KTM ja ura alussa
Kommenttini keskusteluun (jota en edes jaksanut lukea ihan loppuun asti) http://www.vauva.fi/keskustelu/3827348/ketju/tyokkarin_tyotarjouksesta
Olen itse kauppatieteidenmaisteri ja pärjännyt suht' hyvin reilut kymmenvuotisella urallani. Haluaisin sanoa kyseiselle ja monelle muulle valmistuvalle, että te ette suinkaan ole valmiita, kun saatte maisterin arvon. Työ alkaa vasta siitä. KTM-tutkinto on parhaimmillaankin vain alalle sivistävä ja joudut opettelemaan itse valitsemasi uran työn kautta. SE on se ajanjakso, jossa jyvät erotellaan akanoista. Itse olen rekrytoinut paljon. Mukana on ollut maisteria, tradenomia ja merkonomia ja paljon muita eri koulutuksen saaneita. Pärjänneillä on ollut sama terve luonteenpiirre, jonka nimi on nöyryys.
Vaikka tutkintosi olisi mitä, kannattaa muistaa, että olet vielä noviisi työelämässä. Ole valmis osoittamaan kykysi, sillä hyville tekijöille löytyy aina kysyntää. Merkonomi, jolla on enemmän työkokemusta, voi varmasti opettaa sinulle paljon. Kunnioita ja hyödynnä työkavereidesi osaamista. Hyväksy, että olet urasi alussa. Yhdistä opintojesi tuomaa sivistystä ja tarjolla olevaa kokemusta. Mutta älä koskaan unohda sitä nöyryyttä ja toisten kunnioittamista.
Usko tai älä, mutta tällä pärjäät ja menestyt. :)
Kommentit (15)
Nöyryys tarkoittaa tämän päivän työmarkkinoilla samaa kuin suostumista palkattomaksi harjoittelijaksi. Ellet suostu orjaksi, olet "asenneongelmainen" ja ylimielinen.
Nämä nöyryydestä höpöttäjät vosivat itse alkaa ilmaistöihin ja katsoa kuinka kauan jaksavat suu hymysssä nöyristellä palkkaa saavia työkavereita.
[quote author="Vierailija" time="18.06.2013 klo 00:47"]
[quote author="Vierailija" time="18.06.2013 klo 00:29"]
[quote author="Vierailija" time="18.06.2013 klo 00:20"]
Kokemus on täysin yliarvostettua, ellei se yhdisty erinomaisiin lahjoihin. Kouluaikaisissa harjoittelupaikoissa hämmästelin yhtenään, miten niin monet nelikymppiset olivat työhönsä päässeet. Kielitaito surkea, it-taidot kömpelöt, viestintätaidot nihkeät, substanssiosaaminen pintapuolinen, analyyttinen päättely vierasta... Yritä nyt siinä olla nöyrä, kun omalla vyöllä on kansainvälistä kokemusta, äidinmaidossa imetyt tietotekniset taidot, erinomaisesti suoritetut tutkinnot, harrastuneisuutta alalle teini-ikäisestä lähtien jne.
Eipä sillä, arvostetuimmissa ja parhaiten palkatuissa hommissa on kyllä kivenkovia vanhempia ammattilaisia, jotka vievät halutessaan meikäläistä kuin litran mittaa. Onneksi päädyin heti valmistumisen jälkeen ainoastaan sellaisia tyyppejä työllistävään yritykseen, enkä johonkin valtion virastoon tai B-luokan kirjanpitonarikkaan.
[/quote]
Yllä olevan kaltaisilla "viestintätaidoilla" tuskin saa kovin hienoja aikaan. Vaikea sanoa, oletko enemmän ärsyttävä kuin leuhka pikku paskiainen. AMK?
[/quote]
En viitsi enempää itsestäni paljastaa, mutta työskentelen associatena yhdessä MBB-konsulttifirmoista. Voin paljastaa, että siellä kaikki muutkin ajattelevat samalla tavalla kuin äsken kirjoitin. En tietenkään sano tällaisia mielipiteitä kenellekään tosielämässä, mutta anonyymina Vauva-palstalla voin varmaan kirjoittaa, mitä oikeasti ajattelen.
[/quote]
Taidat työskennellä Futulla.
KTM ei tiedä, että kauppatieteiden maisteri EI OLE YHDYSSANA!
Tämä oli oikein hyvä teksti, ja juuri tuo nöyryys tuntuu puuttuvan vasta valmistuneilta alalla kuin alalla. Kuvitellaan, että ollaan suoraan koulusta valmiita siihen työhön, jota useiden vuosien päästä ehkä ollaan valmiita tekemään. Heti kättelyssä pitäisi saada se "unelmatyö".
[quote author="Vierailija" time="17.06.2013 klo 23:37"]
Tämä oli oikein hyvä teksti, ja juuri tuo nöyryys tuntuu puuttuvan vasta valmistuneilta alalla kuin alalla. Kuvitellaan, että ollaan suoraan koulusta valmiita siihen työhön, jota useiden vuosien päästä ehkä ollaan valmiita tekemään. Heti kättelyssä pitäisi saada se "unelmatyö".
[/quote]
Miksi ihmeessä vastavalmistuneen pitäisi nöyristellä vain siksi että on nuorempi tai vastavalmistunut??? Useimmilla vastavalmistuneilla on työhön paljon paremmat edellytykset kuin työpaikan saman koulutuksen saaneilla vanhoilla kurppanoilla, jotka kököttävät työssään maailman tappiin vaikka eivät tuota työantajalle yhtään mitään eivätkä enää halua oppia uutta ja viettävät valtaosan työajasta sairauslomilla. Tässä tulee taas kerran ilmi se, että vanhat työntekijät pelkäävät nuoria työntekijöitä, jotka ovat heitä parempia useimmiten joka asiassa.
Heh, mistä päättelit että olen vanha työntekijä? Olen itse suht nuori vielä, työura alussa ja vierestä katsonut kuinka heti koulun jälkeen pitäisi saada älytöntä palkkaa, eikä mikään työ ole kyllin mielenkiintoinen. Olen itseasiassa tehnyt aiheesta yhden tutkimuksenkin kouluaikoina, tieto perustui työelämän edustajien haastatteluihin. Haastateltaviksi valittiin juuri ne johtavassa asemassa olevat henkilöt, jotka päivittäin rekrytoivat ja kouluttavat uusia, nuoria työntekijöitä kuten diplomi-insinöörejä ja eri alojen maistereita. Väittäisin tietäväni aiheesta jotain.
[quote author="Vierailija" time="18.06.2013 klo 00:01"]
Heh, mistä päättelit että olen vanha työntekijä? Olen itse suht nuori vielä, työura alussa ja vierestä katsonut kuinka heti koulun jälkeen pitäisi saada älytöntä palkkaa, eikä mikään työ ole kyllin mielenkiintoinen. Olen itseasiassa tehnyt aiheesta yhden tutkimuksenkin kouluaikoina, tieto perustui työelämän edustajien haastatteluihin. Haastateltaviksi valittiin juuri ne johtavassa asemassa olevat henkilöt, jotka päivittäin rekrytoivat ja kouluttavat uusia, nuoria työntekijöitä kuten diplomi-insinöörejä ja eri alojen maistereita. Väittäisin tietäväni aiheesta jotain.
[/quote]
Jos ei itse kunnioita omaa ammattitaitoaan, sitä ei kunnioita kukaan muukaan. Olen itse koulutukseltani KTM ja FM ja ikää on jo 48 vuotta ja kokemuksen koulimana voin rehellisesti sanoa, että olkaa nuoret ylpeitä omasta tutkinnostanne ja osaamisestanne, älkääkä nöyristelkö. Sillä tavalla ette ainakaan saa ensimmäistäkään työpaikkaa. Itse kunnioitan nykyisiä vastavalmistuneita sen vuoksi, että he eivät todellakaan rupea millään kuppaisilla ehdoilla tekemään työtä, joka ei vastaa heidän koulutustaan - toisin kuin oma sukupolveni teki ja samalla polki työehtoja ja työoloja huonompaan suuntaan.
Mielestäni terve nöyryys ja nöyristely on kaksi eri asiaa. Tottakai saa ja pitääkin olla ylpeä koulutuksestaan, mutta pitää myös ymmärtää realiteetit kuten se, että vastavalmistunut osaa asioista pinnallisesti ja teoriatasolla. Todellinen osaaminen karttuu pikkuhiljaa kokemuksen ja sen todellisen työn teon kautta. Harva yliopistosta valmistunut on suoraan alansa asiantuntija, toisin kuin 20 vuotta alan töitä tehnyt haastavassa asiantuntija asemassa oleva henkilö samalla pohjakoulutuksella. Vai väitätkö todella, että vastavalmistunut minkä tahansa alan kautta on samalla tasolla niiden kanssa, jotka ovat kartuttaneet vuosia työkokemusta samalla alalla?
Kokemus on täysin yliarvostettua, ellei se yhdisty erinomaisiin lahjoihin. Kouluaikaisissa harjoittelupaikoissa hämmästelin yhtenään, miten niin monet nelikymppiset olivat työhönsä päässeet. Kielitaito surkea, it-taidot kömpelöt, viestintätaidot nihkeät, substanssiosaaminen pintapuolinen, analyyttinen päättely vierasta... Yritä nyt siinä olla nöyrä, kun omalla vyöllä on kansainvälistä kokemusta, äidinmaidossa imetyt tietotekniset taidot, erinomaisesti suoritetut tutkinnot, harrastuneisuutta alalle teini-ikäisestä lähtien jne.
Eipä sillä, arvostetuimmissa ja parhaiten palkatuissa hommissa on kyllä kivenkovia vanhempia ammattilaisia, jotka vievät halutessaan meikäläistä kuin litran mittaa. Onneksi päädyin heti valmistumisen jälkeen ainoastaan sellaisia tyyppejä työllistävään yritykseen, enkä johonkin valtion virastoon tai B-luokan kirjanpitonarikkaan.
Itse viittasin niihin koviin ammattilaisiin myös, vastaavaa kokemusta ja "bisnesvainua" ei hankita koulun penkiltä, se vaan on ihan fakta. Mutta ikävä kyllä fakta on myös vallitseva työtilanne, jossa kaikille valmistuneille ei riitä sitä oman alan ihanne työtä, oli osaaminen kuinka kovaa tahansa. Otetaan nyt esimerkiksi tuo KTM. Käytännössä heitä valmistuu paljon ja niin valmistuu tradenomejakin. Molemmat päätyvät hakemaan ainakin jossain määrin samoja töitä, oli se tradenomin työ sille KTM:lle kuinka paskaduunia tahansa.
Yhteen työpaikkaan voi olla sen 100 hakijaa tai reippaasti yli, on silkkaa typeryyttä kuvitella, että vastavalmistunut KTM olisi jotekin erityinen lahja Suomen työmarkkinoille, ellei alla ole sitä työkokemusta valmiiksi. Tämän vuoksi useiden on vaan pakko nöyrtyä ja aloittaa pienestä, jos mielii työtä saada. Joskus se loistava urakin voi lähteä siitä vaatimattomasta toimistotyöstä, tärkeintä on saada jalka ovenväliin ja mahdollisuus näyttää kykynsä.
Ihan yleisestikin nykynuorilta tuntuisi itseluottamuksen puutteen sijaan olevan sitä liikaa ja nöyryytä ei ole. Se käsitetään nöyristelyksi.
[/quote]
Juuri näin!
[/quote]
Yllä olevan kaltaisilla "viestintätaidoilla" tuskin saa kovin hienoja aikaan. Vaikea sanoa, oletko enemmän ärsyttävä kuin leuhka pikku paskiainen. AMK?
[quote author="Vierailija" time="18.06.2013 klo 00:29"]
[/quote]
[/quote]
En viitsi enempää itsestäni paljastaa, mutta työskentelen associatena yhdessä MBB-konsulttifirmoista. Voin paljastaa, että siellä kaikki muutkin ajattelevat samalla tavalla kuin äsken kirjoitin. En tietenkään sano tällaisia mielipiteitä kenellekään tosielämässä, mutta anonyymina Vauva-palstalla voin varmaan kirjoittaa, mitä oikeasti ajattelen.
Up