Derealisaatio ja muut oireet. Palstan lääkärit auttakaa!
Nuorena alkanut epätodellinen olo, derealisaatio, aivosumuisuus, miksi nyt kukakin kutsuu sitä. Kaikki alkoi joskus alakouluikäisenä. Näitä "kohtauksia" tuli aina ja ne kestivät jonkun muutaman tunnin. Olen nyt 18 ja viimevuosina tämä epätodellinen olo on jäänyt pysyväksi. En meinaa millään päästä tästä olosta eroon, vaikka liikkuisin, nukkuisin ja söisin hyvin.
Mulle on myös tullut seuraavanlaisia oireita viimevuosina. Lihasnykäyksiä tai elohiiriä ympäri kehoa, (näkee ihan ulospäin, kun lihas nykii vaikka jalassa tai vatsassa) säpsähdyksiä, kävelyvaikeuksia, puheongelmia, näköongelmia, hiustenlähtöä ja kaikkea muuta paskaa. Paineen tunnetta on päässä kokoajan. En ole kokenut traumaa, eikä mulla ole stressiä tai muuta. En tiedä yhtään mitä tämä on, eikä lääkäritkään ole avuksi. Monet mitätöivät vain oireitani. En usko, että olisi joku MS-tyyppinen lihasperäinen tauti, koska olisi varmasti edennyt jo paljon pidemmälle ja olenhan vielä nuori. Pään MRI otettu ja sen mukaan olen terve. Mutta mitä muita kokeita ehdottaisitte? Mitä tekisitte tilanteessani.
Kommentit (20)
Juu. Kilpirauhassairaudet on poissuljettu. On arvot ollut välillä koholla ja lääkitys otettu testiin, mutta ei auttanut oireisiini yhtään. Todettiin, että mulla oli vaan heterofiilisia vasta-aineita, jotka sotki kilpirauhas viitteitä.
Yksityislääkäri ja kokonaisvaltainen terveydentarkastus. Tuossa on niin paljon oireita että ei sitä syytä voi kuin arvailla ilman testituloksia. Se voi olla mitä tahansa loisesta ms.tautiin ja kasvaimeen.
Vierailija kirjoitti:
Onko otettu kilpparikokeet?
Juu. Kilpirauhassairaudet on poissuljettu. On arvot ollut välillä koholla ja lääkitys otettu testiin, mutta ei auttanut oireisiini yhtään. Todettiin, että mulla oli vaan heterofiilisia vasta-aineita, jotka sotki kilpirauhas viitteitä.
Onko sinulla ahdistus- tai paniikkioireita? Derealisaatio ainakin viittaa vahvasti ahdistukseen. Lisäksi psyykkiset syyt voivat tehdä noita muitakin kuvaamiasi oireita.
Itsellänikin jäi derealisaatio joskus teini-iässä päälle, mutta kun siihen tutkimuksissa ei löytynyt mitään syytä, päätin vaan tottua elämään sen kanssa. Eikä se ole enää aikoihin juuri häirinnyt. Mutta nuo sun muut oireet kuten kävelyvaikeudet, puhevaikeudet jne vaikuttaa kyllä aika huolestuttavilta, toivottavasti tutkivat kunnolla mistä on kyse.
Vierailija kirjoitti:
Onko sinulla ahdistus- tai paniikkioireita? Derealisaatio ainakin viittaa vahvasti ahdistukseen. Lisäksi psyykkiset syyt voivat tehdä noita muitakin kuvaamiasi oireita.
Ei ole ainakaan tietääkseni. Alitajunnassa saattaa hyvinkin olla. En usko kuitenkaan johtuvan ahdistuksesta, koska epätodellista oloa ja muitakin luettelemiana oireitani on yksinkin ollessani
Minulla oli kerran usean kuukauden ajan seuraavia oireita: tuntikausia kestävää puutumista raajoissa vaihtelevasti (esim. yhtenä päivänä puutui oikea puoli, seuraavana vasen), lihasnykäyksiä ympäri kehoa, ihon kihelmöintiä, särkyjä joka puolella, kompurointia portaissa, oloa kuin raajat painaisivat tonnin, outouden tunnetta (esim. oma puhe kuulosti oudolta, takkuavalta ja teennäiseltä, tuntui että pitää hakea sanoja), tunnetta kuin koko ympäröivä maailma olisi normaali ja minä olisin hullu, kurkun ja suun kuivumista, nielemisvaikeutta ja voimakasta kuolemanpelkoa.
Vaivoja tutkittiin kattavasti eikä niihin löytynyt mitään fyysistä syytä. Sen sijaan todettiin että olen vakavasti ahdistunut ja se aiheutti oireet. Kun ahdistus hoidettiin, niin vaivatkin katosivat.
Lisään vielä tuohon, että mulla tulee myös monesti sellaisia humahduksia ja samalla näkökenttään ilmestyy tähtiä tai sellasia väriläiskiä ja kestää noin muutaman sekunnin. Tiedän, että tuo on ihan yleistä, jos vaikka nousee nopeasti sängyltä (samassa yhteydessä minullakin aina tullut). Mutta mulla on siis tullut noita todella paljon. Viittaako se johonkin verenkiertohäiriöön tai jotain? Voiko liittyi jotenkin noihin muihin oireisiini?
raudanpuute? käy mittauttamassa ferritiini. olisi hyvä olla yli 100.
jotkut sähköylihetkät kärsii myös vastaavista oireista. pistä kokeeks kännykkä lentotilaan ja wifit yms kiinni kotoa. katso, auttaako lihasnykinään tai paineen tunteeseen päässä.
tosin sähköyliherkkyys ei tosin kyllä aiheuta hiustenlähtöä. raudanpuute aiheuttaa.
Vierailija kirjoitti:
raudanpuute? käy mittauttamassa ferritiini. olisi hyvä olla yli 100.
jotkut sähköylihetkät kärsii myös vastaavista oireista. pistä kokeeks kännykkä lentotilaan ja wifit yms kiinni kotoa. katso, auttaako lihasnykinään tai paineen tunteeseen päässä.
tosin sähköyliherkkyys ei tosin kyllä aiheuta hiustenlähtöä. raudanpuute aiheuttaa.
Ferritiinit on mitattu. Oli viitearvoissa. Siellä ihan alarajoissa tosin
Mulla kans parikymppisenä jäi kerrasta päälle, koskaan en ollut ees kokenut vastaavaa aiemmin ja iski aivan täysillä, en mm. nukkunut kuukauteen ku pari tuntia yössä. Muistan hyvin elämän ilman sitä ja onhan tää jotenki vajavaista ajan virrassa lillumista verrattuna normielämään.. nykyään varsinkin väsyneenä ja nälkäisenä voimistuu, seurassa yleensä ei ajattele tai juuri huomaa koko juttua. Viis vuotta meni hyväksyä asia ja oma "vammautuminen". Muita oireita ei oo, pää kuvattu myös mulla.
Mulla on kanssa näitä joskus, laitan tuolloin rauhoittavaa meditointimusiikkia soimaan ja yleensä puolessa tunnissa olo on normaali.
En halua vähätellä ongelmiasi, mutta voisko olla tosi paha niskajumi? Mä itse kävin myös magneettikuvassa ja neurologeilla samoista oireista, pelkäsin myös ms-tautia, kasvainta tai alsia.. Mitään syytä ei löydetty, heitettiin kyllä ilmoille migreeniä ym. Vaivat loppuivat hetkeksi kunnes ne palasi taas n. vuoden jälkeen... Mutta, aloin laskemaan itse yksi plus yksi, ja tajusin että molempina kertoina kun näitä kohtauksia on alkanut esiintymään, olen imettänyt ties missä asennoissa ja se jos joku saa niskat vänkyrään..... Aloin sitten lukemaan muiden kokemuksia ja totta tosiaan; niskajumi voi oikeasti olla niin paha, että pyörryttää ja tähtiä ilmestyy näkökenttään! Vielä en oo ite keksinyt hoitoa tähän kyllä.....
Pyydä lääkäriä sulkemaan pois syöpä.Kokemusta on osasta oireita-syöpä oli.Vaadi tutkimuksia mieluiten yksityiseltä.Tsemppiä.
Vierailija kirjoitti:
Varhainen trauma? Sinä et muista, mutta keho muistaa?
Jep voi hyvin olla, mutta en sitten tiedä. Hitto kun en tiiä liittyykö toi derealisaatio noihin muihin oireisiin mitenkään. Noi muut oireet on kyl vituttavampia ja elämää rajottavampia.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni se alkoi kuin tyhjästä teini-iässä ja jääny nyt vuosikymmenen ajan päälle. Hyväksyin sen lopulta osaksi elämää kun psykologit eivät yhtään osanneet ymmärtää mistä on kyse.
Millainen toimintakykysi on? Opiskeletko? Sinua on varmaankin tutkittu kattavasti sekä lastentautien että lääketieteen aikuisten eri aloilla. Olisi hyvä, jos sinulla olisi vakilääkäri, jolla olisi tuo laaja kokonaisuus hallinnassaan, niin et joutuisi kyselemään neuvoa vaikkapa täältä. Oletko käynyt nuorisopsykiatrian poliklinikalla? Alat juuri ikäsi puolesta olla "aikuinen" siinä mielessä, että joudut aikuisten puolelle, mutta toki on nuorten aikuisten tilanteisiin perehtyneempiä työryhmiä, paikkakunnasta riippuen. Vaivasi voivat toki iän tuoman kypsymisen myötä helpottua itsestäänkin, jos kykenet mahdollisimman hyvin normaaliin elämään kuten opiskeluun, harrastamiseen ja hyviin ihmissuhteisiin. Jokin vakava somaattinen sairaus olisi kyllä todennäköisesti löydetty jo, jos sellainen olisi.
Onko otettu kilpparikokeet?