Millainen ihminen inhoaa hellettä?
Oletko tai onko läheisesi hellettä (yli 25 astetta) inhoava, kuvaile itseäsi muutenkin vähän, oletko ulospäinsuuntautuva seuraihminen vai introvertti omissa oloissasi viihtyvä, positiivinen vai negatiivisuuteen taipuvainen?
Kommentit (53)
[quote author="Vierailija" time="18.06.2013 klo 15:57"]
Minkälainen sinä olet ihmisenä, joka etsit fysiologian alaan kuuluville asioille psykologisia selityksiä?
[/quote]
aivan koska sieluhan ne sykologiset seikat määrää, ei fysiologia eikä ainakaan kemia
Työssäkäyvä, introvertti kotona viihtyjä. Vähän ylipainoa, erittäin atooppinen. Se hiki kirvelee iholla kuin tuli. Nyt on jo paljon helpompi olla, ihan paras kesäsää ;)
Minä olen extrovertti, iloinen ja pidän kaikenlaisesta tekemisestä. Mutta helteellä minulle tulee huono olo eli lämmänsäätelyssä on jotain ongelmaa, verisuonet ovat myös aika pinnassa. En myöskään rakasta muita äärisääoloja mutta en valita kuin helteestä. Sain jo lapsena lämpöhalvauksia helposti.
Ja ylempään lisäys: jos kostea helle aiheuttaa aina järkyttävän päänsäryn, ripulin ja tuntien oksentelua, ei siitä kyllä oikein tykkää. Ja nesteytys on kunnossa, sitä vaan ei kertakaikkiaan imeydy tarpeeksi. Olin kerran tiputuksessakin.
Hellettä inhoaa sellainen ihminen, jolle helle aiheuttaa pahoinvointia, huimausta, päänsärkyä ja voimakasta väsymystä. Nämä oireet johtuvat ms-taudista; se alentaa lämmönsietokykyä hänellä huomattavan paljon.
Tämä ihminen on ystävällinen introvertti, joka harrastaa paljon hikiliikuntaa (esim. pyöräilee yli 200 km viikossa). Hän viihtyy parhaiten suurissa kaupungeissa, joissa mielellään viettää aikaa museoissa, taidegallerioissa, kirjakaupoissa ja kahviloissa. Hänellä on laaja ystäväpiiri, johon kuuluu hyvin monenlaisia ja monen ikäisiä henkilöitä.
Mielenkiinnolla jään odottamaan ap:n diagnoosia helletä inhoavista ihmisistä :)
Minä, minä, MINÄ!!!
En kestä lainkaan hellettä tai kuumuutta, koska alan heti voimaan huonosti kärsimään migreenistä.
Introvertti ja positiivinen.
Oikeasti voin huonosti kuumalla. En tiedä johtuuko huonoista veriarvoista vai mistä, mutta olo on helteellä tosi heikko ja tukala. Paino on normaalin alarajoilla ja harrastan paljon liikuntaa. Siksikin inhoan kuumaa, koska en silloin jaksa liikkua normaalisti ja liikunnasta saisin energiaa.
Minä olen tälläinen sekasikiö. Viihdyn kyllä paljon itsekseni, luen, piirrän tai taiteilen muutoin, harrastan teatteria ja musiikkia. Toisaalta taas voin olla luontevasti väkijoukossakin. Suht positiivinen kai, ehkä enemmänkin realisti.
Olen punahiuksinen ja kalpea joten arvata saattaa että palan helposti. Saan myös auringonpistoksia helposti, vartti voi riittää jos en ole suojautunut kunnolla. Keväisin saan aurinkoihottumaa, joskus jopa vesikelloja auringosta. Lisäksi mulla on muutoinkin aina kuuma (en ole ylipainoinen, lihaksikas enemmänkin) joten yhdistelmä helle+ pitkähihaiset ja pitkälahkeiset vaatteet on aika tappava.. Käytän kyllä aurinkovoidettakin, mutta pahimmilla uv-säteilyaikoina, on pakko pitää myös pitkiä vaatteita.
Rannalla olemisesta en pidä, se on ajanhukkaa. Muutenkin mielestäni suomalaiset villiintyvät vähän liikaa auringosta ja paljastelevat liikaa eli käyttävät liian pieniä vaatteita helteillä. Miksi kukaan haluaa näyttää maksulliselta tieten tahtoen?
Ihminen, joka toipuu leikkauksesta ja joutuu makaamaan sisällä kuumassa pätsissä hikoillen leikkaushaavoihinsa.
Olen kova palelemaan, mutta helteellä voin huonosti. Etenkin, jos joudun tekemään jotain eli liikkumaan. Olen saanut monta kertaa ns. auringonpistoksen eli ripuloin, oksennan, voin todella pahoin ja tajunta hämärtyy. Lämmöstä tykkään kyllä, kylmää inhoan.
Olen seurallinen, kuitenkin yksinkin viihtyvä, ehkä negatiivissävytteinen pessimisti.
Nautin vuodenaikojen vaihtelusta, osaan nauttia tuulesta ja tuiskusta. Mutta kuumaa siis hellettä inhoan. Kaikkeen muuhun voi pukeutua sopivasti paitsi kuumaan. Olen normaalipainoinen, perusterve, mies ja 3 lasta, sosiaalisiasuhteitakin on. Olen siis varmaan aika tavallinen, mutta en pidä helteestä ;)
Liikkuvainen, aurinkoyliherkkä ja rumasäärinen. Inhoan kelejä, jolloin pitkät housut on liian kuumat. Tuossa siis lähinnä syyt, miksen tykkää helteestä.
Jos menee yli 30 asteen ja olen töissä (ei ilmastointia), niin en tykkää. Riippuu missä olen ja mitä teen, miten suhtaudun helteeseen.
en pidä helteestä olen lihava, en kyllä pitänyt helteestä laihanakaan! olen iloinen positiivinen tykkään olla ihmisten seurassa olen töissä toisten ihmisten seurassa, autan ja opastan... mulla on heikko pigmetti joten palan suoraan, enkä rusketu yhtään ja joka kerta työkaverit sitä ihmettelee ja juodun joka kerta sanomaan kun palan heti... sit laitetaa käsivaret vastakkain ja vertailaan... yök..
Minä inhoan hellettä. Olen normaalipainoinen, ihoni on herkkä palamaan ja jos joudun olemaan kauan vaikkapa kuumassa bussissa tai autossa, ja pihalla auringossa, tulee sellainen inhottava nihkeä hiki ja alkaa kutittaa ihoa mm. taipeista, kaulasta ja niskasta. Ihoni on atooppinen eikä pidä auringosta.
Yöllä en pysty nukkumaan, jos on kamalan kuuma. Olen todennut, että helteen rakastajia ei kuumat yöt haittaa, vaan uni tulee vaikka +30 asteisessa asunnossa.
Minä inhoan! Ja olen positiivinen, ulospäinsuuntautunut vähän sellainen järjestötyyppi, jolla on aina jotain menossa. Tykkään liikkua ja touhuta, mutta inhoan tehdä sitä iho hiestä nihkeänä. En myöskään tykkää, jos sisätiloissa on kovin kuuma. Meillä on myös koira ja kaksi pientä lasta, eikä helle ole niistä kenellekään hyväksi. Vaikeuttaa nukkumista ja ulkoilua.
Ai niin, tykkään myös meikata, ja hikoillessa sekin on vähän inhaa...
[quote author="Vierailija" time="18.06.2013 klo 15:53"]
rakastan talvea. inhoan kuumaa säätä eikä siinä ole mitään erityistä syytä. miksi jotkut mutuen inhoavat sadetta tai kylmää? itse rakastan niitä :) eikö sellainen ihminen kestä mitään synkkää elämässään joka inhoo talvea ja sadetta??
Komppi tälle! Ihmiset on erilaisia,ärsyttävää että tällaisissa ketjuissa joku aina vinkuu että jos ei tykkää helteestä on lihava. Ihmiset on erilaisia. Itse pidän eniten keväästä,mutta talvi ja syksy menee myös. Helle nyt vaan on epämukavaa.
[/quote]
Mulle tulee huono olo helteessä, ja jos hellettä jatkuu pitkään, ei sitä pääse pakoon edes sisälle. Meillä on hellejaksoilla reilusti yli 30 astetta lämmintä sisällä. Ei saa nukuttua eikä pysty tekemään mitään. Se vain on yksinkertaisesti epämiellyttävää. Nyt on just sopiva kesäsää. Olen normaalipainoinen ja keski-ikäinen, viihdyn yksin, mutta en pelkää ihmisiäkään, enkä edes hikoile koskaan. Hikoilisinkin, niin ehkä olo ei olisi niin huono kuumalla.
Hikoilen helposti ja mielestäni paljon, palan helposti ja ilman hattua/muuta suojaa (jotka ei mun mielestä sit taas yhtään sovi mulle!) saan myös helposti auringonpistoksen. Hetki helteessä ja vaikka vaan kävely pysäkille saa mut näyttämään siltä, kuin olisin juossut maratonin 3 kertaa peräkkäin; naama ihan kirkkaanpunanen, hiki valuu joka paikasta ja haisee...
ainakin sellainen ihminen, joka myös inhoaa sadetta, poutaa, ukkosta, tyyntä, pilvistä, aurinkoista jne
tai sitten sellainen ihminen, kuin mun veli, joka tuntee olonsa epämukavaksi helteessä.