Ajokielto ylinopeudesta, auttaako poliisilaitokselle henk. koht. meno
Eli lappu ajokieltokäsittelystä tuli ja jos haluaa vedota johonkin niin voi sähköpostilla laittaa. Mutta jos haluaa olla käsittelyssä henkilökohtaisesti läsnä niin voi olla.
Onko kokemusta, auttaako henk. koht läsnäolo vai onko se ihan yhtä tyhjän kanssa?
Kaikki neuvot vastaanotetaan! Ja kyllä, olen ottanut opikseni.
Kommentit (21)
Tuttavan poika sai ajokiellon pienennettyä 3 kuukaudesta 1 kuukauteen, mutta mietin että olisiko saman saanut tuolla sähköpostilla. Ahdistaa ihan hitosti, jää lasten tapaaminen ajokieltoajaksi ja kaikkea :(
ap
Oisko kellään kokemuksia vielä?
-ap
Ei ne sitä kumoa. Olet ajanut törkeetä ylinopeutta ja siitä kuuluukin tulla seuraamus.
En mä mitään kumoamista odotakaan. En ole ajanut törkeää ylinopeutta.
-ap
no ainakin olet ajanut toistuvasti ylinopeutta. Koska ei yhdestä kerrasta tule ajokieltoa muussa tapauksessa kun, että on ollut törkee ylinopeus.
Eli kenelläkään ei ole mulle apuja asiaan. Haukkuja en nyt tarvitse.
ap
Eli olet siis joko
a) ajanut törkeetä ylinopeutta
b) vaarantanut muuten törkeästi liikenneturvallisuuden
c) ollut humalassa / muiden päihteiden alaisena ratissa
[quote author="Vierailija" time="17.06.2013 klo 08:54"]
Eli kenelläkään ei ole mulle apuja asiaan. Haukkuja en nyt tarvitse.
No voivoi. Joudut ajokieltoon syystä, sori nyt ettei täältä heru sulle teetä eikä sympatiaa.
ap
[/quote]
Mun miehellä oli muutama vuosi sitten ajokieltokäsittely. Oli ajanyt kaksi kertaa ylinopeutta ja sitten sakkoa turvavyön käyttämättömyydestä ja kännykän käytöstä ajon aikana. Eivät olleet törkeitä ylityksiä mutta nopeussakkoja kumminkin.
Mies kävi itse poliisiasemalla ja neuvotteli siellä ajokiellosta. Hänelle annettiin kaksi mahdollisuutta joko heti 3 kk ajokielto tai sitten ei ajokieltoa mutta kaksi vuotta seurantaa eli jos kahden seuraavan vuoden aikana olisi ajanut ylinopeutta tai tullut muu liikennerikkomus niin sitten ehdottomasti kortti pois heti pidemmäksi aikaa. En muista oliko puolivuotta vai vuoden. Mies valitsi jälkimmäisen ja ajeli pari vuotta tosi huolellisesti ja kiltisti. Mies tarvitsee työssä jatkuvasti autoa, niin ehkä se oli syy että saattoi asiasta neuvotella.
Kiitos 12 ainoasta asiallisesta vastauksesta kysymykseeni!
Jännittää niin perkeleesti edes soittaa sinne.
ap
Ajokieltoon voi vakuttaa, jos on joku tositosihyvä syy - ei suinkaan siihen, miksi on ajanut ylinopeutta, vaan siihen, miksi tarvitsisi vielä yhden tilaisuuden ottaa opikseen. Tositosihyvä syy saattaa olla mikä vaan minkä pystyt hyvin perustelemaan. Lasten tapaaminen pitkän matkan päässä voi olla sellainen, jos sinne ei julkista liikennettä kulje. Jos kulkee, voisit hyvin käyttää sitä. Auton tarvitseminen työssä voi olla sellainen syy, jos katsotaan, että ansiomahdollisuuden vieminen toiselta on liian suuri rangaistus - toisaalta poliisi voi myös katsoa, että juuri autoa työssään käyttävien ja työkseen ajavien pitäisi olla tavallistakin tarkempia nopeusrajoitusten ja muiden rikkomusten suhteen, joten heitä on syytä tavallista ankarammin rangaistakin.
Paikalle menemisessä saattaa olla se hyöty, että pystyt vastaamaan mahdollisiin kysymyksiin ja perustelemaan kantasi uudelleen ja paremmin, mutta ei se perustilannetta muuta: joko sinulla on syy, jonka vuoksi tarvitsisit vielä yhden tilaisuuden tai sitten sinulla ei ole sellaista.
Ja kaikenlainen narina ON kyllä turhaa: johan sulla on tähän asti joka päivä ollut tilaisuus ajaa sääntöjen mukaan, mutta et vaan ole sitä käyttänyt.
[quote author="Vierailija" time="17.06.2013 klo 09:24"]
Mun miehellä oli muutama vuosi sitten ajokieltokäsittely. Oli ajanyt kaksi kertaa ylinopeutta ja sitten sakkoa turvavyön käyttämättömyydestä ja kännykän käytöstä ajon aikana. Eivät olleet törkeitä ylityksiä mutta nopeussakkoja kumminkin.
Mies kävi itse poliisiasemalla ja neuvotteli siellä ajokiellosta. Hänelle annettiin kaksi mahdollisuutta joko heti 3 kk ajokielto tai sitten ei ajokieltoa mutta kaksi vuotta seurantaa eli jos kahden seuraavan vuoden aikana olisi ajanut ylinopeutta tai tullut muu liikennerikkomus niin sitten ehdottomasti kortti pois heti pidemmäksi aikaa. En muista oliko puolivuotta vai vuoden. Mies valitsi jälkimmäisen ja ajeli pari vuotta tosi huolellisesti ja kiltisti. Mies tarvitsee työssä jatkuvasti autoa, niin ehkä se oli syy että saattoi asiasta neuvotella.
[/quote]
Ja sitten parin vuoden kuluttua palasi takaisin entisiin huonoihin tapoihinsa?
Vaikea auttaa kun ei tiedä mistä kyse. Oletko ajanut törkeää ylinopeutta vai oletko saanut toistuvia ylinopeussakkoja? Vai muu törkeä rike? Vaikuttaa hieman vastaukseen.
[quote author="Vierailija" time="17.06.2013 klo 10:19"]
[quote author="Vierailija" time="17.06.2013 klo 09:24"]
[/quote]
Ja sitten parin vuoden kuluttua palasi takaisin entisiin huonoihin tapoihinsa?
[/quote]
Niinpä, huonoihin tai huolettomiin, miten vaan. Tosin sen jälkeen ei ole saanut ylinopeussakkoja.
Minun mielestäni mieheni ajotapa on turhan huoleton ja olen siitä hänelle aina joskus sanonutkin. Esim. yhden noista nopeussakoista hän sai pönttökameralla. Oli just sanonut tyttärelle että hölmö, joka tässä ajaa ylinopeutta, kun just luki varoitus kamerasta. Ja silloin välähti. Mies ei ollut huomannut että hänen nopeutensa oli muutama kilometri yli sallitun.
Veljeni ajoi aikoinaan törkeää ylinopeutta. Ajokieltoa napsahti, eikä auttanut vaikka työssään tarvi autoa. Pari viikkoa sai lyhennettyä, kun henk.koht kävi poliisilaitoksella, en muista kuinka pitkä kielto jäi.
Ensinnäkin, soittamalla poliisilaitokselle saat yhteyden henkilöön, joka vastaa kysymyksiisi ja kyselee sinulta tarvittavia tietoja liittyen omaan ajokieltoasiaasi. Soita äläkä täällä palstalla märise, että mitenköhän asiat menee.
Mahdollisuudet vaikuttaa ajokiellon pituuteen riippuvat täysin sinun rikkeistäsi. AKL 73 § 1mom. Poliisi voi 65§:ssä tarkoitetuista teoista antaa ajokieltoon määräämisen sijaan varoituksen, jos ajo-oikeus on ajo-oikeuden haltijalle toimeentulon ttai liikkumistarpeen vuoksi välttämätön eikä tekojen ole katsottava osoittavan piittaamattomuutta tieliikennettä koskevista säännöksistä.
Jos teoista yksikin on ollut sellainen, jossa voidaan katsoa että olet osoitanut piittaamattomuutta tieliikenne säännöksiä kohtaan, sinut määrätään jonkin mittaiseen ajokieltoon. (joka taas riippuu niistä rikkeistäsi, työstäsi jne.) Ajokiellon pituus on 4 vkoa - 6 kuukautta. Siinä postissa tulleessa lapussa muistaakseeni lukee (on taulukko), että minkälaisia rikkeitä pitää olla -> millaisen ajokiellon saa, ja siitä voi aika hyvin päätellä, että mitä ajokielto tulee vähintään olemaan.
Juu, soitin, menen tällä viikolla suulliseen käsittelyyn. Ihan mukavan oloinen henkilö onneksi.
Kyllä tää tästä. Ja siis liikaa ylinopeussakkoja 2 vuoden sisään. Eron jälkeen ei pää ollut ihan messissä autoillessa (joo, ei ole selitys kyllä, tiedän)
ap
Haistakaa nyt kaikki jeesustelijat pitkä p***a!! Nykyään se ajokielto rapsahtaa jo siitä että ajat kameroihin kolmesti vuoden tai neljästi kahden vuoden aikana 7 km/h ylinopeudella. Jos ajaa vuodessa vaikka 80000 km, niin ihme jos ei joskus vahingossa välähdä ja lähde kortti hyllylle.
Pelti poliisi ei osaa arvioida tapahtuma tilannetta, kuten oikea poliisi.
Turha tuosta on ketään syyllistää, ellei itse pysty rikkeittä ajamaan vaikka ensimmäistä kahta miljoonaa kilometriä!!
Ethän sinä mitään menetä vaikka sinne menisitkin märisemään, mutta enpä usko, että se auttaa asiaasi ollenkaan.