Menee hermot huijaripuheluiden kanssa - kokemuksia
Oma numero on salattu, mutta sanotaan, ettei sekään aina auta. Tänään ensin soitto tuli siitä +44 alkuisesta enkä vastannut (ulkomaalaisalkuiset on helppo välttää). Koska olen hakenut töihin, vastasin suomalaisalkuiseen numeroon omalla nimellä, mikä on onneksi suomalaisenkin korviin välillä hankala kuulla oikein ensimmäisellä kerralla (pitkä ja paljon vieraita sanoja vieraskieliselle kuten Ä, monesti sukunimeäni kysytään uudestaan jos se halutaan kirjoittaa tai kuulla oikein), Pari sekuntia oli hiljaista, kunnes hälinän keskellä puhui nainen englanniksi (heikosti) ja yritti esittäytyä, että soittaa jostain firmasta. Olin juuri kuullut Microsoft-huijauksesta ja heti olin että: "No, I´m not interested. Stop " mut nainen yritti jatkaa puhumista. Toistelin että No, no ja no ja stop. Katkaisikin puhelun, kun tajusi kai, etten minä mitään kerro. Olisinhan minä itsekin voinut katkaista, mutta aivot ei aina toimi. Puhelu kestikin vain alle minuutin. Ainakaan tätä Yes-sanaa en sanonut missään vaiheessa. Ystäväni, joka soittelee työkseen, kertoi että selkeä huijaus, jos ei kuunnellut vaan yritti puhua päälle ja että kova hälinä taustalla. Plus en hae englanninkieliseen työhön :D
Entäs muut? Tuo +44 alkuinen on kai helppo välttää kuten muutkin ulkomaalaisalkuiset, mutta entä suomalaisalkuiset? Juuri puhelua odotellessa esim. töitä hakiessa erityisen rasittavaa...
Kommentit (35)
Eipä ole koskaan tullut. Ihmettelen näitä joille tulee vähän väliä. Kenellekään tutulle ei ole myöskään koskaan tullut, et en sitten tiedä miten ja mistä nämä saavat numerot. Just pari päivää sitten puhuttiin näistä soitosta ja kaikki oli ihan et aivan outoja juttuja.
Oma numeroni ei ole yleisessä jakelussa, kun taas muiden numerot löytää mm. Fonectasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
eipä nuita tuu jos ei jakele numeroaan jokapaikkaan ja shoppaile nettikaupoista jatkuvasti
Kylläpä muuten tulee. Oma numero on salainen stalkkerin takia, kaikki markkinointiestot enkä ikinä tilaa netistä enkä osallistu arvontoihin, en myöskään ole antanut sitä Googlelle enkä Facebookiin. Silti pari kertaa viikossa rimpauttelevat.
Mistäs sitten olisivat voineet sen saada, väestörekisteristä?
Eihän niillä mitään puhelinnumeroita ole vaan automaatti joka soittaa numerosarjoja automaattisesti läpi. Aina joskus onnistaa ja kyseessä onkin oikea, olemassa oleva puhelinnumero johon jopa vastataan. Missä vaiheessa huijari nopeasti siirtää puhelun automaatilta itselleen.
Ja soittajan puhelinnumero on väärennetty niin että näyttää tulevan suomalaisesta liittymästä. Nykyään kaikki on niin helppoa teknisesti, huijareiden ei tarvitse nähdä vaivaa.
Viime viikolla tuli minullekin tuollainen, tyyppi alkoi englanniksi selittää olevansa Microsoftilta. Huusin puhelimeen niin kovaa kuin kurkusta lähti: "F*** off and die!". Puhelu loppui lyheen.
Mä en näe mitään järkeä huutamisessa ja kiroilussa, siinähän vain alentaa itseään. Fiksumpaa ja ovelampaa on huijata takaisin.
Ja tosiaan ei niillä mitään numerolistoja ole 😁 Huvittava ajatuskin.
Luuri kiinni vaan jossei sitten jaksa itse trollata. Ei tarvi sanoa yhtään mitään.
Prepaid hyväon kirjoitti:
Hankkikaa prepaid eivät soittele huijari puhelut
Kerrrotko miten robottipuhelu estyy prepaidia käytettäessä? ne arpoo ne numerot ja soittavat "kaikkiin" avaruuden numeroihin, ja se prepaidin numero on ihan samanlainen numero kuin mikä tahansa muu numero.
Vierailija kirjoitti:
Mä en näe mitään järkeä huutamisessa ja kiroilussa, siinähän vain alentaa itseään. Fiksumpaa ja ovelampaa on huijata takaisin.
Ja tosiaan ei niillä mitään numerolistoja ole 😁 Huvittava ajatuskin.
Parhaita ovat nama "Mikrosoftin" puhelut. Haastattelen ukkoja niin kauan etta itse lyovat luurin korvaan. Kaikilla on vahva intialainen aksentti ja kysyn nimea joka on aina Eric Anderson! Kun ne tahtovat etta teen jotain tietokoneelleni eivatka saa haluttua tulosta niin sanon etta olen 80-vuotias mummo ja vahan hidas.
Mieheni nauraa kippurassa vieressa ja sanoo etta ei itse pystyisi tuohon.
t. usalainen kiusamummo.
Mieheni sai yhden päivän aikana 5 soittoa "Microsoftilta". Näyttivät enimmäkseen tulevan Suomen suuntanumerosta eri numeroista. Oli vastattava puheluihin, koska odotti puhelua yhdestä firmasta. Tämä asiallinen puhelu sitten tulikin noiden huijauspuheluiden välissä. Tätä ennen, eikä sen jälkeenkään, ei ole ko. puheluita tullut.
Vastatkaa kiinaksi :) Ne säikähtää että tulee kallis puhelu.
Youtubelta jokin mandariinikiina lause joka sanoo että tulee poliisi ja kalliiksi.
Minulla on puhelimessa sellainen punaisen luurin kuva. Siitä saa kätevästi katkaistua puhelun kuin puhelun. Vaikka jo ensimmäisen sanan puolivälissä. Suosittelen! Sen jälkeen tietysti numero estoon.
Mulle on soitettu nyt noista numeroista JOKA arkipäivä neljän viikon ajan aina noin 9.30 maissa! Blokkaan joka numeron, mutta ne pirut soittaa myös suomalaisista, 050- tai 040 -alkuisista numeroista. Niihin jos erehdyn vastaamaan (odotan muuta puhelua), katkaisen heti puhelun ja blokkaan senkin numeron. Olen blokannut nyt noita varmaan kolmisenkymmentä numeroa, koskahan älyävät lopettaa? Naurattaa enemmän kuin ärsyttää.
Vierailija kirjoitti:
Mulle on soitettu nyt noista numeroista JOKA arkipäivä neljän viikon ajan aina noin 9.30 maissa! Blokkaan joka numeron, mutta ne pirut soittaa myös suomalaisista, 050- tai 040 -alkuisista numeroista. Niihin jos erehdyn vastaamaan (odotan muuta puhelua), katkaisen heti puhelun ja blokkaan senkin numeron. Olen blokannut nyt noita varmaan kolmisenkymmentä numeroa, koskahan älyävät lopettaa? Naurattaa enemmän kuin ärsyttää.
Jos mä oisin sä, vaihtaisin numeroa. Sitten lopettavat.
Vierailija kirjoitti:
Itse vittuilen näihin oikein huolella tai pelaan aikaa joka ärsyttää heitä vielä enemmän.
Samainen huijaus mikä aloituksessa. Tarpeeksi kun ärsytti (sanomatta kertaakaan yes tai vastaamatta kysymyksiin) sain sen ilmeisesti aksetista päätellen intialaisen akan lyömään minulle luurin korvaan. Pienestä sitä saakin iloa.
Vierailija kirjoitti:
Itselleni ei ole ennen tullut noita, mutta tällä viikolla neljä kertaa, googlettamalla selviää, että kusetusnumeroita ja näkyy, että alueelta London. Numero salainen ja mietin, että mistäperseestä nuo kusipäät ovat numeroni saaneet, no estoon menevät samantien.
Niillä on kone, joka valitsee numeroita ihan satunnaisesti, ja soittaa useampaan numeroon samanaikaisesti. Kun yhdestä vastataan, muut puhelut katkeavat. Tuossa systeemissä ei haittaa, vaikka osa numeroista ei olisi käytössä.
Minulla on puhelimessa sellainen toiminto, että voin ihan itse katkaista puhelun, jos huomaan, ettei soittaja ole oikealla asialla liikkeellä.
Mistäs sitten olisivat voineet sen saada, väestörekisteristä?