Tämän takia joku kielsisiltä yheltä aspergerilta vauvanhoidon
Henkilö joka mulle noin sanoi, siis että minun ei pidä hoitaa muuta kuin ehkä mahdollista omaa vauvaani jos sen saan, mut downi voi hoitaa muittenkin vauvoja, ei oo äiti eikä oo muutenkaan nähny minua lasten seurassa, aikuisten seurassa ainoastaan on nähny minua esim julkisilla paikoilla ja siellä olin arka ja pelkäsin vieraita ihmisiä. myös ääniyliherkkyyttä on. esim säikähdin uimahallissa erästä takaapäin lähestyvää ukkoa joka oli tulossa samaan porealtaaseen. muutenkin oon omissa maailmoissani, ei-tilanteen-tasalla ja jotkut on luullu minua sen takia psykoottiseksi. minun on vaikeaa aikuistenkin kanssa käyttäytyä tavalla joka herättäisi luottamusta. en vain yksinkertaisesti osaa. tunnetasolla en saa minkäänlaista kontaktia muihin kuin ehkä muutamaan ihmiseen vaan jos koen että on "minun ihmiseni" mutta ne minun ihmiseni ovat harvassa. osaan puhua asiaa ja olla aikuismaisella tavalla asiallinen mut toisiin ihmisiin liittyminen ja kyky olla kaikille ystävällinen, puuttuu minulta. minä en vaan tunne semmosia tunteita kaikkia ihmisiä kohtaan kuin mitä esim downit tuntee. minulla on olemassa ne tunteet mutta vain tiettyjä ihmisiä kohtaan joista pidän ja ne on harvassa ja on käynyt niin että niihin harvoihin joita kohtaan kykenen tuntemaan kiintymystä tai yleensäkään yhtään mitään, niin niihin oon sitten liikaakin kiintyny ja takertunu. Minä en ole kaikkien ystävä enkä myöskään kaikkien vihollinen vaan jotenkin älyllisellä ja neutraalilla pohjalla olen suhteessa muihin ihmisiin. lisäksi vuosina 2011-2012 olin myös epävarma, arka ja herkkänahkainen enkä luottanut keneenkään enkä pitänyt kenestäkään kuin muutamista vain. toisaalta en usko että näihin minun ongelmiin syynä edes olisi se että en ihmisistä tykkää. syynä on aistiyliherkkyydet ja vaikeus ymmärtää muita ja se että sosiaaliset suhteet nyt vaan eivät ole minun elämäni perusta vaan minun elämän perusta on muissa asioissa kuin niissä ja mulle sosiaalisuus ei ole kaikki kaikessa vaan yksi elämän osa-alue vain.
Henkilö joka mulle asiasta sanoi, ei ollu sillon äiti eikä ollu nähny minua lapsen seurassa koskaan mutta epäilen että hän sen takia sanoi sen mitä sanoi, kun yritti päätellä ja järkeillä ihan maalaisjärjellä sitä, että jos toimin aikuistenkin kanssa tavalla joka herättää epäluottamusta ja ilmeistä turvattomuuden tunnetta aikuisissakin ihmisissä, niin toki lapsiakin kohtaan olisin semmoinen. Vaan eipä tainnu tietää tyttö sitä, että minun kohdalla oikeastaan mitään ei voi tuolla tavalla päätellä, olen niin erikoinen ja jopa monen psykiatrinkin ymmärryskyvyn ulottuvilla, minua ei vaan voi ymmärtää. olen niin erilainen eri tilanteissa ei vaan tule ymmärrystä minulle ketään kohtaan eikä kenelläkään minua kohtaan ellei kyseessä ole joku todella todella "minun ihmiseni" josta tykkään todella paljon.
Mutta entäs jos joku semmonen henkilö joka on oikeesti "minun ihmiseni", saa vauvan ja antaa minun hoitaa sitä jos kysyn saanko hoitaa? Ei kai se kuulu siinä tapauksessa enää kenellekään muulle kuin minulle ja tuolle henkilölle joka vauvan saa?
ja jos kerta haluaa hoitaa vauvaa niin olipa diagnoosi mikä tahansa, niin jos haluaa niin jos kerta kädet toimii ja jos on kokemusta asiasta yms niin ei kai se oo kiellettyäkään?
Kommentit (30)
TYHMÄ! Niinhän mie oon koko ajan tehny selväksikin että nuo jutut on hölynpölyä. en oo ees aatellu sitä että kirjottasin niitä tosina senkin pelle!!!! ootko joku poliisi tai lakimies yms ammatiltasi? miksi eksyit tänne kirjoittelemaan? onko joku antanu sulle tästä nettivinkin? mistä minä sen olisin tienny että oot poliisi? et oo täällä voinu asiaa mitenkään todistaa vaan oot huudellut puskista. mainitse edes olevasi poliisi niin sitten uskon kyllä mitä sanot.
Vai ootko se yks täälläpäin asuva työtön luuska muija joka viime vuonna stalkkas minua ja jolla on pahoja mielenterveyden ongelmia ja josta oon tehny ilmotuksen poliisillekin?
Kuules nyt kuija, hyvä yritys tulla stalkkaamaan mua tänne!!!!!! Ehei, ei tuu kuule onnistumaan. mie otan yhteyttä psykiatriisi ja kohta oot laitoksessa alta aika yksikön.
[quote author="Vierailija" time="18.06.2013 klo 20:08"]
TYHMÄ! Niinhän mie oon koko ajan tehny selväksikin että nuo jutut on hölynpölyä. en oo ees aatellu sitä että kirjottasin niitä tosina senkin pelle!!!! ootko joku poliisi tai lakimies yms ammatiltasi? miksi eksyit tänne kirjoittelemaan? onko joku antanu sulle tästä nettivinkin? mistä minä sen olisin tienny että oot poliisi? et oo täällä voinu asiaa mitenkään todistaa vaan oot huudellut puskista. mainitse edes olevasi poliisi niin sitten uskon kyllä mitä sanot.
[/quote]
Voi luoja. Olen satunnainen av-mamma, joka luki tämän ketjun, koska olen aiemminkin lukenut ketjujasi ja blogiasi ja arvasin otsikon perusteella, kuka tämän on kirjoittanut. Olen kauhistellut kirjoittamiasi fantasioita ja miettinyt, että jonkun pitäisi saada puhuttua sinulle järkeä. Minä osaan asettua tuntemattomankin ihmisen asemaan eikä minulle ole ihan sama, jos joku viaton lääkäri joutuu kärsimään tultuaan nimeltä mainituiksi hölynpölyblogin tarinoissa. Lisäksi toivon, että sinä lakkaisit elämästä fantasiamaailmassa ja menisit omassa elämässäsi eteenpäin. Ihminen voi tuntea myötätuntoa toista kohtaan, vaikkei häntä tuntisikaan. Ei tarvitse myöskään olla ammatiltaan poliisi tai lakimies voidakseen antaa vinkkejä vaikkapa nettikäyttäytymisestä, joka tavallisille ihmisille on aivan arkipäiväinen asia.
Jos kirjoitat tarinoita, niin miksi ihmeessä sinun on käytettävä niissä oikeiden, sinulle itse asiassa aivan tuntemattomien ihmisten nimiä? Vaikka tarinoista käykin ilmi, että tapahtumat ovat fiktiota, niin niistä saa kuvan, kuin nuo nimeltä mainitut ihmiset olisivat sinun läheisiä ystäviäsi, ja näinhän ei asia ole. He ovat sinua joskus hoitaneita lääkäreitä ja sairaanhoitajia. (Tämän tiedän, koska olen lukenut paljon kirjoituksiasi).
Täällä et onnistu minua stalkeroimaan, hanki oma elämä ja pidä huoli omista asioistasi, älä minun!!!!! minä en oo sulle vapaata riistaa. eti muualta pätemisesi kohde. millä perusteella sinä saat puuttua minun asioihini? kuka on käskeny puuttua? minun asioihin kun ei kuka tahansa esim arkielämässä puutu vaan tuntemattomat jättävät aina minun asioihin puuttumisen joko tutuille tai ammattilaisille ja minusta se on oikein. se että mulla on asperger, ei tee minusta vapaata riistaa kaikille vaan on tieyt ihmiset jotka puuttuu. en halua liikaa ihmisiä sotkeutumaan asioihin. mitä useampi soppaa hämmentää, sen sekavampi siitä tulee. Jätetään minun asiat niille joille ne kuuluu.
[quote author="Vierailija" time="18.06.2013 klo 20:21"]
Täällä et onnistu minua stalkeroimaan, hanki oma elämä ja pidä huoli omista asioistasi, älä minun!!!!! minä en oo sulle vapaata riistaa. eti muualta pätemisesi kohde. millä perusteella sinä saat puuttua minun asioihini? kuka on käskeny puuttua? minun asioihin kun ei kuka tahansa esim arkielämässä puutu vaan tuntemattomat jättävät aina minun asioihin puuttumisen joko tutuille tai ammattilaisille ja minusta se on oikein. se että mulla on asperger, ei tee minusta vapaata riistaa kaikille vaan on tieyt ihmiset jotka puuttuu. en halua liikaa ihmisiä sotkeutumaan asioihin. mitä useampi soppaa hämmentää, sen sekavampi siitä tulee. Jätetään minun asiat niille joille ne kuuluu.
[/quote]
Voi hyvä ihminen, kun sinä kirjoitat tällaiselle yleiselle palstalle omista asioistasi, niihin saa kommentoida kuka tahansa. Sun pitää kirjoittaa yksityistä salattua blogia tai päiväkirjaa, niin sen näkevät vain ne tutut ja luotettavat ihmiset. Täällä jokainen saa sanoa mitä haluaa kenelle haluaa.
Sinä et tiedä asiasta kaikkea: lääkäri on keskustellut ja keskustelee terapeuttini kanssa tilanteestani ja terapeutti sanoi että lääkärille on ihan ok että hänestä kirjoittelen, ottaa ne jutut huumorin kannalta. ja hoitajan oon tuntenu jo 10 vuotta ja myös vapaa-aikana tunsin hänet jo 10 vuotta sitten ennen kun hän minua edes hoiti. minun jutuista oot saattanu saada väärän kuvan mutta kaikkea et niistäkään tiedä. tuon lisäksi että tiedät kirjoituksesi, sinun pitää selvittää myös kyseisten henkilöiden omakin mielipide ja lukea potilaskertomukseni ja tietää minusta kaiken muunkin. et tiedä koko totuutta joten pidä turpa kiinni ja keskity omaan kakaraasi ja sen hoitamiseen.
Ap hyvä, älä aloita tällaisia ketjuja, joissa pyydät mielipiteitä, jos sitten vastaat saamiisi asiallisiin mielipiteisiin alatyylisillä herjauksilla ja henkilökohtaisuuksiin menemisillä.
Vieläkö todella ihmettelet, miksi sinua ei pidetä sopivana hoitamaan vauvaa?
Tämä menee nyt sellaiselle tasolle, että on parempi jättää asia ammattilaisten huoleksi. Maallikko ei mitä ilmeisimmin pysty ap:ta auttamaan.
Miksi aloitit tämänkin keskustelun?
Ap, jos aloitat ketjun jossa kyselet ihmisten mielipiteitä, niin sinun on pystyttävä ottamaan vastaan myös ne mielipiteet jotka eivät vastaa omiasi tai sinua miellytä. Miksi ihmeessä kysyt, miksi joku epäilee vauvanhoitotaitojasi, jos sitten kuittaat muiden esille tuomat mahdolliset syyt "neuvoina, joita sinun ei tarvitse ottaa vastaan"?