Tämän takia joku kielsisiltä yheltä aspergerilta vauvanhoidon
Henkilö joka mulle noin sanoi, siis että minun ei pidä hoitaa muuta kuin ehkä mahdollista omaa vauvaani jos sen saan, mut downi voi hoitaa muittenkin vauvoja, ei oo äiti eikä oo muutenkaan nähny minua lasten seurassa, aikuisten seurassa ainoastaan on nähny minua esim julkisilla paikoilla ja siellä olin arka ja pelkäsin vieraita ihmisiä. myös ääniyliherkkyyttä on. esim säikähdin uimahallissa erästä takaapäin lähestyvää ukkoa joka oli tulossa samaan porealtaaseen. muutenkin oon omissa maailmoissani, ei-tilanteen-tasalla ja jotkut on luullu minua sen takia psykoottiseksi. minun on vaikeaa aikuistenkin kanssa käyttäytyä tavalla joka herättäisi luottamusta. en vain yksinkertaisesti osaa. tunnetasolla en saa minkäänlaista kontaktia muihin kuin ehkä muutamaan ihmiseen vaan jos koen että on "minun ihmiseni" mutta ne minun ihmiseni ovat harvassa. osaan puhua asiaa ja olla aikuismaisella tavalla asiallinen mut toisiin ihmisiin liittyminen ja kyky olla kaikille ystävällinen, puuttuu minulta. minä en vaan tunne semmosia tunteita kaikkia ihmisiä kohtaan kuin mitä esim downit tuntee. minulla on olemassa ne tunteet mutta vain tiettyjä ihmisiä kohtaan joista pidän ja ne on harvassa ja on käynyt niin että niihin harvoihin joita kohtaan kykenen tuntemaan kiintymystä tai yleensäkään yhtään mitään, niin niihin oon sitten liikaakin kiintyny ja takertunu. Minä en ole kaikkien ystävä enkä myöskään kaikkien vihollinen vaan jotenkin älyllisellä ja neutraalilla pohjalla olen suhteessa muihin ihmisiin. lisäksi vuosina 2011-2012 olin myös epävarma, arka ja herkkänahkainen enkä luottanut keneenkään enkä pitänyt kenestäkään kuin muutamista vain. toisaalta en usko että näihin minun ongelmiin syynä edes olisi se että en ihmisistä tykkää. syynä on aistiyliherkkyydet ja vaikeus ymmärtää muita ja se että sosiaaliset suhteet nyt vaan eivät ole minun elämäni perusta vaan minun elämän perusta on muissa asioissa kuin niissä ja mulle sosiaalisuus ei ole kaikki kaikessa vaan yksi elämän osa-alue vain.
Henkilö joka mulle asiasta sanoi, ei ollu sillon äiti eikä ollu nähny minua lapsen seurassa koskaan mutta epäilen että hän sen takia sanoi sen mitä sanoi, kun yritti päätellä ja järkeillä ihan maalaisjärjellä sitä, että jos toimin aikuistenkin kanssa tavalla joka herättää epäluottamusta ja ilmeistä turvattomuuden tunnetta aikuisissakin ihmisissä, niin toki lapsiakin kohtaan olisin semmoinen. Vaan eipä tainnu tietää tyttö sitä, että minun kohdalla oikeastaan mitään ei voi tuolla tavalla päätellä, olen niin erikoinen ja jopa monen psykiatrinkin ymmärryskyvyn ulottuvilla, minua ei vaan voi ymmärtää. olen niin erilainen eri tilanteissa ei vaan tule ymmärrystä minulle ketään kohtaan eikä kenelläkään minua kohtaan ellei kyseessä ole joku todella todella "minun ihmiseni" josta tykkään todella paljon.
Mutta entäs jos joku semmonen henkilö joka on oikeesti "minun ihmiseni", saa vauvan ja antaa minun hoitaa sitä jos kysyn saanko hoitaa? Ei kai se kuulu siinä tapauksessa enää kenellekään muulle kuin minulle ja tuolle henkilölle joka vauvan saa?
ja jos kerta haluaa hoitaa vauvaa niin olipa diagnoosi mikä tahansa, niin jos haluaa niin jos kerta kädet toimii ja jos on kokemusta asiasta yms niin ei kai se oo kiellettyäkään?
Kommentit (30)
siis tä? en mäkään ton tekstin perusteella antais sulle muuta ku ehkä omenan. tai pehmolelun.
[quote author="Vierailija" time="18.06.2013 klo 16:03"]
siis tä? en mäkään ton tekstin perusteella antais sulle muuta ku ehkä omenan. tai pehmolelun.
[/quote]
minulla on 2 kissaa ja hyvin oon ne hoitanut. jos tietäsit missä asun niin tekisitkö kissoistani ilmoituksen eläinsuojeluun?
Ymmärrän että tuota tekstiä ei tajua kaikki mitkä ei minua tunne mutta sanon siten että ymmärrätte:
1. puhuin entiselle tukihenkilölle vauvoista yleisellä tasolla ja kysyin hänen mielipidettä minusta vauvanhoitajana
2. hän suhtautui aiheeseen kielteisesti tai tietyllä varauksella ja se varaus oli että kunhan on oma vauvani
3. ei ollu nähny minua edes vauvan seurassa vaan huomasi minusta heti että olin sillon arka ja herkkä ja omissa maailmoissani oleva, sulkeutunut yms ja säikähtelin ihmisiä.
4. en saanut tukihenkilöön minkään näköistä kontaktia tunnetasolla ja olin koko ajan varautunut ja pidättyväinen.
5. oon semmonen suurimmalle osalle ihmisiä mut on niitäkin joille olen avoimempi ja välittömämpi.
Et sinä tarvitse tukihenkilöltäsi tai keltään muultakaan, paitsi vauvan äidiltä (tai isältä) lupaa vauvan hoitamiseen. Jos vauvan vanhempi luottaa sinun hoitoosi, niin ei se kellekään muulle kuulu.
Aspergerin takia minusta ei ole mitään syytä siihen etteikö voisi lapsia hoitaa. Mutta onhan niitä toki täysin terveitäkin joille en ainakaan itse omaa lastani antaisi hoitoon, ja varmasti myös aspergereissa on sellaisia. Jokainen miettii tapauskohtaisesti kun tuntee ihmisen.
Ikävää että sulla meni tukihenkilön kanssa huonosti, ja olet vieläkin hänelle vihainen. Tukihenkilösi ei luultavasti tarkoittanut pahaa sanoillaan, eikä halunnut loukata sinua. Hän ei vain tiennyt, kuinka tärkeitä vauvat sinulle ovat.
Entisellä tukihenkilöllä saattaapi olla myös vanhentunutta tietoa tai muuten vääriä näkemyksiä aspergerista.
Moi. Kai sä itse sen tiedät, voitko hoitaa vauvoja vai et? Jos et tiedä, niin ehkä et ole vielä valmis ja jos tiedät, niin sitten tiedät, sanoi hän mitä vaan?
Ap, miksi jauhat täällä säännöllisesti tästä vauvanhoitoasiasta? Miksi se on sinulle niin kovin tärkeää, miksi sinun pitää saada hoitaa vauvaa jos omaa lasta sinulla ei edes ole? Vai onko esim. jollain tuttavallasi vauva, jota haluaisit hoitaa, ja nyt koet ettet voisi koska tämä tukihenkilö on "kieltänyt"? Vai mikä tämän pakkomielteen taustalla oikein on.
[quote author="Vierailija" time="18.06.2013 klo 16:59"]
Ap, miksi jauhat täällä säännöllisesti tästä vauvanhoitoasiasta? Miksi se on sinulle niin kovin tärkeää, miksi sinun pitää saada hoitaa vauvaa jos omaa lasta sinulla ei edes ole? Vai onko esim. jollain tuttavallasi vauva, jota haluaisit hoitaa, ja nyt koet ettet voisi koska tämä tukihenkilö on "kieltänyt"? Vai mikä tämän pakkomielteen taustalla oikein on.
[/quote]
taustalla on oma ikäni 30v ja vauvakuume. kova vauvakuume. ei oo vauvaa lähipiirissä mutta toiveissa on että eräs minulle tuttu ihminen tekee vauvan ja antaa minun hoitaa. tuolla henkilöllä jolle toivon vauvaa, ei ole mitään sitä asiaa vastaan, että hoitasin. hän antas hoitaa jos vauva olisi.
[quote author="Vierailija" time="18.06.2013 klo 16:12"]
Ymmärrän että tuota tekstiä ei tajua kaikki mitkä ei minua tunne mutta sanon siten että ymmärrätte:
1. puhuin entiselle tukihenkilölle vauvoista yleisellä tasolla ja kysyin hänen mielipidettä minusta vauvanhoitajana
2. hän suhtautui aiheeseen kielteisesti tai tietyllä varauksella ja se varaus oli että kunhan on oma vauvani
3. ei ollu nähny minua edes vauvan seurassa vaan huomasi minusta heti että olin sillon arka ja herkkä ja omissa maailmoissani oleva, sulkeutunut yms ja säikähtelin ihmisiä.
4. en saanut tukihenkilöön minkään näköistä kontaktia tunnetasolla ja olin koko ajan varautunut ja pidättyväinen.
5. oon semmonen suurimmalle osalle ihmisiä mut on niitäkin joille olen avoimempi ja välittömämpi.
[/quote]
Jos sinun sosiaaliset kyvyt ovat noin heikot, ei sinun pidäkään suuremmassa määrin hoitaa pikkulapsia. Nekin voi olla aggressiivisia ja yllättäviä, mitä tekisit, jos vauva vaan kirkuisi naama punaisena ja kiemurtelisi tuskissaan? Tuntikausia? Pystyisitkö toimimaan järkevästi vai ahdistuisitko?
En itse jättäisi sinua kahdestaan lapseni kanssa.
[quote author="Vierailija" time="18.06.2013 klo 17:06"]
[quote author="Vierailija" time="18.06.2013 klo 16:12"]
[/quote]
Jos sinun sosiaaliset kyvyt ovat noin heikot, ei sinun pidäkään suuremmassa määrin hoitaa pikkulapsia. Nekin voi olla aggressiivisia ja yllättäviä, mitä tekisit, jos vauva vaan kirkuisi naama punaisena ja kiemurtelisi tuskissaan? Tuntikausia? Pystyisitkö toimimaan järkevästi vai ahdistuisitko?
En itse jättäisi sinua kahdestaan lapseni kanssa.
[/quote]
kun sanoin "hoitaa" niin en tarkoittanut sillä sitä että jäisin pitkäksi aikaa kahdestaan vauvan kanssa vaan että jos vauvan äiti on kotona niin hänen ollessa läsnä hoitasin vauvaa ja vähän aikaa, en kauan. esim pitäsin sylissä, vaihtasin vaipat, juottasin pullosta.
oon tehny joskus niin ja on sujunu hyvin. mutta en tarkottanut tuntikausien hoitamista. sinä ymmärsit nyt väärin ja samoiten tukihenkilökin ymmärsi väärin.
Miten voit sitäpaitsi tekstin perusteella sanoa että et jättäs minua kahdestaan lapsen kanssa vaikka et ole minua edes nähnyt?
Vai oletko joku tuttava joka tunnisti minut tekstin perusteella tai tietää minut tekstin perusteella?
mulle ei oo sattunu koskaan tilannetta että olisin jääny yksin niin pitkäksi aikaa vauvan kanssa että ehtii tapahtua tuo mainitsemasi tilanne. kukaan tuttuni ei minua jättäs niin pitkäksi aikaa vauvan kanssa enkä minä itse haluaisikaan niin pitkäksi aikaa jäädä. tiedän että jos noin huutaa ja kiemurtelee, niin kyseessä on koliikki ja se on alle 3kk ikäisten sairaus. vastasyntynyttä en uskaltaisi hoitaa välttämättä edes vauvan oman äidin ollessa läsnä.
tarkoitan vauvalla noin 3kk-1,5v ikäistä lasta ja hoitamisella esim sylissä pitoa, syöttämistä, leikittämistä ja muita hoitotoimia ja vauvan kanssa olemista vauvan oman äidin ollessa paikalla ja niin oon toki saanut tehdä koko elämäni ajan eikä minua oo jätetty eikä jätettäskään vastasyntyneen tai koliikkivauvan kanssa yksin.
ei tietääkseni noin vuoden vanhaa enää vaivaa koliikki.
Kuules ap. Minusta sinä voit ihan hyvin jatkaa sen lääkärin vauvan mielikuvitushoitamista ja näitä keskustelujakin täällä palstalla. Et sinä siihen mielikuvitushoitamiseen minkään tukihenkilön lupaa tarvii :)
Mukavaa kesää!
Mä luulen, että sinun mahdollisuuksiasi hoitaa vauvaa ei epäillä Aspergerin takia sinänsä, vaan esimerkiksi siksi, että kirjoittelet blogiisi ja Facebookiin täysin käsittämättömiä pakkomielteisiä fantasioita siitä, että sinua hoitaneet viisikymppiset lääkärit ja sairaanhoitajat saisivat lapsia (joille olet keksinyt jo sukupuolet ja nimetkin) joita sinä sitten saisit hoitaa. Se ei ole tervettä. Kukaan ei koe pakkomielteisesti vauvoihin suhtautuvaa, fantasiamaailmassa irti todellisuudesta elävää ihmistä turvalliseksi hoitajaksi vauvalleen, olipa tällä Asperger tai ei, tai olipa nähnyt tätä lapsen kanssa tai ei.
Ap, aiemmin saamistasi hyvistä neuvoista huolimatta et näemmä ole lopettanut edes ihmisten oikeiden nimien käyttämistä blogiisi kehittämissäsi fantasioissa. Nyt olet kehitellyt ihmisen nimellä varustettuna jopa fantasian siitä, kuinka tämä henkilö voisi adoptoida kehitysvammaisen lapsen Venäjältä ja sinä voisit auttaa hoidossa. Ihan oikeasti, tällaiset tarinat elävistä ihmisistä julkisessa blogissa eivät ole OK!
[quote author="Vierailija" time="18.06.2013 klo 19:23"]
Ap, aiemmin saamistasi hyvistä neuvoista huolimatta et näemmä ole lopettanut edes ihmisten oikeiden nimien käyttämistä blogiisi kehittämissäsi fantasioissa. Nyt olet kehitellyt ihmisen nimellä varustettuna jopa fantasian siitä, kuinka tämä henkilö voisi adoptoida kehitysvammaisen lapsen Venäjältä ja sinä voisit auttaa hoidossa. Ihan oikeasti, tällaiset tarinat elävistä ihmisistä julkisessa blogissa eivät ole OK!
[/quote]
oletko itse tuo asianomainen henkilö? minä en usko sinun neuvoja jos et ite oo kyseinen henkilö etkä sen henkilön omainen. tai minunkaan tuttu. oletko? mikäli olet niin voin ottaa neuvosi vastaan mutta mikäli et ole niin annan valua neuvojesi kuin veden hanhen selästä ja aattelen vaan että tuo on sinun oma mielipiteesi asiasta. et tunne minua niin sinun neuvoilla ei oo merkitystä. kirjoita minulle omalla nimelläsi asiasta sähköpostia tänä iltana osoitteeseen corgipupunen@gmail.com niin katsotaan oletko sen tason tuttu että voin ottaa vastaan mitä mulle sanot.
Ap, en ole kyseinen henkilö enkä hänen tai sinun tuttusi. Sillä, tunnenko sinut, ei ole mitään merkitystä. Kuuluu yleisiin hyviin tapoihin, ettei blogissa puhuta muista heidän omilla nimillään ilman heidän lupaansa. Antaisin saman neuvon kenelle tahansa - tämä ei ole mikään sinuun henkilönä liittyvä neuvo. Fantasiakirjoituksesi ovat sen tyylisiä, että satunnainen lukija voi saada niistä sen kuvan, kuin ne olisivat tosia. Siis ikään kuin esimerkiksi tälle usein nimeltä mainitsemallesi yli 50-vuotiaalle lääkärille tosiaan olisi syntymässä vauva. Ymmärrät varmasti, miten ikävää se tuon henkilön kannalta on. Olet kertonut, että sinun on vaikea asettua muiden ihmisten asemaan, joten näissä asioissa muiden ihmisten on neuvottava sinua. Yleensä tällaiset ovat ihmisille aivan itsestään selviä juttuja.
[quote author="Vierailija" time="18.06.2013 klo 19:51"]
Ap, en ole kyseinen henkilö enkä hänen tai sinun tuttusi. Sillä, tunnenko sinut, ei ole mitään merkitystä. Kuuluu yleisiin hyviin tapoihin, ettei blogissa puhuta muista heidän omilla nimillään ilman heidän lupaansa. Antaisin saman neuvon kenelle tahansa - tämä ei ole mikään sinuun henkilönä liittyvä neuvo. Fantasiakirjoituksesi ovat sen tyylisiä, että satunnainen lukija voi saada niistä sen kuvan, kuin ne olisivat tosia. Siis ikään kuin esimerkiksi tälle usein nimeltä mainitsemallesi yli 50-vuotiaalle lääkärille tosiaan olisi syntymässä vauva. Ymmärrät varmasti, miten ikävää se tuon henkilön kannalta on. Olet kertonut, että sinun on vaikea asettua muiden ihmisten asemaan, joten näissä asioissa muiden ihmisten on neuvottava sinua. Yleensä tällaiset ovat ihmisille aivan itsestään selviä juttuja.
[/quote]
Mutta minulla on oikeus valita kuka minua neuvoo ja kuka ei. jos joku joka minut tuntee, neuvoo niin otan neuvon vastaan. tuntemattomien neuvot sivuutan heidän omina mielipiteinä. on ihmisoikeus se että saa valita kuka neuvoo ja aion antaa sinun neuvosi valua kuin veden hanhen selästä ja tarkennan tuota että koska minun on vaikeaa asettua muiden asemaan, niin TUTTUJEN IHMISTEN JOIHIN LUOTAN on neuvottava minua. minun kohdalla kun ei ole kyse pelkästään aspergerista vaan myös tunne-elämän ongelmista ja traumoista joista johtuen en osaa ottaa vastaan neuvoja ihmisiltä joita en tunne ja joihin en luota. en aio jatkossakaan sinun nauvoista välittää. olet ilmiselvästi joku hyvää tyyppiä teeskentelevä pahan ilman lintu.
Miksi minua sitten saa tuntemattomat ihmiset neuvoa vaikka minä en saa hoitaa tuntemattomien ihmisten vauvoja? mie oon ite sen verran keskeneräinen tunne-elämän tasolla että minun on vaikea ottaa vastaan neuvoa jos en ole nähnyt jotakin ihmistä vähintään kerran ja jos en tiedä millainen minua neuvoo. vaikka neuvo olisi oikeakin. En tunne sinua joten miksi ottasin sinut itselleni personal-traineriksi tai mentoriksi yms vai miksi nyt yleensä kutsutaan ihmistä joka neuvoo yms. miksi ottasin? mikä olet ammatiltasi? minkä ikäinen olet? missä asut?
Sinun tulisi olla joko tuttu henkilä TAI joku ammattilainen ennen kuin viitsin edes ottaa neuvojasi vastaan. netissä kun voi vaikkapa kymmenvuotias poika kommentoida tuohon suuntaan enkä minä anna kymmenvuotiaitten lasten itseäni pomotella.
Ap, tutustu esimerkiksi käsitteeseen "netiketti". Se sisältää ihan meitä jokaista koskevat ohjeet sopivasta käytöksestä internetissä. Meillä ei ole oikeutta valita, noudatammeko sitä, vaan kaikkien on sitä noudatettava.
Toistaiseksi tarinasi menevät harmittoman hölynpölyn puolelle, mutta jos esimerkiksi alkaisit kirjoitella tarinoitasi tositapahtumina mainiten ihmiset nimeltä, täyttäisivät kirjoituksesi jopa rikoksen tunnusmerkit - eikä sinulta silloin kysyttäisi, haluatko ottaa lainoppineiden neuvoja vastaan vai et.
Pahan ilman lintu ei ole se, joka yrittää neuvoa ymmärtämätöntä, vaan se, joka kirjoittaa täysin ulkopuolisista ihmisistä blogiinsa sairaita juttuja heidän omilla nimillään kysymättä heiltä siihen lupaa.
Voiko tuon ylläolevan sekasotkuisen vuodatuksen todella jaksaa lukea läpi?