuvat lähettäjälle ja myös kulut siten tulevat lähettäjälle. Myyjä haluaa tällä varmistua ettei hänelle lähetetä mitä tahansa rojua muka palautuksena ja kuitata niistä vielä rahoja. Postiennkoita kun on aika hankala saada takaisin kun ne on maksanut.
Ja toki on ihan yleinen ehto nettikaupoilla että haluavat otettavan yhteyttä ennen palautusta jotta tietävät mitä on tulossa takaisin, keneltä ja miksi. Käsittääkseni kuittia ei tarvita eikä edes alkuperäispakkausta, varsinkin kun tuote palautetaan viallisuuden takia. Mutta olishan se ihan järkevää säilyttää se kuitti ja paketti, helpottaa tuotteen palautusta jos siihen tarvetta tulee.
Tarkoittaako tämä sitä, että postiennakolla tilattua ja Siwan kassalla maksettua tuotetta ei voi palauttaa?
Tietääkö kukaan? Ap