Leikkausjonoista?
Onko täällä joku muukin, jolla on mahdollisesti leikkaus tulossa lähiaikoina? :) Minulla on tällä viikolla käynti naistentautien poliklinikalla ja leikkaussuunnitelman valmistelua. Mietin vaan sellasta, että millaiset mahtaa olla tällä hetkellä leikkausjonot? Erityisesti kiinnostaa Porin tilanne?
Varaudunko, että kestää noin puoli vuotta, vai voiko olla jo esim. ennen kesää. Sitten se vaikuttaisi mun opintoihin, ja joutuisin jättämään kursseja ehkä kesken tai sopimaan eri suoritustavoista. Nämä asiat selvinnee mulle pian, mutta on myös kiva kuulla kokemuksia. Kivut mulla on päivittäisiä (endo).
Kommentit (15)
Leikkausjonot hoidetaan aina kiirellisyyden mukaan.
Poliklinikan erikoislääkäri asettaa aina oman alansa potilaat, tärkeysjärjestykseen, eli kiirellisyys jonoon.
Endo ei ole ykkösluokassa, vaikka se onkin helvetillinen vaiva, kovine kipuineen, mutta siihen ei voi kuolla.
Toisin kuin potilas, jolla on kohtu-tai munasarja syöpä, tai muu jopa henkeä uhkaava sairaus.
Potialas itse ei voi valita leikkausaikaansa julkisessa sairaanhoidossa.
Yksityisellä puolella tietenkin voi.
Vierailija kirjoitti:
Poliklinikan erikoislääkäri asettaa aina oman alansa potilaat, tärkeysjärjestykseen, eli kiirellisyys jonoon.
Endo ei ole ykkösluokassa, vaikka se onkin helvetillinen vaiva, kovine kipuineen, mutta siihen ei voi kuolla.
Toisin kuin potilas, jolla on kohtu-tai munasarja syöpä, tai muu jopa henkeä uhkaava sairaus.Potialas itse ei voi valita leikkausaikaansa julkisessa sairaanhoidossa.
Kiitos tarkennuksesta. Tiedän, että en ole vaivoineni ykkösluokassa, mutta olen kuullut, että jotkut ovat päässeet kiireellisesti myös endo-leikkaukseen. Jopa viikkojen tai 1-2kk päästä käynnistä.
Ap
Hoitotakuu 6kk, 13kk olin jonossa.
Äitini jonotti 10 kk, vaikkei päässyt juuri kotoa poistumaan ilman apua.
Vierailija kirjoitti:
Ikävä kuulla. Kyllä harmittaisi olla noin kauan jonossa. Toivottavasti sulle oli apua leikkauksesta, kun siihen pääsit.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikävä kuulla. Kyllä harmittaisi olla noin kauan jonossa. Toivottavasti sulle oli apua leikkauksesta, kun siihen pääsit.
Ap
Kiitos, oli iso apu. Nyt jonossa saman erikoisalan toiseen leikkaukseen. Oon jonottanut 5kk, ei ole vielä kuulunut mitään.
Vierailija kirjoitti:
Äitini jonotti 10 kk, vaikkei päässyt juuri kotoa poistumaan ilman apua.
Ja ikävä kuulla tästäkin. Toivottavasti leikkauksesta oli viimein apua.
Ap
Toivottavasti saat pikaisesti apua!! Toi on ihan kamala vaiva. Se kyllä auttaa, kun putsaavat leikkauksessa ne kaikki endosta johtuvat pois. Mutta helposti uusiutuu, jos ei ala syömään lääkettä ilman taukoja.
Mut on leikattu nyt kahdesti ja alle ihan muutamassa viikossa pääsin. Ehkä olin jo niin huonossa kunnossa, vaikka omasta mielestä "ihan ok"..
Vierailija kirjoitti:
Toisin kuin potilas, jolla on kohtu-tai munasarja syöpä, tai muu jopa henkeä uhkaava sairaus.Potialas itse ei voi valita leikkausaikaansa julkisessa sairaanhoidossa.
Kyllä voi valita ajan julkisellakin puolella. Kiitos hallituksen soteuudistuksen. Leikkausjonot ovat historiaa.
Vierailija kirjoitti:
Mut on leikattu nyt kahdesti ja alle ihan muutamassa viikossa pääsin. Ehkä olin jo niin huonossa kunnossa, vaikka omasta mielestä "ihan ok"..
Oho, aika pian! Oliko sulla endo?
Ap
Kuukausi diaknoosista, meni niin leikattiin.
Saan jonkin sortin toivoa, kun kuulen että joku on päässyt nopeasti leikkaukseen. Minuun sattuu koko ajan ja olen jo henkisesti melko hukassa näiden kipujen kanssa. Toimivaa kivunlievitystä ei ole ja kaikesta pitäisi selviytyä yksin..
Ap
Jos sinun tilanne on huonontunut niin otat yhteyttä sinne leikkaavaan tahoon ja selität tilanteen.
Myös se auttaa pääsyä leikkauksen jos voit ottaa peruutusajan!
Turussa minulla puoli vuotta. Leikkauksesta sovittiin syyskuussa. Aika on tämän kuun loppupuolella.